هرات شهری که دانشگاهش نام ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۵    ۱۳۹۷/۳/۱ کد خبر: 151272 منبع: پرینت

هرات شهری که دانشگاهش نام ندارد و زورگویان لوحه دانشگاه هرات را پاین کردند.
این نوشته با تعصب کاری ندارد ، فقط می خواهد مردم هرات هم مانند هر کشوری در جهان و مانند هر ولایتی در افغانستان با زبان مادری خود گپ بزند ، بخواند و بنویسد بدون اینکه از طرف زورمندان مورد سر زنش قرار گیرد.

مردم شریف هرات سزاوار آن نیستند که نام دانشگاه و دانش آموز آنرا به سرقت ببرند و به زبان مادری شان اهانت کنند. این ولایت با تاریخ درخشان خود مرکز تمدن خراسان است و مردم این مزو بوم زبان فردوسی ، رودکی را که همان زبان فارسی و یا دری فارسی نامیده میشود گپ می زنند و اجداد مان از این زبان پاسداری نمود ه و آنرا برای نسل های نو تحویل داده اند ، تا ما نیز این زبان با ارزش را که نسل های نو مانند محجوبه هروی ، مهری هروی که به فارسی سخن گفته اند پاسداری نماییم.

حالا چطور شده که یکباره این زبان با ارزش و جهانی مورد تاخت و تاز کسانی قرار گر فته است که بدون اینکه با این زبان پیوندی داشته باشند مورد اهانت قرار سر زنش قرار می گیرد.

این تعصب ها ، بی دانشی ها ، بی قانونی های زورگویان شهروندان محترم هرات را خشمگین ساخته و دامنه آن روز به روز فرا تر میرود ، گاهی به زبان و فرهنگ مردم هرات توهین می شود و گاهی زبان مردم هرات را نادیده گرفته برای شان زبان و تاریخ تقلوبی می سازند و تا آنان را به اصطلاح از زبان مادری شان دور نمایند.

از همه مهمتر با تعصب و خشونت می خواهند خواسته های نا معقول و ضد فرهنگی شانرا بر مردم این شهر تحمیل نمایند. شهروندان محترم هرات با منطق ، استدلال وقلم میخواهد به مبارزه این متعصبان برود و هیچ گاه از خشونت استفاد ه نخواهد کرد.

زبان فارسی همان طور که بیش از هزار سال قبل درمقابل هجوم عراب سر خم نکرد در مقابل سایر زبان ستیزان نیر مقاومت خواهد کرد و بالاخره زبان پارسی مانند دریای همه خش و خاشاک را از سر راه خود دور خواهد ساخت.

منجمزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
منجمزاده
نظرات بینندگان:

>>>   من امید می کنم چنین انرژی و توانایی بدون حرکت و راه یابی تا منزل مقصود خاموش نماند و سرانجام این شهامت دروجود گوینده گان پارسی / دری باشد تا روزی ( شاید فردا ) دست به کار شده و سرنویس دروازه دانشگاه هرات را درجایش بگذارند که حتمن این کار خواهد شد چون شایسته ای این کاراند
.

>>>   دانشگاه هرات
زنده است هرچند لوحه اش را فاشیسم قبیله دزدیده است.

>>>   عمرراوی:
ما تاجیکهای خراسان در یک وضع بسیار پیچیده و سخت گرفتار استیم. قدرتهای جهانی و منطقه یی، جنگهای نیابتی خود را درکشورما به پیش میبرند.همگی شان هم از هرطرف منافع خود را به بر و دوش پشتونها بسته اند.جنگجویان معاشگیرپشتون با دولت کابل دریک خط و در یک صف هستند و یک هدف اساسی دارند که قایم ساختن حاکمیت مطلقه قومی شان درسراسرخراسان است. اگر به نام طالب می آیند، اگربه نام داعش میآیند،اگربه نام گلبدینی میآیند، اگراز طرف امریکا کومک میشوند، اگراز طرف روسیه کومک میشوند،اگرازطرف پاکستان یا کدام کشوردیگر کومک میشوند،بازهم درهرحمله و تجاوز خود تاجیک میکشند.قریه ها را ازآدم تهی میسازند، چپاول می کنند، به آتش میسوزانند ومیروند.به فرمان هرکشوری که تفنگ برداشته اند، مرمی را به سینه تاجیک می زنند. وابستگی خارجی شان به چندین جهت است،اما هدف داخلی شان یکی میباشد.کار طالب و داعش و گلبدینی و ارگ ، تقسیم مرگ است به تاجیکان.

>>>   این اهانت ها بخاطر این است که زبان فارسی زبان ایران است و چون با ایران هم در ضدیت هستند میخواهند به زور حذفش کنند.
در ضمن فارسی در وجود ندارد.فارسی یک زبان واحد اما با لهجه ها و گویش های فراون است.

>>>   جنبش روشنایی آمد، گفتند یک مشت هزاره قوم پرستی می کند. جنبش رستاخیز آمد گفتند موضوع قومی است، لندغر هستند. اوزبیک ها بلند شدند و حق خواهی کردند، گفتند از ترکیه و اوزبیکستان حمایت می شوند. ولی جنبشی بنام پشتون ها آن هم در پاکستان برآمد، نامش را عدالتخواهی ماندند.. و همه کلاهی سرخ می پوشند و از یک مشت جاسوس، تروریست و پاکستانی حمایت می کنند. حالی می فهمید که پشتونیزم سرطانی یعنی چی؟
#احمد_شاه_فرید

>>>   همگانی کنید
رسما زمینه نا امن کردن هرات کلید خورد
۸۰۰۰ خانواده منسوب به مهاجر شمال شرق هرات مستقر شدند
باتبانی حاکمیت محلی هرات و نمایندگی سازمان ملل افراد مجهول الهویه از دو روز قبل در ساحه دشت حوض مستقر می شوند
دفاتر کمک کننده خارجی هم خیمه، غذا ومقدار پول مشخص به هر فامیل میدهد در حالیکه معلوم نیست اینها از کجا هستند وتابعیت از کجا دارند. مردم قریه جات واطراف (دشت حوض)-هرات دست به تظاهرات زدند و نمی خواهند افراد مجهول الهویه درآن مکان اسکان یابند.
و با حضور خود مانع جابجای 2 کانتینر شدند
آمار که تا به حال جای داده شدند به 8000 نفوس میرسد
خبر نگاران هرات

>>>   جناب منجمزاده :
شما این طرز فکر میکنید که (زبان فارسی همان طور که بیش از هزار سال قبل درمقابل هجوم عراب سر خم نکرد ).
مگر برعکس درآنوقت اعراب بخاطر ازبین بردن بت ها آمده بودند نه بخاطر تغیر زبان. بخاطر اسلام سازی اجدادت آمده بودند وگرنه حالا نمیدانم در کدام دین میبودی...

>>>   دانشمند مصری میگوید که ما فردوسی نداشتیم که عربی زبان شدیم۰
اعراب در هرجایکه میرفتند در پهلوی تطبیق دین زبان آنجا را هم ازبین میبردند و عربی مساختند۰
«روزی از محمّد حسنین هیکل، نویسنده مشهور مصری، پرسیدند شما مصریان با آن پیشینۀ درخشان فرهنگی چه شد که عرب زبان شدید؟ گفت ما عرب زبان شدیم برای اینکه فردوسی نداشتیم...»
آقای منجم زاده درست نوشته و اینکه در تبصره بیجا انتقاد کرده ...

>>>   زمانیکه عراب به ایران رسیدند نخست از همه برای از بین بردن زبان پارسی اقدام نمودند . کتاب های بارسی را آتش زدند و یا به دریا ریختند وکشش کردند تا حد امکان زبان فارسی را از بین ببرند و زبان عربی را جایگزین کنند و یا زبان فارسی را به شدت کاهش دهند و تلاش نمودند انقدر واژه های عربی را در زبان فارسی داخل که نتیجه اش حالا به خوبی مشاهده میشود . اگر لعقوی لیت یکی از شاهان مبارز ایران نمی بود عراب زبان فارسی را یا از بین می ردند و بسیار ضعیف می کردند . یعقوب لیث مشهور به تعقوب لیث صفاری برای احیای زبان فارسی به عراب به مقابله پرداخت . این تاریخ بسیار طولانی است که بحث آن در این نظر دادن نمی گنجد . زلمی از المان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است