افغانستان: تصمیم ادغام مناطق قبایلی یکجانبه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۰    ۱۳۹۷/۳/۵ کد خبر: 151391 منبع: پرینت

حکومت افغانستان تصمیم پارلمان پاکستان را در مورد مدغم‌سازی مناطق قبایلی (فاتا) با ایالت خیبر پشتونخواه "یک جانبه" خوانده و می‌گوید که در این مورد با مقام‌های افغان مشوره نشده است.

مناطق قبایلی (فاتا) در امتداد خط دیورند واقع است.

محمد یعقوب احمدزی، معین وزارت سرحدات و قبایل به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که بربنیاد موافقه‌ای هند بریتانیوی و افغانستان، هر تصمیم که در مورد این مناطق گرفته می‌شود، باید در مورد آن، با حکومت افغانستان مشوره شود.
آقای احمدزی گفت "این تصمیم پاکستان یک طرفه و یک جانبه بوده که حتی مورد قبول مردم همان منطقه که قبایل هفت اجنسی استند، هم نیست".

به گفته آقای احمدزی، تصمیم پارلمان پاکستان با مخالفت شماری از گروه‌های مطرح سیاسی پشتون در آن کشور، نیز مواجه شده است.
معین وزارت سرحدات و قبایل افغانستان گفت که وزارت خارجۀ این کشور به زودی در این مورد اعلامیه‌ای را نشر خواهد کرد.

بربنیاد مسوده‌ای که از سوی پارلمان پاکستان تصویب شده، مناطق قبایلی که "فاتا" نیز یاد می‌شود و تا اکنون به گونۀ فدرالی اداره می‌شد، شامل نظام حکومتی پاکستان می‌شود.
روز پنجشنبه (۳ جوزا) اسامبلۀ قومی پارلمان پاکستان در یک اقدام بی‌سابقه با ۲۲۹ رأی موافق و ۲۹ رأی مخالف، مسوده قانونی ادغام مناطق قبایلی "فاتا" را با ایالت خیبر پشتونخواه تائید کرد.

اکنون این مسوده به مجلس سنا پاکستان فرستاده می‌شود و اگر آنان این مسوده را تصویب کنند، جنبۀ عملی خواهد گرفت.

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان از تصویب این قانون، حمایت کرده است؛ اما حزب جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل الرحمن و حزب عوامی ملی پشتونخواه به رهبری محمود خان اسکزی با مدغم سازی این مناطق با ایالت خیبرپشتونخواه مخالفت کردند و روز پنجشنبه در رأی دهی به این مسوده، سهم نگرفتند.

بربنیاد موافقه‌ای صورت گرفته میان حاکمان وقت هند بریتانوی و افغانستان، در امتداد خط دیورند هفت "قبایل اجنسی" در تنظیم امور خویش، باید تا اندازۀ مستقل باشند.

بربنیاد این موافقه، مناطق قبایلی "فاتا" منطقه آزاد خوانده می‌شود و حکومت با استفاده از نظام فدرالی این مناطق را اداره می‌کند که در امور داخلی خویش استقلال دارند.

حکومت افغانستان، در مورد خط دیورند با پاکستان اختلاف دارد و آنرا نمی‌پذیرد؛ اما پاکستان این خط را سرحد میان دو کشور می‌خواند و هرنوع بحث در این مورد را ختم شده می‌داند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
قبایل
نظرات بینندگان:

>>>   تشکیلات اداری پاکستان، نظر به زمان طالبان تغیر کرده است.
در زمان طالبان، پاکستان دارای پنج ایالت بود که عبارت بودند از ایالت های پنجاب، سند، بلوچستان ، صوبه سرحد و افغانستان.
بعد از حوادث یازدهم سپتامبر، ایالت افغانستان تحت تسلط امریکا و قوای ناتو قرار گرفت.
پاکستان نام ایالت صوبه سرحد را نیز تغیر داد و بنام ایالت پشتونخواه نام گزاری کرد که شامل پشتون های هردو طرف سرحد شود و اگر تمام افغانستان را دوباره از زیر دست امریکا و ناتو خلاص کرده ، دوباره جزو پاکستان نکند، اقلآ پشتون های هردو طرف سرحد را جزو خاک پاکستان کند.
حالا فعلآ مرحله اول پلان پاکستان، عبارت از ادغام قبایل آزاد مومند و باجور و وزیرستان شمالی و جنوبی، در چوکات ایالت پشتونخواه است، که در آینده این ایالت توسعه یافته و قندهار و هلمند و زابل و پکتیا و پکتیکا و خوست و ننگرهار و کنر و نورستان نیز شامل این ایالت میشود.
امکان این وجود دارد که با پلان راهبردی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که قوای امریکا و ناتو از منطقه خارج شوند، باقی افغانستان، تحت نام خراسان شرقی، یکی از ایالت های ایران شود و بمرور زمان با خراسان رضوی یکجا شده و یک ایالت بزرگتر خراسان، مربوط ایران تشکیل شود.
قسمت های ازبک نشین و ترکمن نشین افغانستان و آسیای میانه و ایران، شاید دوباره به شکل یک امپراطوری ترکی، تحت تصرف ترکیه قرار بگیرد.
امکان ایجاد یک دولت جدید از بلوچ ها و همچنان یک دولت جدید از کرد ها که هردوی این ملیت ها در ترکیب چندین کشور های منطقه تقسیم شده اند، نیز میرود.
زیرا این تقسیمات جغرافیایی جهان، از زمان امپراطوری های فرانسه و انگلیس در جهان باقی مانده است، که در آن جهت جلوگیری از مقاومت اقوام در مقابل حاکمیت آنها بر مناطق، این اقوام در تشکیلات اداری کشور های مختلف تقسیم بندی شده اند.
مرحله اول مبارزه ابر قدرت جدید یعنی امریکا، عبارت از از بین بردن حاکمیت فرانسه و انگلستان درین مستعمره ها بود و حالا در مرحله دوم عبارت از تغیر این ساختار های کشور ها که از زمان امپراطوری آنها باقی مانده است، میباشد که در آن ملت ها به اساس زبان مشترک شان، دولت های خویش را تشکیل میکنند.

>>>   دل شان بایسکل شان خاک شان است اختیار شان خود مردم قبایل راضی هستند افغانستان اول مشکل خودرا حل کند،بجای اینکه درموضوعات کوریای شمالی وفلسطین ویاغستان پاکستان مداخله میکند

>>>   السوالی های خودرا حفاظت کرده نمیتواند به فکر لـــروّـــــر است !!!!!!

>>>   Ali Faiq
ما مشتركات 90 فيصدي با پاكستاني ها داريم تا با افاغنه.
زبان پاكستان فارسي است
مذهب مردمش أحناف است
سرود شان پارسي است
بنك نوت شان فارسي است
سكه هاي شان غوري فارسي است
نام هاي راكت هاي شان غوري يك و غوري دو ووو است فارسي است
اقبال لاهوري فارسي سالار قرن بود
در اكثريت مساجد و مكاتب پاكستان خواجه حافظ و پنج گنج تدريس ميشود
شما اين ليست را لطفا تكميل كنيد...

مشتركات ما با افاغنه در چيست؟
من نان ميگويم وي دودي
من دانشگاه ميگويم وي كورسها اجباري پشتو تولنه ميسازد و بالاي من به زور شمشير ميقبولاند
دين من اسلام است و دين آنها يهوديت؟؟
مذهب من حنفي است و مذهب انهاي افغانوالي
و اين ليست را شما لطفا تكميل كنيد

>>>   Faiq
خبر بسيار خوبي براي مردم شهيد پرور ما!
دست پارلمان پاكستان را ميفشاريم بخاطر تصويب نمودن طرح ادغام قبائل نيمه وحشي آنطرف سرحد و از اين حركت تاريخي شان قلباً استقبال ميكنيم... چون حق همواره با مردم پاكستان بوده ولي اكثريت مردم شهيد پرور ما پيچكاري پاكستاني ستيزانه شده اند و دارند در تاريكي مشت پل هتگ ميزنند!
خدايا! مردم ما را از شر خوردن قرص(داروهاي) پاكستان ستيزانه توسط دارو فروشان (رهبران) غير حرفوي ما نجات دهي!

>>>   پاكستاني ها چرا طالب ميفرستند؟
بخاطر خلق عمق استراتيژي هندي ها و ادعا وحشيانه اوغانان تا پل متك و يا هتك و يا ختك!!
مردم عزيز ما لطفا دست از پاكستان ستيزي برداريد و دست تان را با انها يكجا كنيد تا ميكروبي را بنام طالب و #داعش_اوغاني از جنوب آسيا پاك كنيم

>>>   پنجابي هاي مانند من و تو از شر اين ....قرن رنج تاريخي ميبرند. برايم نشان دهيد كه كدام پنجابي، سندي و يا پلوچ انتحار كرده باشد. همه ما در يك كشتي هستيم و بايد يكديگر را كمك كنيم. كتاب هاي تاريخي ما جعلي است و فقط نسل هاي ما را مخنث ساخته و خارجي ستيز تربيه كرده و خود دارند حكومت ميكنند.. مشكل پنجابي هاي با افاغنه است نه با خراسانيان ولي افاغنه توانسته است كه تمام مردم فارسي زبان را در مقابل پاكستان بشورانند و دشمن سر سخت بسازند و خود انها را برادر بگويد و بالاي ما حكومت كنند....همه رهبران فارسي زبان پاكستان ستيز و همه رهبران اوغاني پاكستان گرا.. پس چرا؟؟

>>>   Faiq
آقاي رباني پاكستان ستيز
آقاي دوستم پاكستان ستيز
آقاي محقق پاكستان ستيز
آقاي پدرام پاكستان ستيز
آقاي عطا پاكستان ستيز
آقاي مسعود بزرگ پاكستان ستيز
آقاي فهيم پاكستان ستيز

آقاي ولي و ضياء مسعود پاكستان
آقاي قانوني پاكستان ستيز
آقاي جندالله، بِسْم الله و امرالله پاكستان ستيز
آقاي و آقاي...پاكستان ستيز
بخاطر چي؟؟ بخاطر پل هتك!!!

آقاي كرزي برادر پاكستان
آقاي اتمر برادر پاكستان

آقاي ستانكزي برادر پاكستان
آقاي پير گيلاني برادر پاكستان
آقاي ملا عمر برادر پاكستان
آقاي حكمتيار برادر پاكستان
بخاطر چي؟ بخاطر تداوم حكومت افغانيه!!

آه مردم از خواب برخيزيد جنگ افاغنه را شما لطفا نكنيد و شما هم مرز با پاكستاني ها نيستيد و شما را صرفا افاغنه بخاطر خط قلابي و خيالي ديورند استفاده هاي ابزاري ميكنند و خودشان بالاي تان دارند حكومت ميكنند

>>>   Farqani
همه ما پاكستان بد ميگويم ولي نميدانيم اوغانان بالاي اين مردم چي حال و روز را آورده اند

>>>   مالکین اصلی این وطن کسانی اند که در طول تاریخ از وجب وجب این خطه باستانی دفاع کرده اند و جان های شیرین خود را نثار کرده اند. پاکستان و ایران خواب های زیادی دیده اند ولی به خود جفا کرده اند و خود را خراب نموده ، خوابیده ها را بیدار ساخته اند. این آرزوها دهن پاره میکند و دهن های نوکرانشان را هم پاره نموده.
خارکش

>>>   کسانی که سند فروش افغانستان سرخط کمپاین انتخاباتی خود قرار داد ۵۰ فیصده حق را امریکا برایش داد و کسانی که از افغان بودن خود انکار میکند یعنی ننگ و ناموس پدری خودرا پروا ندارد و تجزیه خاک خود را وسیله خوشی چند روزه خود را میسازد بدان که اولاد و زریات ات هم بدین ارمان خواهد مرد. و ببی ایمان خواهی مرد. تو هیچ حق ناری که در مورد افغانستان گپ بزنی.تو که شرق و غرب وطن ات را جز خاک و وطن ات نمیدانی نصف افغانستان از خود نمیدانی را در راس چوکی های کلان دولت کار میکنی. زراعت مکتب صحت کمک و حتی نان خشکرا به همه مساویانه تقسیم نخواهی کرد.چطور سرمایه ملی و بیتالمال را نگه خواهی کرد. یاد مان هست سالهای جنگ داخلی. هم جهاد هم چور هم اتش و کشتن. الله احکمالحاکمین است.
شارشور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است