در این جنگ طالبان تروریست اند و دولت مشروع است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۷    ۱۳۹۷/۲/۲۴ کد خبر: 150984 منبع: پرینت

در جنگ کنونی افغانستان طالبان تروریست و برانداز شمرده می شوند و طرف دیگر یعنی دولت با آنکه ده ها نقیصه و خلا دارد دولت مشروع افغانستان تلقی می گردد.

تشریح و توضیح این روایت آسان و منطقی است اما اگر این جنگ بعد قومی و زبانی به خود گرفت و یا سه بعدی شد یعنی دولت در داخل خود به جنگ کشانیده شد و طالب در جایش باقی ماند روایت کنونی منطق و مشروعیت خویش را از دست می دهد.

در آن صورت کسی برنده نخواهد بود، در آنصورت جان، مال، عزت و ناموس هیچ گروه و هیچ قومی در امان و مصون نخواهد بود و دین و دیانت مانع جدی و بازدارنده در برابر جنایات بشری نخواهد بود.

وقتی بحث به فزون طلبی قومی نزول کرد دین و مذهب دیگر عنصر مرکزی و محوری در تعاملات نخواهد بود و لسان و قومیت انگیزه و عنصر بسیج کننده بر ضد دیگران می شود. هر گروه بدون تحلیل و منطق گروه دیگری را دشمن تلقی کرده و بر تمام داشته های مادی و معنوی او حمله خواهد کرد.

متاسفانه حلقه های مشخص عمدا یا از روی نافهمی وضعیت را به همان طرف می کشانند رییس جمهور از افراطیون قومی می نالد در حالیکه شماری از این افراطیون در کنار خودش و با امکانات دولتی دقیق از جایگاه دولتی و با پول مالیه دهندگان بیچاره افغانستان بر نزاع قومی نفت می ریزند.

آنهاییکه از بیرون دولت نزاع قومی را دامن می زنند گناهکارند اما آنهاییکه از داخل دولت مسایل تعصب و نزاع را تمویل می کنند مجرم و گناهکارند.

بحث گناه مربوط خدا است اما مجرم باید در این دنیا مجازات گردد.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صالح
دولت افغانستان
جنگ
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   آقای صالح
علمای سه کشور نگفتند که طالبان نا مشروع است. و دولت مشروع

>>>   آقای صالح صاحب باید قدم های موثری را در زمینه برداشت اگر نه پیشی بینی شما بذوترین فرصت تحقق پیدامیکند. بلی یک شخصی که از واشنگتن دی سی و شخص دیگری از لندن و شخصی دیگری نیز از واشنگتن دی سی می آید می آید و رئیس جمهور،رئیس شورای امنیت ملی و وزیر مالیه میشود در حالیکه هر سه اینها نه بعد قومی دارند و نه هم بعد مردمی و نه هم سیاسی و نه هم و غیره بنا چطور امکان دارد که این سه شخص این گونه قدرت،پول و دارایی را ترک کنند. فرض کنیم در افغانستان آرامی آمد مردم بسیج شدند آیاشما فکر میکنید که به غنی، اتمر و اکلیل حکیمی اینگونه قدرت باقی بماند آیا اقوام پشتون اجازه خواهند داد که اینها به نمایندگی از پشتون قدرت را بدست داشته باشند.خطراکتر این که اگر آرامی شود پولهای اختلاس و دزدی اقای حکیمی نیز افشا میشود بنا اینها به هیچ گونه طرفدار صلح نیستند و اینگونه وضعیت افغانستان را در سقوط قرار میدهد. بنا موضوع را شما بهتر و بیشتر درک میکنید بیاید راه عملی موضوع را طرح کنیم. طرح بنده اینست که شما شخصا با تعدادی از سرشناسان شمال،جنوب و شرق غرب بسیار صادقانه تفاهم کنید و موضوع وفاق ملی را در اجنداقرار دهید و در قدم نخست با رئیس جمهور دیدار کنید تا رئیس شورای امنیت،وزیر مالیه و رئیس امنیت ملی بطور عاجل تبدیل شود و درعوض آن پشتونهای خودش را تعین کند که خانه های شان و خانواده های شان در افغانستان باشند و نیز دارای شهرت نیک باشند. در غیر آن فرمان و دسیسه ها در مغز اتمر است پول در نزد حکیمی و رئیس جمهور یک آله دست و گودی گگ در لباس متفکر و انسان روشنفکر یقینا مردم آهسته آهسته به جنگهای قومی سوق داده میشوند.
فکر میکنم نصیحت هیچ دردی را دوا نمیکند کارهای عملی بای دانجام داده شود.
شبگیر از لغمان شریف

>>>   در جنگ همه در پی کشتن هستند ۔دو طرف به فکر ساختن افغانستان نیستند و دنبال قدرت هستند ۔ یک بنام اسلام میکشد و دیگری بنام خدا ۔ هرگز برای دین نجنگید و جنگیدن برای دین اشتباه بسی بزرگ است ۔ ساختن وطن و خدمت به مردم واجب تر از دین است ۔
حبیب الله یوسف زی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است