چشم هم چشمی هند با چین
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۷/۲/۱۸ کد خبر: 150794 منبع: پرینت

براساس یک گزارش جدید هند همزمان با افزایش تنش‌ با پاکستان اقدام به افزایش بودجه نظامی خود به میزان بیش از پنج درصد کرده است.

اندیشکده موسوم به موسسه پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم (SIPRI) در سندی تاکید کرد که در سال 2017 بودجه نظامی هند افزایش 5.5 درصدی داشته و به ارزشی حدود 63.9 میلیارد دالر رسیده که این رقم هند را در رده پنج تخصیص بودجه نظامی در جهان قرار می‌ دهد.

در این گزارش تصریح شد: دولت هند برنامه‌ ریزی کرده تا به توسعه، مدرنیزه سازی و تقویت قابلیت‌ های عملیاتی نیروهای مسلح خود اقدام کند و می‌ توان گفت که انگیزه‌ اش یا دست‌ کم بخشی از انگیزه‌ اش مربوط به تنش‌ هایش با چین و پاکستان است.

شاشانک جوشی، یک پژوهشگر موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس (RUSI) در اینباره خاطر نشان کرد: به وضوح روابط هند هم با پاکستان و هم با چین در یک دهه گذشته به ویژه از 2016 به این طرف بدتر شده است.

او ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات اخیر هند ایجاد یک یگان حمله از کوهستان جدید است که به نوعی اولین یگان نظامی تهاجمی این کشور علیه چین واقع در شرق است.

پژوهشگر موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس (RUSI) گفت: این طرح به تدریج پیش می‌ رود اما قطعی است.

وی تاکید کرد: یکسری سرمایه‌ گذاری‌ های دیگر نیز از سوی هند از جمله در بخش‌ های ناوهای هواپیمابر و جنگنده‌ های جدید در حال انجام است. این تاثیر چشمگیری در سطح بودجه نظامی هند نگذاشته اما منجر به یکسری سرمایه‌گذاری‌ های خاص شده است.

این در حالی است که براساس گزارش موسسه SIPRI بودجه نظامی چین 3.6 برابر بیشتر از بودجه هند است و در سال 2017 این بودجه معادل 228 میلیارد دالر بوده است.

به گفته سایمون ویزمن، یک پژوهشگر موسسه SIPRI "تنش‌ ها میان چین و بسیاری از همسایگانش همچنان محرکی برای رشد بودجه‌ های نظامی در آسیا خواهد بود".

به گفته آدام نی، یک پژوهشگر سیاست امنیتی و خارجی چین در دانشگاه ملی استرالیا افزایش بودجه نظامی هند به حدی نیست که برای رقابت با چین کافی باشد.

او گفت: هند در تلاش است تا هر آنچه بتواند انجام دهد تا با تقویت ارتش خود محاسبات راهبردی پکن را به هم بریزد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هند
چین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است