در جلسه امروز کابینه چه گذشت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۱    ۱۳۹۷/۳/۲ کد خبر: 151330 منبع: پرینت

جلسۀ کابینة تحت ریاست اشرف غنی رییس‌ جمهور در قصر چهارچنار ارگ دایر گردید.

ابتدا، رییس ‎جمهور غنی ضمن محکوم‌ نمودن حملات تروریستی اخیر در ولایات ننگرهار و قندهار، بر روح شهدا اتحاف دعا کرد و برای بازمانده‌گان صبر جمیل و به مجروحین شفای‌عاجل را از درگاه ایزد متعال استدعا نمود.
همچنان، رییس‌ جمهور اشتراک سیدعبدالوحید قتالی را به جلسۀ کابینه خیر مقدم گفته، گزینش وی را به عنوان رییس عمومی ادارۀ امور ریاست‌جمهوری جهت تأمین ارتباط بین وزارت‌ها و ریاست‌جمهوری مؤثر دانسته و در امور محوله، برای وی موفقیت‌های مزید تمنا کرد.

طبق اجندا، معین مسلکی وزارت عدلیه پلان کار تقنینی سال ۱۳۹۷ آن وزارت و همچنان گزارش چگونگی تحقق پلان تقنینی سال ۱۳۹۶ و طرح پلان کار تقنینی سال ۱۳۹۷ ریاست عمومی انستیتوت امور قانون‌گذاری وزارت عدلیه را به جلسه مطرح نمود.

کابینه، ضمن ابراز امتنان از زحمات ریاست عمومی انستیتوت امور قانونگذاری وزارت عدلیه؛ گزارش اجراآت پلان کار تقنینی سال ۱۳۹۶ و طرح پلان کار تقنینی سال ۱۳۹۷ آن وزارت را مورد تائید قرار داد.

کابینه، وزارت عدلیه را موظف‌ نمود تا اسناد تقنینی را از لحاظ اهمیت اولویت‌بندی نموده و در طی مراحل آن اقدام نماید. همچنان آنعده وزارت‌ها و ادارات دولتی که براساس اولویت‌ها تقاضای درج اسناد تقنینی جدید را در پلان متذکره دارند، مسودۀ اسناد تقنینی مورد نظر را در اسرع وقت ترتیب و بعد از تائید معاون دوم ریاست‌جمهوری به وزارت عدلیه ارسال نماید.

متعاقباً وزیر مهاجرین و عودت کنندگان، تقاضای عضویت افغانستان در سیستم مالی بین‌المللی(IFS) را به جلسه ارایه نمود.
وی گفت که (IFS) یک سیستمی است که به نیازهای ادارات پستی در قسمت ارسال الکترونیکی حواله‌های پولی، هم به‌شکل نقدی و هم به‌شکل الکترونیکی به‌خصوص در هنگامی که مارکیت انتقالات پولی در اوج چالش‌ها می‌باشد، با ارایه راه حل‌ها و نوآوری‌ها پاسخ ارایه می‌نماید.

کابینه، عضویت افغانستان در سیستم مالی بین المللی (IFS) را در پرنسیپ مورد تایید قرار داده، یک کمیته را به اشتراک وزارت‌های مالیه، مهاجرین و عودت کنندگان، مخابرات و تکنالوژی معلوماتی موظف‌نمود تا در همکاری با بانک جهانی، عضویت افغانستان را در سیستم مالی بین‌المللی (IFS) با درنظرداشت سایر موارد از تعهدات افغانستان به (IMF) مورد مطالعه قرار داد، نهایی سازد.

سپس رییس عمومی اداره اراضی، مسودۀ پالیسی زمین را به جلسه ارایه نمود و کابینه بعد از بحث همه‌جانبه مسودۀ متذکره را مورد تصویب قرار داد و وزارت‌ها و ادارات دولتی را مؤظف نمود تا نظریات و پیشنهادات خویش را جهت غنامندی پالیسی متذکره، به ادارۀ اراضی ارسال نمایند.
همچنان کابینه، ادارۀ اراضی را مؤظف نمود تا پالیسی یادشده را با درنظرداشت نظریات و پیشنهادات وزارت‌ها و ادارات دولتی در مشوره با معاون دوم ریاست‌جمهوری تصحیح و به مقام عالی ریاست‌جمهوری ارایه نماید.

به همین ترتیب، گزارش ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست در مورد اجرایی‌شدن توافقنامۀ مونتریال برای حفاظت لایۀ اوزون توسط رییس اداره ملی حفاظت محیط زیست به جلسه ارایه گردید.
کابینه، بعد از بحث همه‌جانبه ضمن تایید گزارش متذکره، ادارۀ حفاظت محیط زیست را موظف‌نمود تا به همکاری ادارات ذیربط و همآهنگی با سکتور خصوصی، پالیسی واضح را مبنی بر جلوگیری از خریداری و تورید وسایل که گازات فلورو کاربن تولید می‌نمایند، ترتیب و به جلسه کابینه ارایه نماید.

بعداً، رییس عمومی برشنا تقاضای آن شرکت مبنی بر معافیت گمرکی تجهیزات وارداتی پروژه (۱۰) میگاوات انرژی آفتابی ولایت قندهار را به جلسه مطرح نمود.
وی افزود که بودجه پروژه مذکور حدود مبلغ (۱۷) ملیون دالر را احتوا می‌نماید، که مبلغ ۱۰ملیون دالر آن در مطابقت با پالیسی مشارکت عامه و خصوصی از کمکهای بلاعوض ادارۀ انکشافی امریکا (USAID) اجرا میگردد. اداره انکشافی امریکا به‌اساس تفاهم‌نامه که بین جمهوری اسلامی افغانستان و آن اداره امضاشده بود، خواهان معافیت گمرکی بر تجهیزات وارداتی پروژه مذکور که ارزش آن حدود ده ملیون دالر را احتوا می‌نماید، از وزارت مالیه گردیده است که مورد تایید کابینه قرار گرفت.

سپس، رییس ادارۀ اراضی انتقال موازی (۸۰) جریب زمین دولتی واقع ولسوالی مقر و انتقال موازی (۸۰) جریب زمین دولتی واقع ولسوالی قره باغ جهت اعمار دو سب استیشن برق ولایت غزنی، موازی (۱) جریب زمین دولتی واقع قریه لچگلی جهت اعمار تعمیر اداری کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی ولایت کنر، موازی (۱۵) جریب زمین دولتی واقع شمال قریه شیرآباد جهت اعمار سب استیشن برق در ولایت بلخ، موازی (۱۶) جریب زمین دولتی واقع کوتل دلخکی و سر کوتل آقکم ولایت سمنگان جهت اعمار دو ترمینال ترانسپورتی، موازی یک جریب و دوازده بسوه زمین دولتی واقع ولایت میدان وردک جهت اعمار تعمیر ریاست شهرسازی ولایت میدان وردک و موازی (۲۰) جریب زمین بکر درجه (۷) دولتی واقع قریه سیاه کوک بندر مکک ولسوالی مرکز ولایت دایکندی جهت اعمار تاسیسات قطعه خاص را به جانب وزارت مالیه به جلسه ارایه که مورد تایید کابینه قرار گرفت.

در ادامه؛ رییس ادارۀ اراضی انتقال موازی بیشتر از ۶۴۹ جریب زمین دولتی واقع هوتخیل ولایت کابل، بدیل برای مال گدام‌های شرق میدان هوایی بین‌المللی حامدکرزی به شهرداری کابل و تعدیل آن را از ساحۀ نظامی به صنعتی به جلسه مطرح نمود.

کابینه، انتقال زمین متذکره را بطور رایگان به جانب شهرداری کابل و تعدیل آن را به صنعتی مورد تایید قرار داد و شهرداری کابل را مؤظف‌نمود تا به همکاری نهادهای ذیربط، پلان استفاده از زمین متذکره را ترتیب و به شورای عالی توسعه شهری ارایه نماید.

به همین ترتیب رییس ادارۀ اراضی، انتقال موازی (۵۰۰) جریب زمین دولتی واقع دشت الچین ولایت کندز به وزارت مالیه جهت ایجاد قبرستان عمومی اهالی ولایت قندوز را به جلسه مطرح نمود.

کابینه ضمن تایید انتقال زمین متذکره، ادارۀ اراضی افغانستان را موظف‌نمود تا به همکاری وزارت ارشاد، حج و اوقاف و ادارۀ ارگان‌های محل، پالیسی انتقال زمین‌های اختصاص دادهشده به قبرستان‌ها را به شهرداری ها ترتیب و به شورای عالی توسعه شهری ارایه نماید.

متعاقباً، رییس اداره ارگان‌های محل تقاضای آن اداره مبنی بر استرداد طرح قانون ادارات محلی از قوۀ مقننه به جانب قوۀ مجریه را به جلسه مطرح کرد که مورد تایید قرار گرفت.
در اخیر جلسه ده مورد معاهدات بین المللی توسط معین اداره و منابع وزارت امور خارجه به جلسه مطرح شد که مورد تائید کابینه قرار گرفت.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کابینه
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   Abdul Hai Khurasani
حاکم فاشیست ارگ شمشیر را از رو بسته است و ما همچنان در خواب خرگوشی خویش با اشعار حافظ نرد عاشقانه می بازیم .
امروز چهارشنبه ساعت چهار و نیم عصر ، نیروهای امنیتی مستقر در فرودگاه کابل بنا به دستور مستقیم اشرف غنی حاکم فاشیست ارگ ، مانع پرواز سفر کاری و رسمی آقای عثمانی وزیر انرژی و آب به استان بلخ شدند.
آقای احمد فرهاد مجیدی که خود شاهد ماجرا بوده است می نویسد که وزیر انرژی بعد از ممانعت از سفر رسمی به استان بلخ تصمیم گرفت با استفاده از رخصتی پنجشنبه و آدینه به هریوا برود که نیروهای امنیتی مانع پرواز او شدند و او سرانجام به منزلش در کابل برگشت.
این روش اشرف غنی نماد کامل یک نظام فاشیستی و استالینیستی می باشد.

>>>   Raheel
پرهیزکار سحرخیز
دوست عزیز، من که هیچ اثری از متوقف شدن توزیع تذکره الکترونیکی نمی بینم. پس نه عبدالله و نه هیچ کس دیگری آن را متوقف نکرده است. بلکه اگر کندی یی در کار آن آمده باشد، به اثر اعتراضات ملیونی مردم است. عبدالله موج اعتراض مردم را می خواهد سوار شود. هیچگاهی بدون اعتراض مردم کاری نکرده است. در حالیکه اگر این آدم خل و بیعرضه وظیفه اش را به درستی انجام بده و می داد اصلا مشکلی با حکومت غنی نمی داشتیم. این آدم آنقدر غیرت ندارد که از حقوق وزیرانی که خودش مقرر کرده است دفاع کند. آخرین حرکت غنی جلوگیری از سفر وزیر آب و برق است که حتی در داخل کشور به او حق سفر نمی دهند. چرا؟ نقش عبدالله چیست؟ وزارت داخله به نامش از عبدالله اما وزیر را غنی مقرر می کند و تا می تواند در آن پشتون تخته می کند و عبدالله هیچ نقشی در آن ندارد.

دوست عزیز،‌
برای دفاع از تاجیک، تاجیک بودن لازمه حتمی آن است. تاجیک صغیر نیست که کدام پشتون از آنها قیمومیت و وکالت کند. عبدالله به رای تاجیکان را گرفته و به فلان خود زد... ببخشید از بی ادبی...

امروز تاجیک هیچگونه اقتدار سیاسی یی ندارد. جوانان تاجیک و افسران تاجیک و مامورین و کارمندان تاجیک در دولت یکه یکه از پستهای شان کشیده شده و یا زیر فرمان فرعونهای پشتون که پشتوانه شان ارگ است قرار داده می شوند. هیچ پالیسی و برنامه تاجیکی در دولت غنی رویدست نیست. هرچه هست پشتونیست و به دور منافع و هویت پشتون می چرخد. نقش عبدالله چیست؟ تا کنون چه کرده است؟

مناطق تاجیک یک به یک زیر حمله و یورش طالبانی است که با ارگ تبانی دارند. عبدالله چه می کند؟ همین امروز فراه و قادس (بادغیس) زیر حمله است. تاجیکان مجبور به ترک خانه و کاشانه شان می شوند. غبدالله چه می کند؟ هزاران درد و مشکل دیگر دامنگیر جامعه تاجیک است، عبدالله چه می کند؟

اینجا مساله قومپرستی نیست. مساله منافع است. ما از منافع خود صحبت می کنیم نه از دی ان ای

>>>   از .... عوام فریب هیچ گله ی نیست به چم و خم اشرف غنی احمدزی نباید کسی فریب این روبای مکار را بخورد ظار و باطن غنی احمدزی یکسان نیست مانند شتر کینه دل است وقتیکه ببیند کدام کسی را سبکدوش و بر طرف از کار نمیتواند از کینه شتری اش در مقابل ان کار میگیرد در تاریخ کشور ما چنین شخص خود خواه قومگرا معتصب از خود راضی بد زبان بد اندیش عوام فریب نه در شاهان بود و د نه ریسان جمهور که اشرف غنی احمدزی است گرچه که قبلن هم یک فیصد مردم را طرفدار خودش نداشت پس از رای های تقلبی و پا در میانی جان کیری وزیر سابق خارجه امریکا و با توافق داکتر عبدالله باساس کبر سن به چوکی ریاست جمهوری تکیه زد اکنون پس از چهار سال کاری اش در ریاست جمهوری نیم فیصد هم مردم کشور طرفدار ندارد و اگر حمایت امریکااز وی نباشد شما خواهید دید که مانند تره کی در داخل ارگ از جانب همین کسانی که حالا در اطرافش قدم میزنند کشته میشود که اکنون در داخل ارگ همکار ان هستند و در تمام خیانت ها و چپاولگری ها در یک خط روان هستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است