نگاهی بر چیستی احزاب سیاسی موجود
بسیاری از این به اصطلاح احزاب در گذشته ها مرتکب جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشری گردیده و در انظار مردم از جایگاه لازم برخوردار نبوده هیچگونه برنامه و طرح ملی برای کشور را دارا نمی باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۷    ۱۳۹۷/۳/۸ کد خبر: 151532 منبع: پرینت

روند تحولات جاری افغانستان طی هفده سال اخیر که طی آن مراحل متنوعی از دولت سازی توام با مشکلات امنیتی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی را تجربه می کنیم نشان دهنده آن است که آنچه به نام احزاب سیاسی نوپا و یا مبتنی بر تشکلات و ساختار های شبه نظامی و جهادی در پرتو قانون اساسی و قانون احزاب شکل گرفته و تبارز نموده اند، تشکلات قومی، گروهی و منحصر به فرد بیش نیستند و از هیچگونه پشتیبانی واقعی اقشار جامعه که فراگیر بودن و همه شمول بودن این جریانات را تضمین نماید برخوردار نمی باشند.

بسیاری از این به اصطلاح احزاب تیپ جهادی در گذشته ها مرتکب جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشری مردم افغاستان گردیده و در انظار مردم از جایگاه لازم برخوردار نبوده هیچگونه برنامه و طرح ملی برای کشور را دارا نمی باشند.

افراد و چهره هایی كه رهبری مادام الحیات را در این جریان ها بدست دارند به ساختار های دموکراتیک درون حزبی معتقد نبوده نسل اندر نسل خواهان تداوم سیطره و انحصار رهبری در این جریان ها می باشند.

تجربه نشان داده است این چهره ها مادامی که عملا قدرت را در دست داشته اند به جز از خویش خوری ، سوء استفاده از دارایی عامه ، اختلاس ، زور گویی، قتل و جنایت چیزی دیگری را برای مردم به ارمغان نیاورده اند.
حضور بسیاری از این چهره ها در پارلمان نیز طی سالهای اخیر فقط بر محور قوم پروری، سلیقه های زبانی و تنظیمی و غیره چرخیده است.

در روز های اخیر تلاش این جریان ها ي نام نهاد سیاسی برای تغییر نظام انتخاباتی آنهم در برهه نهایت حساس از تاریخ کشور یک بار دیگر بیان کننده تلاش های این افراد برای حفظ و تداوم جریان هاي غیر واقعی است که هیچ خیر و فلاحی را برای کشور و مردم ما در این موقع به بار نخواهد داشت.

همانگونه که گفته اند آزموده را آزمودن خطاست ، دنباله روی این افراد معلوم الحال و جریان هاي نام نهاد سیاسی تجربه ای ست که مردم ما زهر نا ملایمات آن را سالهای متمادی چشیده اند.

منیژه رامزی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رامزی
احزاب
نظرات بینندگان:

>>>   لطیف پدرام
من منحیث یک شهروند، یک تاجیک اخطار میدهم، که تاجیک ها بزرگترین قوم این مملکت است با تاجیک ها شوخی نکنیداگر قرار است ما را حذف کنند ما در میدان خواهیم بود و آن گاه اگر تجزیه میشود تقسیم میشود و هرچیز دیگری میشود بشود. اگر مساله ی حذف است او زمان هیچ چیزی برای ما و مردم ما اهمیت نخواهد داشت. دیگر هیچ وحدت و غیر وحدتی برای ما اهمیت ندارد.
ما در میدان مبارزه ایستاد خواهیم شد.

>>>   محمد اسلم سلیم
هویت یعنی همه داشته های معنوی وافتخارات تاریخی !
من افغان ، نیستم!
امروز مردم سلحشور و جوانان آگاه پروان وبامیان !
مردم و به خصوص جوانان آگاه از تاریخ وفرهنگ در استانهای پنجشیر ، کاپیسا ، پروان ، بدخشان ، بلخ ، بامیان ، تخار درفش آزادی و آزادگی را برافرشتند و به زورگویی و قلدری گروه فاشیستی ارگ که در رکاب بیگانگان آمده اند ومی خواهند هویت تاریخی و فرهنگی مردم ما را مسخ کنند ، نه گفتند ، فاشیست های ارگ باید بدانید که این آغازین جرقه هاست تا دیرنشده آدم شوید در غیر آن طوفان آتش در راه است و در شعله های این طوفان آتش فاشیزم و همه مزدوران خواهد سوخت این سرزمین واین مردم با همان هویت تاریخی وفرهنگی شان و با نام پرافتخار خراسان است که باقی می ماند.
من نه افغانم و نه افغانستانی ،
تبارمن تاجیک ، زبانم فارسی و سرزمینم خراسان است ،
ملتم تاجیک و هویت من خراسانی است،
دربرابر تمامیت خواهان و برتری جویان مبارزه بی امان برای برگشت به نام خراسان وهویت خراسانی است ، این جغرافیا باید به نام اصلی اش خراسان برگردد راه دیگری وجود ندارد.

>>>   دادفر اویانی
چه بسا راست میگوید آن فردوس توسی:
«تفو بر تو ای چرخ گردون، تفو!»

این کرزی افغان دو بار ارگ را در اشغال خود داشته و ایدون، حزبی دارد بنام «محور» و می چرخاند بدور حزبش، چند تا خر.
نه تنها در سده های ابتدایی، بلکه در جنگل هم، کسی این گونه هویدا خرگری نخواهد داشت.
این آقای کرزی می گوید «هر که هر جا را می تواند بگیرد؛ به شرطی که افغان باشد»؛ پس:
دولت چیست؟
قانون چی؟
اداره و امنیت و نظم چی؟
کشور و حکومت چی؟
مصئونیت فزیکی و حقوقی شهروندی چی؟

باشنده «علی آباد»، هتا چنین نخواهد پنداشت و گفت.
در شگفتم من ازینکه شماری بیخود و هوشباخته و گولخورده و آشفته هایی، دور و بر این روباه جنگل، گرد هم باشند و می جفند که کشور را از خرچنگ خونباراحمدزی برهانند و به این کرزی دهند و نام این پروژه این روباه را "نجات افغانستان" نهند.
چرا باید کدامش را درد خود بر بخواهیم و کدامش را مرگ خود بر بسازیم؟
آری «تفو بر تو ای چرخ گردون، تفو»!!

>>>   Salamat
دروقت حکومت کرزی دندی عوری ودندی شهابالدین توسط گلاب منگل رسمند به طالبان تسلیم داده شد که امروز تعلیمکاهی طالبان بخاطر ارام توسط جنرال های پاکستانی تعلیم داده میشود. مطابق به قانون اساسی این یکنوعه تجزیه خاک افلانستان است کسانیکه در این کار دست داشتند خاین ملی هستند باید محاکمه شوند. اگر بگوی که ما حکومت فدرالی میخواهیم فوراند آنرا به خیانت ملی متهم مینما یند .این را میگویند یک بام و دو هوا.

>>>   Khorosoni
پدرام دیگر صدایش از هرات باستان بالاشد.....!
-----------------------------------------
خدواند این نوع پدرام ها را زیاد کند ؛ واز نام های .... چون عبدالله - امرالله -محمدی - قانونی- عطا - خلیلی -دوستم جنرال جرت - زردک و هابیل وقابیل .. خداوند همه ما را نجات دهد.
حبیب‌الرحمان پدرام نماینده‌ی مردم در شورای استانی هرات:
"اگر حکومت دست از سیاست‌های قومی و قبیلوی خویش بر ندارد ما هراتیان حکومت خودمختار اعلام خواهیم کرد."

>>>   من از حجاب شما ناراحت هستم ای خانم

>>>   پدرام، شما مرد میدان نیستید، به جز از .....میان تهی در فیسبوک و سایر رسانه ها دیگر ازدست شما هیچ چیز بر نمیشود.

>>>   آفرین منیژه رامزی:
حقایق را خوب تحلیل نموده ای. براستی اززمانیکه این احزاب سیاسی بروز کرده اند افغانستان روی خوشبختی را ندیده بخصوص همین تنظیم های جهادی که حتی نام دین واسلام را هم بدکرده اند. حالا به همه همین نویسنده ها است که حقایق را درست انعکاس بدهند . اینکه جامه عمل نپوشد سخن جداست . اقلا نزد پروردگارشان روسیاه نباشند. من همیشه نوشته هارا از نظر میگذرانم 99 فیصد یک جانبه قضاوت میشود. چیزی حالات که ما به چشم سر طی این چهل سال دیده ایم . برعکس آن انعکاس داده میشود . باالآخره به این تصمیم شده ایم که اطلاعات جمعی هم قومی وتنظیمی شده. حالا شمارا خداوند اجر نصیب نماید که اوضاع را واقعبینانه انعکاس داده اید . و مردم باید واقعیت هارا چیزیکه حقیقت بوده همان قسم بدانند. موفق باشید .
ق از لوگر

>>>   آزموده را آزمودن خطاست

>>>   خدواند این نوع پدرام ها را زیاد کند ؛ واز نام های .... چون عبدالله - امرالله -محمدی - قانونی- عطا - خلیلی -دوستم جنرال جرت - زردک و هابیل وقابیل .. خداوند همه ما را نجات دهد.
صابر شمال

>>>   خورک میفامم که این نوشته ره ده مقاله کار خانگیت ده دانشگاه گکای خصوصی نوشته کدی باز استادک زنکه بازت کمی دستکش زده و تو اینجه به نامکت ثبت کدی...از مادامی که ....نوشتنت فامیدم که این یک نوشته ضعیف و کوششی است نه هدفمند و با سلیقه خاص.
مشتاق

>>>   جنبش جدايي هرات و الحاق به سرزمين مادري
فيض احمد -هرات

>>>   رامزی بچیم، هم قلمت خوب است و هم محتوای موضوعی را که انتخاب کدی، پشت گپ مردم نگرد، نوشته برو، آینده درخشان داری، مواظب باشی گپای مردم باعث نشوه دیگه ننویسی. آفرین هزار آفرین. پیروز باشی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است