گزارش اجلاس دوم سالِ ١٣٩٦ش شورای ملی
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۲    ۱۳۹۷/۲/۲۷ کد خبر: 151117 منبع: پرینت

«من» خود را در تذكره‌ی برقی، و در بانكنوت هاى رایجِ افغانستان نمى بينم.
در روز پايانى اجلاس دوم سالِ ١٣٩٦ش شورای ملی، جمعى از نمايندگان مردم، قطعنامه‌ا‌‌ی را قرائت کردند که در پای آن امضای ١٢٠ تن از اعضاىِ مجلس، در مخالفت با روندِ غير قانونى تصويب قانون ثبت احوال نفوس، درج گردیده بود.

علىرغم اين مخالفت، حكومت اقدام به توزيع تذكره‌ی برقی نموده؛ و در آستانه‌ی انتخابات پارلمانی، بحرانی ایجاد کرده، که بی گمان روند انتخابات را لطمه خواهد زد.
در مخالفت با این اقدام حکومت، امروز جمعی از اعضاىِ شوراىِ ملى (به نمایندگی از کلِ اعضای امضا كننده)، در حضور رسانه ها و هواخواهان جامعه‌ی مدنی، در الحاقیه‌یِ شوراىِ ملى نشستی داشتند.

قطعنامه‌یِ اين نشست - كه تکلیف قرائت آن به عهده‌ی اينجانب بود- حاوىِ دو نكته‌یِ اساسی ذیل است:
١- از حكومت وحدت ملى مى خواهيم كه پروسه‌یِ نفاق افگن توزيع تذكر‌ه‌یِ برقى را متوقف سازد؛
٢- در صورت امتناع رهبرى حكومت از اين خواست نمایندگان مردم، از رياست اجرايي مى خواهيم كه به توزيع تذكره‌یِ مصوبِ سال ١٣٩٣ش مجلسين اقدام نماید؛ تا شهروندان افغانستان، در اخذ يكى از اين دو تذكره، مخيّر باشند.

محی الدین مهدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای ملی
مهدی
نظرات بینندگان:

>>>   Raheel
ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان:
“ارگ از دوسیه اختلاس ریس پارلمان به عنوان ابزار فشار علیه وی استفاده می‌کند و به همین دلیل او شناسنامه «افغانی» دریافت کرده است.”
چنین است شیوه کار و سیاست در این کشور فاشیست‌زده!
زیر پای مردم چاه می‌کنند، تطمیع می‌کنند و وقتی حریف دانه خورد و به دام افتید از او استفاده های اینچنینی می‌کنند.
رییس پارلمان و ده ها آدم حریص و زران وز دیگر را چنین به دام انداخته اند و زبان شان را بسته، به گردن شان ریسمان انداخته به دنبال منافع و برنامه های خود میکشانندشان.

>>>   Eqbalalishah Dehganpoor
اینها اعضای پارلمان دولت جمهوری اسلامی افغانستان متشکل از تمامی اقوام این کشورهستند ( غیراز پشتونها) که در برابر یکه تازیهای اشرف غنی احمدزی رئیس حکومت توافقی و توزیع روند غیرملی شناسنامه های برقی اعتراض کردند.
این نشست اعضای پارلمان این را ثابت می سازد که غیراز پشتونهای مان دیگر اقوام این کشور هویت " افغان" را منحیث هویت ملی شان قبول ندارند زیرا خوب میدانند که " افغان" معادل " پشتون" و هویت یکی از اقوام این کشور است و این استدلال شان از نقطه نظر هر قانون و قاعده ی منطقی است زیرا هویت ملی هویتی است که مظهر هویت همه اقوام این کشور چند ملیتی باشد و او " افغان" نیست نام دیگری است که باید ازطریق راه ها و شیوه های جهان مدرن انتخاب شود و او هم زمانی است که به مرحله ملت شدن برسیم که متاسفانه فاصله دور و درازی در پیشرو داریم .
به این اساس ، عقل سالم و منطق انسانی حکم می کند که هیچ چیزی به زور قابل تحمیل نیست بخصوص در این عصر و نباید هم قومی تلاش کند که هویت قومی اش را بالای دیگران تحمیل کند که یک تلاش بیهوده است و خلاف همه ارزشهای انسانی ، اصول شهروندی و اخلاق انسانی.
امیدوارم که برادران پشتون مان کمکی از کاخ بلند غیرت افغانی شان بخاطر منافع ملی مان پایئن شوند و نخبه گان پشتون تبارمان سکوت را بشکنند و برضد چنین شیوه های غیردموکراتیک و یکه تازیهای اشرف غنی و تیم شونست و قبیله گرایی او مثل دیگر هموطنان غیرپشتون شان اعتراض کنند و نگذارند که دامنه اختلافات قومی از این بیشترشوند که به نفع هیچ قومی نیست و بخصوص برادران پشتون مان.

>>>   كليم الله همسخن
از همه نمایندگان عدالت خواه به ویژه نمایندگان بدخشان در شورای ملی سپاس‌ گزاری باید کرد- من امروز یکی از اشتراک کنندگان نشست اعتراضی بودم. جا دارد این نکته را توضیح بدهم که: به اضافه‌ی حضور نمایندگان بدخشان در نشست اعتراضی بدخشانیان مقیم کابل پر رنگ‌تر و پرشور‌تر در کنار نمایندگان شان حضور داشتند.
بسیاری از جوانانی که در شبکه‌های مجازی انتقاد می‌کنند خودشان نیز حضور نداشتند. مخالفت در شبکه‌های مجازی شاید خوب باشد ولی در صحنه‌ی عمل باید ظاهر شد؛ تنها رستم فیس‌بوکی بودن کار ساز نیست!

>>>   هرکه اختیارش کدام تذکره را اخذ میکند،
وهم اینکه حکومت باید نشان های روی جلد تذکره رابمردم تشریح نماید که چی مفهومی دارند مثلا از سه شتر روی صفحه شتراولی بدون بارخالی روان است ودوشتر دیگر بارحنمل مکینند مفهوم این چی است ؟؟

>>>   Faiq
آنقدر #خراساني و #تاجيك بايد بگويم كه خراساني و تاجيك گفتن به يك #كلاس, #برند و #گفتمان_غالب تبديل شود...آينده از كساني است كه بسويش ميروند

>>>   Faiq
تاجيكان اگر محافظه كاري نميكردنند، امروز جهان را مدريت ميكردنند. تا اين مردم نپذيرند كه طالب اوغان است و اوغان طالب است، اين ذهنيت طالباني بالايشان حكومت خواهند كرد.. ذهنيت ها بايد تغيير كنند تا حكومت ها را تغيير دهيم!

>>>   عنوانى مردم!
به تاجران رأى ندهيد!
ديده مى شود كه اكثر تاجران و افرادى كه يك مقدار پول پيدا كرده اند، خود شان را در انتخابات نامزد كرده اند.
گزارش ها مى رسانند كه اين تاجران در برابر پول مردم را وادار به ثبت نام كرده و تذكره هاى شان را تا روز انتخابات نزد خود قيد مى كنند.
تجربه نشان داده كه در پارلمان كنونى اكثر تاجرانى كه وكيل هستند، دست به فساد زده و در انتخابات هيأت ادارى و كميسيون هاى پارلمان ميليون ها دالر هزينه مى كنند و سبب گسترش فساد شده اند.
در صورتى كه اين بار تاجران به پارلمان راه پيدا كنند، فساد بيشتر در پارلمان افزايش پيدا خواهد كرد و اين تاجران نيز بيشتر در فكر حساب هاى بانكى شان خواهند بود، تا قانونگذارى به سود مردم.
انتخاب كردن و انتخاب شدن جز حقوق اساسى هر شهروند است و هر كسى حق دارد در انتخابات نامزد شود و رأى بگيرد؛ ولى لطفأ رأى تان را مسوولانه استعمال كند و به افراد متعهد و سياستمدار رأى دهيد.
پارلمان دوره پانزدهم به مراتب نسبت به پارلمان كنونى بهتر بود، چون رياست آن از سوى يونس قانونى اداره مى شود و به مراتب چهره هاى سياسى و چيز فهم به سان، نور الحق علومى، گلاب زوى، مير احمد جوينده، سردار رحمان اوغلى، صالح محمد ريگستانى، شهيد كاظمى، استاد سياف، فضل كريم ايماق... حضور داشتند؛ ولى اكنون جاى اين افراد را تاجران در پارلمان پر كرده اند و نياز است تا مردم در انتخابات آينده رأى شان را مسوولانه استعمال كنند.

>>>   Salam
تابوى نام جعلى افغانستان ديگر شكسته است ، اين جغرافيا همان خراسان كهن است ، نام كه گرماى آفتابش بر همه باشنده گان آن يك سان مى تابد . نام زيبا تر و انسانى تر از خراسان نيست . همه خود را در آن مى بينند . ديگر در نوشته هاى مان بايد تنها از خراسان نام ببريم نه از نام هاى جعلى .

>>>   Hossaini
یعنی واقعن عاقلانه هست که غنی کشور را در چنین حالتی ترک کند و برای حل مشکل فلسطین به استانبول برود!!؟ عقل و‌ منطق دیکتاتورها همین است!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است