پدرام در پارلمان خواهان تغییر نام افغانستان شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۱    ۱۳۹۷/۲/۱۵ کد خبر: 150696 منبع: پرینت

لطیف پدرام نماینده‌ی مردم بدخشان در پارلمان افغانستان خواهان تغییر نام افغانستان به خراسان شد.

با پیش‌ کش کردن بحث تغییر نام افغانستان به خراسان پدرام مورد واکنش تند شماری از وکلای پشتون قرار گرفت. پدرام بحث تغییر نام افغانستان را در واکنش به آغاز توزیع شناسنامه‌ های برقی با درج واژه‌ی《افغان》مطرح کرد.

قادر زازی نماینده‌ی کابل و شمار دیگری از نمایندگان پشتون طی درخواستی به صورت کتبی از هیات اداری مجلس خواهان لغو عضویت پدرام از مجلس نمایندگان گردید. آنها می‌ گویند کسانیکه می‌ گویند خراسانی هستیم و افغانیت را قبول نداریم حق کاندیدا شدن و عضویت مجلس را ندارند.

شاهین شمال


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
افغانستان
خراسان
پارلمان
نظرات بینندگان:

>>>   احسنت .ما هزاره ها از شما حمایت میکنیم

>>>   پشتون ها به کشور پدری خود پاکستان برگردند ما نام نا مشروع افغانستان را تغییر می دهیم.

>>>   من به شمالیان و پدرامیان میګویم!
بسیار .....هستید! ایا کدام کسی هم در تاجیکان شاه بوده است؟ ایا کدام تاجیک در خراسان حکومت کرده؟ که خواهان خراسان اید؟ پدرام را می ګویم: برخیزید تا معلوم کنیم که کی صاحب خراسان است!
شما نامردان هر روز احساسات پشتونها را خدشه دار و بر ضد خود تحریک می کنید مګر به یاد داشته باشید که هیچ چیز برایتان نخواهیم ماند! ما مثل تاجیک نیستیم و افغانستان بخارا نیست . افغانستان جز بخارا نه بلکه ملیکیت افغان است! و تاریخ از هویتش اګاه است!

>>>   اگر نمايندگان غير پشتون همت به خرج بدهند حرف آقاي پدرام واقعا حرف دل همه 70 درصد اقوام ديگر اين سرزمين است...افغان نام يك قوم و تحميل هويت خودشان بر ديگران است...
اين نام ننگين بايد تغيير كند بايد بايد....
اميدوارم روزي فرا رسد كه ديگر در دنيا افغان صدايم نزدند.
(هاشمي صدر)

>>>   خراسان هم یک نام است افغانستان هم چون در مورد نام افغانستان زیاد وقت است کشمکش وجاروجلنجال برپا میباشد و مردم زیاد کشته شده کشور های خارج هم حساسیت نشان میدهند خوب طور امتحانی برای چند وقت هم که شده خراسان نام گذاری کنند خوب است.

>>>   درود بر پدرام و شجاعتش، اين خواست و آرزوى ميليونها نفر در كشور مى باشد. به اميد روزى كه شاهد مرگ استبداد و ظلمت تاريخى باشيم.

>>>   اگر اشرف غنی به عوض قادر زازی همان اسپ خودرا که از داغش گرفته بود شامل مجلس سازد مشکلات مجلس کمتر میشود
هرعضو مجلس حق دارد نظرش را ارائه دهد خواه خوب خواه بد
در روم کالیگولا امپراطور بود یک سناتور خلاف ورزی کرد امپراطور اورا خلع واسپ خودر را به عوض او عضو پارلمان ساخت
ر

>>>   در لویه جرگه قانون اساسی بحث تغیر نام کشور باید مطرح شود.

>>>   باتغیر این نام جعلی و بدنام که انگلیس بالای خاک ما گذاشته است برای افغانستان حثیثت خواهیم کسپ کرد

>>>   گوسفند زازی اگر اهل این خاک است باید ثابت کند که اینها سالهای قبل در این خاک زیست داشته اند

>>>   در زمان استادربانی به چی تعداد پاکستانی ها واعراب تذکره توزیع کردید یاد تان هست ؟؟؟؟
اگر یاد شما نیست یاد مردم هست !

>>>   واقعیت٫همین است.به خاطر اغراض شخصی در این شرای یط بهرانی خواهان تغیر نام افغانستان است.نام افغانستان که تمام جهان آنرا میشناسند چه بدی دیدی.وخرا سان چه امتیاز بمر دم خواهد داد.
از خدابترسید. درفکر صلح وآرامی کشور شوید از نفاق وشراندازی خود داری کنید.زنده وپاینده باد افغانستان سر نگون باد بدخوا هان مردم وکشور.
باشنده بدخشان.

>>>   عجیب است. بعد. از این همه انتظار مادر گیتی بعد از دوصدوپنجاه سال پدرام زاییده است
شمشیر سنگ

>>>   قادر زازی خود یک پاکستانی پشتون است از انسوی سرحد کشور ما امده و بهعل و تقلب نماینده مردم کابل ساخته شدهقادر زازی و اسماعیل یون دو جاسوس ای اس ای در اصل پاکستانی و از انسوی سرحد کشور ما هستند که اورده شده اند خانم یون هم از جمله پشتون های پاکستانی است انها و چند تن دیگری از همکاران شان برای اهداف خاص ای اس ای کار میکنند و از طریق گلبدین حکمتیار جاسوس کلان و طرف اعتماد بیشتر ای اس ای راپورهای خیانت و جنایت شانرا بهای اس ای میرسانند موجودیت همین ها سببنفاق افگنی و حملات بیشتر انهم در جاهای اساس و تحت پوشش امنیتی در کابل گردیده ایستادگی و جنگ و جنججال همین خاینین در استیضاح ریس امنیت مردم دشمنان کشور و مردم را بهتر و بیشتر درک کردند که منجله همین تیز پای تیز زبان و چیچله باز قادر زازی و خانم یون پاکستانی الاصل و عبیدالله بارکزی و ناصر اصولی و چند خاین دیگر از خاینین قومگرای معتصب دشمن مردمان تاجیکان و هزاره ها و ازبیک ها همیش بر ضد این اقوام بزرگ طبق دستور ای اس ای بر ضد خواست مردمی و طرفداری از قوم کوچک پشتون یعنی به افغان بد ماشان شورای ملی علیه خواستهای قانونی مردم بومی کشور در تقابل هستند .

>>>   پدرام قومیتش تاجک است و از شما پشتون های متعصب کرده حقدار این وطن بوده و هست و شما با حیله و خود فروشی به امریکا و پاکستان خود را بقدرت رساندید و حالا برنامه حذف دیگر اقوام را دارید . عبدالرحمن با نسل کشی هزاره ها نتوانست ان قوم را از بین ببرد . شما متعصبین یهودی هستید که به مشارکت و هم زیستی اعتقاد ندارید . اگر پابند اسلام میبودید قومیت برایتان ارجعیت نمیداشت بلکه اسلامیت و برادری ارجعیت میداشت .وقتی غنی ملیت دیگر اقوام را نادیده میگیرد شما سگهای که فقط برای بادار هایتن جف جف میکنید چرا صدا بلند نمیکنید . گفتنی زیاد است ولی زازی واری اشخاص جز نفاق چیزی دیگر بلد نیستن .

>>>   خراسان رضوی قبلاً وجود دارد.بنأ افغانستان را بنام خراسان افغانی تام گذاری میکنیم تا دو ایالت ایران به یک نام مسمی نشوند.

>>>   پشتون ها بیخی خود را شاخ خرس جور کرده اند.
واقعا جای ننگ است بر سایر اقوام.
آیا زمان اتحاد سایر اقوام فرا نرسیده است؟
تا به یکی یک قوم جاهل و خشن بر همه حکومت کنند؟
زلمی از بدخشان

>>>   آقای زازی وقتی منطق ندارد که بتواند از بودن این کشور تحت نام افغانستان دفاع کند طبعا به خشن ترین راه که همان سلب تابعیت از پدرام است روی می آورد و الا باید استدلال می کرد که چرا نباید نام کشور تغییر نماید.
سعیدی

>>>   اسم تحمیلی‌ را نباید قبول کرد پشتون ها یاغی های است که در کنترول پنجابی است
پشتون هم مثل پنجابی پول نقد را مهم میدانت پول بدهید هر کار که با پشتون دارین انجام میشه حتا اگر سخت باشه پول بیش‌تر می‌تواند راه حل مناسب باشد
احمد از کابل

>>>   بهترين درخواست و نظر است نام منحوس افغان كه شيون فرياد معني ميدهد را بايد به نام اصلي خراسان باز گردانيم .
زنده پدرام .

>>>   در اين راهي كه روان هستي به چرگستان ميرود

>>>   حدود شصت هزار سال پیش اجداد شما از قاره افریقا شروع به مهاجرت کردند.
در آغاز این پروسه خیلی به کندی رخ میداد،یعنی حدود پنجاه کیلومتر طی یک نسل رخ میداد.آنها چون از طریق شکار و جمع آوری میوه جات و خوردن آن امرار معیشت میکردند،بنأ از یک منطقه به منطقه دیگر بخاطر بدست آوردن غذا مهاجرت میکردند.
چهل هزار سال پیش به آسیا رسیدند و سی هزار سال پیش به اروپا و ده هزار سال پیش به امریکا.
زمانی که انسانها ده هزار سال پیش به زراعت و دام پروری روی آوردند و تولید بنیان آمد و تبادل اجناس بین آنها،این پروسه مهاجرت ها در اثر روابط تجارتی و غیره سریع تر شد.
آن زمانها نه مملکتی وجود داشت و نه ملیتی و نه هویتی.
با بنیان آمدن دوران کلونالیزم و کشیدن خط سرحد توسط کشور های کلیونیالیست در بین مردم ها،کشور ها و ملیت ها تاسیس شدند و هوبت ها بوجود اًمدند.
دانشمندان ژنیتیکی از تمام نقاط دنیا از مردم نمونه ژنیتیکی گرفتند و در آزمایشگاه ها آزمایش کردند،تمام مردم دنیا از آسیا گرفته تا اروپا و امریکا،دو ونیم هزار نسل قبل،از نسل مردمان قاره افریقا هستند،که در تمام دنیا مهاجر و پراگنده شده اند.
پس انسان های روی رمین همه با یکدیگر خوبشاوند و هم خون و هم رگ و از یک ژینوم میباشند.
متمایز ساختن خویش از دیگران یک نوع حس نژاد پرستی است.
بنی آدم اعضأ یکدیگر اند.
که ار نگاه ژنیتیکی افریقایی کشورند.
چو عضوی به درد آورد روزگار.
افریقایی ها شوند بیقرار.
تو کز محنت افریقایی ها بیخبری.
نشاید که نامد نهند آدمی.

>>>   اين شجاعت وهمت بلند در وجود كدام يك از سياسيون ماست؟
تنها پدارام پدرام ،واي به فروخته شده گان دالر...

>>>   نخست امنیت سراسری تامین کرد ، سعی کرد که و کلای با سواد و با درک عمیق از مسایل ملی در پارلمان راه یابند ، سیستم انحصار کرسی های پارلمان از جانب مافیای حاکم از میان برده شود ، کار برای تمام شهروندان
واجد شرایط کار تامین گردد، کشور از لحاظ اقتصادی متکی به خود گردد، سطح آگاهی سیا سی مردم برای درک از مسایل ملی بلند برده شود ، آنگاه ما می‌توانم به حل مسایل ملی به شکل درست و سالم آن راه یابیم . طرح های خراسان و غیره و غیره از زبان آنهایی برون می‌شودکه لقمه نان

>>>   خیر است ببچاره یک نفراست جدی نګیرید جای را نمیګیرد.

>>>   همه پرسی یا رفراندوم راه حل ترین نام مملکت و باشنده های مملکت است.

>>>   افغانستان نه مال شخصی پشتونها و نه مال شخصی خراسان طلبان است .این روشنفکران تاریک اندیش در شرایط حساس کنونی نفاق ملی را دامن میزنند. افغانستان مال توده های ملیونی کشور است که با تامین امنیت سرتاسر ی ، بهبود صد در صد شرایط کار و آموزش برای فرزندان زحمتکشان کشور و جو مساعد برای اعا ده ای حقوق مساوی تمام ملیت ها
زمینه برای طرح مسایل جدی ملی فراهم خواهد شد، افغانستان مال شخصی نه پشتون ها و نه خراسان طلبان است ، که مثل بز بزکشی تن زخمی انرا هریک به میل خود به هر طرف میکشاند. افغانستان مال و ملک توده های ملیونی زحمتکش افغانستان است. اگر انسان هستید به دامن زدن تفرقه میان مردم بیچاره پایان بخشید شما نماینده های سرتاسر ملت نیستید، که تصامیم بالاتر از صلاحیت های تان بگیرید،همچو تصامیم حساس به آرای عمومی مردم وابستگی دارد. لطفا سیاسیون بیش از این به حق مزدور کار و کار گر و دهقان کشور که شب و روز در فکر و تلاش لقمه نانی اند خیانت نکنید
کنشکا.

>>>   هشتک حمایت از پدرام براه اندازیم

>>>   رازي از نسل خلقي هاي ملحق شده حكمتيار است، هر كس حق نظر دارد، نظر بد نيست، اما فعلاً ما استعداد ساختن خراسان را نداريم، خراسان خيلي بزرگ بود، فعلاً ترس تجزيه افغانستان فعلي ميرود، و زور گوئي حكومت فعلي مردم را مجبور به تسليم شدن به طالب و داعش خواهد كرد، چون تنها چند دزد صاحب همه چيز هستند، و ملت نان خوردن خود را ندارند

>>>   افغانستان کشور عزیز ما بسیار زیباست ما از دل وجان ان را دوست داریم این کشور باستانی دشمنهای فراوان هم دارد موقعیت استراتیجی ومنابع فراوان زیر زمینی ان باعث شده که همه طماعان و ساطه گران چشم طمع به ان بدوزند وملت مارا به انواع مختلف زجر دهند وبه هر بهانه ای خاک مارا اشغال نمایند همانطوری که افغانستان از نامهای دلنشین وزیبای کشور ماست اریانا وخراسان وگندهارا و...از نامهای بسیارمقبول ومعقول این کشور است میتوانیم هریک ازین اسم های زیبا را بالای وطن عزیز گذاشت وبه ان افتخار هم نمود وقتی ما کشورخودرا خراسان میخوانیم نه به عنوان این که از اسم دیگرش که افغان ستان است العیاذا بالله نفرت داشته باشیم ویا وقتی بالای اسم افغانستان اصرار می ورزیم با خراسان کینه توزی نمایم اگر چنین کنیم دلالت به جهالت ما دارد
شیپور

>>>   برادران پشتون ما از پشت عینک تاریک تعصب به کشور وتروریزم می نگرند،یک سؤال از شما دارم،آیا جمهوری اسلامی افغانستان در پشت تذکره نشانده هویت افغانستان نیست که برای تحریک دیگران واژه منفور افغان را تحمیل میکنید؟ افغان به معنی (آه و ناله است‏) شما پشتون ها کج بشیینید وراست بگویید،از آن زمان که نام افغانستان بر خراسان تحمیل شد.این کشور ومردمش آرامش،أسایش وشادی رخت بر بست وجایش را به آه وافغان داده است،دیگه واقعا از خدا بترسید،شرم وحیا کنید بس است لج لجبازی!.
نادرشاه

>>>   باید در مقاومت مدنی بدون خشونت مانند فلسفه مهاتما گاندی و یا داکتر مارتین لوتر کینگ
، نلسن ماندیلا ،استیو بیکو ،آنگ سان سوکی ( که گرچه فرق های در مبارزات
شان است ) منبعد از ذکر کلمه افغان به حیث پیشوند و یا پسوند به اسما ،
مکان ها پر هیز شود مثلا رستورانت افغانی یا افغان پسرک وازین قبیل که قبل
ازین میگفتیم اجتناب گردد.امید است با این پیشنهاد مختصر موضوع را جدی
بگیرید
م . ش. ف کابل

>>>   حیف و دریغم به این می آید که بین اقوام افغان ( پشتون ) و غیر افغان
گزشت زمان همه تفاوت هارا شسته بود مردم تا اندازه ای صمیمی بودند
که تاجک ها ، ازبک ها و غیره نام پسران خود را میر افغان یا دختران را
افغان گل و یا پشتون گل می ماندند .
این صمیمیت ها را اشرف غنی صاحب بی سنجش ، عاقبت نه اندیش و گپ رو
دارد از بین میبرد که ما شروع خواهیم کرد تا این پیشوند ها و پسوند هارا
ترک بگوییم و در ‍‍‍‍آینده به آن نه پردازیم .
آقای غنی صاحب یاداشت بگیر که گپ به همینجا ختم نه میشود .
زینب نادری

>>>   آقای غنی رییس صاحب جمهور !
چه مجبوریت و ضرورت داری که درین روز گار خراب وضع آرام و اتحادمردم را
ازین ناحیه نارام میسازی و به اصطلاح دست به خانه زنبور میزنی .
م . احسان

>>>   از همه بزرگان ، سیاست مداران و داعیه داران اقوام که هویت نژادی تان
مورد تعرض افتاده و قومیت غیر واقعی به جای اصالت تحمیل می شود میخواهیم که مردم را بسیج کنید . خاموشی گناه است . ما حاضریم .
ملک تاج

>>>   بحث تغیر نام باید در یک همه پرسی سر تا سری به رای گذاشته شود.

>>>   دنیا همه هیچ کار دنیا همه هیچ
ای هیچ پی هیچ هیچ مپیچ
تو را ونه مرا ونه هیچ کسی دیگر را خارجی ها صاحب افغانستان وخراسان نمیدانند من وتو دعوی برای چیری که مالک ان نیستیم مینمایم ان دوست های که افغانستان پرست ویا خراسان دوست اند لطفا اول خارجی هارا ازین جا بیرون نمایند وسلطه ای سلطه گران را از اینجا دور سازند بعد بگویند ومیسزد که بگویند اسمش را چه بگذارند اینها همه مزدور اند میخواهند بالای اشغال وتجاوز پرده اندازند وبه دیگران الهام نمایند که گویا کشورشان مستقل وازاد است وسزاوار این نام وان نام است
تبنگ چی

>>>   ساده است. ضرورت به ریفراندم ندارد. باز هم در ریفرندم تقلب می شود. از طریق انترنت امضا جمع کنید. وقتی چند ملیون امضا جمع آوری شد آن وقت موضوع به یک مسئله وگفتمان مهم ملی تبدیل می شود. در آن صورت پارلمان و کابینه و تلویزیونها مجبور می شوند آن را به بحث بگیرند. اینست بهترین راه پشتیبانی از پدرام.
شمشیرسنگ

>>>   شیر پدر و مادرت حلالت باشد ای شیر مرد.پدرام
مورد حمایت هزاره هایی

>>>   بحث تذکره و سند هویت موضوع بسیار حساس است و بایددرتصمیم گیری آن نهایتدقت به خرچ داد ، متاسفانه نمایندگان متقلب پارلمان از هر قوم و قماش که باشند بصورت عموم بیسواد اند.انها صلاحیت تصمیم گیری. را در مورد ذیل ندارند. پشتو نها باید بدانند که شرایط تغییر کرده است ، دگر نمی‌شود که طور تصنعی و با فشار ایده های غیر منطقی را بر مردم تطبیق تحمیل کرد و هم تاجیک های که غرق در افکار رومانتیک خراسان زمین اند
باید بدانند که شرایط فعلی موافق به نظرات پشتون ها و تاجیک های تجزیه طلب نمیباشد.
حنظله ...

>>>   تغیر نام به همه پرسی گذاشته شود. به نظر اکثریت قاطع ملت ما باید اسم کشور ما آریانا دوباره احیا شود.
اریائی نژاد از کاپیسا

>>>   بسیار خوب است وباید نام تغیر کند.
مسعود

>>>   جناب زازی وپدرام! کنون خاک کشور ما به اشغال بیگانه ها میباشد ودرینجا بجای یک شاه شجاع وببرک کارمل چندین شاه شجاه وببرک کارمل ها از خارجی ها نمایندگی مینمایند چون کرزی وغنی وعبد الله وخصوصا حکمتیاراگر میتوانید اول این وطن را از چنگ اجانب رهای بخشید بعد بالای نام گذاری ان دعوی نماید کنون هر دعوی وجنجال شما غیر مثمر وبی فایده وعبث است هرگاه این قهرمانی را اقای زازی انجام دهد ما طرفدار او بوده به همان افغانستان قدیم باقی میمانیم وهرگاه این شجاعت را پدرام عملی نماید که در شانش هم نیست ووطن را از تسلط نماینده های اجانب وایالت ۵۳ نجات دهد با پدرام هم صدا میشویم خراسانش میخوانیم
در گذشته انگلیس ها اختلاف می انداختند وحکومت میکردند کنون استعمار نوین میکشت تا حکومت نمایددیگر ان سیاست اختلاف بی انداز وحکومت نما ازبین رفته حالا اختلاف بی انداز تا بکشی وبکش تا حکومت نمای وعزیزان زازی وپدرام کارد دشمن را تیز تر میسازند تاملت را خوب تر بکشند وریشه ای استعمار تا اعماق خاک ووطن فرو رود
لالی از ننگرهار

>>>   برادران تاجک ولا افرین تان > بسییار زیاد تشکررر چقدر لطف و مرحمت در مقابل دیگر مردم دارین شما واقعا قابل تقدیر و تحسین هستین . تابه حالی چرا ارام بودین هل برخیزید و در مقابل پشتون ها جنگ کنید که هم شما و هم پشتون ها کشته شوند نفوس کم شود و در نتیجه هیچ تغییر در نام و نشان افغانستان نیاید و روزی برسد که طفل تاجک و پشتون یتیم شوند و خانم هایشان را کسی نان و عاشه ندهند و مجبور به فحشا و فساد شود همین است غیرت شما ولا افرین تان کاش همه شما یهود و نصارا میبودین حالی وطن جور میشد

>>>   نام اصلی سرزمین ما ایران است که رضا شاه پهلوی ان را دزدید
با شکایت به سازمان های بین المللی باید ان را پس گرفت و در نهایت باید ایرانی ها را مجبور کرد نام سرزمینشان را عوض کنند.
میتوان در عوض دریافت سهمی 100 ساله از نفت به انها اجازه داد نام سرزمینشان را ایران غربی بگذارند و نام سرزمین ما ایران شرقی بشود.

>>>   حق هر شهروند افغانستان است که حق خود را از راه مدنی اعلان کند و پدرام هم این کاره کرده و مثل همان خانم وکیل که گفت من حقم است که تذکره بگیرم و افغان باشم.
هر کس دوست دارد افغان باشد و کسی که دوست ندارد چرا باید افغان باشد؟
کلمه افغان در قانون اساسی است و این کافی است و نیاز نیست که در تذکره باشد. مگر اینکه کدام تقلب کلان در پشت کلمه افغان باشد که ما خبر نداریم؟؟ بنابراین نباید در تذکره کلمه افغان باشد.

>>>   سر منشآ این همه بد بختی ها شخص اشرف غنی است . ((تفرفه بینداز حکومت کن))

>>>   بلی به نويسنده سومی
شاهان جانانه که اسم های شان با خط زرین نوشته شده کوروش. رستم.پهلوان.بعداز اسلام شاه اسماعیل سامانی نادر افشار .تيمور لنگ.یک نفر دیگری هم درپاينتر نوشته احساسات پشتون ها مگر خود فروخته ها هم احساسات دارد .برو لپنگ بیسواد اول درس بخوان سواد یاد بگیر بعد حرف از تاریخ مالکیت اسم و نام بزن....و
( جمشید سپين بولدگ

>>>   مانند همینکه قادری زازی از کابل نبوده حتی تولد در ولسوالی های کابل هم نشده با تقلب و جعلکاری خود رابنام نمایندهمردم کابل بکرسی پارالمان رساند هرگز نماینده ما مردم کابل شده نمیتواند و نه کاری خوب بمردم کابل و شهر کابل انجام داده مردم اصیل کابل مانند قادرزازی بد اخلاق و بد تربیه خیانتکار نبوده و نیست قادرزازی از باجور پاکستان است حوصله مندی مردم کابل پاکی و صداقت مردم کابل اخلاق و کرکتر و طرز گفتار مردم کابل یکی ازین ها در وجود این خاین چوتار وجود ندارد با تقلب و جعلی و کمک ای اس ای که بکرسی شورای ملی رسیده کابلیشده میتواند هرگز نه چنین اشخاص خاین مزدور استخبارات بیگانه به هیچوجه کابلی شده شده نمیتواند ونه کابل و مردم کابل این چنین خاین جنایتکار وطنفروش را بخود قبول کرده نمیتواند .

>>>   گپيست بسيار خوب وبه جا.
افغان يعنى جوى كن كه به ايرانى ها نهر اب برده بودند.
احمد درانى هم نميگيفت كه پادشاه افغانستان است او ميگفت من پادشاه خراسان ام. اين نام منحوث را به انگليس ها وايرانى هاى ان زمان پس بدهيد.
ح ع

>>>   حمه شما عزیزان خوب می فرماید همه ما آتش را شعله دار می سازیم آقبت خرابی به همه مردم این سرزمین است تاکی سرقوم ملیت مذهب بجنگیم

>>>   میان دوخر بهر جو جنگ شد
لگد زد یکی دیگری لنگ شد
بنالید از درد وگفتا همی
تو خر نیستی حقا که ادمی
تورا خر نه خانم زانکه خر
نیازارد انباز خویش جز بشر
درین شعر خر زحمت کش و خسته وگردن بسته ودلشکسته به همراه وهمجنس خود حالت انسانهارابیان میدارد که این جنس در برابر همنوع خود بی رحم وظالم ونا سپاس است بنی نوع خودرا اذیت میکند وحقوق انهارا پامال مینماید انها را از زمین خدا واز وطن ابای بیرون مینماید یکی خودرا نسبت به دیگر برتری وفضیلت قایل میشود ناسپاس است ونیکی و خدمت های همدیگر را فراموش میکند ان که توسط ارای ملیونی اش بر سر کار امده اگرچه رای را نبرده اما برای پرده پوشی تقلب ها استفاده کرده اورا تبعید مینماید وان دیگری که با امکانات وزحمات وجانفشانی های همرزمش برنده ای انتخابات گردید ولی به دستور ارباب ها ارای بر حق ملت را معامله کرد در پای استعفای مشروط وتاریخ گذشته ای ولی نعمت خود امضا نمود
اینها همه به تعبیر ان خربدترین جنس مخلوقات وپاین تر از همه هستند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   در نامگذارى کشور《افغان ستان 》 (واژه‌ ستان پارسى جاى ايکه کسى است با پسوند مکان ستان يا استان مى شود) و حذف خراسان و آريانا و ايران همه پرسی سر تا سری به رای گذاشته نشده بود.
اطلاق افغان کاذب است اطلاق پشتون و پختون صادق است.

>>>   پشتونها یا اوغانها یگانه باشندگان این کشور نیستند و درین کشور اکثریت را هم نمیسازند۰ تمام شهروندان این کشور به میهن خود عشق دارند و به آن افتخار میکنند، بناعن این کشور باید بنام اصلی آن که یک نام غیر قومی و فراگیر همه باشندگان آن است یاد گردد، یعنی که خراسان۰

>>>   نه بانام افغانستان کشوردرست میشودنه باتعقیرنام ان بلکه بااتحادوهمزیستی وهمدیگرپذیری واحترام گذاشتن به حقوق همه مردم وحتی کسانی که ازدیگر کشورها درکشورمازندگی میکنن وتابعیت افغانستان رادارن ماباید افکارخویش راتعقیردهیم وانسانیت داشته باشیم ومیتوانیم به کشورمان افتخارکنیم حالاچه افغانستان یانام دیگری وقتی پشتونهادرجهل وخرافات زندگی میکنن باتعقیرنام کشورهیچی درست نمیشود خودمان راخسته نکنیم باپشتونهابحث نکنید انهافقط انتحاری وزورگوی راپیشه کردن واصلا هیچ وقت نشده یک پشتون حرف ازحق وعدالت بزندوانسانیت داشته باشد این همه پشتون ها حکومت کردن یامادررفاه وامنیت وپیشرفت بوده ایم فقط اواره وبیچاره شدیم برادران عزیزدنبال تعقیرنام کشور نباشید مابایدکلاسهای اموزشی بسیاردرمناطق پشتون نشین دایرکنیم وانهاراباسوادکنیم وتاانها سوادنداشته باشن هم مادرخطریم هم خودانها انهامثل حیوانن وهیچ ارزشی برای انسانهاقایل نیستن فقط به افکاروباورهای غلط خوداتکاکردن
جمشیدی هرات

>>>   افغانستان منزلگاه همه اقوام افغانستان است کسانیکه بنام لسان سمت وطندار و غیره تفرقه ایجاد میکند چه پشتون باشد وچه فارسی زبان وچه ازبک وچه هزاره آنها گلهای باغ این سرزمین نیستند آنها گلهای پژمرده و خشکیدهاند که بوی خوب ندارند، پدرام خاین و یون وطن فروش و طرفداران تان شما اهل این مرز بوم نیستید ورنه باید دلسوز این ملت میبودید سرزمین خراسان (افغانستان عزیز جای انسانهای با ایمان و. با عزت است نه تفرقه اندازان )این وطن شیران و. مجاهدان با ایمان است که همه زندگی ودار وند ار خود را در راه الله متعال قربانی کردند این جا سرزمین هزاره های دلاور است که در مقابل دشمنان این وطن جنگ نمودند واین جا سرزمین ابا واجداد با ایمان است که با ایمان در این سرزمین زیست نمودند
عبدالله ریحان

>>>   چاپلوسی شاهین شمال و مخالفت لطیف پدرام که هر دو در برابر اسم افغان و افغانستان به مثابه ای روشنفکران افغانستان دارند، قابل تحیر نیست .عده ای از پشتون هاییکه خودرا. مردمان قلم بدست
فکر می‌کنند، و بسیاری از آنها از موسسات تحصیلی زمان حا کمیت نادر شاه و به خصوص ظاهر شاه و محمد داود فارغ شده اند، به خوبی میدانند که تاریخ قدیم افغانستان از بود و باش کدام مردمان و ملیت ها در سرزمین کنونی ما حتی از سده های قبل از میلاد حرف میزند و مهاجرت پشتون ها از قرن دهم بعد از میلاد ، این موضوع را دوستان در آثار تاریخی مرحوم غبار ، کهزاد ، محمود حبیبی، مطالعه فرمایند،در زمان حاکمیت محمد زایی ها تاریخ معا صر کشور کاملا وارونه در لیسه ها تدریس می‌شد و آنهم تعریف از خاندان محمد زایی و به خصوص محمد نادر شاه، چاپ کتاب افغانستان در مسیر تاریخ ممنوع بود صر ف در زمان محمد داود پنجصد جلد رسما به چاپ رسید و چور شد ، و زمانیکه حکومت داود متو جه حساسیت کتاب شد امر مصادره را دادند اما تیر از کمان رفته بود ، ولی دوباره کتاب حبس شد. اما امروز جهان تغییر کرده است هر مطلب قابل بحث را انسان بخواهد از طریق اینترنت بدست میاورد و همین تحول و حتی می‌توان انقلاب نامید جهان بینی
و دایره ای تفکر انسان ها را از بنیاد غنا بخشید . ما می‌توانیم با مراجعه به تجارب تاریخی کشور های جهان و به خصوص طرح مسایل ملی و راه های حل آن معلومات بگیریم و تعداد بیشمار هموطنان در کشور های پیشرفته ای جهان زندگی می‌کنند و میدانند که مسایل ملی راه حل خود را پیدا کرده است. حالا حرف متوجه آن عده از برادران پشتون ما است که با تحمل و اندیشمندانه فکر کنند که اگر موضوع جنجال بر انگیز کنونی حل نمی‌شود ، روز حل آن فرا خواهد رسید و نسل های بعدی برادران پشتون با تفکر نوین و دور از تعصب خود شان فعالانه در حل این موضوع حساس ملی سهم مثبت و فعال خواهند گرفت مرغ شان یک لنگ نخواهد داشت و هم عده ای دگر تاجیک که یقینا از اکثریت مطلق ملیت تاجیک نمایندگی نمیکنند تحمل و حوصله ای انرا داشته باشند که زمان حل مسایل مبرم ملی فرا خواهد رسید و نسل های بعدی با افکار سالم و عاری از نفرت های قومی و ملیتی این مشکل را حل خواهند کرد و این تصمیم مردم و نمایندگان تحصیل‌کرده و صاحب عقل سلیم شان در پارلمان کشور خواهد بود که با عقل و فراست کامل موفق به حل چنین مسایل گردند. فعلا ما فراموش کرده ایم که در چه مو قفی قرار داریم معاشات از پیاده دفتر تا وکیل پارلمان ملا و مولوی و رهبران جهادی ها (اشرار) و زیر و رییس جمهور از کیسه ای مالیه دهندگان جهان پیشرفته و به خصوص امریکا پرداخته می‌شود همین هاییکه رگ های گردن شان در بحث ها میپندد، و عرادجات لوکس با بادی گاردها سوار می‌شوند و به جای رسیدگی به هزاران مشکل انسان رنجدیده ای وطن ، وقت خود را به مسایلی صرف می‌کنند که هفده سال است یک ملی متر هم روی آن توافق صورت نه گرفته است. زمان قدرت نمایی های افراد کور ذهن و فرصت طلب و امتیاز طلب امروز یا فردا تمام می‌شود و امروز جهان غرب و امریکا هم متوجه شده اند که با حمایت مشتی از افراد بی سرو بی پا که فعلا در قدرت اند ،افغانستان روز بروز در گودال بدبختی فرو می‌رود و این حالت حتی منافع خود شان را در افغانستان تهدید کرده است.
قارن...

>>>   مونت استوارت الفینستون " پدر نام افغان ستان " در کتاب "گزارش سلطنت کابل" چاپ 1842 پشتونان را بکلى فراموش نموده است باوجود که لغت "پختونخواه" براى کشور پختونان پشتونان وجود داشت که افغانيه و افغانلند هم گفته مى شد
دارد :
"د ډيلـــي تخت هيرومه چې را ياد کړم ‬
زما د ښکلي پښتونخوا د غرو سرونه ‬:"
بسیار جالب است، آنچه در کتاب «سر مونت استوارت الفینستون» ژنرال و نايب شاه برتانينه درهند ، يکى از دو ژنرالان (سر جان مکلم) که مامورت تجزيه و تقسيم ايران و اساسگزار سنگ تهداب افغانستان استاندار و فرمانده درهند برتانيه - سفیر انگلستان در کابل - نامگذار افغانستان و نويسنده کتاب "گزارش سلطنت کابل" (ترجمه محمد آصف فکرت ) دلیل نامگذاری افغانستان را از جانب خود چنین افاده می کند: "افغانان نام عمومی برای کشور خویش ندارند"( 1 ) ولی گاهی نام فارسی افغانستان را بکار می گیرند... نامی که توسط ساکنان این سرزمین بر تمام کشور اطلاق می شود، خراسان است نوشته شده است. او در صفحه 125 کتاب چاپ سال 1842 می نویسد که "افغان ها" نام عمومى برای کشور خود ندارند. در این کتاب، که به طور کلی کتاب نامگذاری افغانستان مشهور است. مونت استوارت الفینستون خراسان راافغانستان تبديل کرد همه مردم غیر پشتون را در کتاب اش فهرست شده اند. مانند تاجیک ، اوزبيک ، هزاره، ترکمن، قرقيز، بلوچ ، چهار ایماق....و حتى افغانها. سرشماری و آمار و نظرسنجی آماری به شیوه شرکت هند بریتانیا. مونت استوارت الفینستون پشتونان را بکلى فراموش نموده واين نفر پدر افغانستان است (1) : ملت های مختلفی که در سلطنت کابل زندگی می کنند، که مقدار جمعیت در مقیاس کمک حاکى اند:
افغانها: 4،300،000
بلوچها: 1،000،000
تاتارها ( تورکتباران) : 1،200،000 پارسيان :(از جمله تاجیک ها): 1،500،000
هنديان (کشميريان جتها و غیره): 5،700،000
قبایل مختلف: 300،000
مونت استوارت الفینستون: "گزارش سلطنت کابل" . بند يک 1842 لندن برگ 125 و 114
"پشتونان کجا شدند ????"
بخش عمده ای از گزارش کابل من، توسط افغان ها اشغال می شود نام صادق قوم پشتون بکلى فراموش اش شده است. بلاخره مردمان پشتون کجا هستند؟ جواب اين سوال را نويسنده دستارنامه خوشحال خان ختک شاعر حماسه اى قرن هفدهم افغان داد که "بيد ولف" تحت "عصاره شور و شوق " نوشت: انتخاب از اشعار خوشحال خان ختک، لندن، 1890 ترجمه کرد: در اين گلچين خوشحال خان ختک "افغان پشتون است و پشتون افغان" گفته است. هم پشتون ها و هم غير پشتونها خود را بازى مى دهند: هزار سال بعد هم وحدت شان با کلمه کاذب افغان ساخته نمى شود! ولى ساختن وحدت با هويت پشتون و هويتهاى غيرپشتون زير نام خنثى "انسان" شهروند امکان پذير است. لغت کاذب افغان در پرتابگاه - واژه عزيز پشتون در قلبها
پشتون صلابت و حيثيت رسالت و زيبايى دارد لغت افغان اصالت ندارد. فرياد و ناله و فغان . افغان فغان ما کشيد.
ستان ام بده و افغان ات گير

>>>   "خراسان" درگلچين محبوبترين واژه هاى شعراى پارسى تاريخ زبان از زمان رودکى سامانيان تا به تيموريان به زبان خود پارسى وياو بابرشاهان بزرگ و قاجار زبان پارسى گفته اند. به پژوهش که به انجام رسيده بزرگان ما مانند رودکى: 1 بار ايران و 6 بارخراسان؛
I- فرخی سیستانی: 16 بار ايران٬ 1 بار توران٬ 10 بار خراسان٬ 1 بار پهلوى يا پارسى ميانه٬ 1 بار پارسى؛
II- ابو سعيد ابوالخير: 1 بار ايران٬ 2 بار خراسان؛
III فردوسی: 800 بار ايران٬ 150 بار توران٬ 25 بار خراسان٬ 25 بار پهلوى يا پارسى ميانه٬ بيشتر از 100 بار پارسى٬ 2 بار درى؛
IV- اسدی طوسی :51 بار ايران٬ 5 بار توران٬ 1 بار پارسى٬ 1 بار درى؛
V- مسعود سعد سلمان: 23 بار ايران٬ 2 بار توران٬ 13 بار خراسان٬ 19 بار پارسى٬ 1 بار درى؛
VI - منوچهری دامغانی: 5 بار ايران٬ 3 بار توران٬ 4 بار پارسى؛
VI- فخرالدین گرگانی: 15 بار ايران٬ 10 بار توران٬ 28 بار خراسان٬ 3 بار پهلوى يا پارسى ميانه٬ 12 بار پارسى٬ 1 بار درى٬ 2 بار فارسى؛
VII- ناصرخسرو: 1 بار ايران٬ 1 بار توران٬ 79 بار خراسان٬ 2 بار پهلوى يا پارسى ميانه٬ 19 بار پارسى ٬ 2 بار درى؛
VII- سنایی غزنوى:11 بار ايران٬ 1 بار توران٬ 13 بار خراسان٬ 14 بار پارسى؛
VIII- مهستی گنجوی: 1 بار پارسى٬ 1 بار خراسان؛
IX- انوری: 13 بار ايران٬ 3 بار توران٬ 20 بار خراسان٬ 2 بار پارسى٬ 1 بار درى؛
X- خاقانی: 2 بار ايران٬ 1 بار توران٬ 40 بار خراسان٬ 180 بار پهلوى يا پارسى ميانه٬ 4 بار پارسى٬ 2 بار درى٬ 1 بار فارسى؛
XI نظامی گنجوی: 37 بار ايران٬ 2 بار توران٬ 25 بار خراسان٬ 6 بار پهلوى يا پارسى ميانه٬ 12 بار پارسى٬ 3 بار درى؛
XII- امیرخسرو دهلوی: 2 بار ايران٬ 7 بار توران٬ 13 بار خراسان٬ 6 بار پارسى؛
XII سعدی: 1 بار ايران٬ 1 بار توران٬ 7 بار خراسان٬ 6 بار پارسى؛
XIII- مولوی: 1 بار ايران٬ 1 بار توران٬ 6 بار خراسان٬ 29 بار پارسى؛ XIV- حافظ: 6 بار توران٬ 9 بار پارسى٬ 2 بار درى؛
XV- عبید زاکانی:1 بار ايران٬ 1 بار توران٬ 1 بارخراسان٬ 4 بار پارسى؛
XVI- محتشم کاشانی:12 بار ايران٬ 9 بار توران٬ 4 بار خراسان٬ 3 بار پارسى؛
XVII- صائب تبریزی: 10 بار ايران٬ 7 بار توران٬ 5 بار خراسان٬ 3 بار پارسى؛
XVIII اقبال لاهوری: 19 بار ايران٬ 4 بار توران٬ 3 بار پارسى٬ 2 بار درى؛
XIX پروین اعتصامی: 2 بار ايران٬ 4 بار پارسى؛
در مجموع بزرگان ادبيات فارسى ايرانزمين بر پايه آثار شان در گنجور 1- ايران: 1013 بار ;
2- توران: 214 بار;
3- خراسان: 284 بار;
4- پهلوى يا پارسى ميانه: 221 بار; 5- پارسى: 270 بار
6- درى: 17 بار;
7- و فارسى: سه بار;
نام برده اند. منبع فهرست: برگ انترنيتى فارسی دری از ویکی‌پدیا 

>>>   درود بر پدرام دل آور
ننگ بر خليلي و دانش
لياقت هزاره اهل خراسان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است