بیمه ارگ در حاکمیت وحشت است
ناامنی چنان گسترده شده که دیگر هیچ سفارت و نهاد امنیتی نمی تواند امنیت خود را تضمین کند اما ارگ به یمن وجود نفوذی های خود ایمن از هر حمله و انتحاری است بیمه ای در ازای حاکمیت وحشت 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۵    ۱۳۹۷/۳/۶ کد خبر: 151441 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رعب و وحشت دهه هاست فضای افغانستان را در برگرفته است، هرچند تا یک و نیم دهه گذشته جبهه های مشخصی در نبرد با یکدگیر به سر می بردند اما از سال 2001 و ورود نظامی امریکا، کشور در باتلاقی از مناسبات سیاسی و جناحی فرو رفت.

طالبانی که باید در مبارزه با تروریسم ریشه کن می شدند اکنون بزرگترین و منظم ترین گروه مخالف مسلح در افغانستان است و بر بیش از 60 درصد کشور تسلط دارد، حکومت در اختلاف های درونی، قدرت را تهی از مقام های مخالف کرده و حلقه ای کوچک در ارگ تشکیل شد از نزدیک ترین های غنی اما بر کشور چه می گذرد؟ جنگ، کشتار، خون و آوارگی.

هرج و مرجی که از دل ناامنی ها به وجود آمده تنها برای گروه های تروریستی و حکومت اشرف غنی فرصت بقا به وجود نیاورده بلکه برای قدرت های چون چین و عربستان زمینه بهره برداری فراهم کرد و به پاکستان فرصت داد تا به وسیله تروریستان به نبرد با جبهه هند برود و بماند آنچه امریکا و غرب از دل جنگ افغانستان چه رقیب کشی هایی که نمی کند.

جدای از نقش قدرت های خارجی و منطقه ای در جنگ افغانستان، حکومتی که براساس کنفرانس بن و قانون اساسی جدید بنا شده خود دلیل ناامنی می باشد که با گذشت 15 سال ریشه های عمیق قوم گرایی و فساد را در تمامی بخش ها دوانده است.

پایتختی که بیشتر یک شهر با حکومت نظامی و کنترل شدید امنیتی است بارها شاهد حمله های بزرگ انتحاری از سوی طالب و دیگر گروه های تروریستی می باشد.

اما استخباراتی که عملا در افغانستان وجود ندارد به عهده ریاست امنیت ملی است که در سیطره فردی چون معصوم استانکزی می باشد، مقامی که گذشته ای تاریک از نزدیکی با طالبان دارد، متهم به دست داشتن به ترور برهان الدین ربانی است و عامل جابه جایی نفوذی های بسیار در قدرت.

این در حالی است که با وجود تکرار پی در پی انتحاری های بزرگ در پایتخت، اشرف غنی هیچ اعتقادی به برکناری رهبران امنیتی نداشته و با توسل به هر روشی دست به بقای استانکزی در پست ریاست امنیت ملی می زند.

از سوی دیگر، طالبان به عنوان بزرگترین و منظم ترین گروه مخالف مسلح اهداف خود را بیشتر متوجه نیروهای امنیتی افغانستان کرده و اگرچه در اختلاف های درونی به سر می برد اما با تغییر در استراتژی، پیروز میدان های جنگ بوده و بیش از 60 درصد خاک کشور را در سلطه دارد.

با چنین گستردگی حاکمیتی که طالبان به دست آورده اند و در برخی مناطق به دلیل ضعف حکومت از محبوبیت مردمی برخوردار هستند نسبت به حمله های مرگ باری به مانند رویداد وزیر اکبر خان موضع احتیاط پیشه می کند زیرا خواهان رویارویی با خشم افکار عمومی نیست اما داعش که تعداد نیروهای آنان از صدها تا هزار تن تخمین زده می شود به دلیل اینکه عمدتا متشکل از تروریستان خارجی است در پی عرض اندام و قدرتمند نشان دادن خود بوده و مسوولیت هر حمله بزرگ با تلفات بسیار را به عهده می گیرد.

اما نکته مهم، حاکمیت هراس و وحشتی است که کل افغانستان را در برگرفته، مناطق دوردست در بی کفایتی حکومت و قلدری ملیشه های حکومتی متمایل به حکومت طالبان می باشد و دیگر ولایت ها یا در جنگ به سر می برد و یا ناامنی ها چنان زندگی را طاقت فرسا کرده که مجبور به ترک خانه و ملحق شدن به جمعیت عظیم بی جاشدگان می شوند.

اگرچه در گذشته هر یک از جبهه های درگیر برخوردار از حامیان خارجی بوده اما بزرگترین امتیاز حکومت کرزی و غنی، مشروعیت مردمی و سیاسی می باشد که خرج انحصارطلبی و قوم گرایی در قدرت شد و کشور را بیش از دوران طالبان در ناامنی فرو برده است.

هر حمله و انتحاری که در امنیتی ترین مناطق کابل به وقوع پیوسته اگرچه به دست تروریستان اجرا می شود اما بدون هماهنگی های درون حکومتی و اطلاعات نفوذی ها امکان وقوع ندارد.

طالبان با حاکمیت هراس در پی بی اعتماد کردن مردم به حکومت و نیروهای امنیتی داخلی و خارجی است و برای حکومت اشرف غنی نیز چنین هراسی مملو از منفعت می باشد، هرج و مرج ی که دشمن می آفریند، به دست خودی ها هماهنگ و به کشتار مردم بی دفاع می انجامد.

اگر جای جای کابل زخم انتحاری دارد و امنیتی ترین مناطق تبدیل به بهترین اهداف تروریستان شده اما ارگ می داند که از گزند حمله در امان است به یمن وجود مقام های خودفروخته و رییس جمهوری که مقام های غیرپشتون را چنان دشمن می پندارد که طالب را به چشم هم قبیله ای می نگرد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
وحشت
نظرات بینندگان:

>>>   اگر ارگ جای مرگ میبود،اینقدر رهبران افغانستان بخاطر گرفتن ارگ مرگ را قبول نمی کردند.
پاکستان میداند که اگر جنبش روشنایی را توسط حمله انتحاری میزنم،در عوض افغانها نیز کدام منطقه پشاور را خواهند زد.
اما اگر او ارگ را بزند،خودش مجبور است که در پایتخت اسلام آباد ،در تاکاوی قصر اش پناه ببرد.

>>>   Frogh
متفکر روانی رسمن صدامیکند که افغان باشی حقوقت مساوسیت طالب، داعش ، راکتیار ، اتمر ، .....و کرزی همه و همه از حقوق مساوی مستفید میشوند جز اقوام غیر اوغان

>>>   Khurasani
فرزند خدمتگزار هریوا مجبور به استعفا شده است!
مهندس علی احمد عثمانی؛ در حالیکه تحت فشار شدید حاکم فاشیست ارگ قرار دارد تا از سمت وزارت استعفا نماید، امروز عصر بعد از دیدار با فرمانروای قصر سپیدار کابل را به مقصد هرات ترک کرده است.
خبر های رسیده از کابل حاکیست که علی احمد عثمانی در برابر ارگ تنهاست و تحت فشار شدید قرار دارد تا استعفا نماید.

>>>   Arianfar
همان گونه که در گذشته بارها به باند مافیایی اشرف غنی، اتمر، استانکزی و اکلیل به خاطر مخاطرات مدهش و پیامدهای سهمگین دامن زدن به تنش های تباری و فرقه یی هشدار داده بودم، بار دیگر آژیرهای خطر را به صدا در می آورم و این بار جدی تر از گذشته هشدار می دهم که تا دیر نشده دست از فتنه انگیزی و درنگاندن به دهل قوم پرستی افراطی بردارند. زیرا فردا دیگر دیر خواهد بود و چنان آتشی برافروخته خواهد شد که تر و خشک را خواهد سوختاند.

>>>   پیشرفت یک کشور ارتباط مستقیم به کسانی دارد که او کشور را رهبری و مدیریت می کنند پس برای من بگو که در این سه صدسال اخیر کی ها براین خاک حکومت کردند که نتیجه اش افغانستان امروزی است ؟
امان الله خان را قشرروشنفکر آنزمان که مشروطه خواهان نام داشتند از قبیل محمدولی خان درازی ، محمود طرزی و غیره مشوره میدانند و امان الله خان ساختند ولی متاسفانه امان الله خان به آنها پشت کرد ، قوم و قوم بازی کرد و بالاخره فرار را ترجیح داد .
لطفا یک مرتبه نامه محمدولی خان درازی را به امان الله خان بخوانید تا بدانید که این قوم پرستی ریشه در تاریخ دارد.
داود خان هم هرچه کرد قربانی پشتون ولی اش شد و همچنین داکترنجیب که می خواست کابل را تسلیم حکمتیار کند و خودش هم یک پشتوالی متعصب بود.

>>>   سخنرانی لطیف پدرام در مصلی شهید مزاری!
این دولت، دولت ما نيست!
اين چگونه دولت شماست كه اعتراض مدني مي كنيد گردن شما را مي برد!
اين چگونه دولت شماست كه دادخواهي مي كنيد انفجار مي دهد و صدها نَفَر را به خاك و خون مي كشاند!
اين چگونه دولت شماست كه صداي شما را نمي شنود!

>>>   Afghanistan.
هفتم جوزا است
روز ايكه فاشيست هاي قبيله بالاي جوانان عدالت خواه شهر شبرغان اتش گشودند
و تعدادي از جوانان غيور را در ان شهر شهيد ساختن
و قاتل اين جوانان جمعه خان همدرد والي اسبق عضو اشد حزب اسلامي حكمتيار مي باشد
اگر چي سياست هاي روز در افغانستان دوست و دشمن دائمي ندارد
اما قاتلين شهيدان ما قابل بخشش نيست
و اين قاتل جاني در روز روشن بالاي عدالت خواهان جوان و بي تفنگ ما امر فير را داد
اميد وإرم روزي به پنجه قانون سپرده خواهند شد

>>>   دنباله قتل هاي مرموز ارگ!

شما شاهد هستيد كه مارشال فهيم چگونه از سياست و زمين گير و مرموز به قتل رسيد!
شما شاهد هستيد كه سيدحسين انوري چگونه از سياست دور و مرموزانه از بين برده شد!
و...!
حال نوبت جنرال دين محمد جرئت است!
جنرالي كه هم از كعبه ماند و هم از ميخانه امروز دَارد با مرگ دست و پنجه نرم ميكند!

شما به ياد داشته باشيد كه اين اقا هم در لست ترور هاي مخفي ارگ قرار گرفته است و دَارد روز هاي اخير حياتش را سپري ميكند،
پرسش اينجاست كه آيا گريانگري بالاي مقبره او خواهد رفت؟
ظالم نباشيد و كمي با يتيم هاي سياسي شفقت رايگان نماييد!!!
سروش

>>>   خلاصه سر پیاز زیر پیاز همه کاره پشتون و دیگران نه قدرت داره و نه جرعت که با این غول نافهم کافر مقابله کنه
نه تاجک و هزاره و اوزبک جرعت انرا داره که اعلان کنه ما دگه این حکومت را نمیخواهیم
نه حکومتی وجود داره
پشتون هم هدفی که از پدر کلان گو به گور بسر داره عملی میکنه
مهم نیست طالب کوچی داعش یا حتا هر نامی کثیفتر از آن فقط کوشش داره به هدف نزدیک شوه
احمد از کابل

>>>   ترور و وحشت توسط ارگ کابل و دولت پاکستان در افغانستان رهبری میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است