دست و پازدن های سیاسی کرزی
اصلاحات و برگزاری انتخابات تنها راه برون رفت از وضعیت نابسامان سیاسی است نه مجلس بزرگان آنهم از سوی سیاسمتدارِ طالب دوستی همچون کرزی که مبنای فساد بوده و اصل قبیله گرایی 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۱    ۱۳۹۷/۳/۲ کد خبر: 151332 منبع: پرینت

حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور میزبانی گفتگو از جان بس سفیر آمریکا در کابل را پذیرفت و ساعتی پیرامون آینده و انتخابات پیش رو با وی به مذاکره نشست. در این مذاکره حامد کرزی بر برگزاری لوی جرگه (مجلس بزرگان) تاکید کرد و سفیر امریکا نیز وی را برای کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری تشویق کرده حمایت ترامپ را از وی اعلام نمود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، برگزاری مجلس بزرگان در کشوری که هم حکومت دارد و هم دستگاه طویل اجرایی با صرف هزینه های هنگفت مالی و تلفات جانی گسترده نه جایی دارد و نه نیازی به آن می باشد اما چرا برای حامد کرزی به امری حیاتی بازگشت به قدرت بدل شده است؟

هرچند سلطنت و پادشاهی در افغانستان به اتمام رسیده است اما چهره های سیاسی این سرزمین با وجود اتمام کناررفتن از قدرت همچنان با عدم پذیرش اتمام دوره کاری هرچه در توان دارند صرف بازگشت به دوران طلایی حکومت و نشستن بر سر تخت پادشاهی دارند.

حامد کرزی، رییس جمهوری که هرچند بدل به سابق شده اما دلخوش به بازگشت به قدرت که سیزده سال دوران طولانی حکومت داری را با سیاست قبیله گرایی، فساد و طالب دوستی در هم آمیخت و میراث فساد را برای امانت داری به خوبی اشرف غنی به جای گذاشت.

اینکه وی خواهان برگزاری مجلس بزرگان است و ارگ بدون نام بردن از وی به رد آن می پردازد رویارویی دو رهبر نیست بلکه نشان از رسم سیاسمتداری در افغانستان دارد، اتمام کاری رییس جمهور سابق همزمان با بدل شدن به رهبری برای اپوزیسیون بود که رویای بازگشت به قدرت را دارد اما آیا ارگ پذیرایی دگر باره این سیاستمدار زیرک می باشد؟

هرچند حکومت اشرف غنی از دل تقلب به قدرت رسید و اکنون در پایین ترین حد مشروعیت از سوی جامعه است اما نمی توان وجود چنین نظام با شورای ملی را نادیده گرفت و خواهان برگزاری مجلسی از بزرگان شد که تنها می تواند مشورت دهنده باشد نه قدرتی برای اجرای اصلاحات و تشکیل حکومت جدید.

کرزی با وجود استعداد بی همتا در جلب نظر مقام های دیگر اقوام و زیرکی در به انزوا کشاندن رهبران قدرتمند در کنار ثروتی که از راه قدرت به دست آورد، گزینه بهتر از اشرف غنی در حکومت نیست زیرا در حکومت طولانی وی بود که تروریستان جان تازه یافتند، مواد مخدر بدل به تجارتی سرسام آور شد و فساد به عنوان مهم ترین عامل بر سر راه ثبات و صلح در حکومت ریشه دواند.

تقلای رییس جمهور سابق برای حضور در عرصه سیاست به اندازی شده که حتی در سفرهای برون مرزی از خود اختیاراتی به اندازه رییس جمهور نشان می دهد و دم از سیاست مقابله با امریکا می زند در حالی که مسکو در تشخصی دوست و دشمن به مانند واشنگتن بی همتا می باشد و در سود جستن از کشورها و مقام ها در جهان بی رقیب.

هرچند اختلاف های کرزی و غنی در شیوه حکومت داری از ابتدا وجود داشته اما در اصل و مبنا یکی می باشد و آن، رسیدن به کشوری پشتونیزم با قدرتی سلطه گر و خلاصه شده در یک قومیت است و برهمین اساس با سوء استفاده از رهبران دیگر اقوام هم قدرت را در سیطره دارند و هم جبهه اصلی مخالفان را.

این در حالی می باشد که وی هیچگاه رهبری قابل اعتماد برای کل افغانستان نبوده و نخواهد شد، بلکه قدرتمندی است منفعت طلب که با هر روشی در پی رسیدن به حکومت برای تحقق اهداف تباری می باشد که با سیاسمتمداری و اهداف شوم، دیگر اقوام را به انزوا می کشاند.

از برادر خواند طالب نه تنها صدای صلحی در نیامد بلکه سبب قدرت یابی هر په بیشتر طالب و داعش شد و ظهور رییس جمهوری همچون اشرف غنی، افغانستان نیازمند رهبری است که به جای سیاست قوم گرایی به دنبال ملت سازی باشد و در راستای امنیت گام بردارد نه اینکه جنگ تنها حاشیه امن قدرت وی باشد.

برگزاری لوی جرگه (مجلس بزرگان) به مانند اهداف پیشنهادی دیگر رییس جمهور سابق، کلی و برگرفته از توهمات است که قابل اجرا نمی باشد زیرا کشوری که زیر سلطه امریکا بنا شده و بدون کمک های خارجی دوام نمی باید نمی تواند بدون دوراندیشی سیاسی به مخالفت یکباره پرداخت و همراه مسکو بدل به همپیمان طالب شود.

در روزگاری که اجماعی جهانی برای افغانستان چند پاره شده و خاورمیانه، دستخوش تغییرات گسترده در تهدید داعش قرار دارد، اتحاد و دوری کردن از درگیری های درونی حیاتی است نه اینکه هر رهبر و مقامی ساز خود را برای برهم زدن قدرت کوک کند و علیه نظام دست به اقداماتی همچون برگزاری لویه جرگه بزند که هیچ نتیجه ای جز اتلاف وقت و ایجاد هرج و مرج ندارد.

کرزی زمانی به طولانی سیزده سال برای ایجاد اصلاحات و رساندن افغانستان به ثبات و صلح داشت که در قبیله گرایی همچون سیاست غنی از میان برد و نه تنها جامعه خواهان بازگشت شکست خورده در قدرت نمی باشد بلکه جناح مخالف نیز وی را به عنوان رهبر نخواهند پذیرفت.

اصلاحات و برگزاری انتخابات تنها راه برون رفت از وضعیت هرج و مرج کشور است نه لوی جرگه (مجلس بزرگان) آنهم از سوی سیاسمتدار طالب دوستی همچون کرزی که مبنای فساد بوده و اصل قبیله گرایی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حامد کرزی
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   اگر ملت بماند كه كرزي دوباره عنان قدرت را به دست گيرد و مردم هم از بي غيرتي مخالفت نكنند، پس جزاي ايشان است كه كرزي ريس شان شود.

>>>   دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا از سیاست های روسای جمهور قبلی امریکا از جورج بوش پدر گرفته که به عراق حمله کرد، تا بیل کلینتن که سازمان تجارت آزاد جهانی را بنیان گزاری کرد که به ضرر اقتصاد امریکا تمام شد، تا جورج بوش پسر که جنگ افغانستان و عراق را آغاز کرد و تریلیون دالر مصارف جنگی به اقتصاد امریکا ضربه وارد کرد، تا سیاست های بارک اوباما که جنگ افغانستان را نا تمام گذاشت و وضعیت امنیتی افغانستان بدتر شد .....
بهر صورت کرزی یکی از مخالفان پیمان امنیتی با امریکا و همچنان مخالف بمباردمان های قوای امریکا در افغانستان بود.
دونالد ترامپ میداند که طالبان تحت قیمومیت پاکستان قرار دارند و آنها در دولت اعتلافی با افغانستان اشتراک نمی کنند و خروج قوای خارجی و تشکیل امارت اسلامی در افغانستان را میخواهند. این چیزی است که بعد از صرف تریلیون دالر در افغانستان، امریکا نمیخواهد دست خالی از افغانستان برگردد.
پس یگانه واریانتی که باقی میماند، عبارت از ادامه جنگ در افغانستان و عملیات هوایی و زمینی برضد طالبان و داعش است و این چیزی است که کرزی آن را نمیخواهد، یعنی ادامه جنگ.
پس از نگاه ستراتیژیک دوباره آمدن کرزی امکان پذیر نیست.
اشرف غنی نظر به فشار اقوام دیگر بالایش، مجبور شده است روی به پشتون پرستی بیاورد و در عین حال بخاطر این که مخالفین دولت از طرف پاکستان تسلیح میشوند و پاکستان نیز سرنوشت ساز در تشکیل دولت افغانستان است، از انتقادات خویش در مقابل پاکستان با وجود جنگ و حملات انتحاری فراوان، صرف نظر کرده است و در پی دوباره کاندید شدن و رییس جمهور شدن است.
داکتر عبدالله اگر توان رییس جمهور شدن را نداشته باشد، کم از کم در پی حفظ چوکی فعلی اش و یا معاون رییس جمور شدن را دارد، در صورتی که ریاست اجراییه از بین برود.
دیگر باقیمانده شورای شمال به رهبری عطا محمد نور و دوستم و محقق و اسمعیل خان نیز، در پی کاندید مشترک و چوکی ریاست جمهوری هستند و همچنان گلبدین نیز یکی از کاندید ها میباشد.
درین میان در صورتی که کرزی خود را کاندید کند، دیگر گروپ ها به جز از طالبان، شاید از او حمایت خواهند کنند، اما ادامه جنگ در افغانستان، چیزی است که خلاف نظریات قبلی او است. یا باید از نظریات قبلی خویش صرف نظر کند و یا هم از کاندیتاتوری ریاست جمهوری.

>>>   من بحیث یک افغان هر .. و سگوری را که بجای اشرف غنی بیاید قبول دارم. مقصد که حالی همی جاسوس بی همه چیز گم شود. خدایا من که در لوگر و تمام افغانستان آدم تا این سرحد دروغگوی، عوامفریب و بی ننگ و بیغیریت را ندیده بودم.

>>>   محمد همایون صادقی
! درود های فراوانم نثار همه آزادیخواهان ، دادخواهان و عدالتخواهان میهن عزیزمان
بخاطر نجات میهن مان از فروپاشی و تجزیه ، همبستگی اقوام در محور عدالت اجتماعی می باید خامه ای از برنامه و اهداف راهبردی و تاکتیکی که مردم را از نسل کشی طالبان و فاشیست های افغانتبار ارگ نجات دهد پیش از ترتیب لیست مطرح و گزینش داده شود تا باشد که دیدگاه و نظریات همه در آن بازتاب یابد .
در شرایط کنونی که فاشیست ها و شوونیست های افغانتبار دارند کشور را به تجزیه می کشند می باید نخست برای
ریشه کن کردن این سیستم استبدادی استعماری تک قومی افغانوالی( پشتونوالی )راه درست را انتخاب کرد ..
مشکل همه اقوام و زحمتکشان افغانتبار میهن مان همین سیستم دونیم قرنه استعماری و فاشیستی قبیله ای است .
حل عادلانه مسئله ملی را مطرح کرد تا اقوام در آینه آن نگاره ایشان را ببینند که آنجا مظهر اراده و آزادی است ، نهبا وعده های واهی و آب در هاون کوبیدن
من با طرح های سازنده و رئالیستی جناب داکتر پدرام همسویی فکری دارم و پشتیبان آن طرح ها استم
دیدگاه محترم داکتر پدرام دادخواهانه ، عدالتخواهانه برای همه اقوام بشمول زحمتکشان قوم شریف افغانتبار (پشتون) است .

>>>   هر کس به این ....باور کنید، بی عقل ترین انسان روی زمین خواهد بود.

>>>   ۲۵۰ سال است که حاکم و فرمان روا هستید ، از شما آموختیم ! مردم عادی تان خبر نداشتیم و از پادشاهان تان یاد گرفتیم ، کور کردن برادر را از امیر دوست می خان ، وطنفروشی را از امیر عبدالرحمن خان ، پدر کشتن را از امیر امان خان ، قسم خوردن به ورق قرآن را از نادر خان ، خواب کردن را از ظاهر خان ، مال مردم خوری را از وزیرمامد گل خان ، چال و نیرنگ مردم فریبی را از داود خان ، استاد خود توسط بالشت کشتن را از حفیظ الله امین خروتی ، گریختن شبانه را از داکتر نجیب ، آدم کشتن را از ملا عمر ، شیر شدن را از کرزی ، نان خوردن و به نمک دان .....را از غنی کوچی .

>>>   کرزی کی بود و چه کرد؟
حمله های شبانه بر طالبان را منع ساخت۰
کمک خواستن از قوای آیساف بر ضد طالبان را منع ساخت۰
بمبارد های امریکائی ها و آیساف بر ضد طالبان را منع ساخت۰
تلاشی خانه های آنهایکه با طالبان به کمک مشکوک بودند را منع ساخت۰
سران طالبان را با وجود اعتراضات شدید ملی و بین المللی از زندانها رها ساخت۰
استفاده از سلاح موثر بر ضد طالبان را بنام استفاده از سلاح ثقیله بر ضد طالبان منع ساخت۰
افسران قوای مسلح کشور را که در سرکوب کردن طالبان از خود شایستگی و شجاعت نشان میدادند سرزنش و حتی مجازات نمود۰
طالبان قاتلین ملت مظلوم ما را برادران خود و فرزندان اصیل این کشور خواند۰
دیگر این .... برای طالبان چه میکرد؟
۱۴ سال پیش طالبان به صفر برابر شدند وبعد از آن ۳ تریلیون دالر پول به این کشور ریخت، ولی تحت رهبری این شیاد امروز نه اقتصاد داریم و نه هم زیر بنا و طالبان هم قوی تر از پیش عرض وجود کردند

>>>   کرزی زیربنای فاشیزم غنی احمدزی را ساخت و موسس فساد و جنگ در افغانستان است. غنی و کرزی در سیاست مرده اند.

>>>   هر که را کا کا و ما مای کا خ سفید خواست همان میشود در این کشور کجا قا نون اساسی وغیره؟
کرزی میتواند این همه هم پا شیده گی داخلی را از میان بردارد بجز طالبان و کشور را که در یک گسیختگی سیا سی و قریب از هم پا شیدن قراردارد دوباره تمامی سیا سیون را گرد خود جمع کند مثلا دوستم و عطا و اسما عیل خان و ظا هر قدیر و احدی و داودزی و غیره را و کسی را وزیر و والی و غیره سا خته ارام ریا ست جمهوری کند
خوشحال

>>>   سراسر فاشيزم وانحصار گرايي بيداد ميكند بهتر است بساط اين رژيم توتاليتار مستبد فاشيست ومتعصب ومتعفن برچيده شود تا مردم به عدالت برسند

>>>   أمريكا ميداند كه چه بايد كرد، و در افغانستان بسيار چوب خطي ها مانند كرزي، غني، عبدالله دارند،

>>>   Bashirahmad Bezhan
پارک گون هه رییس جمهور برکنارشده کوریای جنوبی که به جرم فساد ومعامله بایکی ازکمپاینران اش ازسوی نماینده گان مردم درپارلمان سلب صلاحیت گردیدوبه محکمه معرفی شد؟
-- یک پرسش ازشما؟؟؟
-- دادن 144 جریب زمین درطلایی ترین نقطه کابل به اقای الکوزی که یکی از کمپاینران اقای اشرف غنی بود .
--- فساد است؟ یا فساد نیست؟

>>>   Nejrabi
امریکا خود گرگ های گرسنه قاب شوی رستورانت ها را از غرب با خود آوردید و مافیا ساختید و بر جان مردم درد دیده مظلوم کشور مانند گرگ های وحشی حاکم ساختید...

>>>   تمام رجال افغان از اشرف غنی احمدزی گرفته تا حامد کرزی و قصاب کابل همین نظر را دارند و ادامه این نظر کشور را به طرف بحران و فروپاشی هدایت می کند.
برای ما نه افغان بودن تروریست های طالب مهم است و نه مسلمان بودن آنها اهمیت دارد، برای ما تعهد شهروند بودن و انسان بودن مهم است، لهذا کفش کهنه‌ی یک شهروند سیک، هندو، سیکولار، زردشتى و فرضاً یهودی و... بر تمام رهبران تروریست طالبان و حامیان آنها شرف دارد.
آنچه ایکه روشن است این نکته می باشد که ظرفیت حکومت وحدت ملی دو استراتیژی متضاد را بر نمی تابد و لهذا خون فرزندان خراسان هدر می رود.

>>>   Allahyar
شما را به الله ج قسم کمی غیرت پیدا کنید
شما را به حضرت محمد ص قسم که کمی مرد شوید
شما را به شیر آن مادر قسم که شب ها بخاطر تو رنج زحمت و‌تکلیف کشید ‌پتو را بزرگ کرد
تو‌را به آن پدری قسم که دست هایش ابله نمود و تو را بزرگ کرد و فکر می‌کرد مرد هستی و شاید غیرت داشته باشی
تو را به خون آن شهیدان قسم که بخاطر عزت آزادی و‌سربلندی من و‌تو جان داد که امروز زن اش بیوه و‌طفل اش یتیم و‌گدا شده هست
تو را به آن خاک پاک قسم که خون هزاران جوان در وجب وجب اش بخاطر
الله ج ناموس هویت و سربلندی ریخته هست
توره به خدا قسم بی ننگی بی غیرتی دول قدرت ثروت دوستی را بس کن که
یک ....میاید تو را مهاجر کارت می‌دهد دزد راه زن ووو خطاب میکند
شرم ات باد اگر بعد از این خاموش بنشینی

>>>   کرزی، این چاگر حلقه بگوش امریکا و این شیاد شئونیست و فاشیست مکار دیگر آن روز های سابقش را خواب ببیند۰

>>>   اوغان به هرنوع که شده میخاهد در پای حتی اسراییل هم بیفتد مگر قدرت را نمیخواهند از دست دهند چون این قدرت برایشان به شکل مسالمت امیز واگذار نشده بود و اینها به همین طریق به قدرت رسیده اند امروز اگر کرزی را یکبار دیگر امریکا بقدرت بنشاند فردار امریکارا پرستش خواهد کرد اینها هیچ ذره از مردی در وجود اجداد شان نبوده چه خاصآ در وجود این دلقکان امریکا و انگلیس

>>>   کرزی مرد ایده حال این وطن است بجز وی کسی دیګر قادر به متحد ساختن مردم این وطن نمی باشد

>>>   درتمام جهان یک کشور اسلامی را نشان دهید که درانجا حکومت ومردم ازهم راضی باشند

>>>   Faiq
آقاي رباني پاكستان ستيز
آقاي دوستم پاكستان ستيز
آقاي محقق پاكستان ستيز
آقاي پدرام پاكستان ستيز
آقاي عطا پاكستان ستيز
آقاي مسعود بزرگ پاكستان ستيز
آقاي فهيم پاكستان ستيز

آقاي ولي و ضياء مسعود پاكستان
آقاي قانوني پاكستان ستيز
آقاي جندالله، بِسْم الله و امرالله پاكستان ستيز
آقاي و آقاي...پاكستان ستيز
بخاطر چي؟؟ بخاطر پل هتك!!!

آقاي كرزي برادر پاكستان
آقاي اتمر برادر پاكستان

آقاي ستانكزي برادر پاكستان
آقاي پير گيلاني برادر پاكستان
آقاي ملا عمر برادر پاكستان
آقاي حكمتيار برادر پاكستان
بخاطر چي؟ بخاطر تداوم حكومت افغانيه!!

آه مردم از خواب برخيزيد جنگ افاغنه را شما لطفا نكنيد و شما هم مرز با پاكستاني ها نيستيد و شما را صرفا افاغنه بخاطر خط قلابي و خيالي ديورند استفاده هاي ابزاري ميكنند و خودشان بالاي تان دارند حكومت ميكنند

>>>   Arianfar
بزرگترین جفایی را که کرزی و احمدزی در حق مردم کردند و کشور را به سوی فروپاشی و از همگسیختگی رهنمون شدند، لجاجت و واپسگرایی این دو مشر تنگ نگر و سیه اندیش در اعاده و احیای ترتیبات نظام فرتوت شاهی در کشور با نگاه قبیله یی است. غافل از این که ما در سده بیست و یکم بسر می بریم و دیگر امکان بازگشت به امتیازات دوره ستمشاهی و جمهوری قلابی شاهانه نیست.
این دو، به جای توسعه نهادهای مدنی، شکوفایی احزاب سیاسی، انفاذ قانون اساسی کارا و پذیرا، آمارگیری دقیق، روی کار آوردن ساختار نظام مدرن، نهادینه ساختن مردمسالاری، اعاده سیاست بیطرفی مثبت و فعال سنتی، تامین عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و امتیاز، زدودن شکاف های تباری و زبانی و مذهبی و تقسیم دادگرتنه کمک های بین المللی، کشور، ما را گرفتار یک عالم مصیبت و سیه روزی و بدبختی ساختند.
اکنون کشور درگیر کشاکش های بی پایان فرقه یی و قومی قبیله یی و سمتی گردیده است که پایان ان را پیدا نیست.
برخورد نادرست با پدیده طالب و اوردت داعش و به گوش کردن حلقه بردگی شیوخ عرب از دستاوردهای دیگر این رهبران بیکفایت و نابخرد است.

>>>   لطیف پدرام:
این آقا دوبار ریس جمهوری افغانستان بوده است یک حزبی هم به نام "محور" ساخته است. قرون وسطی که خیر، در جنگل هم کسی این گونه سخن نمی گوید. آقای کرزی می گوید هر که هر جا را می تواند بگیرد به شرطی که افغان باشد. پس معنای قانون،نظم،دولت، سرزمین، امنیت و مصوونیت حقوقی چه می شود؟
یک کودک هم این گونه سخن نمی گوید. من تعجب می کنم یک عده گول و گنس در اطراف این آدم جمع شده اند و می خواهند افغانستان را "نجات" بدهند.
به سخن فردوسی:
تفو بر تو ای چرخ گردون، تفو!

>>>   کرزی شیاد نسبت به یون شادی باز هم خطرناکتر است. غیر اوغانها متوجه این چوچه شیاد اوغان شئونیست باشید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است