شما افغان هستید و پدران شما کوچی و شترچران بودند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۶    ۱۳۹۷/۲/۱۳ کد خبر: 150630 منبع: پرینت

بیایید جنبش دفاع از هویت را ایجاد کنیم.

روند توزیع شناسنامه های الکترونیکی امروز با حضور رییس جمهور بصورت رسمی آغاز شد.
رییس جمهور غنی و بی بی گل بانوی اول از نخستین کسانی بودند که شناسنامه های الکترونیکی را اخذ کردند.
سپس معاون دوم رییس جمهور، رییس دادگاه عالی، دادستان کل، رییس مجلس نمایندگان، رییس مجلس سنا، محمد خان معاون اول جناب عبدالله، خلیلی رییس شورای صلح، برخی از وزرا و افراد دیگری از دولت شناسنامه های برقی گرفتند.
پیش از این رییس جمهور برای رسیدن به اجماع ملی مانع توزیع این شناسنامه ها شده بود اما امروز با وجود مخالفت این روند را آغاز کرد.

قبلا مجلس نمایندگان طرح اصلی شناسنامه های الکترونیکی را تنظیم و به دولت پیشنهاد داده بود اما مورد قبول جناب غنی قرار نگرفت و در طرح اجرایی هم ملیت همه اقوام افغانستان «افغان» ذکر می شود و هم طرح شترها و شترچران ها در پایین تذکره همه اقوام و ملیت ها نقش می بندد.

هرچند بسیاری از بزرگان و سران احزاب در اینباره تا کنون سکوت کرده اند، اما داکتر عبدالله در اولین ساعات اجرایی شدن این طرح، با شرکت در یک کنفرانس خبری مخالفت خود را بصورت رسمی با توزیع اینگونه شناسنامه های الکترونیکی اعلام کرد.

وی در قسمتی از سخنانش گفت: توزیع تذکره بدون توافق و تفاهم رهبری حکومت و مردم گرفته شده و فاقد مشروعیت می‌باشد و من در این پروسه شریک نیستم. توزیع تذکره الکترونیک یک پروسۀ ملی است و هیچ کسی با اصل توزیع آن مخالف نیست. اما نباید خواست و توافق نظر جمعی نادیده گرفته شود. با عوام‌فریبی، دروغگویی و بازی با افکار عمومی راه به جایی نخواهیم برد.

عبدالله در ادامه افزود: در شرایطی‌که جمع بزرگی از مردم تذکره گرفته نمی‌توانند، جمع دیگر را به تفرقه و اختلاف کشاندن، هیچ هدفی را برآورده ساخته نمی‌تواند. در شرایط فعلی ما به وحدت و یکپارچگی ضرورت داریم نه به اختلاف و نفاق ملی.

شما خواننده عزیز بگویید که افغان هستید و پدران شما کوچی و شترچران بودند؟

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هفته
شترچران
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   همه شما باید شتر بچرانید
همه شما هم باید از فرهنگ اوغان پیروی کنید
در غیر اینصورت کشته و یا ازدور خارج میشوید
شیما کابل

>>>   اشتر نماد کوچی گری و متعلق به شخص اشرر غنی احمد زی ( کوچی )
میباشد اینست وجه انتخاب آن که با خود تذکره از بنیاد مردود شناخته شده
و مردم آنرا قبول ندارند .
احمد جان کابل وال

>>>   اشتر نماد پدران غنی است.
افغان را در ویکی پیدیا ببینید میفهمید که چی است.
در تما کابل یک ده افغانان است پس باقی دهات حتمن غیر افغان هستند اگر چه منطق دارد که یک ده به نام افغانان باشد.
در نزدیک سفارت روس یک قلعه است به نام قلعه اوغان ها که ساکنینش هم همه اوغان بودند.
تا بادارتان امریکا شما را ور بغل دارد هر خیانتی میتوانید بکنید مگر یادتان باشد که وقتی بادار نجیب احمدزی سقوط کرد نجیب چه شد.
این احمد زی شود مثل آن احمدزی
اگر باور نداری صبر کن و ببین

>>>   شتر سمبول مالداری وکوچیگری وزندگی چادرنشینی وپلاس نشینر ماقبل قرون وسطایی وزندگی بدوی قدیمی غیر متمدن دوران انسانهای دور از تمدن را نشان میدهد وکوچیگری خودش یک زندگی تحقیر آمیز وتمدن ستیزی را نشان میدهد نمادی از فرهنگ دوراز تمدن قرن 21 است .کوچی ها با اشتران خود براریکه قدرت تکیه زده اند با هرنوع تحول وپیشررفت درمخالفت اند.جز وحشت وبربریت.کشتار وزدن وبرطرف کردن ممنوعالخروج کردن وتقبیح کردن انتحار یها...

>>>   Amirzada II
شناسنامه های خونین افغان و شناسنامه های خراسان
سه سال وقت کافی برای درک درست از خواستهای مشروع مردم بر علیه تحمیل هویت افغان وجود داشت که باید عاقلانه به خیر همزیستی برادرانه و ثبات کشور تصمیم گرفته میشد. اما فاشیزم لجوج و هویت کش راه خون و آتش را در پیش گرفته است.
مردم غیر افغان و یا پشتون در موقعیت دشوار قرار گرفته اند: یا هویت اجباری و منفور افغان را بجای هویت اصلی و تاریخی شان قبول کنند و یا راه و سر نوشت خود را برای همیش از سلطه افغان جدا ساخته برای خود هویت خراسانی در سر زمین خراسان بسازند.
شاید حالا فرصت طلایی حرکت بسوی ایجاد هویت خراسانی و دولت خراسان رسیده باشد.
نخستین گام درین راستا طرح و توزیع شناسنامه های خراسان با عکس مولانای بلخ ، نمادی هویت ما و ممثل انسانیت و معنویت خواهد بود. افزون بر آن بجای عکس شتر نمادی از جهالت و کوچیگری در سده بیست و یکم، اسپ نمادی فرهنگ بزکشی، هویت ورزش دلیرمردان و پهلوانان شمال مزین شود.
نام پول خراسان نیز باید در نظر گرفته شود.
بلخ بحیث کانون انقلاب آزادیبخش و رستاخیر علیه سلطه تروریزم، و جهالت افغان می تواند نقش تاریخی و سر نوشت ساز بازی کند. در بلخ باید نخستینن پارلمان ملی و دموکراتیک ساخته شود و بحث شناسایی دولت جدید با همسایگان و جامعه جهانی آغاز شود.
جمهوری خراسان برای دفاع از خود و مدیریت کشور باید هر چه زود تشکیل ارتش، ساختار تشکیلاتی و اداری دولت جدید را روی دست گیرد.
بگذارید فاشیزم با هویت بد نام افغان هر طور که می خواهد زندگی کند.

>>>   تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   AyarGroepsbeheerder
اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   همه بدانند که با تذکره شتر دار
همه نوکر و چاکر کوچی می شوند
همانطوری هر روز یک دستور نو را صادر میکند
چرا عکس بارگاه خلیفه چهارم رانمیزند
که هم تاریخی است و میمنت دارد

>>>   به جای افغان بنویسید کوچی کوچی کوچی کوچی کوچی کوچی کوچی کوچیییی
بخاطریکه خیلی خوب با شترانش برود هر جای که دلش خواست برود و علف بخورد و مردم آزاری کند و با مردم منطقه ای دعوا کند که این علفچر مال ماست این زمین مال ماست
مثل مناطق تخار ما که امروز ها کوچی ها دعوای زمین و علفچر دارد

>>>   تیم افغان ملت چند شعار دارد که انرا هویت وطن میسازد .شتر رمز کوچی . اتن رقص ملی. لباس کوچی نماد زنان افغانستان . سرود ملی هم پشتو
او مردم بخدا این افغان ملت را همین حالا متحدا خنثی کنید ورنه دوران ظلم و استبداد را باز تازه میکنند

>>>   اوغان غیر از شتر ِ و خیمه چی را میتوانند به حثیت نماد تاریخی شان به رخ بکشند ؟

>>>   شتر سمبول کوچی هاست واقای غنی احمدزی که کوچی است میخواهد تصویر شتر را در عقب تذکره های الکترونی رسم نمایند ومعنی دیگرش این است که این حیوات کینه دل وعقده مند است تا یکصد سال عقده ای خودرا از یاد نبرده وهر وقت فرصت یافت انتقام خودرا میگیرد واقای غنی هم خودرا بالای ملت عزیز ما شتر کینه توزومارا بیاد ان شعر شاعر می اندازد
کودک کینه توز وکودن بود پای پهن ودراز گردن بد
جبار قهرمان

>>>   شتر هزار بار بهتر است از دلاک. شتر در هزاران جنگ کفر واسلام سهم فعال داشته و البته به مسلمانان لازم است که همه غزا های پیغمبران و یاران انرا مطالعه کند و ببیند که شتر چقدر سهم فعال داشته است ولی دلاک به جز مردم باعزت را به بیراهه نیکشد و بس حالا باید عکس کدام اش باشد.

>>>   خجالت آور است که کاروان شتر در تذکره باشد.خیلی ظلم است که کلمه افغان بر تذکره اقوام مختلف افغانستان تحمیل گردد.الا لعنت الله علی القوم الظالمین

>>>   شترنمی‌تواند چرا صد در صد می‌تواند اگر ساربانش
امر خیل باشد
جاغوری

>>>   خواسته باشی یانی بالایت تطبیق شدنی است

>>>   اگر استفاده از يك حيوان ، ان حيوان را سمبول يك ملت ميسازد،پس خر ، كار كرد ، استفاده و منفعت بيشتر را به مردمان ما در گذشته و حال ميسر ساخته است، شتر محض طرف استفادهء قليلي از كوچي ها بود
امروز تعداد گاو،خر ،گوسفند و بز به صد ها چند در كشور بيشتر از شتر است و صد ها مرتبه مفيديت ان به مردم بيشتر بود
نمي دانم كه پزيرفته شدن شتر منحيث سمبول ملي از تراوشات مغز گنديده كيست؟ اگر جواب قناعت بخشي دارند بايد به ملت تفهيم كنند، و اگر اين تصميم منطق داشت بايد اجماع اراء مردم انرا تائيد كند
<<<مهاجر كابلي

>>>   کوچی زی ثابت کرد که وجود شعور در انسانها هیچ ارتباطی به سطح تحصیلات و مکان زندگی ندارد. کوچی زی تا دکترا تحصیل کرده و در یکی از کشورهای مترقی زندگی کرده ولی از نظر داشتن شعور از همقطاران کوچی اش بسیار پایین تر است.

>>>   اگر ۷ میلیون و پنجصد هزار کوچی در افغانستان زندگی میکنند یعنی یک چهارم جمعیت افغانستان! در اینصورت نشان شتر غیر قابل توجیه نیست پس نباید نسبت اقلیت را به ایشان داد.

>>>   این شترها نشان دهنده قوم که خودراازین کشورمی دانداست وباید حذف شوند
قدرت بهیر

>>>   من تازه متوجه شدم این مردم می خواهند به هرنحوی که شوند همان اهداف شوم خود را بر علیه ما پیاده کند باید حذف بشوند
سیامک

>>>   این یک اصل ذاتی در هر کشور است که ملیت افراد در شناسنامه هایشان ثبت میشود. اما نمیدانم چرا بعضی ... مانع و مخالف هستند

>>>   بیادر او بخاطر برادران کوچی ما است که اونها حق دارند در تذکره الکترونیکی هم هویت خود را داشته باشند وگرنه دموکراسی یعنی چه

>>>   سلام علیکم
برادر محترم این اولین کاری نیست که از دست این یک مشت مزدور وطن فروش ومسلمان نما ها که اصلا از دین و آئین اسلامی خبر ندارند در جهان در درجات غیر اخلاقی و انسانی مقام اول و چهارم را میگیریم این مشت مزدور هنوز هم به 50% درصد حکومت فعلی دسترسی دارند که انشاالله دست ایشان را به کمک خداوند کوتا خواهیم نمود در آنصورت باز میشود که اصلاحات عمیق در نظام سیاسی و اجتماعی دولت اسلامی افغانستان آورد انشاالله

>>>   پس گاو خرو اسب ...چه کرده اند که حقوق شان را پامال می کنید انها همچنان دراین سرزمین سالها است که مورد استفاده قرارمیگیرند؟

>>>   ۷۵۰ هزار که نصف آن پاکستانی است. کوچی ها مانند...زندگی میکنند....چند ماه پیشتر چند طالب توسط اردوی ملی دستگیر شده بودند که اقرار کردند که از قبیله کوچی هستند٫ این طالبان کوچی ...کلیمه خود را مانند نا متفکر ...غنی متقلب خوانده نمی توانستند. خجالت آور و شرم آور است برین قبیله ...
قره قل از جاده

>>>   نویسنده محترم کا ملآ واضح و روشن همه چیز را بیان نموده من هم میخواهم یاد آور شوم که با استفاده از نام این قبیله وطن فروش کوچی میخوهند که همه پاکستانی ها و بشتون های آن طرف مرز را تذکره بدهند .

>>>   شتر یعنی همه کوچی است ده این وطن
بدخشانی

>>>   رای اشرف غنی از چوبان مشور اوغو استان انور خیل است این قوم چوبان هستند برای این ها فرهنگ یعنی گوسفند از تعمدون صحبت نکنید فکر ایشان گسفندی است حالا شتری شده خوش باشید باید یک خیمه هم میبود بهتر شناخته میشده اند
خدا داد

>>>   عجب !!!
درحالیکه تنها آقای رئیس جمهوراشرف غنی تقلب زی شترچران است، حال میخواهندتمام مردم شریف افغانستان را شترچران معرفی کنند.
محصل

>>>   شتر خود علامت مشکلات هست در کشور ما. گویند که ازشتر. پرسیدند که چرا کردنت کج است؟ شتر در جواب گفت که کجایی من راست است؟؟؟؟
آیا در کم مشکل داریم که حرف شتر هم به پارلمانی شود

>>>   معنی آن اینست که ما مردم افغانستان مانند شتر هستیم و همواره نیاز به ساربان داریم ساربانان مانند کرزی , اشرف غنی ، ببرگ کارمل، نجیب الله ، ملا عمر ، حفیظ الله امین، ترکی وو.....

>>>   گپ کم وکوتاه برای همه.شتر حیوان بد نیست ولی باتذکره ملت افغانستان چه ربطی داردوباید حذف شودما درجغرافیای خودبسیارنمادهای پرافتخار6هزارساله داریم اگر بناشود که تصویری باشد باید نمادهای فرهنگی وعلمی باشدشتر هیج سنخیت با ملت افغانستان نداردوبعضی کسانی که چنین فکر میکنند که باتصویر شترهویت شترچرانی خودرا بالای دیگران تحمل میکنند فکر غلط است

>>>   تصویر شتر در شناسنامه های الیکترنیکی یک توهین به ملت بزرگ غیر پشتون است؛ مگر همه ساکنین افغانستان کوچی بوده یا هست که این گونه در شناسنامه ها تصویر شتر درج شود. اصلا ین کار توجیه منطقی و حسقوقی ندارد باید جلوی این کار گرفته شود. البته کار اساسی این است که نام جعلی این سرزمین از افغانستان به نام اصلی آن یعنی خراسان تغییر کند و یا یک نام دیگر گذشته بشود، این کار شدنی است غیر پشتون متحد بشود اما در این زودی بعید به نظر می رسد که غیر پشتون( تاجک، هزاره، آزبیک و ساییر اقوام) به اتحاد دست یابند؛ زیرا فعلا سران این اقوام به یک اجماع نرسیده که منافع مشترک در خطر است.
ع امیری

>>>   کاروان شتر تمثیل کاروان راه ابریشم است که نشانه تمدن بشر می باشد و سرزمین خراسان در مرکز آن قرار داشت یعنی کشور ما زمانهای قدیم چهاراه تجارت و مرکز تمدن بود و اکنون با شکست تروریست های این افتخار فراموش شده دوباره برمی گردد. شتر های تذکره شما را به یاد دوران پر افتخار کشور بیاندازد نه چند تا کوچی ... که کاسه اش را اسپی تمیز می کند
بهلول

>>>   نشان بت های بامیان به جای شتر بهترین گزینه است.

>>>   این را میگویند درخمیر موی پالیدن تا دشمنان ملت افغان خوش شود تا مردم افغانستان صاحب تذکره برقی نشوند

>>>   کاروان شتر نشان راه ابریشم واهمیت خطوط ترانزیت برای بقای افغانستان است بی سواد.

>>>   کوچی ها معمولاً با شتر شان خر هم دارند خوب شده که خرشان را اضافه نکردند

>>>   نشان شتر در تذکره الکترونی کشور ما به کار بردن کلمه ی افغان در تذکره الکترونیکی، اکنون ما کاروان های شترها را در تذکره نفوس کشور ما هویت اشرف غنی را مشاهده می نماییم که اصلا در تاریخ و فرهنگ چندین هزار ساله ما سازگاری ندارد.

>>>   یعنی ریس جمهور کوچی و با شتر بزرګ شده

>>>   ای شتر ها نشان راه ابریشم است که افغانستان کشور های منطقه را از طریق همین راه به هم وصل میکند.
دختر افغان

>>>   شتر درخواب بیند پمبه دانه // گهی عفعف خرد گه دانهدانه برادران عزیز تاهم دیگر نپزیییریم به جایی نخاهیم رسید

>>>   بيشك خان گل پوركستان يك چند ميليون ديگر را ميخواهد. بنام مهاجر داخل افغانستان كند. كه همه طالب و تروريست است.
باور

>>>   من یک پیشنهاد دارم. نشان شتر را از تذکره الکترونیکی پس کنید چون از نظر ...منجم زاده نشان دهنده کوچیگری است!! بجای ان عکس یک "بچه" با زنگ و جامن را که کسب قوماندانها ی دیروزی و " گروه های مسلح غیر مسئول"!!!! امروزی است چاپ کنید!!! انوقت منجم زاده ها راضی میشوند ...
قطغن

>>>   سلام ! دوچیز با عث آ ن شده که شتر وارد تذ کره بر قی شود یک : شتر پیوند دهنده ای فر هنگ عرب وافغان است دو : انگلیسها ازاین حیوان و افغانها در زمان استعمار ی برای سا ختن راه اهن در آ ستر لیا استفاده نموده است اکنون نیز جهت باز سازی راه استعماری جدید خو یش در آسیای مر کزی از این حیوان کینه جو و پشتو نها ی آ نطرف دیو رند تحت نام کوچی ها وتفر قه افگنی بین اقوام کشور استفاده کند . باید هو شیار بود وباز یهای تفریقه افگنانه ی دشمنان وطن نخورد.
صفدری

>>>   به نظر من اگه گل بازی است، خوب گل بازی شود، عکس یک سگه هم بانن کتی یک آدمی که یک ونیم متر ریش داشته باشه یک واسکت چرمه کاری هم پوشیده باشه یک تفنگ پنج تیره هم ده دستش باشه، ای طوری ملی تر میشه

>>>   بهتراست بجاي شترازديكراثارتاريخي ياد شود

>>>   نادانی که نوشته کرده اگر تابیت افغانی نیست تابعیت کدام کشور هستید ؟به جواب این بی سواد باید بگویم ما تابعیت افغانستان استم فرق میکند بین افغان و افغانستانی
گل پاشاه

>>>   همه میدانند دست های در داخل و خارج هستند که ملت را به بهانه های مختلف به جان هم میندازند از همه چیز سطحی گذشته پی کارتان شوید با نوشتن شما هیچ چیز درمان نمیشود .
همه میدانند که مدیران پس پرده کی ها هستند ، برای من اگر فرصت داده شود دست این مدیران را همه روز میبوسم چون بخاطر منفعت کشور شان کار میکنند و بروی آنعده از سیاسیون فرومایه کشورم تف میکنم چون زمینه رسیدن به اهداف این مدیران را فراهم میکنند .

>>>   همه مردم درافغانستان حق دارد بهر نوع که ذندگی کندمسایل قوم گرای کارمنافقین است درهیچ جای ازقرآن نیامده است که بخاطرقوم بودنش توهین کنید شرم به کسیکه یکی را پشتون دیگری را تاجک ازبیگ وغیره گفت توهین کندخلاف قانون اسلامیت است کوچی ازکجا آماده است توبرادرخودرابه حقارت مینگری کوچی هم بنده خداوامت رسوالله(ص)بوده حقوق افغانیت رانیزدارد ... برکسانیکه ازاحکام اسلامی بیرون پامیماند

>>>   در افغانستان بش از 30 میلیون انسان وجود دارد شاید 0.001 % ملت افغانستان را کوچی هم نمی باشد چرا این مردم را به کوچی نسبت بیدهد در اصل کوچی ها از افغانستان نیست ملیشه های پاکستانی است هویت جمعیت 30 میلیونی را به چند نفری خارج از مرز نسبت میدهد . در حقیت جفا بحق مردم افغانستان است .
شفق از کابل

>>>   بنظر من در پهلوی شتر یک تصویر شادی را هم نصب نمایند - منطقی تر میشود-چونکه جنگ قبیلوی بین شترچرانان کوچی و شادی بازان قبیله لغمانی حنیف اتمر در آینده بالای تصویر شناسنامه ها در نخواهد گرفت.

>>>   در پهلوی شتر یک تصویر واسکت انتحاری ساخت پاکستان را که مخالفین سیاسی شتر چران از آن استفاده مینمایند- نصب نمایید/ تا مخالفین سیاسی هم راضی شوند.
کابلی

>>>   ... ظلمت زاده شتر نشان این است که افغا نستان چون راهی به دریا وابهای بین المللی وازاد ندارد ولی مسیر بزرگی ترتنزیت وحمل ونقل ریلی وتجارت واحیای راه ابریشم است ... مخصوصا که درالمان هستی زیر تاثیر نازیسم المانی قرار گرفتی ...

>>>   شــــتـــر بـــــایـد در تـذکــــــــــره عــــرب هـــا بــاشــــد ودر تذکره های ماباید تصویر موش باشد...

>>>   افغان مال افغان پشتون است برایشان مبارک. ما از خود هویت خراسانی تاجیکی داریم.

>>>   عطا صفوی
معلوم نیست که خوشحال خان ختک تاریخ را جعل نموده است ویا حلیم تنویر..!
-----------------------------------------------------------------------------
خود قضاوت کنید ...
وقتی شاعر نامدار قوم افغان( خوشحال خان ختک) خود سرزمین خراسان را فریاد میکشد، ولی چند متعصب مریض مثل یون ؛ تنویر ... که ازفقرفرهنگی و هویت جعلی رنچ میبرند ، پیش از اینکه به تاریخ واقعی حتی نزدیک به یکصدوسی قبل از امروزاین مرزبوم نگاه کنند وآثار شاعر ، ونویسنده نیاکان شان را که نهایت ناچیز هم است بدون تعصب مرور کنند ، برعکس به نرخ روز دروغ میگویند ، به دلیل اینکه جعل وتقلب به مسلک وآیین شان تبدیل شده است. توجه بفرمایید که خوشحال خان خود چه اعترافی میکند :
کابل و قندهار چی آشیانی دی - دا همه واله په نام خراسان دی
چه شاهین خراسانی وی حینی حینی- د باز غوندی توی روغ او ژی پلنی
{کابل و قندهار که آشیانه است - همگی به نام خراسان یاد می شوند}
{اگر شاهین خراسانی باشد یگان یگان شان- همچون باز تنومند و پهن بال می باشند}
بنآ هرچه بعد از این تاریخ بوجود آمده است همه وهمه برمبنایی جعل است وبس.

>>>   غنی وسایر اقوام قبیله میفهمند که این های اقوام کمشده بنی اسرائیل هستند پس ضرورت به چه است که دیکران را میخواهند که اوغان (یهود) بسازند. اگر خداوند ومیخواست از مادر و پدر همه ای اقوام دیکر این سرزمین را اوغان (یهود)خلق میکرد.که مگر نکرد.پس شما چرا با قانون خلقت مخالف هستیند. مگر به اجداد تان مانند " ابراهیم، اسحاق و اسماعیل سرزمین های اشغالی فلسطینی ها را وعده داده نشده بود بود؛ مثل موسی قوم بنی اسرائیل را از مصرخارج کرد و به طرف سرزمین امروز اسرائیل بردشانرا و در آنجا زنده گی میکنند. عنی اگر میخواهد برای قوم خود خدمتی کند بهتر است به وعده خداوند و اجداد خود عمل کند برادرهای خود را گرفته به جائیکه (اسرائیل) که خداوند برای شان وعده داده شده بروند با دیگر برادران خود یکجا شوند همان زبان عبرانی و دین کلیمی خود را یاد بگیرند تا باشد روح اجداد شان شاد و خود شان خوشحال شده و در برابر پسران کاکایشان اسماعیل یعنی همین اعراب امروز بجگندند که از زمان خیلی قدیم به اینطرف دشمنی و دعوای عرضی و خاکی دارند و ما هم از شرانطهار و استشهاد، میخ زدنها به سرمردم، غصب زمین ها، غصب قدرت،تعبض نژادی، برتری و خود خودخواهی شان خلاص شویم
قدرت االله

>>>   یکی گفتی و پخته
ازین که مردم از پشت شترهای گوچی ....جمع کنن بهتر است که به هویت زندگی کنن
عجب ، در عصر اتم ما از دمی شتر بگیریم
بی بی گل عجب چال یهودی زدی

>>>   زمانیکه تذکرهها توزیع شد جهت گرفتن پاسپورت مجبور هستید که آنرا بګیرید. نیاکان بی هویت تان صدها سال با هویت تذکره افغان زندګی کردند و مردند، شما نام خدا چقدر ننسل آګاه هستید.

حسام

>>>   یک کسی که جنگل صفت باشدهمین قدر بس است ....

>>>   کسیکه قرنها نام ازادی نگرفت امروز برای خود هویت میسازد! تاجکستان را نزد خود متجسم سازید و بعد روبه افغان برگردانید! جواب خودش ارایه میشود!!!!!!!!!!!!
بترقی یا نترقی افغان افغان است و ترا بعد از سنت کردن بجا میشاند!

>>>   در ولایاتی که فاشیزم اکثریت ندارد باید تذکره های مطابق قانون پاس شده و توشیح شده که بدون درج واژه افغان است نوزیع شود و آنعده پشتون هاییکه مثل آقای یون شناسنامه پاکستانی دارند اول باید شناسنامه های پاکستانی خود را تسلیم سفارت پاکستان کنند و بعد شناسنامه افغانستان را بدست بیاورند.
بی بی گل هم باید واضح سازد که بعد مرگ در گوره قبرستان کابل میخواهد زیر خاک شود یا پس به لبنان فرستاده شود.
غنی فرصت تصمیم گیری ندارو چون عزراییل پست دروازه ارگ ا یستاده است.

>>>   افغان سازی جبری یک عمل خیلی خطرناک است. چون در آینده باعث تفرقه و تبعیض جدی بین مردم می شود. در آن صورت مردم را به دو دسته افغان اصل و افغان بدل تقسیم میکنند. افغان اصل کسانی اند که به زبان افغانی یعنی پشتو گپ میزنند و از همه امتیازات بهره مند میشوند و بقیه چون زبان افغانی بلد نیستند مورد تبعیض قرار گرفته و مجبور هستند تا زبان مادری خود را هم از دست داده و زبان افغانی فرابگیرند.کسانیکه متوجه این باریکی نمی شوند در اینده به سادگی هویت و زبان خود را از دست خواهند داد. پس باید هوشیار بود و فریب مداری های قبیله را نخورد.

>>>   چون جناب غنی و تیم حاکم شان کوچی اند و این شتربود که درزمان ها قبل وسیله حمل و نقل کوچی ها بود به رسم احترام به شترها که صد ها کیلومترکوچیان وبارهای شان را انتقال میداد عکس اشرا در تذکره الکترونیکی گذاشته اند.

>>>   خداوند برای شناخت از همدیگر شان انسانها را به چهره های مختلف گونا گون واقوام مختلف گروه گروه خلق کرده است هیچکس حق انرا ندارد که یک ملیت را به ملیت دیگر شامل سازد وملیت انرا به مقاصد سیاسی خویش حذف وانرا به ملیت دیگر مدغم نماید دریک باغ گل های رنگارنگ وجود دارد وهر گل بوی خود را دارد در یک کشور هم ملیت های مختلف واقوام مختلف وجود دارد هرکدام از خود رنگ وبوی خاص خودرا دارد وتاریخ خود را یک ملت بودن به معنی ازبین بردن ملیت ها واقوام زیر یک نام خاص نیست یک ملت شدن به عمل کرد درست ومعقول وهم سویی با تمام ملت از جانب حکومت وشریک ساختن همه مردم در حکومت بیدون قوم وملیت وزبان وادای حقوق بطور یکسان به هم معنی یک ملت بودن است نه اینکه حذف ملیت ها بخاطر وزمین شدن یک قوم وملیت خاص خودشان زیر نام یک ملت در حالیکه هیچکس به ان راضی نیستند .

>>>   در دیگر کشور ها علامت بیرق و تذکره شان عقاب ،شیر و غیره است، که با سرعت در حرکت اند. ما در افغانستان مثل شتر وار آهسته آهسته حرکت میکنیم، تا ببینیم چه وقت و به کجا خواهیم رسید. باز هم شکر بکشید که علامه تذکره برقی( مادر باران) نیست، و گرنه طی چهار روز از یک کنج سرک به طرف دیگر آن نخواهیم رسید.

>>>   شتر نماد کوچی های پاکستان است هرسال مثل بلا برسرافغانستان نازل می شوند نماد برادران ارگ نشینان است

>>>   تحمیل واژه "افغان" بالای دیگر ملیت هاى سرزمين خورشيد هندوايران و تورانزمين جفای بزرگ است. پس از سال ١٨٥٠ ميلادى بود که نام خراسان را بنيادگزار "افغان"+ "لند" <<مونت استوارت الفنستون>> نامگذارى کرد. سید جمال‌الدین اسدآبادی , که "ال افغانی" و "ال کابلى" هم تخلص کرده واژه افغـان را از نگاه زبانى و تاريخ سياسى در کتاب خود "تتمة البیان فی تاریخ الافغان",چاپ ١٩٠١, مصر , بيان نموده است: افغان = ناله و فرياد: واژه "افغان" جمع "فغ" و "فغان" است که عربى آمده است. به فغ هم بغ گفته شده و نق وفق هم. کنده کتاب: فرهنگ فارسى و عربى وانگليسى از John Richardson جان ریچاردسون (۱۷۴۰– ۱۷۹۵) مولف نخستین فرهنگ فارسی-عربی-انگلیسی اولين چاپ سال 1777, اوکسفورد لندن!
Francis Joseph Steingas هم در "فرهنگ لغت جامع فارسی به انگلیسی" خود واژه افغان را معنى کرد. اين نام شايشته پتان و پشتون نيست. "پتان" از سانسکريت آمده و "سقف ساز" معنى مى دهد. يعنى که کسى که به وى اعتماد است. پشتون از پشت اسپ آمده و آن هم همين معنى را دارد . سوار کاران نا موس بانوان را عزت داشتند. "شوالیه (به فرانسوی: Chevalier) اصالتاً یک عنوان فرانسوی و در اصل به معنای اسب سوار و برگرفته از نام اسب (به فرانسوی: Cheval) می‌باشد، معادل شوالیه انگلیس (به انگلیسی: Knight) ‏ [۱] و به معنای «شهسوار»، یکی از درجات تشریفاتی در قرون وسطی در اروپا بوده‌است. این لقب اکنون بجز بریتانیا در اکثر جوامع اروپایی منسوخ محسوب می‌شود و هیچ معنای رسمی یا اداری ندارد. امروزه این درجه توسط فرمانروای بریتانیا به عنوان نشان افتخار ملی به کسانی اهدا می‌شود که دستاوردها و افتخارات فوق‌العاده برای بریتانیا و جهان کسب کرده باشند." از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاداميد که اين واژه ها مانند "پته خزانه" و "سنبله دوشيزه ملالى" از دوشيزه اورلئان (ژان دارک) تقليد و تقلب نشده باشد. حاکمان افغان پروفيسورهاى جعل وجهل وتقلب اند. شکر از پروردگار و تشکر از مادروپدر که افغان نيستم!
پس کن افـغان از ستان
ستان آزاد کن از فغـان
تغير نام است هر که افغان است
شرم کنم از اين قدر فغ و فغان
که خور آباد کند ستان مان
شتر نماد چیست? نماد صداقت است
به شتر گفتندى که گردن ات کج است
شتر بگفتى که کجاهم راست است
نشان ما خورشيد است و نه شتر!!!!!!!!!

>>>   تا اکنون اینگونه بدترین وزشت ترین رفتار وتوهین به تمامی باشندگان کشورراندیده بودم که توسط اسماعیل یون دیدم که افراطگرایی قومی را از حد گذراند .اقای یون این چه تهدیدی است که تو کردی چرا برطبل قوم گرایی میکوبی وتفرقه میاندازی.این حرف تو یعنی خودخواهی نشنالیزم افراطی یعنی بی احترامی به تمامی قومیتها من جمله پشتون .نی نی اقای یون من هرگز این گپ بی مورد وتهدید تلخ وبی ارزش تو را برقوم پشتون نوشته نمیکنم .ملیت همه ما افغانستان است وقومیت ما پشتون تاجیک هزاره ترکتبار پشه ای ایماق نورستانی بلوچ عرب است وبا اتحاد وهمدلی به اندازه تار مویی برگفته هایت ارزش قایل نمی شویم. اقای یون سعی کن زبان دشمنان وحدت قومیتهای افغانستان نشوی این تندرویهای تو وامثال تو کشور را به پرتگاه تجزیه میکشاند وبرای ابد به ... مردم هموطن دوچار میشوی .
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   این طرح غنی خیلی خوب طرحه چون غنی مغز متفکر هست
همه ما میشیم افغان همه زبان پشتو یاد میگیریم پشتو حرف میزنیم
مسلا کشور افغانستان قومیت افغان زبان پشتو شغل انتهاری
جاغوری

>>>   ما شتر کارت اوغان را نمیخواهیم
فضل الحق

>>>   اگر با زور افغانم بگوئی
و پشتون شتر بانم بگوئی
منم تاجیک و ازبک و هزاره
اگر صد سال گمنامم بگوئی

>>>   هر قدر شما در باره اش بحث کنید او مشهور شده باالاخره از یک ادم مریض که دین مقدس اسلام برای همچو اشخاص مریض و کور خطاب کرده یک شخص مطرح میسازید بگزارید بنویسد بعضی افراد هستند روح روان مردم را اذیت میکنند اونها شهره دارند.بجز اطفال کوچه برتی بازی خود چند دقیقه با ان در تماس میشود. اینجا ما برادران داریم با ایدلوژی متفاوت از این با ابن شخص شما کاری نکنید که اونها هم ایدولوژی خود را بگزارن دنبال قوم قبیله جهت بگیرند.لطفا مواطب کمنت های تان باشید برای یک قوم بزرگ برادر ومحترم خود از دید این چنین افراد قضاوت نکنید.بااحترام بیدار باشید

>>>   این شتر های باب کلان غنی در این کارت چه میکند.
مرتضوی تازه اوغو جواب گوید بعد از مشورت با دانش تازه اوغو

>>>   افغانستان در چند قدمی تجزیه
خداوند يونها، طاقت ها، كرزي ها، عبدالله ها، ملا عمر ها و تركي ها را از سر مردم "كمان گير، گوسفندي، خوشباور و وحدت مُلي طلب"ما كم نكند و اگر نه سالها در خواب خر گوش ميمانديم. عمر طولاني و سلامت جسماني به رهبران ....خواهانيم!

>>>   وطنفروشی عبدالرحمن خان چندین دهه است که از مردم افغانستان قربانی می گیرد. اکنون زمان آن رسیده است که بحث روی مسأله دیورند را از دست چند نفر کمیشن کار برای کشور هندوستان و چند نفر فاشیست دو آتشه افغانستان که یکسره آن را ازخود می دانند، خارج ساخته و آن را به یک گفتمان ملی مبدل سازیم. حل و فصل این مشکل تاریخی به نفع تمام اقوام کشور است.
>>>   شما هرازه هااګر غیرت دارید ګوش ها و بینی سرور بی دانش در محظر عام ببرید تا غبرتی باشد برای باقی مزدوران و دیګر خاینین جمیع اقوام غیر پښتون که بخاطر چند روز معاونیت بی صلاحیت و پست های موقتی علیرغم جنایات تاریخ که علیه شان آنجام ګرفته پا آنهم شرف و آبرو واصلیت خود را برای فاشیژم فروختن .... به خاینین

>>>   خلاصه سرور دانش !... با اقدام سخیف ونسنجیده که انجام دادی

>>>   یا کارت افغانیت یا کارت مهاجرت!
من برایت دومی را توصیه می کنم.

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
امان الله خان پدر فشیزم پشتونی بود او بود که پشتونهای آنطرف سرحد را به کشور ما آورد و زمینهای آبی وحاصلخیز ازبیکها، تاجکها و هزاره ها را مجانی و بدون پول به ناقلین تازه وارد داد. امان الله خان از دید من تاجک نه تنها قهرمان ون اجی استقلال نیست بلکه یک جنایتکار فاشیست است که مطابق نظریه ماکیاولی اراضی و سرزمین ما را اشغال وبه همتباران خود بخشید.

>>>   تنها پشتون نیست تمام هرکس قومگرا است

>>>   بهترین گزینه ایجاد یک دولت فدرالی است. باید گفت که در ین همه زدوبند های زبانی، قومی و.... ۸ میلیون پشتون یا * میلیون پارسی زبان و یا هم & یا × میلیون اقوام دیگر شامل نیستند بلکه علت این همه جار و جنجال گروه های فاشیستی مانند "افغان ملت"، ستم ملی، حزب اسلامی، جمعیت، هشتگانه وحدت و.... اند. مردم بیچاره چه پشتون، تاجک، هزاره، ازبک، بلوچ، ترکمن و...، که در غم درآوردن یک لقمه نان اند، وقت یا حتی انرژی برای همچو موارد ندارند. این کشور بی چون و چرا به یک رستا خیز ملی و رنسانس ضرورت دارد تا همه مکروب های جهالت، بیسوادی و کلونولیزم عربی را پاک و در بحر هند غرق کنند.
آزاده از آسترالیا

>>>   اوغان ها اصلا از کوه سلیمان اند ، به غیر از کوه سلیمان ، در هر جایی اوغانستان که هستند ناقل هستند . تاریخ بخوانید .

>>>   پشتونها پشتونستان را بسازند و دورش را دیوار کنند و دیگر اقوام خراسان را بسازند و با هم زندگی کنند. بیا با هم خراسانی بسازیم/ دوباره از خود انسانی بسازیم. هر چه زودتر خود را باید از جاهلان جدا کنیم

>>>   با تجزیه افغانستان کاملا موافقم
وحید بدخشی

>>>   نمیدام پشتون ها با کدام روی نظر می دهند؟ ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

>>>   به چى نام افغان افتخار كنم به انتحاريش به وطن فروشى ........ به نادانى افغان هايش به ايكه ميليون ها مهاجر داره به ايكه فاسدترين كشور جهان شناخته شد به ايكه وحشتناك ترين نام فعلا در جهان شده به چى نام افغان افتخار كنم هيچ بشرى انتحارى نمى كنه اما همي افغان هاى با افتخار انتحارى مى كنه

>>>   خراسان با افتخار و بدبختانه افغانستان انتحار و انفجار و برده . اين يك أصل پذيرفته شده جهاني است.

>>>   اگر افغان نيستى از كشور ما خارج شو"
در مقابل ان ناچار بايد گفت:"اگر خُراسانى نيستيد از كشور ما خارج شويد، ما خُراسان خود را دوباره ميخواهيم"

>>>   تا خراسان بزرگ را تشکیل ندهیم از پای نمی نشینیم
هراتی

>>>   دروغ ، جعل ، دسیسه ، شعار های اعوام فریبانه، افتخارات و القاب کاذب ، تحقیر و توهین اقوام ، زورگوئی برای تطبیق جهل و جهالت ، وطن و خاک فروشی ، غضب دارائی های عامه و اقوام
بد بختانه جز از عملکرد های حاکمان و تاریخ کشور ماست

>>>   ریاست جمهوری هم میراثی نیست که همیشه به دست یک قوم باشد ولو با تقلب و خیانت.

>>>   Qodoos Kazemi gedeeld.
جعل و تقلب فلسفه وجودی افغان ملت (پشتونیزم) را تشکیل می‌دهد.
اکادمی علوم دستگاه جعل و دستبرد تاریخ، هویت و فرهنگ در انحصار افغان ملتی ها می‌باشد؛ که با ارائه آمار و ارقام دروغ و خود ساخته؛ پشتونها را اکثریت، قوم برتر، با تاریخ و با فرهنگ و دیگر اقوام را اقلیت، مهاجر بی هویت و بی تاریخ معرفی میکنند.
یکی از تالیفات این دستگاه جعل؛ کتاب دایرةالمعارف آریانا می‌باشد؛ که ارقام ارائه شده در آن نمیتواند مورد قناعت هیچ انسان سالمی قرار گیرد.
یکی از عواملی که افغان ملتی ها مانع توزیع شناسنامه های برقی با هویت های اصلی میگردند؛ بیم آنها از افشای آمار های جعلی در این کتاب و برملا شدن واقعیت ها می‌باشد.

>>>   ما به خاطر زندگی مسالمت آمیز، هرواقعیتی را نباید برزبان جاری کنیم هرچند از نظر منطقی متاسفانه در افغانستان هر تروریستی=پشتون است اما بدون تردید هر پشتون=تروریست نیست پس به خاطر آن عزیزانی که هم پشتون و هم صلح دوست هستند نباید همه را به یک چوب برانیم ما به آن پشتون های که ندای صلح طلبی بلند نموده و آن پشتون های که شرافتمندانه از مرزهای کشور خود محافظت می کنند و یا بالباس رزم در مقابل وطن فروشان و تروریستان، مردانه می جنگند افتخار می کنیم و حساب این مردمان اصیل را از عده ی فریب خورده که بابمب پاکستانی خانه و شهر خود را خراب می کنند و باعث عقب ماندگی کشورشان می شوند جدا می دانیم

>>>   خلاصه که انسان شدنی نیستند. زندگی و سرنوشت مشترک با اینها ناممکن است. نام جهالت و وحشت شان را غیرت گذاشته اند و به این بیخردی خود افتخار هم میکنند. بهترین راه فقط تجزیه کشور در مسیر اوغان و غیر اوغان است. تمام غیر پشتونها متحد شوید و کار را یکباره و برای همیشه یکسره کنید ورنه برای همیشه در آتش جنگ خاتمه ناپذیر پشتونها یا همین اوغانها سوخته سوخته نابود میشوید.

>>>   اینکه انتحاری از ارگ تغزیه می شود هیچ شک وجود ندارد و اقوام محروم مثل ازبیک ها،هزاره ها و تاجیک ها باید متحد شود.

>>>   انکه قرنها نام ازدی نګرفتند و حال بیدار شده بدانند که چوب در .... شان زده خواهد شد!!!!!!!!!!!!!!۱

>>>   شما در رابطه پشتونیزم و تاجکیزم حرف میزنید اما خبر ندارید کا باعث این همه بربادی و تفرقه .....های که بنام جهاد از پاکستان وارد افغانستان شده اند هستند دال خور های پاکستانی و ایرانی
بنام مجاهد هیچ کسی وجود ندارد پدرش .... نداشت امروز د لنکروزر میگرده

>>>   اگر دم از غیرت یک غیر پشتون میزد میشد گفت شاید در این سرزمین غیرت وجود داشته باشد ولی وقتی یک پشتون میآید دم از غیرت میزند فقط مضحکه عام و خاص میگردد و جز خنده چیزی نمیشه کرد .چون هنوز داغ بخارا و سمرقند از جان این سرزمین نفرین شده نرفته بود که داغ بلوچستان و پیشاور بر پیشانی داغ دیده ی این سرزمین لکه ی ننگ و بی غیرتی دیگر حک کرد و این است سیاست تفرقه افگنانه ی روباه گونه ی استعمار پیر که ملت را صد پارچه کند و منافع خودش را عملی سازد .پشتون هم یک انسان است ولی هر انسانی که انسانیت را فراموش کرد و برتری طلبی را شعار خود دانست اول باید به عقل خود شک کند چون هیچ مقامی را خداوند بالاتر از انسان در زمین قرار نداده.
صادق خان

>>>   شتر دزدی به خم خم نمیشه

>>>   بهروز جلال آبادی
مردمان اصیل و بومی شهر جلال آباد تمام اش فارسی زبان اند که مردمان تاجیک و عرب اند و حتا پشتونهای که در قدیم در شهر جلال آباد جابجا شده اند فارسی را خوب بلد اند و حتا فارسیوان شده اند
لیکن حالا که مناطق پشتونها نا امن شده تعداد زیات مردمان خوگیانی، شینوار، مومند و حصارک وغیره بطرف شهر جلال آباد رخ کرده اند

>>>   اگر افغان نيستى از كشور ما خارج شو"
در مقابل ان ناچار بايد گفت:"اگر خُراسانى نيستيد از كشور ما خارج شويد، ما خُراسان خود را دوباره ميخواهيم"

>>>   Abdul Hai Khurasani
گفتمان متناقض و مشمئز كنندهء حواریون فاشيسم در انتقال واژه بحران آفرین و سرگردان" افغان" به ساير هويت های تمدنی،فرهنگی و قومی در کشور.
دراين چند روز ديده مى شود كه برخى از خوشه چينان خرمن فاشيسم در مذبوحانه ترين تلاشها سعى دارند اين واژه بيچارهء سرگردان درمانده را به عنوان يك ترم ملى معرفی نمايند و‌در اوج پریشانحالی در نقش يك دايه مهربانتر از مادر ظاهر گرديده آسمان و ريسمان كرده اند تا ثابت سازند كه اين كلمه معرف افغان ها نبوده بلكه معرف تمام شهروندان كشور مى باشد.
عزیزان من!
یک
اگراين واژه مربوط و معرف شما افغانها نيست پس چرا اين همه تقلا مى كنيد و داد و فرياد سر مى دهيد و خود را به اين واژه نامأنوس دو دستى چسپانیده ايد؟
اگر این کلمه معرف هويت شما نمى باشد، پس بگذاريد كه از شر اين كلمه نفاق انگيز، بحران آفرين و ضد وحدت ملی براى هميشه خلاص شويم.
دو
برخی ها هم آمده اند و هر واژه مشابه و هموزن و هم صوت را که در شاهنامه و اوستا پیدا نموده اند، دو دستی چسپیده اند تا ثابت کنند که این واژه همان واژه افغان است و ما همانیم و این سرزمین هم همان سرزمین افاغنه است.
اینکه بعضی ها گمان کرده اند واژه « آوگان» همان افغان است بر می گردد به تفکر خداوندگار پته خزانه ( شادروان عبدالحی حبیبی )، اما حقیقت این است که این واژه هیچ ربطی به افغان ندارد، زیرا این کلمه در اصل از اوستا گرفته شده است که « آوه گان » می باشد، یعنی مهربان و صفت یکی از پهلوانان شاهنامه است و این واژه هنوز در متون کهن آذربایجان به کار می رود.
ســـــپــهـــدار چـــون قـــارن كــاو گـــان - سپهكش چو شيروى و چون آوگان
اینکه واژه های اپگان و ابگان در اوستا و قبل از آن استعمال شده است ، مطابق تحقیقات گرگوریان اسامی اقوام و پهلوانان ساکن آذربایجان فعلی است و در تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان به تکرار از آنها سخن رفته است.
سه
کلمه افغان که در کتب تاریخ‌ مانند: یمینی ، ابوریحان، ابن بطوطه، تاریخ فرشته و مستوفی آمده است ، همگی اتفاق نظر دارند که این قوم در اطراف کوه سلیمان ساکن بوده‌اند و این صفت را در واقع به قوم پشتون داده اند.
مطابق تمام تواریخ معتبر از جمله تاریخ رسمی عصر امانی جغرافیای اصلی افاغنه همان اطراف کوه سلیمان می باشد.
چهار
از تمام اینها که بگذریم بحث ما در مورد قدمت تاریخی قوم یا واژه افغان نیست، بلکه بحث این است که این واژه به یک هویت قومی ساکن افغانستان اطلاق می شود، چه آن قوم از بنی اسراییل آمده باشند و در اطراف کوه سلیمان مسکن گزیده باشند و چه آنها در همان مکان از ازل خلق شده باشند، فرقی نمی کند و مسله را تغییر نمی دهد.
پنج
بحث قدمت تاریخی واژه افغان یا هویت افغان ها بحث انحرافى است، موضوع ما نه قدامت تاريخى افغان ها ست و نه تغيير واژه و نژاد و تبار و غيره و ذالك ....
بلكه بحث ما گسترش دادن یک واژه بحران آفرین که معرف هویت یک اقلیت مهاجر ساکن کوه سلیمان به سرزمین های پهناور خراسان می باشد به تمام باشندگان و صاحبان تمدنی آن است، واقعیت مبارک و فرخنده این است که شهروندان کشور از این واژه احساس حقارت می نمایند و حاضر نیستند هویت تمدنی و تاریخی خود را قربانی یک هویت جعلی و نفاق آفرین نمایند.
پس راه حل چیست؟
راه حل آغاز گفتمان رسمی و مناظره بین دو گفتمان موجود در کشور بدون فحش و اهانت و بهتان و اوباشگری می باشد.
الف
گفتمان و روایت جعلی و رسمی .
ب
گفتمان و روایت تمدن محور ، تاریخی و فرهنگ محور .
در پایان این مناظره بیایید همه با هم قبول کنیم که همراه با انتخابات آینده ریاست جمهوری گزینه نام کشور و هویت ملی هم به ریفرندم برود و به گزینه یی که مردم افغانستان رأی دادند مورد قبول همه باشد.
من به عنوان یک شهروند حاضر به مناظره رسمی در این باب از آدرس ب خواهم بود.

>>>   بیاد داشته باشید که این شتر سرتان بالا خواهد شد!

>>>   ازسنگین تا یون :سنگین وزیر مخابرات قبلی متعلق به یک قبیله کوچی وزیری وزیرستان افغانستان است که خیلی سال ها در خارج بوده وبعد از تحول سال ۲۰۰۱ از خارج خودرا در افغانستان رساند.مذکور با رابطه قومی که داشت خیلی زود مدارج دولتی را پیمود ودرمقام وزارت رسید.او خیلی خوشچانس هم بود که درزمانش قرار داد های مهم وزارت مخابرات با کمپانی های کلان داخلی و خارجی به امضا رسیدوازین درک پول وافر وبیحد نصیبش شد اگر تاحال درخادج میبود ۱۰ فیصد این پول راهم پیدانمیکرد.ازهمه بدتر دستور چاپ کارت تذکره در زمان سنگین به وزارت مخابرات تعلق گرفت.شاغلی سنگین بنا به مربوط بودن قبیله کوچی وزیری اش و علایق سرشارش به شغل اجدادش کاروان شتر را هم در کارت تذکره چاپ کرد که نمایانگر احساسات وجذبات کوچی گری اش میکند تا ازینطریق شتر چرانی های نیاکان شانرا در کارت هویت و تذکره بالای مردم مظلوم وبی دفاع افغانستان تحمیل نماید.
شاغلی یون که خودرا پو هاند میگوید به نظر من نامزد پوهیالی هم نیست اما به گفته بعضی روایات تاریخ افغانستان فاشیستان تاریخی درطول تاریخ مدت های درخانه استراحت بوده هم رتبه علمی پوهنتون ودانشگاه را مستحق میشدند که جای نهایت تعجب و تاسف است.درحالیکه رتبه علمی استادان دانشگاه پوهنتون به اساس سابقه تجربه ونوشتن رساله های علمی و دفاع از آن رساله اش درتخصص مورد نظر استادان میباشد.مطمیینم که شاغلی یون نه تنها رساله نوشته نکرده است بلکه از کدام طریقی در جمله استادان درموهنتدن مقرر شده است.ازنظریات وافکار فاشیستی شان درمورد کلمه افغان و تحمیل آن بالای مردم هویدا است که نهایت بی سواد ودرحد صنف دهم مکتب هم نیست.شاغلی یون در فکر پنجاه سال پیش است که پدر معنوی وفاشیستی شان با زودوجبر افکار فاشیستی شانر تحت نام سلطنت مطلقه بالای مردم تحمیل میشود.یون ویونی ها بدانند که دوران جبر وزور گذشته است این خاک به تمامی ملت افغانستان تعلق داردو هبچ کسی حق ندارد که گویا خودرا مالک و صاحب این خاک بگوید. الا لعنت الله علی القوم الظالمین والکاذبین.آمین

>>>   واقعا هم که نام اوغان تحقیر امیز و در ولایت ما وقتی کوچی های اوغان می ایند همه با نگاه تحقیر امیز به انها نگاه می کنند.

>>>   اوغان یا افغان پشتون است .مردم عوام میگویند اوغانی صحبت کرده نمیتوانم.

>>>   Najib Salam
فارسى و درى دو زبان جداگانه ، دانشگاه واژه يى بيگانه ، اما هزاره و تاجيك و ازبيك و قزاق و هندو .....همه اوغان ( پشتون) اند ، همه يى قضاوت هاى قبيله گرايان منطق گريز و سرتنبه در مهم ترين مسايل كشور چنين است ، با عجب طايفه يى كور مغز و قرون اوسطايى گير مانده كشور و مردم . خداوند اين طايفه را آدم بسازد.

>>>   فاشیزم قبیله همین حالا در ضعیف ترین و شکننده ترین حالت اش قرار دارد و مردم تمام ارزش های فاشیست های قبیله را به چالش کشیده اند، بشمول نام اوغان که هیچوقت نام ملی نشد و نمیشود، بشمول تمامیت خواهی قدرت آنها را که اگرچه از دست داده میروند، و بسیار ارزش های دیگر آنها را.

>>>   سلام شما ادعا میکنید که ما افغان نیستیم خوب نباشید اینجاکسانی که فرزندان عزیزخودراقربانی نموده اندودرراه خدا شهید داده اند بعد ازاسلام خودرا افغان می نامند.وازاین نام که دیگران بر انها نهاده اند به می بالند افغان ‌‌= جوانمرد مهمان نواز غیور وآزادمرد.حال کسانی نمی خواهند نخواهند

>>>   اوغان سازی را که امان الله و طرزی شروع کردند و ناکام ماندند، بعد ظاهر و کاکاهایش و داوود شروع کردند و ناکام ماندند، حالا به شدت زیر سایه تطبیق پلان های امریکا توسط اجنت های امریکا مثل کرزی، غنی، و امثال تطبیق میشود. امریکا اگر بداند هم پروائی ندارد تا زمانیکه پلان های خودش به مخاطره مواجه نشود ویا اینکه اعتراض های جدی صورت نگیرد.

>>>   واژه افغان مربوط به پشنون ها بوده ونه توانیست این نام یک وحدت را بار بیاورد به تشنج و برتری جوی قوام پشتون بالای سایر اقوام دیگر . مبارزه حق بر باطل جریان دارد و جامعه جهانی از این خواست مردم افغانستان که واژه افغان را نمی خواهند دفاع صورت گیرد . ما تذکره جعلی کار نداریم ما از خود پدر وپدرکلان دارین و ...........نباید قبول شویم و قوم پشتون حق دارند که در تذکره خود افغان نبیشته کنند و من حق دارم که در تزکره خود ازبیک و یا پشیه ی نبیشته کنم تا زمان که ملت شویم .
زره

>>>   با احترام به همه اقوام ،عرض من این استکه ، هویت مردم افغانستان ،به وجود
گشتاسپ وپسرش اسفندیار بلخی ،رستم زاولی (زابلی)،ابوالقاسم فردوسی ،
بوعلی سینائی بلخی ،جلال الدین محمد بلخی ،ناصر خسرو قبادیانی بلخی ،حنضله فراهی ،ابراهیم ادهم بلخی ،شقیق بلخی ،ابوریحان بیرونی (کوهبیرونی )ابوخالد
کابلی ،وو...متجلی میگردد،سوال من از برادران ،پشتون (اوغان)این است کدام ازین افراد پشتون واوغان هستند ،؟؟!!
بلکه هویت اوغانها درآنطرف کوهائی سلیمان وخط دیورند خلاصه میشود ،!!

>>>   ..........تاجیک آگاه از جرافیای و تاریخ نیکان خود وارث این سرزمین آفتابی « کابلستان ، زابلستان ، تخارستان و بلخ بامی » است که هویت شتروانی اشرف غنی احمدزی کوچی آمده کوه های سلیمان پاکستان را به پذیرد. فخر ملی میلت تاجیک هو یت مولاناجلاالدین بلخ ، ابوعلی ابن سینابلخی ، عبدالرحمن جامی ، ناصر خسروقبادیانی ، ابوریحان بیرونی ، رابعه بلخی , دقیقی بلحی ، عنصری بلخی ، عبدالحی گردیزی ، ابوعبدالله جعفر رودکی , صوفی اشقری و آصف بخاتری افتخار شان زیر نسب کم اصل کوچی برد ؟
حقیقت همین است فاشیستان مزدور پاکستانی ها دشمن بشریت از هر طریق کوشش دارند که هویت تحمیلی تجعلی را بالای مردم مهربان ها هویت افغان آمده کوه های سلیمان را با هزران چال فریب بقبولاند اما هرگز فراموش نکنند که هرگز یک تاجک اصیل تاج دار آگاه از جغرافای و تاریخ نیکان در سرزمین آفتانبی خود هرگز هویت خویش را معامله نمی کند تاجیک های مهربان شجاع دلیر باید از خواب گران بیدار شوید و متحد حق ماست هویت پنجهزار پنجصد سال قدامت زبان در این سر زمین آفاتابی ما که جهان امروز بالای زبان ما افتخار دارند.

>>>   بخاطریکه ظرفیت هویت بعضی اشخاص ضعیف است نمیچسپد

>>>   دیوارهویت شما ازتپی شتر کرده هم ....تراست

>>>   شتر وشترباني هویت اسلامي هرافغان است ولوکه پشتون باشد ویا تاجک ویا هم ازبیک ، که باعث افتخارهمه آنهامی باشد . هارون زاده جان پرچمي کارملي شماکه لامذهبان وکافران استید شمارا به این تقدس کاری نیست .
پنجشیری بچه افغان تبار

>>>   اوغان به انتحار هم افتخار میکند.
قانون اساسی مگر حرف قرآن است که نباید تغییر کند؟
هر قانونی نظر به اقتضای وقت و شرایط میتواند تغییر و اصلاح گردد.

>>>   تمام منافع علیای کشور را این خائن ها فدای پشتونولی و اوغان سالاری کردند، ولی یکتعداد غیر اوغانها هنوز هم خواب هستند و حتی هنوز هم خودشانرا افتخاری اوغان میخوانند.
او اوغانهای بدل و بیغیرت، روزش برسد شما را به افغان های اصلی و افغان های غیر اصیل تقسیم خواهند کرد. خودت را و هویتت را بشناس، چاپلوسی بیجا نکن، و از هویت واقعی ات دفاع کن.

>>>   دوستان ساکنان کوه های سلیمان از آسمان نیامده اند. از چهارهزارسال دراطراف همین کوه ها بودند واکنون نیز هستند. دراطراف همین کوه تمدن ویدایی وسرود های ویدی را بوجود آوردند وتمدن خود را آغاز وبه سرزمین های غرب وشرق گسترش داده اند. وای به حال قوم که ازخود نام ندارد ودیگران بالای شان مانده اند. اگرمن درست می گویم نام وهویت تانرا در زبان خود نشان دهید ؟؟؟ !! با تاریخ وحقایق نمی توان با زبان تفنگ سخن گفت ؟؟؟
پنجشیري بچه افغان تبار

>>>   اگرازکوه سلیمان آمده ویاازهرچا اگرمرد هستی خود را محکم کو

>>>   پنجشیر بچه افغان بسیار پس خراب بچه هستی

>>>   عجیب است ناصر از شیراز

>>>   او بچه افغان تبار میشود برایم ۳ نشانه تمدن ۴ هزارساله کوچیتان را بگویید!! اصلا بگو ۱۰ هزار سال یا دوصد هزار سال کی هست که حساب کند کونتور و چرتکه اندازد چون اینچنین راحت مخاطب خود را .....فرض کردی! این هم چونان گپ های افسانه تاریختان است غنی هم متفکر اول جهان بود !! کلمات و واژها تحمل ادعاهای طنز تلخ خشک و سوزان این جهلستان را ندارد جدی ترین مفاهیم ....فرض میشود و شعور مخاطب توهین میشود.

>>>   با احترام تمامى مشكلات هاى گذشته و فعلى همه و همه در كلمه افغان به وجود اًمده بود و تا فعلاً جريان دارد چرا ؟ چون با توايفى دور از بنش و فرهنگ مامعله صورت گرفت كه كشور و ملت را هميشه در تاريكى نگهدارد از هر لحظ و امروز در اين قرن به كشور و مردم نگاه كنيد . و تكرار تقلب باز هم در كنفرانس بون اتفاق افتاد انتخاب كسى شد و كسى ديگر اًمد . با تشكر تلاش استم .

>>>   اگراز کابلستان هستید یا زابلستان و اگر تاریخ هفتاد هزار ساله داشته باشید باز هم کوچې بالایت شرف دارد چون همه تان سست تنبان و چلو هستید و اگر صدهزار سال تاریخ داشته باشید تمام اش چلو گری است. وبس و نمایند همه تان هارون چلو است

>>>   اوغان سازی دو صد سال است که ناکام مانده در آینده هم ناکام میماند۰ حتی سامان اوغانی خود را هم اگر پاره پاره کنن باز هم ناکام هستند۰ بزور انگلیس نتوانستند، بزور روس نتوانستند، بزور پنجابی نتوانستند، و حال بزور امریکا هم نمتوانند؛ چون اهلیت و فرهنگ آنرا ندارند۰

>>>   افغان شهزاده آسیا است و هر ... که افغان شده نمی تواند،

>>>   همی برادر ما راست میگوید:

افغان واقعا شهزاده آسیاست از آرد باد کردنش معلوم است

هر کس خو آسیاوان شده نمیتواند راست میگوید
ما باید به افغان افتخار کنیم

افغان از چی کم دارد:
انتحاری
انفجاری
انتحار درمسجد
انتحاردرعروسی
قاتل
آدمکش
تعصب
تقلب
مکتب آتش زدن
بی سواد
جاهل
تریاک
قاچاق
معامله گری
اجیر بیگانه
و
و
و

در طول تاریخ یک فارسی وان مرد نشد که این وطن را به یک خارجی معامله کند و بفروشد
تنها این شاهزاده ها بودند که ای معامله را انجام دادند و هنوز جریان دارد

کلکانی

>>>   شهزاده پشت

>>>   او اوغان، که خودت را شهزاده اسیا خواندی،
قبل از آنکه انتحار کنی، مثل دیگر هایتان، بگذار که دل یک چندتا ملا و مولوی خوب سرت یخ کند و غم شان خوب خورده شود، بعد مثل دیگر اوغان هایت انتحاری ات را بکن۰ بدون آن هم این عمل که در فرهنگ تان است، شهزاده جان۰

>>>   افغان شهزاده آسیا است راست میگه
چی نداره
انتحاری
انتحار درمسجد
انتحاردر معابرعام
ادمکش
انفجار
مکتب اتش زدن
بی سواد
تریاک
قاچاق

شهزاده آسیا ازین بیشتر که نمیشه

>>>   خاکت اگر از افغانستان باشد میچسپد.

>>>   عربستان سعودی پنجصد فروند شتر برای اردوی ملی کمک نموده است تا ازان برضد داغش استفاده نمایند

>>>   اوغان غیر از شتر ِ و خیمه چی را میتوانند به حثیت نماد تاریخی شان به رخ بکشند ؟

>>>   شتر سمبول کوچی هاست واقای غنی احمدزی که کوچی است میخواهد تصویر شتر را در عقب تذکره های الکترونی رسم نمایند ومعنی دیگرش این است که این حیوات کینه دل وعقده مند است تا یکصد سال عقده ای خودرا از یاد نبرده وهر وقت فرصت یافت انتقام خودرا میگیرد واقای غنی هم خودرا بالای ملت عزیز ما شتر کینه توزومارا بیاد ان شعر شاعر می اندازد
کودک کینه توز وکودن بود پای پهن ودراز گردن بد
جبار قهرمان

>>>   شتر هزار بار بهتر است از دلاک. شتر در هزاران جنگ کفر واسلام سهم فعال داشته و البته به مسلمانان لازم است که همه غزا های پیغمبران و یاران انرا مطالعه کند و ببیند که شتر چقدر سهم فعال داشته است ولی دلاک به جز مردم باعزت را به بیراهه نیکشد و بس حالا باید عکس کدام اش باشد.

>>>   خجالت آور است که کاروان شتر در تذکره باشد.خیلی ظلم است که کلمه افغان بر تذکره اقوام مختلف افغانستان تحمیل گردد.الا لعنت الله علی القوم الظالمین

>>>   شترنمی‌تواند چرا صد در صد می‌تواند اگر ساربانش
امر خیل باشد
جاغوری

>>>   خواسته باشی یانی بالایت تطبیق شدنی است

>>>   اگر استفاده از يك حيوان ، ان حيوان را سمبول يك ملت ميسازد،پس خر ، كار كرد ، استفاده و منفعت بيشتر را به مردمان ما در گذشته و حال ميسر ساخته است، شتر محض طرف استفادهء قليلي از كوچي ها بود
امروز تعداد گاو،خر ،گوسفند و بز به صد ها چند در كشور بيشتر از شتر است و صد ها مرتبه مفيديت ان به مردم بيشتر بود
نمي دانم كه پزيرفته شدن شتر منحيث سمبول ملي از تراوشات مغز گنديده كيست؟ اگر جواب قناعت بخشي دارند بايد به ملت تفهيم كنند، و اگر اين تصميم منطق داشت بايد اجماع اراء مردم انرا تائيد كند
<<<مهاجر كابلي

>>>   کوچی زی ثابت کرد که وجود شعور در انسانها هیچ ارتباطی به سطح تحصیلات و مکان زندگی ندارد. کوچی زی تا دکترا تحصیل کرده و در یکی از کشورهای مترقی زندگی کرده ولی از نظر داشتن شعور از همقطاران کوچی اش بسیار پایین تر است.

>>>   چون جناب غنی و تیم حاکم شان کوچی اند و این شتربود که درزمان ها قبل وسیله حمل و نقل کوچی ها بود به رسم احترام به شترها که صد ها کیلومترکوچیان وبارهای شان را انتقال میداد عکس اشرا در تذکره الکترونیکی گذاشته اند.

>>>   خداوند برای شناخت از همدیگر شان انسانها را به چهره های مختلف گونا گون واقوام مختلف گروه گروه خلق کرده است هیچکس حق انرا ندارد که یک ملیت را به ملیت دیگر شامل سازد وملیت انرا به مقاصد سیاسی خویش حذف وانرا به ملیت دیگر مدغم نماید دریک باغ گل های رنگارنگ وجود دارد وهر گل بوی خود را دارد در یک کشور هم ملیت های مختلف واقوام مختلف وجود دارد هرکدام از خود رنگ وبوی خاص خودرا دارد وتاریخ خود را یک ملت بودن به معنی ازبین بردن ملیت ها واقوام زیر یک نام خاص نیست یک ملت شدن به عمل کرد درست ومعقول وهم سویی با تمام ملت از جانب حکومت وشریک ساختن همه مردم در حکومت بیدون قوم وملیت وزبان وادای حقوق بطور یکسان به هم معنی یک ملت بودن است نه اینکه حذف ملیت ها بخاطر وزمین شدن یک قوم وملیت خاص خودشان زیر نام یک ملت در حالیکه هیچکس به ان راضی نیستند .

>>>   در دیگر کشور ها علامت بیرق و تذکره شان عقاب ،شیر و غیره است، که با سرعت در حرکت اند. ما در افغانستان مثل شتر وار آهسته آهسته حرکت میکنیم، تا ببینیم چه وقت و به کجا خواهیم رسید. باز هم شکر بکشید که علامه تذکره برقی( مادر باران) نیست، و گرنه طی چهار روز از یک کنج سرک به طرف دیگر آن نخواهیم رسید.

>>>   شتر نماد کوچی های پاکستان است هرسال مثل بلا برسرافغانستان نازل می شوند نماد برادران ارگ نشینان است

>>>   باید به این اشخاص. یاد اورشد که شتر یک الګوی است که در تاریخ اسلام خدمات بسیار شایسته کرده است و در هر غزای پیغمبران شتر ها زحمات مشکلات و ګرسنګیهای بی مانند کشیده است و فرق بین بلخی و شتر بسیار زیاد است جلال بلخی تمام عمر را در دمبوره و اوازخوانی ګذشتانده. است که نسل انرا حالا به چشم خود میبنیم ولی شتر غزا ها را فتحه کرده که کفار سر تسلیمی برایش ماند این را باید نګوید که شتر حیوان است ولی درجه شتر نزد خداوند بلند تر از بعضی انسانها است. ما به عکس شتر در تذکره ها افتخار میکنیم نه به عکس یک دمبوره چی.

>>>   شتر سمبل صبر تلاش سختی بردباری و ... است
اگر از سمبل در شناسنامه های الکترونیک استفاده شده کار نیک و خوبی است

>>>   بــه ( باید به این اشخاص. یاد اورشد...
افسوس به این جهالت تو ،
در اکثر ولایات در هرخانه باسواد بعد از قرآن مجید مثنوی موجود است درامریکا پرفروش ترین کتاب سال مثنوی معرفی میشود ترکیه ایران افغانستان هرکدامش به از خود خواندن مولوی افتخار میکنند هزارها انسان صاحب دل وپاکدل پیرو طریقه او هستند وبزیارتش میروند ، جهانیان اورا به صفت بزرگترین عارف می شناسند اما پاکستانی ها خودرا پیرو شتر میدانند عقل شان هم بیشتر از شتر نیست
اعرااب توسط همین شتر ها هزاران زن ودختر بچه نو بالغ را جزیه میگرفتند وبه بازار های بغداد به نرخ شلغم می فروختند
ر

>>>   ازکوچی ها باید پرسان شود

>>>   مهارت این دریور قابل تشویش است

>>>   سپاس بیکران خداوندی را که شتر را منحیث و سیله نقلیه برای بشر آفریده بود.
اما حالا یکی از آفریدگان تو بنام انسان، در رقابت تنگاتنگ با تو، در عوض شتر، موتر و طیاره و ریل و کشتی و سفینه فضایی را خلق نموده است و در عوض صحرا گشت و وضو و استنجا و تیمم، تشناب های عصری و تپ و دستشوی و حمام و شاور و غیره را و بزودی در عوض خودش نیز روبات ها و هوش مصنوعی را خلق خواهد کرد.
بنأ باید به شکست خود اعتراف کنی.

>>>   این روز ها همه صفحات از شتر واسرائیل پُراست

>>>   به تفاوت های فرهنگی و تنوع قومی کشور خود باید احترام کنیم و به کسی اجازه ندهیم هویت یک قوم کشور را با دروغ و ریا ویا با زور بر اقوام دیگر کشورتحمیل کنند. این غلط باعث بی اعتمادی و نفرت بین اقوام برادر کشور میگردد.

>>>   مهاجر همین اوغانها یا پشتونها یا نسل گمشده اسرائیل هستند۰ شواهد انکار ناپذیر وجود دارد که اصلیت قبلی اینها مربوط قبیله های گمشده بنی اسرائیل میباشد که از بخت بد درکوه های سلیمان پاکستان امروزی رسیدند و در آنجا جابجا شدند۰ همین پشتونها آخرین گروه قومی هستند که در یکی دو قرن آخر از اطراف کوه سلیمان به خراسان باستان هجوم آوردند و مرحله به مرحله وحشت آوردند و همه چیز را به خاک و خون کشیدند۰ حال این ....ها ساکنان اصلی این دیار را مهاجر میخوانند و میخواهند از ملک اصلی ایشان بیرون برانند۰
نگذارید این تمامیت خواهان بدوی نام اوغان را بر همه تان تحمیل کنند چون این نام بصورت تاریخی تنها متعلق به تنها پشتونها است، واگر اوغانها درین دسیسه خود کامیاب شدند قدم های بعدی آنها هنوز هم مهلک تر خواهد بود۰

>>>   یک ملت هستیم، به برادری و برابری باور داریم، ولی همه اوغان نیستیم.
در این ترفند های ملی چرا بالای نام افغان اینقدر تائید دارید؟ مگر بدور یک نام بیطرف و غیر قومی نمیشود تمام قوم های کشور باهم متحد شوند؟

>>>   اگر دست فاشیزم قومی را که امروز اوج گرفته همین امروز قطع نکنید در آینده دیر خواهد بود.
با قاطعیت جدی، صدای بلند، و جرئت کامل علیه این پست ها مبارزه کنید.

>>>   تپی ...و تقلبی اوغان بر دیوار تاریخی خراسان کهن نمی چسپد۰ خاطر اهل قبیله گمشده جمع باشد، و اگر خوش نیستند بر شتر های خود سوار شوند و از همان راهی که آمده اند گم شوند۰

>>>   گسیکه انتحاری مجاهد قاتل و .... باشد به ازادی میرسد! نه انکه بخارا را ایلا کرده از ترس تزار خودرا به دامن پشتون بیاندازد! شکر ما افغانها با همه بدی که شما میګویید ازادی داریم وطن داریم سرود ملی داریم بیرق داریم اما افسوس به حال تاجکان چای ناخورده که بدون قصیده خواندن چیزی در تاریخ ندارد! اګر دارد همان اسارت بدست تزار وخاموشی صدها سال!

>>>   اگر عدالت تأمین شود برای هر شهروند وقوم دیگر نیاز به ذکر قوم وزبان ومذهب در شناسنامه و یا تذکره نیست!‏ دوم در پشت پاسپورت وتذکره نام جمهوری اسلامی ذکر هست وآن نشاندهنده هویت کشور ماست ،نیاز به ذکرقوم وملیت دیگر نیست اما بعضی ها لجبازند مثل برادران پشتون که باید در چند جای پاسپورت وپذکره اسم قوم شان باید ذکر شود!‏ نادرشاه

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

>>>   سلام مردم افغانستان نیاز به هویت ندارد فقط نیاز مردم افغانستان به اسلحه است که برادر کوشی کند ویا دوتا گاو ویک خر داشته باشد تا برای خود کشت و کار کند و زندگی ابا واجداد خود را ادامه دهد خسته شدیم ازاین همه خودخواهی هرکس به فکر منافع خود می باشد وای از دست این چوکی پرستان

>>>   فاشیزم غنی واقعیت است که مردم و وطن ما را در طول چند قرن و چهل سال جنگ نابود کرده است. عدالت و برابری تمام اقوام در تمام شئون و در تمام امور تذکره سیاست و قدرت و اقتصاد ضرورت است یا مرگ یا عدالت و برابری

>>>   حالا مردم افغانستان میدانند و با سخنان که بوی تعصب و قوم پرستی از آن می آید دیګر مردم ما بازی نخواهند خورد. در همه کشور های جهان اقوام ګوناګن وجود داردند ولی در شناسنامه شان هرګز نیامده که مربوط به کدام قوم هستند. فقط در حفظ منافع ملی خود فکر کردند و بس.

>>>   چندین کشورها را به شمول ایران، پاکستان و هندوستان تذکره های آنها دیده شده و نصاویر آنها موجود است که صرف نام مملکت نوسته شده اسم ولد نمبر تذکره اما در افغانستان در اول چنین میخواستند، که درکارت صرف اسم ولد نمبر تذکره ذکرشود ودر دیتابیز تمام مشخصات به شمول قومیت های محلی کوچک، اما یک تعداد افراد ملعون به رهبری یون تضاهرات کردند که ( مونژ اوغانیت غارو مونژاسلامیت غارو) غنی هم همین را میخواست تا الحال تذکره توزیع نشد دیگر مردم میگویند که ما (اوغاینت نه غارو) اوغاینت تان به خودتان باشد.
پس ببینید که مشکل تراشان درکجا استند، انتحاریان درکجااستند، حکومت کنندها درکجااستند، کشت خاش خاش قاچاق موادمخدر تعصب و طالب داعش درکجا استند قضاوت به ( غوارو ها)
بااحترام
امپراطوری خشم

>>>   دیوانه علی اباد راست بګو که کی و به کدام قیمت پمپ تان میکند باید ګفت که این پمپ کردن ها جایی را نمیګرد ولی کوشش کنید که پول خوب بګیرېد یکی عزت و ابرویتان را میبرید به قیمت ناچیز نبرید چون برای شما پول مهم تر از هر چیز است.

>>>   خوراک و پوشاک که در مقابل فروش هویت و اصلیت حاصل گردد برای خودت مبارک باشد جناب بیغیرت.

>>>   من اوغان نیستم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و من را خداوند پشتون هست نکرده است۰
من نه هویت خود را بر دیگران تحمیل نمیکنم و نه هم میگذارم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر من تحمیل کنند۰

>>>   هویت ننگ و نامس است و گرفتن هویت هر قوم رفتن به قبر است . یک سردمدار آمد خراسان را به افغانستان تبدیل کرد - دیگر آمد سرود ملی را به پشتون ساخت و دیگر میخواهد که هویت همه اقوام با هم را درا زیر خاک کند و ممکن فرا دیگرش یه کمک بیرونی ها فاسی زبانان را از افغانستان امروزی بکشند و چرا مرگ تدریحی . زنده باد هویت همه اقوام .
زره

>>>   آنها نام قوم خود را بر کل کشور گذاشتند اینها صبوری کردند.
2. آنها سرود ملی را فقط به زبان یک قوم تدین کردند اینها تحمل کردند.
3. حکومت را انحصاری و بقیه را به حاشیه راندند دندان روی جگر گذاشتند.
4. آنها در طول 18 سال گذشته به نام طالب و داعش و... هر ساله بیش از 10/000 نفر را کشته‌ اند اینها اعتراضی نکردند.
5. اکنون می‌ خواهند هویت و نام قوم شان را هم بر سایر اقوام تحمیل کنند. این دیگر قابل تحمل نیست.

>>>   چرا فاشیزم قبیله در شناسنامه های مردم واژه ( افغان ) مینویسد، ای تاجیک، ای هزاره، ای ازبیک بیدار شو.

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   تاجیک های واقعی
————————
کسانی که جرات و شهامت این را دارند که خود را تاجیک می نامند (زیرا باور دارند که افغان هویت قوم عزیز پشتون است) و فعالانه بر علیه سیاست های فاشیستی، قومی - قبیلوی و «تحمیل» زبان، فرهنگ و هویت قومی بالای خود و دیگران مبارزه و مقاومت نموده و طرفدار دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی می باشند؛

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

دوستان عدالت پسند پشتون یا افغانم!
با اینکه زحمت هم می شود؛ لطف نموده متن زیر را یک بار دیگر بخوانید؛ وبعد قضاوت نمایید: آنانیکه در دفاع از هویت هزاران سالهء شان فریاد حق طلبانه سر می دهند؛ حق به جانب اند یاخیر؟!
عزیزان!
فکر کنید که دیگران در موقف شمایند و بالای تان هی فشار می اورند؛ که در شناسنامه هویت تان تاجیک یا هزاره و... درج گردد؛ آیا شما می پذیرید؟ لطفن شما هم به یک مشت فاشیست جعل کار نه بگویید تا به برادری مان بر گردیم؛ ومسالهء درج هویت جمعی را درشناسنامه، در یک فرایند علمی وتاریخی آرامانه وحق مدارانه حل نماییم!

>>>   Farghand
به نظر من این حق هر انسان است که هوویتش معلوم باشد، خود الله متعال بخاطر شناخت ما را به گروه های مختلف انسانی مشخص نموده است، اگر من جای این صلاحیت داران می بودم هوویت هر کس را مقابلش می نوشتم و تمام، من این حرف را بخاطر شما نمی نویسم، این سخن خودش حق است در صورت ناحق می شد که هیچ عنوان از ملیت یا قوم ذکر نمی بود و ما پافشاری می کردیم که حتمن ذکر کنید.

>>>   عجب کشور بی بنیاد است افغانستان که در طول دو دهه گذشته هنوز هیچ اصلی از اصول دموکراسی در آن اجرا نمی شود و همه چیز بر اساس زور و تزویر و تقلب به پیش می رود.
سعیدی

>>>   اشرف غنی احمدزی نه تنها که دچار مشکل روحی و روانی است بلکه با ارزش های اسلامی نیز با مشکل روبرو است چون مومن واقعی هیچگاهی امام حسین را نواسه خدا نمی گوید، کودک پیر و برنا ما پارچه پارچه میشند این شخص روانی می گوید ؛ اینی امتحان الهی است، رهبر واقعی هیچگاهی چادر سرکردن را نقص و عیب نمی داند و شخصیت علمی هیچگاهی بجای دعا کردن دست هایش را برای نیت نماز بالا نمی کند.

دانشمند واقعی هیچگاهی شخصیت های علمی را بچه خر نمی گوید، رییس جمهور واقعی هیچگاهی حسن روحانی را رییس جمهور افغانستان خطاب نمی کند، شخصیت واقعی هیچگاهی باد برآمدن را وظیفه مطبوعات نمی داند، متفکر واقعی هیچگاهی نمی گوید که "اگر بندش نکردم بچه آدم نباشم".

نتیجه این است که ملت افغانستان دردمند هستند، به صلح و ثبات نیاز دارند، به وحدت و یکپارچگی نیاز دارند و به رهبری، سالم، خردمند، موثر و کارآ نیازمند هستند و توقع برآورده شدن این نیازمندی ها از اشرف غنی احمدزی، خواب و خیال محال است چون او خود گاهی بیمار است و گاهی مجنون.

>>>   گوهر انسانیت در نفس انسان مستور ( پنهان ) است به صیقل تربیت محیط اصلیت خانواده گی ظاهر می شود.
افتخار همه ما در این است که انسانیم و اشرف مخلوقات و به این مقام والا و بزرگ خود را از سایر موجودات برتر میدانیم. پس بهتر است که به مقام خود پی بریم و به وظایف خود آگاه گردیم.
انسان که دچار مشکل روحی و روانی است بلکه با ارزش های اسلامی نیز با مشکل روبرو است چون مومن واقعی هیچگاهی امام حسین را نواسه خدا نمی گوید، رهبر واقعی هیچگاهی چادر سرکردن را نقص و عیب نمی داند.
دانشمند واقعی هیچگاهی شخصیت های علمی را بچه خر نمی گوید،
شخصیت واقعی هیچگاهی باد برآمدن را وظیفه مطبوعات نمی داند،
متفکر واقعی هیچگاهی نمی گوید که "اگر بندش نکردم بچه آدم نباشم".

دل کــس را نـــرجــــانـــد مــــؤدب
به مخلوق مهربان است بهر یزدان
بهـر جا بی ادب منفـور خـلق است
شـود خـوار و ذلیل و بس پریشان
ادب واجـب بـــود در کـیش اسـلام
شـده آداب بـه اسـلام جــز ایـمــان
ادب باشد به عــرفــان خاک گشتن
که خاک است عنصر اصلی انسان
تـو راۀ عجـز و آداب گـیـر (الهه)
غرور و خود پسندیست کار شیطان

>>>   غنی احمدزی ضد هویت عموم شهروندان افغانستان است این فاشیست مزدور و برده اجنبی جنگ علیه عموم شهروندان افغانستان اعلام کرده است. این فاشیست مزدور را از وطن بیرون کنید که این دیوانه زنجیری تمام تاریخ و هویت مردم افغانستان را تخریب میکند و افغانستان را به داعش و تروریسم میدهد. تمام وجود غنی فاشیزم عقده و کینه و نفرت است و بدتر از داعش و طالب است.

>>>   غنی مزدور سی آی ای دون است
غنی از لست انسانی بیرون است
غنی فاشیست بد نام تعصب
غنی در آتش دوزخ نگون است

>>>   شروفساد نه تاجک است نه پشتون نه افغان فقط دزد است ، کاش شما مردم خوب می بودید تا حال مردم شمارا تائید ودنباله رو شما میبودند ،وقتی صلاحیت یافتند همه دیپلماتها باید پنشیری باشد ، همه وزارت هاباید پنشیری باشد وزمانیکه منافع شخصی خود شان صدمه دید به نام قوم جنجال براه می اندازند هیچکس به شما اعتماد ندارد ، در بین خود هرکدام اینها یک انجو بنام حزب ساخته قانونی بنام حزب افغانستان نوین ، امرالله صالح بنام روند سبز ، عبدالله ومسعود خیل ها بنام شورای نظار ،دین محمد بنام روندحفاظت ازجهاد ،هرکئام اینها خودرا نابغه ورهبر فکر میمکند ودر بین تمام شان یک شخص صادق با دانش که مورد قبول اقلا پنج فیصد همه اقوام باشد ، اینها نه با دوستم ساختند، نه با اسمعیل خان ، نه با شهید مزاری ، نه با گلبیدین ،حتی بهمان استاد ربانی صادق نبودند ،استادسیاف سالها درکنار شان ایستاد اما زمانیکه خودرا کاندید ریاست پارلمان ساخت که واقعا مستحق وسزاوارهم بود قانونی درمقابلش خودرا کاندید کرد ، بنام تاجک جز خود هیچ کس را نمی خواهند
ر

>>>   اینکه کدام قوم از کجا آمده هیچ عیبی ندارد مهم عملش است که چی میکند ،مخصوصا زمانیکه صاحب صلاحیت وقدرت باشد ، مثلا دیدیم احمد شاه بابای کبیر یک کشور را تاسیس کرد مورد تحسین دوست ودشمنش واقع شد با کیاست وسیاست حکومت کرد تا توانست عادل بود ، این نمونه اوغان ،
یک زمانی به توطئه انگریز پاشا گردشی آمد ونوبت به تاجک رسید سقو خیل صاحب قدت شد چی ظلمی چی فجایعی بود که نکرد ،داستان های سیاه از جهالت وبیسوادی ازخود باهمان وقت محدود بجا گذاشت که تا ابد روی وارثینش را سیاه نمود،
پشتون ها قوم بزرگ صاحب شجاعت عدالت گرا، منصف ، پای بند دین وسنت وعنعنات خویش هستند ،ده ها مثال ازین بابت آورده میتوانیم ، اگر راه درست را انتخاب کرد با نادرست بهمان تصمیمش استوار وپابند است پله بین چاپلوس ، ابن الوقت ، ترسو سست عنصر نیست ،
همینکه دوصد سال حکومت کردند منبعد هم میکنند ،درجوی که آب رفته باشد بازهم خمیرود ،
آنکه هفت اقلیم عالم را نهاد
هرکسی راهرچه لایق بود داد
منفعت وسلامت افغانستان درین است که رهبری بدست پشتون ها باشد ، صرف انان میتوانند ما تاجک هارا از ظلم دزدی غارتگری که پیشینه تاریخی ماست بازدارند ، تاجک ها با خصوصیاتی که دارند هیچگاهی نمیتوانند در راس حکومت باشند وبه نفع همه است که نباشند ،
( ر )

>>>   اگر مظلوم و حیرانم بنامی
بغیر اصل و بنیانم بنامی
بسوزانی نهاد و ریشه ام را
نتانی قوم افغانم بنامی

>>>   قابل تشویش نیست این تذکره شتر چرانهای شهزاده به بزهای پنجشیر و صد شیر نیز داده می شود ورنه سنت خواهد شد!
من افتخار می کنم که قوم شتر چران من ۸۰۰ سال بر خراسان تا به هند حکومت کرده است ! من شتر چرانم مګر ان شهزاده کان مثنوی تاجیک از دیروز غلام مانده ودر تاریخ شمشیر بدست بدست ناګرفته با من افغان شهزاده اسیا هستم

>>>   سلام خسته نباشید افقانستان کشورجنگ دیده و ضربه خورده هست که فقد ما افغان ها میتوانیم دست به دست هم بدهیم و کشور مان را آباد کنیم از ایرانی ها یاد بگیریم چقدر اتحاد دارن نه بین شیه فرق میزارن نه سنی نه لر نه کورد نه ترک نه بلوچ وغیره.ایرانی ها هم مس ما افغانستانی ها به چند دسته تقسیم شدند ولی بین همدیگر شون فرق نزاشت همه دریک جایگاه قرار دارن همه ما انسانیم هیچ انسانی والاتر از یک انسان نیست باید اتفاق کنیم تا بتونیم پیشرفت کنیم گناه ریس جمهور نیست این ما هستیم که همدیگرو درک نمی کنیم اگه ما اتفاق کنیم هیچ کس بی گناه خونش برزمین ریخته نمیشه ما اول باید خودمون اصلاح بشیم بعد بگیم اشرف غنی چیکار کرده فلان کرده وغیر...
با تشکر امیر هستم از تهران اصلیت افغان افتخار میکنم به افغان بودنم زنده باد افقانستان**

>>>   تنها راه اين است كه همه غير پشتون ها از اين نام ننگ آور تبري بجويند و خود را افغان ننامند...ما افغان نيستيم شترچران هم نبوده ونيستم چون اصلا شتر را تاهنوزاز نزديك نديده ام...ما اهل خراسان بزرگ، آريان و يا باختر هستيم...
غير پشتون ها همت به خرج بدهيد و اين ننگين و تحميلي را از سر خود برداريد و بكوبيد به صورت غني شتر چران و آن حكمتيار خون ريز سفاك مزدور...

>>>   شما تاجیک هستید و در همه تاریخ زیر دست دیګران زندګی کردید! پدرا شما غلام بود ! ام شکر خدارا که مرا افغان ازاد افریده و افغانستان کشورم است!
بدون پشیمانی چیزی برایتان نمی ماند!

>>>   پیغمبر خدا هم چوپان بوده است.انسان نباید خود را فراموش کند.
وای بحال شما که اصل نه دارید نه نصب. یکروز ایران را به پدری میگیرید روز دیگر چین و مغلستان را . یکبار سر در گریبان خود نمائید به بینید که کی هستید و از کجا آمده اید.
اسماعیل حیدر

>>>   عیب در اوغان بودن و شترچران بودن نیست، عیب در بیفرهنگ بودن، وحشی بودن، و جاهل بودن است، و هیچ کس نمیخواهد چنان باشد۰
۶۰۰ سالی را که مغل بر سرت حکومت کرده آنر هم در جمع همان ۸۰۰ سال حساب نکن لافوک، این نام خان را از کجا دزدی کردی، برو تاریخ بخوان بیخرد۰

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   بهای اشتباهات هزار سال قبل سلطان محمود غزنوی را امروز مردم هزاره در قره باغ غزنی می پردازند.

سلطان محمود غزنوی تقریبا هزار سال قبل برای غارت هندوستان چندی مرتبه لشکر کشید. در مسیر سفرش به هندوستان با قبایل گمشده، گرسنه و وحشی بنی اسرائیل در اطراف کوه های سلیمان مواجه شد. سلطان آنها را نخست با زور شمشیر مسلمان ساخت و سپس از آنان بحیث اجیران جنگی لشکری ساخت به کشتار و غارت گسترده هندوستان پرداخت.
در برگشت از هندوستان به مرکز امپراطوری اش غزنه با خو لشکر اجیر اولاده سلیمان اوغان و هزاران برده و کنیز و با غنایم زیاد برگشت.
سر انجام سلطان روزی پس از مطالعه شهنامه فردوسی چشم از جهان پوشید، ولی ویروس های تبهکار یهودی را به میراث گذاشت و بدین ترتیب راه را به هجوم اولاده کوچی سلیمان اوغان در سر زمین اهورا مزدایی خراسان باز کرد. از آن به بعد سر زمین مقدس خراسان به جهنم در کره زمین تبدیل شد. صاحبان اصلی خراسان با تمدن و هویت پنج هزار ساله شان بحیث مهاجر فلسطینی تبدیل شدند ، ولی ویروس های اولاده سلیمان افغان صاحبان" ملک خداد" شدند.

امروز اولاده همان کنیزان، بردگان و اجیران سلطان محمود غزنوی غزنه و تمام کشور خود را به جهنم در کره زمین تبدیل کرده اند.
حالا مردم مظلوم و بومی خراسان از کی بنالند از اشتباهات تاریخی سلطان محمود غزنوی و یا از بیچارگی و ناتوانی خود؟

هارون، امیر زاده۰

>>>   تپی کثیف و تقلبی اوغان بر دیوار تاریخی خراسان کهن نمی چسپد۰ خاطر اهل قبیله گمشده جمع باشد، و اگر خوش نیستند بر شتر های خود سوار شوند و از همان راهی که آمده اند گم شوند۰

>>>   نوشتن کلمه افغان درتذکره ظلم بر اقوام مومن، محروم ومظلوم افغانستان است که باید از نوشتن آن جدا درتذکره جلوگیری شود.کاروان شتر هم باید از تذکره حذف شود.تذکره یک سند معرفی کننده شخص به شخص ویایک مقام است وبس.اشکال و تصاویر نقش وعکس درآن نهایت خجالت آور است جمهوری اسلامی افعانستان برای وحدت ملی کاملا کفایت میکند..اگر بالفرض کدام چیزی مهم درتذکره اورده شود کدام آثار قدیمی مثل منارهای هرات منارهای غزنی دروازه بست وامثال شان.نباید با بدماشی و سوء استفاده از قدرت چیزهاوافکارشخصی غیر مردمی خودرا مردم تحمیل کنیم این ظلم علنی و واضح بر ملیت های مومن ،محروم وزحمت کش افغانستان است.درقران کریم خداوند فرموده:وسیعلموالذین ظلمو ای النقلبون المنقلبون (بدانید آنانیکه ظلم میکنند که همه چیز درتغیر ومنقلب شدن اند.)یعنی هیچ چیز ومقام دائمی و همیشگی نیست و روزی ظالم هم از قدرت میروند.
ومن الله التوفیق

>>>   بازی سیاسی تذکره های الکترونیکی بسیار مسخره فاشیستی و احمقانه است و اصلن هیچکس نمیتواند چهره و هویت اقوام را تغییر دهد اگر یکملیون دفعه ازبک و هزاره و بلوج و ترکمن و... افغان یا پشتون بگویید چهره آنها به غنی و فاشیستهای قومی خرفهم میکند که آنها افغان و پشتون نیستند. این بازی مسخره و احمقانه غنی بجایی نمیرسد و با یک سند جعلی و فاشیستی هویت اقوام عوض نمیشود مردم مطئن باشند.

>>>   اگر مسلمان استین همین دو نقطه مینویسم
حضرت محمد(ص) علی وصلم در شتر جنگ میکرد واین شتر نشانه مسلمانیت ماست
کسانیکه نمیدانند از عالم های دین پرسان کنند

>>>   مهاجرین افغان یا پشتنو اگر هویت و تاریخ آریانای کبیر و خراسان را قبول ندارند و یا اصلا بتاریخ و اسناد معتبر علمی اهمیت نمیدهند دوباره بکوه های سلیمان برگردند و یا در خیبرپشتونخواه اعلان افغانستان و پشتونستان کنند. به گلو و غنی فاشیست بگوئید که با عقده و تعصب نمیتوانید برای خود هویت جعلی و تلقبی بسازید و تاریخ سرزمین آریانای کبیر و خراسان را تغیر دهید. تاریخ برادران محترم و عزیز پشتون و اوغان در خراسان به سیصد سال میرسد و بعد از احمدشاه ابدالی بقدرت سیاسی رسیدند. مردم ما تاریخ برادران پشتون و افغان خود را در حد حق تاریخی شان قبول دارند و این تاریخ در برابر تاریخ و تمدن آریانای کبیر و خراسان حتی به چند کتاب مختصر هم نمیرسد. گلبیدین و بعضی نماینده بیسواد و جاهل پارلمان تاریخ و اسناد علمی تاریخی را جاهلانه انکار میکنند. از جاهلان و فاشیستان بیش از این توقع نیست.

>>>   اين اشتر چلونكى ها نام ما و سرزمين ما را بد ساختند. بغير از خودكفانى، قتل وحشت، نافهمى و زور گويى، عرق و چرك، مزدورى و جاسوسى، وطن فروشى، يكطرف با دولت طرف ديگر با طالب و داعش و القاده...، تمام هويت خراسان را با تغيير نام به اوغانستان زير پرسش برده اند. و حال با هويت داراى اوصاف فوق ميخواهند كه سايرين را تحت چتر خود بياورند. ناممكن دي گوساله ها!
....به كسانى كه بخاطر مقام و موقف هويت فروشى ميكنند. ايشان ممكن است .....هم باشند.
مانند؛ سرور دانش، خليلى، ويس برمك، ياسين ضيا، الماس زاهد، دين مُومد جرأت ....

>>>   افغان یا اوغان تنها نام یک قوم ناقل افغانستان است
ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » در ( سال 1018 ه .ق ) ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است و از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد.
سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است.

شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.

داشتن دوکتورای غنی فقط تفرقه بهتر و سیستماتیک تر بین تمام اقوام شریف سرزمین مان و جایگزین کردن فاشیست های قبیله و کوچی های متعصب بجای آزادیخواهان نو اندیش را به ارمغان آورد .
عزیزان اقوام مختلف با سیاست های متفاوت باید بکوشند در اطراف واژه های وحدت و همدلی که یگانه راه نجات از دست متعصبان فاشیست و سران به قدرت رسیده پوشالی طاغوتی است جمع شده و با وحدت و همدلی تمام برای ساختن سرزمینی آزاد و مستقل و متکی بخود و دور از فاشیست های زمان بکوشند .

تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است

منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.

>>>   خطاب به وارث این سرزمین آفتابی « کابلستان ، زابلستان ، تخارستان و بلخ بامی » است که هویت ناقل اشرف غنی احمدزی کوچی آمده کوه های از سلیمان پاکستان را هیچ کس نمی پذیرد.
ارزش های که بدون شک به همۀ نسل ها و اقوام این کشور تعلق دارد و هیچ کسی حق مصادره کردن آن ها را به نام هویت افغان ندارد.

افغان هویت ملیت ناقلین افغانستان است که در ( سال 1018 هجری قمری ) ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است و از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد.

فخر ملی میلت های هو یت افغانستان مولاناجلاالدین بلخ ، ابوعلی ابن سینابلخی ، عبدالرحمن جامی ، ناصر خسروقبادیانی ، ابوریحان بیرونی ، رابعه بلخی , دقیقی بلحی ، عنصری بلخی ، عبدالحی گردیزی ، سنایی غنزنویی ، ابوعبدالله جعفر رودکی , صوفی عشقری ، وآصف باختری ، استاد خلیل الله خلیلی افتخار علم و تمدن فرهنگ خراسان را زیر نسب کم اصل کوچی شتروان برد ؟

حقیقت همین است فاشیستان مزدور پاکستانی ها دشمن بشریت از هر طریق کوشش دارند که هویت تحمیلی تجعلی را بالای مردم مهربان ها هویت افغان آمده کوه های سلیمان را با هزران چال فریب بقبولاند اما هرگز فراموش نکنند که هرگز یک تاجک اصیل تاج دار آگاه از جغرافای و تاریخ نیکان در سرزمین آفتانبی خود هرگز هویت خویش را معامله نمی کند تاجیک های مهربان شجاع دلیر باید از خواب گران بیدار شوید و متحد حق ماست هویت پنجهزار پنجصد سال قدامت زبان فارسی در این سر زمین آفاتابی ما که جهان امروز بالای زبان ما افتخار دارند.

این خبیثان متعصب , تفرقه افگنان و آشوب بازیگران همدستان تروریست و دور از فرهنگ انسانی قادری زای , قلات وال ، محمد نظیر احمدزی , راضیه سعادت کوچی پکتیاوال ، فریده کوچی ، ،آرین یون کوچی ، اسماعیل یون کوچی ، اشرف غنی کوچی ، کمال ناصر اصولی کوچی پکتیاوال ، ستار سعادت ملتانی و جنرال تاقت حرامی دگروال انور حرامی و امرخیل تازه پاکستانی است.

هموطنان نظر به گزارش نهاد های اجتماعی با دلیل بیگارگی حكومت فاشيستى غنى كه امروز ازطريق تلويزيون طلوع به نشر رسيد، ١٦ مليون انسان يعنى بيشتر از نيم شهروندان افغانستان زير خط فقر قرار گرفته اند، كه اين آمار خيلى تكاندهنده است.

قابل يادآوريست كه فاشيستانى بجاى اينكه فكرى بخاطر إيجاد فرصت هاى كارى و فراهم آورى لقمه نانى به اين فقرا نمايند، تلاش دارند تا در پهلوى نان شان هويت شان نيز گرفته شود و مردم شریف را بى هويت شوند.

>>>   هیچ انسان درابتدا به اندازه امروز عصری متفکر ومفشن نبوده است . دورن ابتدایی یا کمون اولیه را هرانسان وهرجماعتی طی نموده تابه مدارج کنونی ازپیشرفت رسیده است ، مردم افغانستان نیز ازین امر مستثنا نبوده است .یکعده کوچی عده دیګر سقاو عده دهقان ،هنرمند ، مطرب وغیره بودند .اقوام پشتون اغلبآ کوچی وګوسفند چران بودند آمابعضی ازاقوام تاجک وهزاره تااواسط قرن بیست به موچیګری وسقاوی می پرداختند . ازبرکت جهاد وچوروچپاول بی رویه اموال حکومتی وشخصی بعضی به اندازه عصری ومفشن شدند که حال فکر میکنند که پدران شان هرګز سقاو جوالی ومطرب نبودند .

>>>   دولت فاشیست و استبدادی غنی از مردم کار، اقصاد، نان، فرزند، امید، امنیت، مصئونیت، وطن، خاک، آینده و هویت را دزدیده است. خدا انتقام مردم مظلوم و محروم را از فاشیستهای ارگ بگیرد و باداران این مزدوران را بروز سیاه مردم مظلوم افغانستان بنشاند

>>>   خطاب به وارث این سرزمین آفتابی « کابلستان ، زابلستان ، تخارستان و بلخ بامی » است که هویت شترنامه ناقل اشرف غنی احمدزی کوچی آمده کوه های از سلیمان پاکستان را هیچ کس نمی پذیرد.
ارزش های که بدون شک به همۀ نسل ها و اقوام این کشور تعلق دارد و هیچ کسی حق مصادره کردن آن ها را به نام هویت افغان ندارد.

افغان هویت ملیت ناقلین افغانستان است که در ( سال 1018 هجری قمری ) ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است و از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد.

فخر ملی میلت های هو یت افغانستان مولاناجلاالدین بلخ ، ابوعلی ابن سینابلخی ، عبدالرحمن جامی ، ناصر خسروقبادیانی ، ابوریحان بیرونی ، رابعه بلخی , دقیقی بلحی ، عنصری بلخی ، عبدالحی گردیزی ، سنایی غنزنویی ، ابوعبدالله جعفر رودکی , صوفی عشقری ، وآصف باختری ، استاد خلیل الله خلیلی افتخار علم و تمدن فرهنگ خراسان را زیر نسب کم اصل کوچی شتروان برد ؟

حقیقت همین است فاشیستان مزدور پاکستانی ها دشمن بشریت از هر طریق کوشش دارند که هویت تحمیلی تجعلی را بالای مردم مهربان ها هویت افغان آمده کوه های سلیمان را با هزران چال فریب بقبولاند اما هرگز فراموش نکنند که هرگز یک تاجک اصیل تاج دار آگاه از جغرافای و تاریخ نیکان در سرزمین آفتانبی خود هرگز هویت خویش را معامله نمی کند تاجیک های مهربان شجاع دلیر باید از خواب گران بیدار شوید و متحد حق ماست هویت پنجهزار پنجصد سال قدامت زبان فارسی در این سر زمین آفاتابی ما که جهان امروز بالای زبان ما افتخار دارند.

این خبیثان متعصب , تفرقه افگنان و آشوب بازیگران همدستان تروریست و دور از فرهنگ انسانی قادر زازی , قلات وال ، محمد نظیر احمدزی , راضیه سعادت کوچی پکتیاوال ، فریده کوچی ، ،آرین یون کوچی ، اسماعیل یون کوچی ، اشرف غنی کوچی ، کمال ناصر اصولی کوچی پکتیاوال ، ستار سعادت ملتانی و جنرال تاقت حرامی دگروال انور حرامی و امرخیل تازه پاکستانی است.

هموطنان نظر بر ساس گزارش نهاد های اجتماعی با دلیل بیکارگی ضعف حكومت فاشيستى غنى كه امروز ازطريق تلويزيون طلوع به نشر رسيد، ١٦ مليون انسان يعنى بيشتر از نيم شهروندان افغانستان زير خط فقر قرار گرفته اند، كه اين آمار خيلى تكاندهنده است.

قابل يادآوريست كه فاشيستانى بجاى اينكه فكرى بخاطر إيجاد فرصت هاى كارى و فراهم آورى لقمه نانى به اين فقرا نمايند، تلاش دارند تا در پهلوى نان شان هويت شان نيز گرفته شود و مردم شریف را بى هويت شوند.

>>>   خوب شد جووالی وسقاو نگفتید کوچی خیر است
مسلم یار

>>>   من افغان نیستم افغان برادران پشتون هستند این را هم می دانند حتی بیسواد خود همین فاشیست ها ولی می خواهند این واژه را تحمل کنند برای اقوام دیگر واین نهایت بی شرمی است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است