پشت پرده قتل ماین‌پاک‌ها در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۲    ۱۳۹۷/۲/۳۱ کد خبر: 151236 منبع: پرینت

همواره اخبار و گزارش‌هایی از افزایش تلفات خبرنگاران در افغانستان، می‌خوانیم و می‌شنویم که مایه نگرانی است اما در این میان، یک قشر دیگر هم هست که تلفات آنان بیشتر از خبرنگاران است اما اخبار آنان کمتر به گوش‌مان می‌رسد.
ماین‌پاک‌ها یا مین‌روبان را می‌گویم که زودبه‌زود جان‌شان را در افغانستان از دست می‌دهند اما از کنار مرگ آنان به راحتی عبور می‌کنیم.

همان‌طور که می‌دانیم، افغانستان دهه شصت، یکی از آلوده‌ترین مناطق جهان به انواع و اقسام ماین بود که هر روز از شهروندان این کشور قربانی می‌گرفت. در دهه هفتاد، مؤسسات مین‌روبی و مین‌پاک‌ها به کمک مردم آمدند و به مین‌روبی شروع کردند. آنان با به خطر انداختن جان خود، جان هزاران تن به خصوص کودکان را از مرگ و معلولیت نجات دادند.

ماین‌پاک‌ها علاوه بر این که هنگام پاک‌سازی مناطق آلوده به مین، جان خود را از دست می‌دهند و معیوب و معلول می‌شوند، عامل دیگر تلفات آنان، گروه‌های متخاصم در افغانستان است.

همان‌طور که می‌دانیم، بیشتر مناطق پرخطر که در دهه شصت، به مین آلوده شده بودند، پاک‌سازی شده یا حداقل از اولویت پاک‌سازی خارج شده‌اند. در حال حاضر، چالش بزرگ در برابر مؤسسات مین‌روبی و ماین پاک‌ها، کاشت ماین و بمب گذاری توسط مخالفان مسلح دولت است.

هر چند پاک‌سازی مناطق آلوده به مین، وظیفه نیروهای دولتی و نظامی است اما برخی مواقع، ماین‌پاکان نیز مناطق پر رفت‌وآمد را از وجود ماین، پاک نموده و بمب‌ها را خنثی می‌کنند؛ از آنجا که این اقدام، به ضرر بمب گذاران تمام می‌شود، ماین‌پاک‌ها، عامدانه هدف قرار می‌گیرند و جان‌شان را از دست می‌دهند.

در تازه‌ترین مورد، بامداد امروز دوشنبه، پنج مین‌روب در منطقه میوند ولایت قندهار هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفتند و کشته شدند.
فرمانده پولیس قندهار، ضمن تایید این خبر بیان داشت که مهاجمان، یک ماین‌پاک دیگر را با خود برده‌اند. به رغم آن که تاکنون فرد یا گروهی مسوولیت این حادثه را به عهده نگرفته و لزوماً هم کسی به عهده نمی‌گیرد اما دشمن مین‌پاک‌ها، کسانی هستند که ماین می‌کارند.

سخن آخر این که کار مین‌روبی، ذاتاً سخت و دشوار است اما این دشواری در کشوری مثل افغانستان که هنوز جنگ پایان نیافته، چندین برابر است.

مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرادی
ماین پاک
نظرات بینندگان:

>>>   حبیب افغان نماینده کوچی در مجلس نمایندگان است. چند روز پیش با بیشرمی تمام با همو فرهنگ کوچیگری صندوق های رای دهی را با لگد زد.. نخواست که برای ستانکزی رای منفی داده شود. او و نذیر احمدزی از حامیان غنی احمدزی در مجلس هستند. نمی دانم، کوچی که از نامش پیداست، محل بود و باش دائمی ندارد و چرا باید نماینده در مجلس داشته باشد؟ اگر این طوری است، چرا کوچی های گجر، اوزبیک و اقوام دیگر در مجلس نماینده ندارند؟ پشتونیزم یا سرطان منطقه، باید خشکانده شود.
#احمد_شاه_فرید

>>>   ماین پاک ها دیوانه است غنی امنیت پل باغ عمومی را گرفته نمی تواند این ها عین درولسوالی رفتن .

>>>   خدا لعنت شان کنددشمن مین‌پاک‌ها، کسانی هستند که ماین می‌کارند.
احمد ازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است