کاپی تذکره برای ثبت نام انتخابات ملاک نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۵    ۱۳۹۷/۲/۲۷ کد خبر: 151113 منبع: پرینت

کمیسیون انتخابات به اساس ماده 156 قانون اساسی تنها نهادی در سطح کشور است که مسوولیت اداره و نظارت بر هر نوع انتخابات و مراجعه به آرای عمومی را دارد. این کمیسیون در مورد مکلفیت‏های قانونی خویش با درنظرداشت مفاد احکام قانون انتخابات و منافع علیای کشور، تصامیم خویش را به‏صورت کمیسیونی اتخاذ می‏نماید.

به‏رغم نابسامانی‏های که در عرصه‏های مختلف در کشور وجود دارد، کمیسیون انتخابات از مشارکت و حضور مردم شریف کشور در مراکز ثبت نام رای‏دهندگان و تصاحب حق رای‏شان ابراز قدردانی نموده و یک‌بار دیگر از تمام واجدین شرایط رای‏دهی تقاضا به عمل می‏آورد تا با احساس مسوولیت نسبت به سرنوشت آینده‌ی شان در نزدیک‏ترین مرکز ثبت رای‏دهندگان مراجعه نموده و ثبت نام نمایند.

این کمیسیون لایحه، پلان، طرزالعمل و رهنمودهای لازم را به تأسی از احکام مواد قانون انتخابات و قانون اساسی به منظور ثبت نام و تهیه فهرست رای‏دهندگان به تصویب رسانیده است. مرحله اول ثبت نام رای‏دهندگان که از تاریخ 25 حمل آغاز گردیده بود، تا کنون نزدیک به دو میلیون از شهروندان کشور به اساس تذکره تابعیت، نام های شان را در فهرست رای‏دهندگان ثبت نموده اند. مرحله اول که قرار بود به تاریخ 23 ثور به پایان برسد، کمیسیون با تفاهم با حکومت و سایر جوانب ذیدخل، مدت مرحله اول ثبت نام را تنها در مراکز ولایات الی 22 جوزا تمدید نموده است. همزمان به آن مرحله دوم ثبت نام رای دهندگان در ولسوالی ها و قریه جات از تاریخ 25 ثور آغاز گردیده و تا 22 جوزا ادامه می یابد.

در جریان روزهای اخیر موضوعاتی در پیوند به ثبت نام رای‏دهندگان به اساس تذکره تابعیت اصلی و یا کاپی آن مطرح شده که باعث برداشت های متفاوت و نگرانی های شهروندان گردیده است.

بنابراین، کمیسیون انتخابات به خاطر رفع این نگرانی ها، اعلام می دارد که پروسه ثبت نام رای دهندگان به اساس اصل تذکره تابعیت صورت گرفته و مردم عزتمند افغانستان می توانند با اصل تذکره تابعیت شان جهت ثبت نام به مراکز مراجعه نموده و نام های شان را در فهرست رای دهندگان ثبت نمایند.

همچنان به خاطر این‌که ایجاد سهولت ها و زمینه سازی برای مشارکت عموم مردم در انتخابات، از مسوولیت های کمیسیون انتخابات می باشد، این کمیسیون به خاطر رفع نگرانی های امنیتی شهروندان با اداره ثبت احوال نفوس مشوره های تخنیکی راانجام داده و در نهایت به این تفاهم رسیده است که آن تعداد از شهروندان افغانستان که احتمال می‌دهند که با نصب استکیر در تذکره هایشان با خطر مواجه می شوند، می توانند به اداره ی ثبت احوال نفوس مراجعه نموده تذکره مثنی اخذ نمایند.اداره ثبت احوال نفوس برای این عده از مراجعین برویت اصل تذکره استیکر دار مثنی صادر می نماید.

قبلاً از برخی جهات نگرانی های امنیتی در رابطه به نصب استیکر در اصل تذکره به کمیسیون انتخابات و رهبری حکومت مطرح شده بود که این کمیسیون در صدد جستجوی راه حل ها برآمد و بعد از بحث های طولانی به خاطر رفع این مشکل، تفاهم فوق الذکر با اداره ثبت احول نفوس صورت گرفت.

این کمیسیون وعده می‏سپارد تا استقلالیت و بی‏طرفی خویش را در هر حالت حفظ نموده و راه‏کارهای عملی را برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه پی‏ریزی و تطبیق نماید تا دموکراسی در این مرز و بوم نهادینه شده، نهادهای پاسخگو به مردم تشکیل و به‌‏تبع آن کشور به سوی رفاه و توسعه پایدار به پیش برود.

با احترام
کمیسیون انتخابات


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   هرکس که ستیکر را بالای کاپی امر داده و تطبیق آنرا اصرار داشته و کمیسیون
را تهدید به استعفی کرده باید از طرف کمیسیون فاش گردد
و الا نیم کاسه در زیر کاسه باقیمانده و مردم از دخالت در انتخابات توسط
زورمندان جدآ با نگرانی می نگرند وانتخابات شفاف فقط در لفظ و شعار
باقی میماند . من و هم قطارانم سخت تشویش داریم .
م . ش . ف کابل

>>>   Eqbalalishah Dehganpoor
اینها اعضای پارلمان دولت جمهوری اسلامی افغانستان متشکل از تمامی اقوام این کشورهستند ( غیراز پشتونها) که در برابر یکه تازیهای اشرف غنی احمدزی رئیس حکومت توافقی و توزیع روند غیرملی شناسنامه های برقی اعتراض کردند.
این نشست اعضای پارلمان این را ثابت می سازد که غیراز پشتونهای مان دیگر اقوام این کشور هویت " افغان" را منحیث هویت ملی شان قبول ندارند زیرا خوب میدانند که " افغان" معادل " پشتون" و هویت یکی از اقوام این کشور است و این استدلال شان از نقطه نظر هر قانون و قاعده ی منطقی است زیرا هویت ملی هویتی است که مظهر هویت همه اقوام این کشور چند ملیتی باشد و او " افغان" نیست نام دیگری است که باید ازطریق راه ها و شیوه های جهان مدرن انتخاب شود و او هم زمانی است که به مرحله ملت شدن برسیم که متاسفانه فاصله دور و درازی در پیشرو داریم .
به این اساس ، عقل سالم و منطق انسانی حکم می کند که هیچ چیزی به زور قابل تحمیل نیست بخصوص در این عصر و نباید هم قومی تلاش کند که هویت قومی اش را بالای دیگران تحمیل کند که یک تلاش بیهوده است و خلاف همه ارزشهای انسانی ، اصول شهروندی و اخلاق انسانی.
امیدوارم که برادران پشتون مان کمکی از کاخ بلند غیرت افغانی شان بخاطر منافع ملی مان پایئن شوند و نخبه گان پشتون تبارمان سکوت را بشکنند و برضد چنین شیوه های غیردموکراتیک و یکه تازیهای اشرف غنی و تیم شونست و قبیله گرایی او مثل دیگر هموطنان غیرپشتون شان اعتراض کنند و نگذارند که دامنه اختلافات قومی از این بیشترشوند که به نفع هیچ قومی نیست و بخصوص برادران پشتون مان.

>>>   مرحبا کمیسیون مستقل انتخابات

>>>   عبیدالله بارکزی نام دارد. گرچه بارکزی ها افغان نیستند و به لحاظ قومی تاجیک هستند. حالا بگذریم، پسر این آقا چند وقت پیش توسط طالبان کشته شد، طالبان هم مسوولیت را به گردن گرفتند.. ولی خودش گفت، پسرم را آی اس آی کشته است. مثل همیشه، بارکزی می گوید، اگر ملاعمر زنده می بود کسی جرات افغان نیستم را نداشت. ولی بارکزی فراموش کرده که ما در برابر ملاعمر، پاکستانی، اعراب و.. که تو هم رکاب شان بودی، تا آخر ایستاد شدیم، جنگیدیم و نظام امروزی و معاش های دالری که می گیرید، میراث ایستادگی ماست. ما افغان نیستیم، این شناسنامه را قبول نداریم. اجازه توزیع هم نمی دهیم. دست تو بالای دست ملاعمر و حقانی و احمدزی و حکمتیار..!! روزی می رسد که مثل ملاعمر، تره کی، امین و نجیب قبرستان هم نداشته باشید.
#احمد_شاه_فرید

>>>   انتخابات دیگردرپیش مردم هرروزکشته میشوند کدام اهمیت ندارد تااینکه تمام این حکومت فاشیت های قوم گرای دراین کشور انتخاباتی درکارنیست چونکه انتخاب درکارنیست پیش ازپیش انتخاب شده چراشمامافیای این ملت بچاره درچنک گرفتید

>>>   .... همراهی تذکره های تان اگر مردم غیرت داشته باشند هیچ وقت در ایم‌محلات نمی روند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است