گزارشی از نشست کمیته اقتصادی شورای وزیران
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۷    ۱۳۹۷/۳/۱ کد خبر: 151241 منبع: پرینت

نشست کمیتۀ اقتصادی شورای وزیران در مورد چگونگی تطبیق پروژه‌های توسعه‌ای در ربع اول سال مالی جدید تحت ریاست رییس اجرایی حکومت برگزار شد.
داکتر عبدالله رییس اجرایی کشور در این نشست گفت که حکومت متعهد است تا تمام سهولت‌های لازم را برای رشد اقتصادی، افزایش تولیدات داخلی و تقویت سکتور خصوصی فراهم سازد.

مصطفی مستور وزیر اقتصاد، مُدل‌سازی اقتصادی را به خاطر رشد تولیدات داخلی، کاهش کسر تجارت، بیکاری و فقر در جلسه ارایه کرد. براساس این مُدل رشد و رکود اقتصادی کشور محاسبه می‌گردد.
آقای مستور گفت که در حال حاضر رشد اقتصادی، ۲.۲، رشد نفوس ۲.۳، فقر ۵۵، بیکاری ۲۴.۵، عدم مصونیت غذایی ۴۴ درصد و کسر تجارت هم ۱/۹ می‌باشد.
او علاوه کرد که اگر تغییر در پالیسی‌ها و توازن میان واردات و صادرات صورت گیرد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۵.۵ درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی شده است.
رییس اجرایی به وزارت اقتصاد هدایت داد که تمام مسایل تخنیکی مُدل‌سازی اقتصادی را با وزارت‌ها شریک سازد تا هماهنگی لازم به میان آید.

محمد یوسف پشتون سرپرست بورد پروژه کابل جدید در باره وضعیت زیربناها در بخش زراعت، معارف، صنایع، ترانسپورت، تجارت، معادن و صحت گزارش داد و گفت که در زمینه زراعت توجه کمتر صورت گرفته است.
رییس اجرایی هدایت داد که شورای زیربنا یک گزارش کامل از وضعیت زیربناها و کارهای انجام شده در جلسه بعدی تهیه و ارایه کند تا پیشبرد و مشکلات کار واضح گردد.

نصیر احمد اندیشه معین اداره و منابع وزارت خارجه درباره پروسه استانبول- قلب آسیا گفت که بازنگری برنامه عمل، طرح توسعه زراعت، نهایی‌سازی استراتژی منطقه‌یی مبارزه با تروریزم، مبارزه با افراطیت گرایی، اعتماد سازی و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای از مهمترین اولویت‌های سال ۲۰۱۸ افغانستان در این پروسه است.
رییس اجرایی به وزارت خارجه وظیفه سپرد که پیشرفت کارهای پروسه استانبول را به صورت منظم گزارش دهد تا در نشست‌های دیپلوماتیک مطرح و بحث شود. رییس اجرایی به وزارت تجارت، اتاق تجارت و صنایع و اقتصاد هدایت داد که در صورت امکان در حاشیهٔ نشست وزرای پروسه استانبول در ترکیه زمینهٔ نشست سکتور خصوصی را فراهم سازند.

سکتور خصوصی در باره مشکلات صنعت و تجارت چرم گزارش داد. در این گزارش آمده است که میزان صادرات پوست افغانستان در سال ۱۳۹۵ تنها ۲۰ میلیون دالر می‌باشد.
طبق گزارش در سراسر کشور یک کارخانه پروسس پوست، ۱۰ دستگاه صنایع چرمی، ۶۳۰ کارخانه بوت‌دوزی، ۱۳۸ دستگاه پوستین دوزی در صنعت چرم فعال‌اند؛ اما در قسمت نگهداری، پروسس و بازاریابی دچار مشکل می‌باشند.
رییس اجرایی به وزارت تجارت وظیفه سپرد که با اداره اراضی هماهنگی کند تا یک جای مشخص برای سرمایه‌گذاران صنعت چرم زمین در نظر گرفته شود. برای فروش صنایع چرم در چهار میدان هوایی بزرگ کشور غرفهٔ فروش ایجاد شود. حکومت برای تقویت صنایع چرم با سکتور خصوصی همکاری می‌کند.

اتاق تجارت و صنایع در باره پیشرفت کار ۱۱ اولویت سکتور خصوصی گزارش داد و گفت که ۲۵ درصد اولویت‌ها در زمینهٔ تسهیلات بانکی، توسعه پایدار زراعت و تجارت، زیربنا، زمین و انرژی و قوانین تطبیق شده است.
داکتر عبدالله گفت که موارد که در گزارش پیشنهاد شده است به صورت جدی تعقیب و پیگیری می‌گردد تا سهولت‌های بیشتر ایجاد شود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای وزیران
عبدالله
اقتصادی
نظرات بینندگان:

>>>   اشتباه بزرگ که ما در دو دور انتخابات ریاست جمهوری کردیم اعتماد نسنجیده و احساساتی ما به داکتر عبدالله بود داکتر عبدالله در حقیقت مهره از قوم دیگر بود که برای فریب ما نقاب پوشیده بود و امروز هم ما را فریب میدهد و کوچکترین گام عملی به نفع قوم تاجیک بر نداشته و بر نخواهد داشت و خود عبدالله هم فریب حلقه غنی را می خوردو اگر بیدار نشویم آینده بی هویت و بدی خواهیم داشت.
به امید بیداری.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است