انزوای وحشتناک پشتون ها
عده ای تصورشان بر این است که اوضاع به نفع پشتون ها به پیش می رود اما به دلایل مختلف ادعا کرده می توانم که عکس این دیدگاه قبل از همه بازنده اصلی پشتون ها هستند چون روزانه بواسطه سیاستمداران متعصب شان از جمع سایر اقوام منزوی و مطرود می شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۹    ۱۳۹۷/۲/۱۵ کد خبر: 150666 منبع: پرینت

در دوران مقاومت سلسله نوشته ای از انورالحق احدی را زیر عنوان "زوال پشتون ها در افغانستان" می خواندم و در همان زمان که تحصیلاتم را هنوز تمام نکرده بودم و سطح مطالعه ام نسبت به مسایل ملی و تاریخی خیلی اندک نسبت به امروز بود می گفتم که قوم زوال نمی یابد اما منزوی می شود.

پس از پیروزی مجاهدین حکمتیار علیه دولت وقت علم مخالفت برافراشت و تحلیلگران علت اصلی این مخالفت را قومی عنوان کردند و می کنند پس از شکست ایشان طالبان نیز که به 90 درصد خاک کشور مسلط شدند بخش اعظم شان را پشتون ها تشکیل می داد و مشخصا رهبران شان همه پشتون تبار بودند.

مخالفت حکمتیار و ظهور طالبان از جنبه واقعی آن واکنش و راه و چاره برای متوقف کردن روند رو به "زوال" پشتون ها تلقی می شد که هرچند هر دو نتیجه نداد ولی پشتون ها هم به زوال نرفتند همانطور که طالبان تقریبا همه جغرافیای کشور را تسخیر کردند سایر اقوام زایل نشدند.

پس از بن و تشکیل حکومت چند قومی و نسبتا جامع انتقالی در افغانستان همه اقوام به عرصه آمدند و به اجماع همه جایگاه ویژه تر به پشتون ها هم در بن و هم در قانون اساسی داده شد در حالیکه بحث شمشیرکشی و کمان زنی قدیم در میان نبود و احترام و اعتماد متقابل آهسته آهسته داشت جای خصومت و خشونت قومی را می گرفت.

اندکی بعد و با راه یابی حلقات شوونیستی با تفکر تمامیتخواه در کنار کرزی دوباره روحیه تفوق طلبی و تحکم بر دیگران آتش خفته نزاع قومی را بیدار کرد و با بوجود آمدن حکومت وحدت ملی به رهبری تیم قومگرا و فاشیست اشرف غنی که نه در حد طالبان و نه در حد حکمتیار جایگاهی نزد پشتون های افغانستان ندارد به اوج خود رسید.

عده ای تصورشان بر این است که اوضاع به نفع پشتون ها به پیش می رود اما به دلایل مختلف ادعا کرده می توانم که عکس این دیدگاه قبل از همه بازنده اصلی پشتون های افغانستان هستند چون روزانه دارند بواسطه سیاستمداران نفهم و متعصب شان از جمع سایر اقوام منزوی و مطرود می شوند و دشمنی همه را نسبت به خود حاصل می کنند.

اقدام اخیر غنی و مخالفت عبدالله به آن یکبار دیگر مشت محکمی به وجهه پشتون ها کوبید و نشان داد ایشان مردمی نیستند که بتوان با آنها در یک جغرافیا زندگی کرد و این ضربه تحفه غنی برای پشتون ها بود بنابراین این قوم بیش از همه نیاز به اعتماد سازی با سایر اقوام در کشور دارد تا بتواند خود را از این انزوای وحشتناک در سطح ملی و بین المللی بیرون کند.

سطح بین المللی که می گویم به خاطر تعلق طالبان به این قوم و رفتارهای تروریستی آنها است.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صالحی
قوم پشتون
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   از اینکه صفت خود را کرده اید ربطۍ به ما ندارد ولی در این کله خشک خود هیچ مغز ندارید و این صفحه اولاد های صیغه را مجانی دریافت نموده اید و در فشانی میکنید تاریخ تاریک شما جنابان را در مدت سه سال ما چشیدیم که جی ګل های را به اب دادید.

>>>   زنهار ایمن مباش از شامت وضع غرور
سرکشی چون زد به گردن طوق لعنت
می شود
بیدل عروج جاه خطر گاه لغزش است
فهمیده بایدت به لب بام پا گذاشت
بیدل

>>>   زنهار ایمن مباش از شامت وضع غرور
سرکشی چون زد به گردن طوق لعنت
می شود
بیدل عروج جاه خطر گاه لغزش است
فهمیده بایدت به لب بام پا گذاشت
بیدل
قلمت رسا وگهر بار جناب برنا صالحی

>>>   پشتون ها را نو دنیا شناخته است و میداند که تاکه پشتون به هدف خود نرسد ارام نمینشیند! همه دنیا به داد پشتون رسیده! در حالیکه تاجیک تاجیکستان هویت را از دست داده و به روس تبدیل شده اند!
تاجیک را دنیا شناخته و دیګر به دروغشان ګوش نمیدهند! بخارا را فروختند اما حال ما را همه به روس میفروشد؟ پشتون از همه وقت بیشتر واحد و به صدای مشران منتظر اند و مثل تو واروی بوتل ها در نظرش هم نمی اید!

>>>   من خو در تاریخ ندیده ام که تاجیک ازاد باشد!

>>>   خطاب به نفر اول نظر دهند تحلیل برنا صالحی همین حرف شما بیانگر انست واقعن رهبران قوم پشتون جوانان شانرا از تحصیل و دانش دور داشته تعصب و کینه و زشت گویی را به جوانان پشتون ترزیق کرده بعوض استدلال درست ومنطقی توهین وتحقیر و بعوض پمپذیری زور کویی و دست درازی بیخن دیگران را اموخته اند.

>>>   پشتون ها تا زماني كه از غرور جهالت و خود بزرگ بيني كاذيب بيرون نيايند
و رهبران شان را هم از بين انسانهاي سالم نه مريض انتخاب نكنند منزوي تر و بدنام تر خواهند شد گرچه فعلآ هم به عنوان قوم وحشت دهشت شهرت شان هر روز جهاني تر ميشود .

>>>   بسرایید شعر ! برای همین پیدا شدید! تا دهن تانارا طلا پر کنند!
من که به ګریه های شما و تلاش مذبوحانه شبکه را می خوانم لذت می برم!
این ګریه های شما نشان میدهد که تیغ پشتون تا ګلو شما رسیده!
پشتون به انزوا نرفته بلکه هم اکنون او راجهان شناخت و دانست که از شما دزدان بدون لاف چیزی ساخته نیست!

>>>   سلام
افغانستان در آستانه جنگ داخلی تمام عیار در جریان است، انگشت روی قوم گذاشتن، تاریخ ننگین ایغانستان نشان داده است که وحشتناک است،
راههای عبور و بن بست از این بحران توزیع تذکره:
1 تشکیل لوی جرگه
2 یا متوقف کردن توزیع تا بدست اوردن اجماع تمام اقوام
3 اگر این دو گزینه نشد، و لجبازی ادامه بیدا کرد
ددر ان صورت کشور در استانه تجزیه و جنگ تمام عیار قرار خواهد گرفت، گب منو جدی بگیرید

>>>   سلام.
یک تعداد انسان های بی منطق که خودرا با در و فهم میدانند در صدد ابرو ریزی دیگرانند ولی باید بدانند که ابرو ریزی را خداوند نیز خوش ندارد ..
ملا ربانی چی کرد؟
بچه سقاو چی کرد؟
حالی شما میخوهید چی کنید ؟

>>>   احمدی
کشور ها دارند از اختراع و نوآوری حرف میزنند بطور متداوم روی برنامه های فرهنگی فراتر از مرز های شان کار می‌کنند . وای بر حال مردم ما که همه روزه قربانی سیاست های سیاستمداران مردم فریب میشودند . از بس که جوانان پر درد اند مجبور می‌شوند سخن خود را رک راست بیان کنند که سران ‌پشتون متعصب هستند و غنی هزار ها بار از زبان کردم دشنام در یافته ولی باز هم به کار های خریت خود ادامه می‌دهد .

>>>   پشتونها فقط و فقط برای قدرت فکر میکنند و نیز دارند به اتحاد و اتفاق عمل میکنند.فراموش نباید کرد که بودن اتمر و حکیمی در هر تیم که باشد نتیجه همین است که متفکر عاجل از تعقل را آله دست خود ساخته اند. پشتونهای اصلی این کشور نه شادی بازها و چوری فروشها از این وضعیت رنج میبرند بخاطریکه پشتونهای اصیل مسلمان اند و یک مسلمان هیچگاهی به دنبال نفاق قومی نیستند.
حوتخیلی

>>>   ظلم و ستم برحق اقوام محروم غیرپشتون خدا و مردم را بر ضد فاشیستهای ارگ غنی و تیم او بسیج میکند. غنی فاشیست در بین قوم پشتون بلکی منزوی شده است. تحمیل نام یک قوم بر تمام اقوام یک کشور خلاف اسلام، قرآن ، حقوق بشر و عرف جوامع است. این عمل فاشیستی غنی قوم پشتون را بکلی از اقوام دیگر جدا میسازد و آغاز تجزیه افغانستان است.

>>>   جنگ داخلی؟ ان نر کیست که جنگ رااغاز کند؟
هرکه جنگ برای خراسان شروع کرد زنش کنیز وخودش غلام خواهد شد!

>>>   تشکر از تحلیل علمی و همه جانبه برنا صالحی ! بیدون شک پشتون ها ( افغان ها ) هم دیورند را باختند و هم مشت خود را در درون اقوام کشور باز نمودند که بیدون شک در آینده ها نه چندان دور بازنده اصلی در قضایای افغانستان پشتون ها میباشند زیرا که یک مشت محدود فاشیست پشتون همه پشون از با سایر اقوام در انزوا قرار داد هند و حتی بالای سربازان پشتون دیگر اعتباری میان سربازان دیگر اقوام وجود ندارد و اکنون مقاومت هویت خواهی اقوام غیر پشتون در باره درچ واژه افغان در تذکره های برقی نشاندهند بیداری دیگر اقوام بوده و حتی تاجیکان حزب اسلامی میروند و جدا می شوند از جکمتیار . اگر مردم خود را افغان می نامیدند واکنون می گویند که ما افغان نیستیم وانی هم یکی از انزوا کشاندن پشتون ها میباشد و در حالیکه حکومت فعلی در ادارات دولتی کوشش دارند روند پشتون سازی را سریعتر کندد ولی بقای ندارد . زنده باد عدالت اجتماعی ووحدت برابری همه اقوام .
زره

>>>   پنجابیها قدرت قبیله پشتونها را در پاکستان توسط طالبان و القاعده نابود کردند و در افغانستان غنی و تیمش افغانها یا پشتونها را بدنام و رسوا کرد پشتونها در جهان منزوی شدند و طالبان و داعش نماینده های جنگی پشتونها اند

>>>   تمام سران حکومت پشتونهاست کدام انزوا؟ جشمت را باز کن یک انقلاب بزرک دیګری از پشتونها در راه هست که به زودترین فرصت در منطقه انقلاب برپا خواهد شد.
آهنګر کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است