خواسته یا ناخواسته ستون پنجم فاشیسم نباشید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۳    ۱۳۹۷/۲/۱۹ کد خبر: 150858 منبع: پرینت

آنچه می گویم بقدر فهم تست
مردم اندر حسرت فهم درست
در جامعه افغانستان متأسفانه؛ ابتذال، هوچیگری، سبک سری ، هیچی و پوچی به نماد های روشنفکری تبدیل شده و هر کس بی حیاء تر بتواند،به دین، هویت،فرهنگ،تاریخ و تمدن اهانت کند و فحش بدهد و سخیف و غیراخلاقی قلم بزند و سخن بگوید، گویا روشنفکر تر است.
نهضت احیاء خراسان؛ نه یک آرمان قومی است ، نه یک آرمان افراطی است و نه یک چشم انداز تک بعدی ...

آیا افغانستان با خراسان در یک ترازو قابل اندازه گیری است؟
آیا واژه افغانستان با خراسان برابر و همسنگ است؟
آیا مثنوی با پته خزانه هموزن است؟
غیر مسوولانه ترین سخن در باره تمدن خراسان این است که یک کسی بیاید و بگوید ، تمدن خراسان فقط ادبیات است، این حرف یا از سر کم اطلاعی و عدم معلومات است یا عمدی و غرض آلود.
احیای نهضت خراسان تنها تغییر نام و انتخاب سمبولیک نیست، وقتی از خراسان صحبت می کنیم، یعنی از دانشگاه خرد صحبت می کنیم که شخصیتی مانند البیرونی به هند می رود، نهضت ترجمه تأسیس می شود و تمام فلسفه و علوم قدیم و جدید هند جمع آوری و تدوین می گردد، که در باره هند شناسی تا امروز اثر معروف البیرونی (تحقیق ما للهند من مقولة مقبولة فی العقل أو مرذولةبعد) منبع و مرجع است.

وقتی از تمدن خراسان صحبت می کنیم محمد بن موسی خوارزمی ریاضی دان و صاحب کتاب Algoritmi de numero Indorum را بیاد می آوریم که اروپا از ابتدا تا امروز کتاب جبر او را بطور کامل مبنا قرار داد.

این احمقانه ترین ادعا است که تمدن خراسان را به خرد ستیزی متهم کنیم در حالیکه بنیان گذاران خرد خداوندان تمدن خراسان بوده اند.
حکیم ابوبکر محمد بن زکریای رازی، شیمی‌دان، فیلسوف و بزرگ‌ترین پرشک تاریخ اسلام قبل از ابن سینا و صاحب کتاب ( الحاوی) که هنوز در رشته پزشکی به عنوان دانشنامه (encyclopedia) پزشکی شناخته می شود.
او همچنان نخستین منتقد قرائت استبدادی دین بود، هزار سال قبل از آنکه متفکرانی مانند؛ علامه اقبال،حامد ابوزید، محمد ارگون و عبدالکریم سروش ظهور نمایند.
ابونصر فارابی، سهروردی، ابن سینا و فخر راز از بنیانگذاران فلسفه اسلامی در جهان اند که برای نخستین بار پیام فلسفه یونان را به خراسان آوردند و خود صاحب مکتب فلسفی شدند.
از خداوندگار بلخ مولانا جلال الدین چه بگویم که کتاب عشق و محبت را به بشر یت ارزانی کرد و هفت قرن قبل به اهمیت ایمان در حوزه خصوصی و اصالت اخلاق در حوزه عمومی تأکید ورزید و ایمان عاشقانه را بر حکم فقیهانه ترجیح داد و قرآن پهلوی را نوشت که اساس آن فردیت است.
از ابن سینا و کتاب معروف او قانون درطب که همه می دانند و بی نیاز از بیان و شرح و تعریف است.
اعتدال اسلامی مدیون تمدن خراسان، امام اعظم ابوحنیفه و ماتریدیه سمرقندی است که امروز بعد از قرنها تمام جهان اسلام متوجه این نکته اساسی شده اند و بازگشت از سلفیت و وهابیت به تفکر خراسانی در مراکز آکادمیک اسلامی و غربی با شدت جریان دارد.
فردوسی را که بگذار، که هر شاعر و ادیبی با آن آشنا است و شاهنامه اش که که کاخ بلند شرف و عزت عجم است و داستان راستان و پاکان ....
اینها نمونه های چند از صد ها شخصیت تمدن ساز و تاریخ آفرین خراسان است و این لیست را پایانی ناپیدا است.
من از تمام شخصیت های تاجیک و آنهاییکه هویت دوگانه تاجیکی دارند، خاضعانه تمنا می کنم که به قول بابا طاهر عریان
ته که نوشم نه‌ای نیشم چرایی
ته که یارم نه‌ای پیشم چرایی
ته که مرهم نه‌ای بر داغ ریشم
نمک پاش دل ریشم چرایی؟
نا خواسته آب به آسیاب فاشیسم نریزید و نقش ستون پنجم را بازی نکنید.

عبدالحی خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فاشیزم
خراسانی
نظرات بینندگان:

>>>   سلام علیکم جناب خراسانی!
مردم بیچاره مسلمان افغان همه روزه به نامهای گوناگون به شهادت میرسند، میلیون ها طفل معصوم یتم شده اند، میلیون ها انسان دربدر، بیچاره، بی خانه آواره شدن مزدوری بیگانه ها را زن و فززند همه افغان ها میکنند، جای بسا خجل است که مثل شما قلم بدستان هنوز هم بنام های مختلف ملیت، دین، قوم و غیره افزار که باعث تفرقه و افروختن جنگ میشود می‌نویسد، لطفا برادر بزرگوارم از تمام شما من حیث یک مسلمان و برادر کوچک شما صمیمانه خواهش میکنم که قلم خود را براهی اسلام عزیز و اتفاق برادران مسلمان افغان ما استفاده نمایید تا باشد تمام قلم به دستان، نابینایان، منافقین، و شیاطین دین و مذهب و قبیله پرستان رهنمایی شده اگر قابلیت هدایت را الله سبحان تعالی به آنها داده باشد در غیر ان انشاءالله ما می توانیم دیگران را از شر این منافقین دین فروشان معامله گران تیکه داران قوم خلاص کنیم و همه ما مانند یک ملت مسلمان و برادر افغان باهم زندگی کنیم.
برادران مسلمان افغان این حرف ها هیچ درد ما ملت مسلمان را دوا نمیکند لطفا بگذارید که بهر نام که صدا بزنند، خراسان، هراسان، افغان، افغانستانی، آریایی و غیره وغیره. لطف کنید برادر آیا تغییر نام افغانستان، یا دیگر جیز های که همه ما و شما سرش جنجال داریم کدام درد این ملت مسلمان بیچاره افغان را دوا کرده یا میکند به غیر از اینکه چند منافق وطن فروش صاحب میلیونها دالر شده مانند درندگان از خون شهیدان پاک ملت خود امیر و قهرمان شدن اما انشاءالله همه جواب ذره، ذره کار های خوذ را نزد خداوند متعال خواهند داد، اما این وظیفه ما مسلمانان است که ملت را از این نفاق افگنی از این شرح الفساد ها خلاص کنیم نی این که ما هم باعث نفاق افگنی شویم خدای نخواسته.
اگر راست بپرسید من میخواهم یک مسلمان باشم و با تمام برادران مسلمان افغان خود زیر یک چتر مانند برادر زندگی شرافتمندانه بدون تعصب قومی زندگی نماییم.
خداوند متعال ما را از یک پدر و مادر آفریده اولأ انسان و مسلمان بعدآ به قوم و قبیله بخاطر اینکه یکدیگر را بخوبی بی شناسیم نه اینکه برای خود برتری بدهیم. بهترین مخلوق خداوند متعال نزد الله سبحان تعالی با ایمانترین و با تقواترین ما است، نه پشتون، تاجک، هزاره ازبک یا افغانی ویا خراسانی لطفا برادران مسلمان به هوش بیاید بس استفاده جوئئ منافقت و جنگ اندازی در خارج از وطن همه افغان اند یا اینکه صاحب ستی زن هستند بنامهای آمریکایی، سویدی، جرمن وغیره اما در افغانستان یکدیگر را می درند مانند ...
به امید روزی که همه ما یک ملت مسلمان باشیم انشاءالله. امیدوارم که برادران مسلمان افغان من از من خفه نشده باشیند و لطفا به بزرگواری تان ببخشید.
برادر کوچک شما قیس

>>>   برادر محترم خراسانی لطفا ببخشید من یک سوال میکنم ایا این نام خراسان ما را با دانش میسازد این نویسندگان چی خدمت کردن به جز از چهار شعر که برای پرکردن جیب خود روزانه به در با های مظالم رفته چاپلوسی کرده و بس، در قرآن کریم آمده است که شاعر دیوانه است پس کدام افتخار نیست لطفا، از تمدن 5000 ساله یک اختراع یا چیز که باعث فخر اسلام و یا ملیت شان کرده باشند نشان دهید. داستان های که در کتاب ها داریم ما را به جای نمی رساند امروز هم ما از دوزد، قاتل، دشمن دین ووطن فروش هم رهبر، قهرمان، مجاهد حتی مجاهد کبیر جور کردیم پس لطفا پشت اجداد و گذشته گان خود نگردیم چون آنها هرچی کردن برای خود شان و راحت زندگی خود کردن نه برای ما، امروز این ما هستیم که برای خود و آینده گان خود وطن خود را بسازیم تا برای ما لعنت و نفرت نه فرستند. ما امروز به انسانیت، برادری و عدالت اسلامی ضرورت داریم وبس نه فخر به اجدا این و ان.
وسلام قیس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است