بازگشت به استدلال گذشته نمی تواند ارگ را قانع سازد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۷/۲/۱۵ کد خبر: 150676 منبع: پرینت

قانون ثبت احوال نفوس و مشخصات تذکره برقی بدون ذکر نام اقوام و ملت در صفحه اول پس از بحث های بسیار دشوار و طولانی روز هشتم جوزای 1392 از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد و در 10 قوس 1393 توسط رییس جمهور غنی توشیح گردید و در جریده رسمی انتشار یافت.

اما این قانون مصوب و توشیح شده عملی نشد و رییس جمهور غنی از تطبیق آن امتناع کرد. او در 12 حوت 1395 ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس را در مورد شناسنامه برقی توسط کمیته قوانین کابینه تعدیل و تغییر داد و با امضای خود بدون تایید مجلس نمایندگان به قانون تبدیل کرد.

در تمام سال های تصویب و توشیح این قانون و مشخصات تذکره برقی چه از روز تصویب در جوزای 1392 تا روز توشیح در قوس 1393 و تا دیروز در 13 ثور 1397 که رییس جمهور غنی و رولا غنی با اخذ این تذکره روند توزیع تذکره برقی را کلید زدند بحث های بسیار طولانی همراه با ارایه دلایل متعدد و مختلف چه بصورت علنی و چه بصورت غیرعلنی میان قصر سپیدار و ارگ و چه در پارلمان و در سطوح مختلف درون حکومت و بیرون حکومت میان موافقین و مخالفان آن انجام یافت.

اما این بحث ها و استدلال پنج ساله در واقع بر سر مشخصات تذکره که بدون نام اقوام و ملت و مطابق قانون مصوب مجلس و توشیح شده توزیع شود رییس جمهور غنی و ارگ را قانع نساخت. آیا اکنون بازگشت و تاکید به استدلال گذشته از سوی منتقدین و مخالفان در اعلامیه ها و ابراز نظرها می تواند ارگ را برای تطبیق قانون مصوب مجلس در جوزای 1392 قانع و وادار سازد؟

اگر بحث و استدلال منتقدان و مخالفان بخصوص در درون دولت و نظام حاکم برای اجرای قانون مصوب احوال ثبت نفوس و اقناع ارگ غیر موثر و ناکافی بود بازگشت به آن بحث ها و استدلال در ابراز نظرها و اعلامیه ها پس از 4 سال به معنی چیست؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اندیشمند
ارگ
قانون
مجلس نمایندگان
تذکره برقی
نظرات بینندگان:

>>>   اندیشمند آغا!
استدلال بیهوده آنروز که در تذکره نوشته شده که: "جمهوری اسلامی افغانستان"، و بنابرین ضرورت به تذکر دین، قوم و ملیت وجود ندارد بسیار کودکانه بود! چون نمیتوانست هویت چند تا برادران هندو و سیک را که اکثریت شان توسط مجاهدین بی ایمان و بیخدا پس از چور و چپاول اموال شان از این کشور رانده شدند، منعکس سازد.
من در همان وقت عقیده داشتم که ضمن مشخصات دیگر باید دین، قوم و ملیت تذکر داده شود.
و در مقابل دین هندوها و سیکها دین خود شان نگاشته شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است