اهداف پشت پرده سفر "مسلمیار" به ریاض
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۰    ۱۳۹۷/۳/۸ کد خبر: 151525 منبع: پرینت

پس از سفر "حکمتیار" و برخی مقامات ارشد افغانستان، اینبار "فضل هادی مسلمیار" رییس مجلس سنای این کشور به دعوت رسمی رییس مجلس شورای عربستان به ریاض رفته است.

به گزارش اسپوتنیک، فضل هادی مسلمیار» رییس سنای افغانستان در سفر به ریاض با «عبدالله بن محمد آل شیخ» رییس مجلس شورای عربستان سعودی، افغان‌های مقیم در این کشور و سایر مقامات سعودی دیدار و گفتگو می‌کند.

پیش از این نیز به ترتیب «گلبدین حکمتیار»، «عبدالرب رسول سیاف» و «حنیف اتمر» به دعوت رسمی مقامات سعودی از ریاض دیدن کرده بودند.
چیزی که باعث شده شک و تردید درباره سفر مقامات افغان به عربستان سعودی مطرح شود عدم گزارش دهی آنها به مردم و رسانه‌های افغانستان است.

برخی بر این باورند که عربستان با افزایش ارتباط با رهبران جهادی و تعدادی از مقامات افغان در تلاش است تا به نوعی زمینه تقویت و فعالیت جریان‌های افراطی در افغانستان را فراهم کند.

گمانه زنی‌ها درباره اینکه عربستان تلاش می‌کند از طریق دیدار و گفتگو با مقامات و رهبران سیاسی افغانستان جایگاه خود را در معادلات آینده این کشور تضمین کند افزایش یافته است.
برخی نیز بر این باورند که عربستان با افزایش ارتباط با رهبران جهادی و تعدادی از مقامات افغان در تلاش است تا به نوعی زمینه تقویت و فعالیت جریان‌های افراطی در افغانستان را فراهم کند.

بر اساس این گزارش، عربستان همکاری‌هایی با واشنگتن انجام داده است تا بتواند نیروهای میانه‌رو طالبان را از بدنه این گروه جدا کند و با اتخاذ استراتژی سرسختانه امیدوار است این گروه را به پذیرش صلح سیاسی با دولت افغانستان وادار کند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسلمیار
ریاض
نظرات بینندگان:

>>>   Aziz Arianfar
خینه بعد از عید ارگ
اعلامیه اخیر ارگ در زمینه ادغام مناطق آزاد قبایلی به ایالت خیبر پشتونخواه پاکستان اوج نا آگاهی از تاریخ دیپلماسی ارگ نشینان را می رساند و
مداخله آشکار در امور یک کشور مستقل عضو سازمان ملل می باشد و مغایر منافع علیای کشور است و تنها تیشه پاکستان را برای مداخلات بیشتر در امور ما توجیه می کند و بهانه و دستاویز دیگری در دست اسلام آباد می گذارد.
12درصد نفوس ۱۷۰ میلیونی پاکستان پشتون اند که تقریبا20 میلیون نفر می شوند که دو برابر پشتون های ما هستند. ان ها به مراتب نسبت به ما باسوادتر اند و می توانند منافع ملی خود را بهتر از ما تشخیص بدهند و نیازی به مداخلات ما در امور خود ندارند و کسی هم از ایشان از ما نخواسته اند
در باره سرنوشت شان به ان ها تعیین تکلیف کنیم.
در حالی که از مناطق قبایل صدایی بر نمی خیزد، در ارگ هنگامه سازی برپا است و های و هوی به راه انداخته اند. به قول معروف در خانه داماد خبری نیست. اما د خانه عروس دنگ و دول است.
تشکیل منطقه آزاد قبایل یک طرح اهریمنی امپریالیسم انگلیس برای تجرید قبایل پشتون و دور نگه داشتن ان ها از فرهنگ و تمدن و مدرنیته و
مدرنیزاسیون و جفای بزرگی در حق آن مردم بود که با هدف نگه داشتن قبایل در تاریکی و تحجر مذهبی به میان آمده بود.
برعکس نگرانی ارگ نشینان، ادغام مناطق آزاد قبایل گام بزرگی برای رهایی قبایل دربند و بینوای سرحدی و پیوستن آن ها به کاروان تمدن است که باید از ان استقبال کرد و آ را به فال نیک گرفت . این کار بی چون و چرا برای امنیت ما هم سودمند است.
بر اساس معاهدات 1919 و 1921 امان الله خان در ازای به رسمیت شناختن استقلال افغانستان از سوی هند بریتانیایی، خط دیورند را همچون مرز رسمی بین المللی میان هند بریتانیایی و افغانستان به رسمیت شناخت.
روشن است پس از استقلال هند و تشکیل پاکستان همه معاهدات پیشین ملغی و فسخ شده و افغانستان دولت جدید پاکستان را به رسمیت شناخته است. در هیچ یک از معاهدات نو میان افغانستان و پاکستان به دولت افغانستان حق هیچ گونه مداخله در امور قبایل داده نشده است. از این رو، تمسک ارگ به یک معاهده متروک و دستاویز ساختن ان مسخره کردن دستگاه دیپلماسی کشور است.
اکنون پرسشی مطرح می گردد دال بر این که چرا دولت افغانستان پیش از مطرح شدن مساله ادغام مناطق قبایلی به استان خیبر پشتونخوا در زمینه با پاکستان رایزنی نکرده بود و اکنون اعلامیه میان تهی و بی معنایی را صادر نموده است؟
اگر سفارت ما در اسلام آباد از موضوع آگاهی نداشت، جا دارد تا سفیر برکنار شود. اگر آگاه بود، چرا ارگ مساله را در تراز ملی مطرح نکرد و به شورای ملی راجع نساخت؟ اگر گفتگوهایی در زمینه در پس پرده با پاکستان انجام شده، پس چرا آن را از مردم پنهان می کنند؟
در یک سخن، اعلامیه ارگ صرفا جنبه ابزاری دارد و برای سوء استفاده و فریب مردم پخش شده و شورای ملی باید در زمینه از ارگ بخواهد تا نماینده یی را به مجلس گسیل بدارد و در زمینه به نمایندگان مردم توضیحات بدهد.

>>>   Abdul-Qadir Dadnia
بگوش خر و ياسين خواندن
ارگ بقول بعضي ، اگاھ است کھ چھ میگوید، این ارگ قانون اساسی کشور خود را برسميت نمي شناسد
اينها يا انقدر به زور امزيكا غرره اند كه به خيلي چیز ھا پشت پای میزنند و یا اینگ ناسیونالیست ھا بیماری اند کھ تلاش دارند در مدت کوتا بھ ھمھ ارزو ھای شان برسند مانند نازی ھا در المان و سوم اینکھ این برنامھ ای از ھم پاشی کشور ھای خاور ميانه برنامه اي حهاني است زير رهبري امريكا و انگلیس ۔
این شکایت از ارگ باید تمام شود۔ از گرگ نمیشھ شکایت کرد کھ چرا بجای یک گوسپند ، چندین تن را کشتھ است
وقت ما را باید در جای دیگر بکار ببریم و نھ در شکایت ، مشورھ و غمخواري از گرگ

>>>   در "پشت پرده سفر" برعلاوه دیگر چیزها مواد مخدر هم قاچاق شده است.

>>>   عربستان و ایران کدام مقصد دیگر ندارند.
هردویشان از افغانستان سربازگیری میکنند و در سوریه با یکدیگر زور آزمایی میکنند.
درین میان افغانهای بیچاره است که دو طرفه تلف میشوند.
حتی بعضی ازین سربازان دوطرفه که از سوریه گریختند و به اروپا پناهنده شدند،در همین جا نیز با یکدیگر جنگ لفظی میکنند و یکدیگر را کافر خطاب میکنند.
در حالی که کافر کسی است که جهان طبیعی را پنهان میکند و به آن شکل خلقت میدهد.

>>>   محترم عزیز آریانفر:
در نظر تان دو بار به "شوروای مولی" اشاره کرده اید. لطفا گرانفروشی را بیاد بقال ندهید. اعضای شورای ملی نشسته اند که کدام سازمان استخباراتی به آنها احتیاج پیدا میکند تا توته استخوانی نصیب شان شود. منتظر دوره 17 باشید که چی قطاع الطریقان و دزدان به آن راه پیدا میکند. همین امروز 30 می سال 2018 نشانی باشد.

>>>   میخواهن توسط این لاش خور ها افغانستان را به سوری تبدیل کنن
این لاش خور مادر و ناموس خود را فروخته تا به این چوکی های که است رسیده
احمد از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است