استاد عطا پشت پرده راضی کردن جنرال دوستم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۱    ۱۳۹۷/۳/۱ کد خبر: 151280 منبع: پرینت

به نظر می‌رسد یکی از توافقات استاد عطا با رییس‌جمهور جورآوردن جنرال دوستم معاون اول ریاست‌جمهوری بوده است. استاد عطا با گرفتن امتیازات مورد نظر به ارگ وعده سپرده بود که تا کمتر از سه ماه جنرال دوستم را قانع می‌کند. چراغ سبز آمد آمد معاون اول رییس‌جمهور را این روزها می‌بینیم. بدون تردید استاد عطا در پس پرده نقش کلیدی جورآوردن معاون اول و ارگ را بازی می‌کند.

استاد عطا با ارگ به توافق رسیده‌است تا در پروسه‌های جنجال برانگیز توزیع شناسنامه‌های برقی و انتخابات پارلمانی پیش رو و آنچه که از سوی ارگ بر کمیسیون اعمال می‌گردد دخالت نکند. به نظر می‌رسد استاد عطا به این توافق نیز رسیده‌است که اگر مقامات حکومتی منصوب به جمعیت بجز دارودسته خودش از سوی ارگ برکنار و سبکدوش می‌گردد دخالت ننماید.

ارگ به این گمان که او یکی از پایه‌های اساسی قدرت تاجیک ها است که چنین بود حساب باز کرده‌است/بود. حلقه‌ی ارگ پس از توافق استاد عطا بر طبل تمامیت‌خواهی و انحصارطلبی شان بیشتر می‌کوبد. این در حالی است که استاد عطا با سپیدار نیز مشکل دارد. ارگ حال هر چه که دل شان خواست را انجام می‌دهند. نادیده‌گرفتن رد فرمان رییس‌جمهور از سوی رییس‌اجرایی مبنی بر تقرر معین مسلکی و تخنیکی وزارت معارف از نشانه‌های درنگاندن حلقه‌ی ارگ به شمار می‌رود.

یک چنین محاسبه‌ی از جانب ارگ نادرست است، ناراضی های حکومت و مخالفان خودکامگی و تمامیت‌خواهی حلقه‌ی ارگ تنها به یک فرد خلاصه نمی‌شود. تاجیک ها نیز چهره‌ها و شخصیت‌های قدرتمند و مردمی دارند تا بر علیه تصمیم‌گیری های نامطلوب و غیرقابل تحمل ارگ بایستند.

صبور بیات


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیات
استاد عطا
نظرات بینندگان:

>>>   ما طرف دار افراد نیستیم طرف دار برنامه ها هستیم.
هرکه این بار با غنی پیوست از ما خود گسست.

>>>   من از اول گفته بودم عطا که به عبدالله نشد به هیچ کس نمی شود او یک معامله گر بود است و خواهد بود محاهدین هم رهبر خود را میدانند هم دشمن خود را ضرورت به تملق شما نیست

>>>   هر کی در این حکومت با خاینین وظیفه داشت و‌مسول بود همه شریک جرم است
احمد از کابل

>>>   Omar Mehraban
کرزی علنآ به کاروان یون و تاقت پیوست و ازآنها پیشی گرفت :
كرزى در مصاحبه با تلويزون NDTV
بخاطر وحدت ملى بايد اقوام افغانستان به مناطق مختلف كوچ داده شوند تا در آينده از قيام ها و خيزش هاي ضد ملى جلوگيري صورت گيرد.
سخنی به این اندازه شرم آور، سخیف ،کینه توزانه و نفرت زا را از هیچ جنایت کاری نشنیده بودیم. ....بر آنها یی که دنبال کرزی رفتند ، شرم و ننگ باد بر آنهایی که ازاین به بعد باوی دیدار می کنند.

>>>   عمرراوی:
ما تاجیکهای خراسان در یک وضع بسیار پیچیده و سخت گرفتار استیم. قدرتهای جهانی و منطقه یی، جنگهای نیابتی خود را درکشورما به پیش میبرند.همگی شان هم از هرطرف منافع خود را به بر و دوش پشتونها بسته اند.جنگجویان معاشگیرپشتون با دولت کابل دریک خط و در یک صف هستند و یک هدف اساسی دارند که قایم ساختن حاکمیت مطلقه قومی شان درسراسرخراسان است. اگر به نام طالب می آیند، اگربه نام داعش میآیند،اگربه نام گلبدینی میآیند، اگراز طرف امریکا کومک میشوند، اگراز طرف روسیه کومک میشوند،اگرازطرف پاکستان یا کدام کشوردیگر کومک میشوند،بازهم درهرحمله و تجاوز خود تاجیک میکشند.قریه ها را ازآدم تهی میسازند، چپاول می کنند، به آتش میسوزانند ومیروند.به فرمان هرکشوری که تفنگ برداشته اند، مرمی را به سینه تاجیک می زنند. وابستگی خارجی شان به چندین جهت است،اما هدف داخلی شان یکی میباشد.کار طالب و داعش و گلبدینی و ارگ ، تقسیم مرگ است به تاجیکان.

>>>   Najib Salam
من دها بار گفته ام و يكبار ديگر تكرار مى كنم ، مردن و كشته شدن براى اين حاكميت قبيله يى خيانت به خود و فاميل خود است ، بى هوده ترين مرگ همين مرگ است ، اين حكومت با طالب هم تبار خود قشنگ همدردى دارد ، وقتى ترا طالب در جبهات مى كشد ، اين حماقت بيش نيست ، برويد نيروهاى دفاع خودى در مناطق خود تشكيل دهيد و آنجا طالب و نيرو هاى فشار اين حاكميت را شكست دهيد . تجربه يى حكمتيار بايد درسى خوبى براى افسران و سربازان باشد ،شما با او جنگيديد او دها تن هم كيشان شما را ترور كرد و يا درجبهات كشت ، اما او اكنون ستون اصلى اين حكومت است ، اين مرگ ها مگر ارزش اين را داشت !
طالب هم روزى ستون اين حكومت خواهد بود و بيوه ها و يتيم هاى بازمانده بد بخت تر خواهد شد .
نكنيد خود را بى هوده نكشيد . يك شكم نان ارزش اين شهادت ها را ندارد.

>>>   حرف کرزی حرف حقیقت است ، اګرکسی نمیدانست که چرا و به چه هدف ناقلین درساحات که مربوط به انها نبوده با کمک حکومت وقت اسکان داشده را روشن ساخت و به آنهای که فکر می کنند که این کار را به هدف ایجاداتحاد و بدون هیچ هدف ساسی معرضانه و شوم حکومت های فاشیست انجام داه بودن اشکار نمودږ

>>>   اگر عطامحمد نور بخواهد یا نخواهد مداخله کند ما این شناسنامه ها را که بطور مستبدانه توزیع میشود نمی خواهیم رهبران تا جیک باید بدانند که اگر به چنین استبداد تن درنهند بد نام ابدی تاریخ وشرمسار در پیشگاه نسل های آینده
خواهند بود
س کابل

>>>   نام افغان و زبان افغانی در اسناد دولتی تا سال ۱۳۴۳ بصورت رسمی مترادف نام پشتون و زبان پشتو بودند تا آنکه در لویه جرگه قانون اساسی سال ۱۳۴۳ این نام به ظلم، تهدید، وریا، توسط ظاهر شاه و کاکاهایش به حیث نام ملی تمام شهروندان کشور بزور به تمام مردم کشور تحمیل شد.
اوغان یا افغان یعنی پشتون، و ما اکثریت قاطع کشور اگر پشتون نیستیم اوغان یا افغان هم نیستیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است