معانی، مفاهیم و کاربرد فاشیستی واژه افغان
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۲    ۱۳۹۷/۲/۱۶ کد خبر: 150729 منبع: پرینت

چرا واژه افغان، فاقد ظرفیت بیان و تعریف‌؛هویت، فرهنگ، تاریخ و تمدن ماست و ما افغان نیستیم؟
تأکید بر هژمونی افغانیزم یک تفکر فاشیستی است و افغان‌ها / پشتونها باید از عملکرد فاشیسم در یک صد سال گذشته از مردم افغانستان معذرت بخواهند.
۱- افغان یک واژه فارسی است که دارای معانی؛ لغوی ،اصطلاحی، جامعه شناسانه و سیاسی می باشد و در هیچ یک از ابعاد معنی یی اش ظرفیت بیان هویت، تمدن، تاریخ و فرهنگ تمام شهروندان سرزمین خراسان را ندارد.

۲- معنی لغوی آن در ده فرهنگ معتبر لغتنامه های فارسی به معانی ذیل می باشد:
لغتنامه دهخدا: افغان . [ اَ ] (اِ) فریاد.
در فرهنگ : (آنندراج ) ، (انجمن آرای ناصری ) ، (مجمع الفرس ) و (برهان ) به معنی فریاد.زاری و فغان
در لغتنامه ناظم الاطباء فریاد و فغان
در غیاث اللغات فریاد و غوغا
اما در لغتنامه مؤید افغان به فریادی گفته شده است که انسان ناخودآگاه از شدت درد یا مصیبت و رنج بر می آورد.
چنانچه ناصر خسرو بلخی قبادیانی سروده است:
گر جهل ترا درد کردی از تو
بر گنبد گردان رسیدی افغان .
از خواندن چیزی که بخوانی و ندانی
هرگز نشود حاصل چیزیت جز افغان

۳- واقعيت انكار ناپذير اين است كه واژه افغان و پشتون مترادف هم اند و قوليست كه جملگى برآنند.
تمام پژوهشگران؛ از ابوريحان بيرونى (ماللهند) تا هانى شاكر عرب ( افغانستان بیروت 1975 ) و از صاحب كتاب مخزن افغانى تا نویسنده مشهور بریتانیایی
‏Mountstuart Elphinstone همگی، افغان و پشتون را مترادف هم استعمال نموده و هر دو کلمه را در بیان و تعریف یک هویت قومی بکار برده اند.
حقیقیت انکار ناپذیر این است که افغان نامی است که خراسانیان و ایرانیان بر قبایل ساکن در اطراف کوه سلیمان نهاده اند.
مطابق تعریف دایرةالمعارف بریتانیا هم واژه های ؛ پشتون، پختون، پتان و افغان ، همگی نام هویت قومی افغان یا پشتونهاست.
‏Pashtun, also spelled Pushtun or Pakhtun, Hindustani Pathan, Persian Afghan
حتی شاعر و عارف نامدار پشتون شادروان خوشحال خان ختک هم خود را افغان می داند و معتقد است که افغان همان پشتون می‌باشد.
دافغان په ننگ می وتلله توره
ننگیالی دزمانی خوشحال ختک یم
درست جهان په ناپوهانو سره دک دی
ولی زیات په کشی وگوری افغان دی
هوشیاران یگان یگان په هر مکان شته
چه کثرت ئی دی په ملک د خراسان دی

۴- برخی از محقیقین واژه افغان را به عنوان صفت بر قومی بیان کرده اند که در اطراف کوه سلیمان می زیسته اند و از آنجا که در نبرد های تهاجمی و دفاعی با ایجاد انواع سر و صدای مهیب بر دشمن یوریش می برده اند، آنان را فریاد کنندگان و فغان کنندگان نامیده اند.

۵-بحث بر سرقدمت تاریخی واژه افغان نیست، چه این واژه عبری و سامی و از نام یکی از قبایل بنی اسراییل باشد، چه این واژه نام نیاکان باستانی و اسطوره ای قبایل کوه سلیمان باشد، حتی اگر در سه کتاب مقدس هم آمده باشد، باز معرف هویت افغان و پشتون است و نه تمام شهروندان کشور.
لهذا تأکید بر اینکه نام یک هویت قومی را بر تمام شهروندان خراسان بگذاریم، نه تنها ظلم و جفا عظیم است بلکه کتمان حقیقت و تحریف و جعل هویت تلقی می شود.

۶- بحث اساسی و مهم این است که این واژه؛ ظرفیت بیان و احتوا تمام تاریخ تمدن ، هویت و فرهنگ ما را ندارد.
واقعیت تلخ این است که هر مخاطبی با شنیدن واژه افغان به یاد کوه سلیمان، قبایل گم شده بنی اسراییل و در بلندترین چشم انداز ،ممکن است نام امیر عبدالرحمن خان را بخاطر بیاورد ، اما به هیچ وجه بیاد؛ خوارزم و بلخ و هریوا و سمرقند و بست و طوس و....نخواهد افتاد.
واژه افغان؛ هیچ محقیقی را بیاد اسطوره های نام آور تمدن خراسان، مانند: ابن سینا و ابوریحان و غزالی و خوارزمی و بهزاد و مولانا و فردوسی و بیهقی و رودکی و..... نخواهد انداخت.
لهذا در یک جمله این هویت فاقد ظرفیت لازم برای تعریف تمدن و فرهنگ قبل از اسلام و بعد از اسلام ما است.

۷-داستان اکثریت افغان / پشتون، یک توهم غیر واقعی و دروغ بزرگ است.
زیرا از زمان امیرعبدالرحمن خان تا امروز هیچ سرشماری مطابق استاندارد های بین المللی انجام نشده است تا شهروندان افغانستان را براساس تفکیک هویت قومی نشان بدهد.
تمام آمار های تخمینی، تقریبی و همراه با حدس و گمان بوده است.
در خوش بینانه ترین تصور افغان‌ها یا پشتونها از سی و چهار درصد بیش‌تر نیستند و لهذا این استدلال که چون ما بیش‌تر هستیم نام ما باید براین ماتمکده جاویدانی باشد، منطقاً غلط است و ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و حق شهروندی و مدنی تمام شهروندان.

۸- این واژه سرگردان از زمان امیر عبدالرحمن‌خان(۱۸۸۰–۱۹۰۱)
به جغرافیایی اطلاق شد که توسط دو امپراطوری استعماری وقت، بریتانیای کبیر و روسیه تزاری از سرزمین های خراسان جدا شده و به عنوان یک کشور حایل به نام افغانستان تشکیل گردید.
حتی در زمان امیر عبدالرحمن خان هم تمام کشور به نام افغانستان یاد نمی شد و در برخی اسناد رسمی از امیر عبدالرحمن خان به نام امیر دارالسلطنه کابل و ممالک محروسه یاد شده است.

۹- واژه افغان در زمان ظاهر خان بود که تمام نماد های ملی و رسمی کشور افغانستان را به خود اختصاص داد و از هویت گرفته تا پول همه را به تصرف خود درآورد.
کلمه افغان معرف هویت پشتونهاست و تنها واژه یی که می تواند هویت تمام شهروندان افغانستان را تعریف نماید، خراسان است.
لهذا مصلحت ملی هم برای حکومت و هم برای شهروندان در شرایط فعلی این است که توزیع شناسنامه ها مطابق همان قانون مصوب مجلس نمایندگان انجام شود.

۱۰- با توجه به حقایق بالا، زمانیکه فاشیسم برخلاف قانون مصوب مجلس نمایندگان،قوانین متعارف بین المللی، با تعصب منفی و خشم فاشیستی تأکید می نماید که باید همین کلمه را در صدر و ذیل شناسنامه های الکترونیکی برچسب بزنید، نشان دهنده این واقعیت است که فاشیسم خود نیز به جعلی بودن تعریف این هویت برتمام شهروندان کشور واقف است.

نتیجه
افغانستان، یک نام جعلی و فاقد اعتبار تمدنی و تاریخی بوده، به هیج وجه نمی تواند معرف هویت، فرهنگ و تمدن ما باشد.
پس بهترین راه حل برگزاری ریفروندم برای تغییر نام افغانستان به خراسان است تا مشکلات هویتی و تمدنی برای همیشه برطرف گردد.

عبدالحی خراسانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خراسانی
افغان
نظرات بینندگان:

>>>   من پیشنهاد میکنم، کسانی که واژه افغان را در تذکره خود نمی خواهند، برای آنها کلمه ایرانیستانی در تذکره شان نوشته شود.

>>>   مولانا پضل رحمن مولانا جنرال حمید گل مولانا قاضی حسین احمد ، همه افغان هستند

>>>   غنی فاشیست و ....میخواهد بحر تمدن و فرهنگ یک سرزمین را در قوطی نسوار پدران خود جادهد که ناممکن است غنی عقده حقارت خود را با این کار بیهوده میگشاید او یک بیمار روانی است

>>>   خراسانی نزد داعیش برود داعش هم احیای خراسان را در سرخط مبارزه شان قرارداده وخراسانی عزیز هم ارمان افغانستان را به خراسان را به گور می برند خیر است یکبار نزد داعش بروید انشا الله مشکل بزرک خراسانیان حل میشودما پشتونها ازدشنام دادن شمایان نجات می یابیم به امیدی روزیکی کو لابیان به ارزوی دیرینه شان برسد
ګیلانی

>>>   آقای عبد الحی خراسانی !
متائسفانه وبدختانه که خیلی دیر بهوش آمدید یعنی اول در خواب غفلت و ساده لوحی قرار داشتید الان که شمشیر بیرحم فاشیست لجوج بیخرد ،دارد آخرین شاه رگ تان را درحال قطع کردن است این نوشتن روی یخ در مقابل حرارت جهنمی های درجه سانتیگراد هیچ دردی را علاج کرده نمیتواند. حالا یا ساکت باشید ذلالت آبدی را قبول کنید یا برای راحتی وجدان خویش بطور دسته جمعی خود کشی { انتحار} کنید هر کس که عواقب را نسنجید جزای ای این بهتر است .

>>>   خراسانی! اول خوفارسی را به پارسی بنویس که از عربی به فارسی برسی بعد برای افغان ف پیدا کن!
املا ات را از سر مرور کن و سواد یاد بګیر!
خراسان وطن غوریان نیست؟ خراسان وطن سوریان نیست؟ خراسان از خلچیها نیست؟ خراسان وطن لودیها نیست؟ ابدالیها،هوتکیان خراسانی نیست؟ پس سلسله شاهان تاجیک خراسان کیها اند؟
اګر برای پشتون با ۱۰۰۰ سال سلطنت بالای خراسانی اص نیست پس سلسله شاهان پنجشیریها صاحب خراسان است؟ یا کدام تاجک درک دارید؟
خراسانی! شرمت نمیاید بعد از ۱۰۰۰ سال از دولت تصادفی سامانی کدام تاجیک را سلطان داری؟
ایا تاجیک در زمانیکه بخارا زیر استعمار روس امد کدام تان غیرت کردید؟ برګترین غیرت همان ایلا کردن ۷ زن امیر بخارا از ۱۱زنش برای تواریشها ایلا نکرد؟ تاجیک به تاجکوف، دینش لادین،فرهنګش رقص بال،رسمالخط خراسانی روسی، زبان روسی؟ و تبانزنها بر شان نشد؟ کدامتان غیرات داره جواب دهد؟
شرم کنید ! مانند بز عقب دیګران را می بینید ولی عقب چون بز خودرا نمی بینید!
ازین انکار نیست که تاجیکها در مسایل رقص،ساز وسرود و قصاید مانند سلمانیهای قریه که هرکاره اند! و در دربارهای متعدد دهنهایشان با طلا پر ګردیده! همه چیز را خوب نوشته اند مګر یکی هم به ان عمل کرده نتوانست تا مطابق دستور فرهنګ حتی حرفی را در مقابل روس بکشد! و یا کدامش برخیزد و تاریخ حماسه را برای تان یاد ګار بګزارد! همه وندباز و رقصبازید!
منتظرم
پشتون افغان

>>>   ای بیسودان خراسان نام تاریخی این سرزمین است بیسودان بیچاره نام خراسان را نمیدانند. داعش را برای بدنام کردن خراسان تیم اشرف غنی ساخته است و با آی اس آی همکار باشند و افغانستان را چور و چپاول کنند

>>>   آیا از تقلب گسترده در انتخابات سال ۱۳۹۳ عبرت نه گرفته اید که پیشنهاد
رفروندم را درین امر بزرگ میدهید . هیچ تضمینی وجود ندارد که شفاف
و پاک اجرا شود .
م. زمین بوس کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است