خون جدید در پیکر فرسوده پارلمان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۳۹۷/۲/۲۴ کد خبر: 151005 منبع: پرینت

در این روزها بازار کاندید به پارلمان افغانستان بسیار گرم است.

برخی سیماهای وکلای قبلی پارلمان که سال ها غایب بودند دوباره در رسانه ها نمایان شدند و حتی تعدادی از آنها که حتی صداهایشان را در تالار مجلس نشنیده بودیم چنان رسا بلند کرده اند که گویا اینها شب ها از دردمندی موکلان شان خواب را بر خود حرام کرده بودند.

گرچه در چنین فضای آشفته تشخیص نمایندگان خوب و بد برای مردم عامه کار دشواری است چون زندگی مشقت بار مجال این ارزیابی را از آنها گرفته است اما کارکرد وکلا همچون یک تجربه روشن برای موکلان است تا اینبار در استعمال رای شان کمال دقت را به خرج دهند چون شعار دادن با عمل کردن بسیار متفاوت است.

همانگونه که رهبران سنتی هزاره در این سال های حضور جامعه جهانی بزرگترین فرصت های تاریخی را برای بازسازی هزارستان و مناطق هزاره نشین در کلان شهرها تلف کردند وکلای پارلمان هزاره هم در این فرصت سوزی نقش مهمی داشتند از عملکرد مدنی و نهادینه سازی دموکراسی توسط هزاره ها در افغانستان این وکلا نتوانستند که برای جامعه جهانی از این مدنیت پذیری هزاره ها استفاده اقناعی نمایند.

حتی وکلای هزاره در داخل پارلمان یک فرکسیون واحد را هم سامان نبخشیدند در مواقع مختلف بخصوص در بحث هایی که به حیات ملی و قانونی هزاره ها در پارلمان ارتباط گرفته است وکلای هزاره یکسان عمل نکردند و گاهی هم در مقابل یکدیگر قرار گرفتند.

هزاره ها نیاز دارند تا نسل جدیدی از وکلا را وارد پارلمان نمایند. نسل جدیدی که درمند، متعهد، استوار، بی باک، با آگاهمندی تاریخی و سیاسی از مواضع مردم شان که هنوز به شدت مورد تبعیض و ستم آشکار قرار دارند بدون محافظ کاری به دفاع برخیزند.

این مامول نه از وکلای منفعل گذشته و نه هم از آقازاده های جوان میسر است چون وکلای خاموش، منفعل واپور تونیست گذشته و هم پدران آقازاده ها نشان دادند که به منافع ملی هزاره ها جوی هم ارزش نداده و به منافع شخصی شان وفادار ماندند.

باید خون جدید در پیکر فرسوده ی نمایندگان هزاره جاری گردد. در کنار شعارهای انتخاباتی وکلای جدید باید از همین حالا این تعهد وجود داشته باشد که در بحث ها و تصویب قوانین مربوط به مناع جمعی هزاره ها این وکلا متحد و همسو عمل نمایند چون استبداد تاریخی بر هزاره ها همچنان استمرار داشته است و بدون وحدت مردم و نمایندگان هزاره این ستم ملی همچنان پایا خواهد ماند.

نکته آخر اینکه نامزد وکلای جدید شعارهایی را باید انتخاب نمایند که بتواند در عرصه عمل از عهده آن برآیند نه شعارهایی که از همین اکنون پوپولیستی بودن آن نمایان باشد.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
پارلمان
کاندیدها
نظرات بینندگان:

>>>   پارلمان مقصد شما همان کمیشن کاران هستند ؟؟؟

>>>   ۲۵۰ سال است که حاکم و فرمان روا هستید ، از شما آموختیم ! مردم عادی تان خبر نداشتیم و از پادشاهان تان یاد گرفتیم ، کور کردن برادر را از امیر دوست می خان ، وطنفروشی را از امیر عبدالرحمن خان ، پدر کشتن را از امیر امان خان ، قسم خوردن به ورق قرآن را از نادر خان ، خواب کردن را از ظاهر خان ، مال مردم خوری را از وزیرمامد گل خان ، چال و نیرنگ مردم فریبی را از داود خان ، استاد خود توسط بالشت کشتن را از حفیظ الله امین خروتی ، گریختن شبانه را از داکتر نجیب ، آدم کشتن را از ملا عمر ، شیر شدن را از کرزی ، نان خوردن و به نمک دان شاشیدن را از غنی کوچی .

>>>   ما تاجیکیم و همیشه تاجیک میمانیم. هویت افغان را قبول نداریم. نام کشور ما خراسان است. نام افغانستان را قبول نداریم .

>>>   هزاره ها فکر میکنم که از بامیان و دایکوندی کرده،در کابل زیاد باشند.
هزاره ها که زیاد تر در سرکوه های داخل شهرکابل زندگی میکنند و بالاشدن و پایین شدن و آب بالا کردن برایشان در سر کوه ها مشکل است،باید از دولت تقاضا کنند تا یک لیفت هوایی برای کوه های کابل جور کند تا مردم به آسانی به خانه هایشان در سر کوه ها بالا شوند.
در کشور های اروپایی ازین لفت ها و یا آسانسور های هوایی،جهت انتقال سکی بازان در سر کوه ها استفاده میکنند.

>>>   اگر هزاره ها میخواهند که مناطق شان ابد و مترقی گردد دیگر فریب کریم خلیلی و سرور دانش معامله گران چوکره های ارگ را نخورند و بحرف های دروغین انها باور نکنند این دوشخص معامله گر زراندوز بخود شان حتی بخاطر چوکی و مقام و پول از ملیت ابایی و اجدادی شان گذشتن و ملیت قوم انحار و انفجار را بخود قبول کردند به مردم هزاره هرگز پابند و وفادار چنانی کهبودند وفادار نیستند بر مردم هزاره هم واجب است که دیگر به حرف های دروغین مردم فریب خلیلی و دانش باور نکنند و انها را از جمع شان برانند چون دوملیتی بودهنمیتوانند در هزاره جات ملیت شان هزاره و در ارگ که داخل شدند ملیت شان افغان باشد گرفتن تذکره برقی انها با ملیت بنام افغان خود گواه بر این ادعا است .

>>>   بهتر است انتخابات دو مرحله یی شود.
مرحله اول به گونه غیر رسمی در محلات مردم در بین چندین کاندید مربوط یک محل با یک انتخابات خود مدیریتی 1 تا دو کاندید را برای انتخابات اصلی معرفی کنند .

>>>   پدرام هشدار داد : ما بدخشان را خودمختار میسازیم !
در همایش شکوهمند امروز داکتر پدرام هشدار داده است که اگر اشرف غنی و همدستان فاشیستش بخواهند هویت اوغان را بالای دیگران تحمیل کنند، ما بدخشان را خودمختار می سازیم. داکتر پدرام لاف نمی زند، همین حالا بسیار جدی روی برنامه ایجاد ایالت خودمختار بدخشان کار میکند، موافقت و حمایت بزرگان و مردم بدخشان را با خود دارد. اشرف غنی گور خود را کنده است. با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
عمرراوی.

>>>   Ayendagan
درود!
باغنی احمدزی بدترین اتفاقات را تجربه خواهیم کرد....
کسیکه خود اش با ملیون ها رای تقلبی در کشوری بنام افغانستان حاکم شد ، چگونه از او توقع دارید تا انتخابات شفاف و بدور از تقلب برگذار کند ، متاسفانه ما بد ترین اتنخابات جهان را تجربه خواهیم کرد و همینطور بد ترین و فرومایه ترین آدم ها در مجلس نماینده گان خواهند آمد که بدون شک هر خواست و پیشنها نامشروع غنی را بی درنگ تصویب خواهند کرد.......مگر اینکه انقلابی صورت گیرد.

>>>   ار راستش راعرض کنم.روح وروان.قلب وضمیر ووجدانم باپدرام است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است