حقیقتی تلخ...
60 فیصد مردم افغانستان بیمارند
از روز جهانی صحت روانی در کشور در حالی تجلیل شد که 60 فیصد مردم ما از بیماریهای روانی رنج می برند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۸۹/۷/۱۹ کد خبر: 15126 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،روز جهانی صحت روانی، امسال با شعار " صحت روانی و بیماریهای درازمدت؛ نیاز برای مراقبت‌های دوامدار و مدغم " در اکثر کشورهای جهان تجلیل می‌گردد.

در کشور ما نیز این روز در حالی تجلیل می شود که 60 فیصد مردم ما از مشکلات روانی رنج می برند.

داکتر ثریا دلیل، سرپرست وزارت صحت عامه روز یکشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت روانی گفت بیشتر مشکلات روانی ، ناشی از فقر، ناامنی، عدم ثبات سیاسی، از بین رفتن زیربناها و تفاوت‌های جنسیتی است.

داکتر دلیل همچنین گفت بهبود تداوی روانی و ارتقای صحت روانی در اولویت‌های کاری وزارت صحت عامه قرار داشته که با وصف کمبود منابع مالی و قوای بشری یک سلسله کارهایی در این عرصه صورت گرفته اما به هیچ وجهه بسنده نبوده است.

وی از کشورهای کمک کننده و سازمان صحی جهان خواست تااین وزارت رابرای سرمایه گذاری بیشتردربخش صحت روانی کمک نماید تا این وزارت بتواند پاسخگوی بیماران مبتلا به امراض روانی باشد.

سرپرست وزارت صحت همچنین اظهار داشت ما امیدوار هستیم تا در آینده در هر تسهیل صحی، یک متخصص صحی روانی تربیت‌شده، کار نماید و هر مریض این فرصت را داشته باشد تا برایش معاینه و مشاوره‌ درست و مناسب برسد.

پیترگراف، نماینده سازمان صحی جهان درکشور نیز که در این مراسم حضور داشت گفت؛ توجه به صحت روانی ،ارتقای ظرفیت کاری وافزایش امکانات و پرسونل کاری یکی از5 اولویت کاری وزارت صحت عامه می باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با سرمایه گذاری در این بخش، مبتلایان بیماران روانی بتوانند برای تشخیص و تداوی به خدمات بهترصحی دسترسی پیداکنند.

پیتر گراف از نبود پرسونل کافی آموزش دیده ،روانشناسان و نرس ها در مراکز خدمات صحت روانی یاد آوری کرد و افزود نیاز است شماری از پرسونل صحی در بخش صحت روانی از سوی ترینران کار آزموده آموزش داده شوند.

به باور وی برای کاهش اختلالات روانی ومبارزه بااین بیماری ها ، ایجاب می نماید افرادی که به امراض روانی مبتلا هستند، مورد احترام سایر افراد جامعه قرار گیرند.

بنا بر گزارش سازمان صحی جهان در سال 2002 در جهان 154 میلیون نفر از افسرد‌گی، 25 میلیون از تجزیه عقل، 91 میلیون از اثرات ناگوار استعمال الکل و 15 میلیون از استعمال مواد مخدر رنج می‌برند. در حدود 877 هزار نفر از اثر خودکشی همه‌ ساله جان‌هایشان را از دست می‌دهند، از هر چهار نفر مریض که به مراکز صحی مراجعه می‌نمایند یکی دچار امراض عقلی عصبی و یا تغییر روش می‌باشد که اکثراً تشخیص و تداوی نمی‌گردند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این سلاح های کمیاوی که در مهین محبوب ما استفاده میشود
تاثیر منفی در صد سال اینده خواهد داشت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است