افغانستان مبدا و مرکز ترانزیت قاچاق انسان شده‌ است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۷/۳/۱۰ کد خبر: 151576 منبع: پرینت

سفیر امریکا، افغانستان را مبدأ و راه ترانزیت قاچاق انسان می‌خواند و این پدیده را چالش بزرگ برای این کشور می‌گوید.
نا امنی، فقر و بی‌کاری عواملی که شماری از شهروندان کشور را دستخوش فریب قاچاقبران انسان کرده‌است.

به گزارش رادیو آزادی، نشستِ که روز چهارشنبه «۰۹ جوزای ۱۳۹۷» از بهر معرفی "شبکه مبارزه با قاچاق انسان در افغانستان" برگزار شده بود، سفیر امریکا افغانستان را مرکز ترانزیت و مبدأ قاچاق انسان خواند و می‌گوید در کشوری که قانون تطبیق نمی‌گردد، مردمانش قربانی این پدیده هستند.

جان بس تأکید می‌ورزد که پناجویان افغانستان و بیجا شدگان داخلی در این کشور بیشتر از این رهگذر متضرر هستند و باید برای محافظت جان آنان دست به کار شد.

​او افزود:
"افغانستان مبدأ و مرکز ترانزیت قاچاق انسان شده‌است، از کشورهای دیگر انسان‌ها را اینجا می‌آورند و نگهداری می‌شوند. ما می‌دانیم که بیجا شدگان داخلی بیشتر از این رهگذر متضرر هستند، از این رو اقدام باید شود و این شبکه باید راه حل را دریابد، عمق چالش را باید و ما در این زمینه آماده همکاری هستیم."

"شبکه مبارزه با قاچاق انسان در افغانستان" که اعضای آن متشکل از سازمان‌‌های جهانی، فعالان مدنی، عالمان دین و رسانه‌ها هستند در سال ۲۰۱۷ در این کشور آغاز به فعالیت کرده‌است.
هدف این شبکه جلوگیری از قاچاق انسان، محاکمه قاچاقبران انسان، نگهداری و مصونیت قربانیان و آگاهی دهی برای شهروندان از پیامد‌های قاچاق انسان کشور است.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید، در حال حاضر ۵۰۰ هزار افغانستانی در کشورهای اروپایی و ۱۴۵ هزار افغانستانی در ترکیه پناهجو هستند.
بیشتر از ۲۲۲ هزار و ۸۰۰ تن دیگر تنها در سال ۲۰۱۸ در داخل این کشور در نتیجه جنگ‌های داخلی بیجا شده‌اند که به‌گفته این وزارت بیشتر افغان‌های بدون مدرک و بی‌جا شده‌گان داخلی قربانی شبکه‌های قاچاق انسان می‌شوند.

با این حال، عبدالله رییس اجرایی که در این نشست حضور داشت ضعف اقتصادی و جنگ را در افغانستان یکی از عواملی می‌خواند که برای قاچاقبران بیشتر زمینه استفاده از شهروندان کشور را فراهم ساخته است.
آقای عبدالله می‌گوید که غفلت در این زمینه بازی با سرنوشت انسان‌ها است و برای جلوگیری از این پدیده خطر آفرین باید قانون تطبیق گردد.

او افزود:
"کشورها امروز با مشکلات و چالش‌های روبرو است، از جمله چالش‌های امنیتي، اما راه حل ترک خانه و کاشانه از سوی شهروندان ما نیست، این مسوولیت ما است که زمینه بهتر زندگی را برای مردم فراهم سازیم و باید در این زمینه کار صورت گیرد و تطبیق قانون مبارزه با قاچاق انسان مسئولیت ما است."
آقای عبدالله همکاری مردم را در آگاهی دهی از پیامد‌های قاچاق انسان مهم می‌خواند.

از سوی دیگر، سارا کرگس نماینده مؤسسه بین‌المللی مهاجرت که عضویت شبکه مبارزه با قاچاق انسان در افغانستان را نیز دارد می‌گوید تا کنون برای ۵ میلیون شهروند در افغانستان از پیامدهای بد قاچاق انسان آگاهی دهی کرده‌اند.
وی به همکاری جامعه جهانی و حکومت افغانستان در این زمینه تأکید می‌ورزد.

نظیفه محبوبی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قاچاق انسان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   آزادی AZADI
بیا اوغان

بیا اوغان که تا خود را کفانیم
به حوران بهشتی تا رسانیم

به حوران انار پستان و غلمان
که انتحار کنان خود را کشانیم

به اوغانوالیت سوگند اوغان
که ما اهل بهشت جاویدانیم

به استثنایی تاجیک جمله اقوام
اتن اندر اتن چرخک زنانیم

بیا اوغان به دهل قومگرایی
سرود برتری با هم بخوانیم

به کینه و کدورت و تعصب
که اقوام دیگر از خود برانیم

بیا اوغان به زور جعل و نیرنگ
هویت همه اوغان بمانیم

خوریم سوگند به دویمه سقوی
که دیگر مردمان زین شهر برانیم

دغه گوییم پغه سازیم کشور
اگرچه ما همه دغه زبانیم

بیا اوغان با این گفتار راهب
عمل سازیم هر آنچه در بیانیم

>>>   از افغانستان برای مردم مظلوم آه و فغان مانده است

>>>   افغان یعنی شهزاده آسیا ، دشمنان افغان بدانند که چرند گویی علیه ملت بزرگ افغان و کلمه مقدس افغان فقط زهر تعصب خودشان را میافزاید و سبب کفیده شکمبه های گنده شان میشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است