اولویت هویت قوم است یا امنیت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۸    ۱۳۹۷/۲/۱۳ کد خبر: 150629 منبع: پرینت

درشرایطی که از در و دیوار وطن خون و خاک... می بارد، توزیع تذکرۀ تحمیلی، گام دیگری به سمت و سوی ایجاد تفرقه، نفاق، تعصب... برداشته شد!

از اینگونه اقدامات معلوم می شود که اولویت گروه حاکم برای مردم چیزی، جز تحمیل هویت، دامن زدن به ختلافات، تعصبات و تبعیضات قومی بیش نیست و اگر به چیزی جز این اعتقاد می داشتند، اکنون اقدامی به این عمل منافقانه نمی کردند.

دلیل این اقدام را رییس جمهور گفته است که ممکن است که تروریستان تذکرۀ جعلی بگیرند و مردم را بکشند!
کار تروریستان بهانه خوبی برای تعصب و قومگرایی و تفرقه بدست داده است و آیا با توزیع این تذکره دیگر تروریستان نمی توانند دیگر حملات انتحاری کنند!؟

خرد پاک می گوید که اکنون اولویت ما این نیست که آیا ما افغان (پشتون) باشیم یا نباشیم، این یک مساله ملی است و باید به تصمیم و ارادۀ ملی دربارۀ آن تصمیم گرفته شود تا همۀ مردم خود را در حکومت ببینند و شریک بدانند و بر حکومتگران اعتماد کنند.

محمد اسماعیل احمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احمدی
غنی
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   غنی خان دیوانه است و مردم افغانستان را دیوانه نموده همه را با انفجار و ترور ازبین منی برد

>>>   اول هویت است وبعد امنیت تا هویت تان معلوم نباشد کسی نمیداند که افغان هستید یا پاکستانی و یا ایرانی با هویت افغانی امنیت را اورده میتوانید نه با هویت های دیگر
بصیر نظری

>>>   غنی اگردیوانه است باید دیوانه های دیگر هم به میدان بیایند تا دیوانه عاقل شود وبداند که غیر از او دیوانه ها دیگر هم وجود دارد که به مراتب بد ماش تر از اوست.

>>>   برای تیم فاشیست افغان ملت که ادامه دهنده راه حفیظالله امین هستند فقط 8 ملیون پشتون مهم است و دیگران در حساب نمی آیند.
فهم اشتر چران ظرفیت بیشتر از این ندارد.

>>>   این دولت خاین است زیرا هر روز بلند منزل چور می شود و کسی نیست که مانع شود در هر منزل بلندمنزل ناحه مربوطه ده هزار دالر ا ز نزد بلند منزل رشوه اخذ می نماید این هم شد دولت بدون فساد غنی یهودی

>>>   امنیت مهم است اما غنی بخاطریکه اظهان مردم را طرف دیگر ببرد دست به کودتاه قومی زد

>>>   تروریست باز در خدمت دولت

>>>   افغان یا اوغان تنها نام یک قوم ناقل افغانستان است
ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » در ( سال 1018 ه .ق ) ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است و از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد.
سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نویسد زیستگاه اوغان« افغان » یکی از ولایات مکران بوده است.
شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخنامه ی هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان قدیم (افغانستان امروزی) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و کشوری به نام افغانستان در تاریخ و جغرافیای کشور ما موجود نیست و مردم ما که امروز برخلاف صریح اسناد تاریخی افغان نامیده می شود هیچ گونه تعلقی به افغانستان دیروزی و مردم آن سرزمین که اوغان=افغانها بوده اند، ندارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»


هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.

داشتن دوکتورای غنی فقط تفرقه بهتر و سیستماتیک تر بین تمام اقوام شریف سرزمین مان و جایگزین کردن فاشیست های قبیله و کوچی های متعصب بجای آزادیخواهان نو اندیش را به ارمغان آورد .
عزیزان اقوام مختلف با سیاست های متفاوت باید بکوشند در اطراف واژه های وحدت و همدلی که یگانه راه نجات از دست متعصبان فاشیست و سران به قدرت رسیده پوشالی طاغوتی است جمع شده و با وحدت و همدلی تمام برای ساختن سرزمینی آزاد و مستقل و متکی بخود و دور از فاشیست های زمان بکوشند .

تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است

منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6
5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.

>>>   این یک ضرب المثل عامیانه کابل است میگویند دیوان بگیز که مست امد بعضی ها نوشته اند کهغنی دیوانه اس ایا از مستان خبر ندارد و بی خبر است که اگر مستان یکبار بقهر شدند کام دیاونهرا تا شکمش پاره میکنند روده پلاستیکی انرا بیرون می اندازند .

>>>   کوچی ها که از قوم های متنوع قبیله افغان اند مانند خیل ، زی و غیره در هزاره جات به هیولا شناخته
میشوند . در دهات و کوه بند ها رواج است وقتیکه مادر ها اطفال خود را
میخواهند آرام کنند از چیز هایی میترسانند .
در هزاره جات مادران اطفال خود را از افغان میترسانند مانند دیو جن وغیره
چونکه کوچی بالای خوار و غریب مردم بومی بد رفتاری و ظلم دارند .
من سال ها پیش در یکی از مناطق هزاره جات ماموریت داشتم و ازین گپ ها
و امثال باوری ها مبدانم.
عبد الحلیم عباسی

>>>   شناسنامه جدید درحقیقت درانی هاوتاجیک را هدف گرفته !
ودرانی های پشتوزبان را رسمن حذف کرده ‌!

کسی باواژه افغان مشکل ندارد امااشرف غنی قوم نوساخت به نام (پشنون)
او بیشراز70 قوم محترم که درافغانستان زندگی میکندو پشتو صحبت میکنند،درشناسنامه شان پشتون درج میشود
اما اقوام دیگرکه فارسی وازبیکی صحبت میکنند را تقسیم براقوام مختلف کرده یعنی در شناسنامه های پشتوزبانان فقط پشتون وافغان درج میشود اماتاجیک ها،هزاره هاوازبیک هابه 14 قوم دیگرتقسیم شده اند
هزاره ها مانند جعفری که یک مذهب است خاشعی ودیگر
تاجیک ها مانند کوهستانی ،سادات وغیره درج میشود
ازبیک ها مانند ترکتبار قرقز وغیر ....
امادرشناسنامه این اقوام درج میشود تنها پشتون درحال که درگذشته هیچ قوم بنام پشتون نبوده بلکه پشتو یک زبان است نه قوم
۱ بابکرخیل
۲ سلیمان خیل
۳صافی
۴ درانی
۵ بابرزی
۶ اچکزی
۷ سدوزی
۸ بارکزی
۹ امرخیل
۱۰ تره خیل
۱۱ باتوخیل
۱۲ مهمند
۱۳ موسی خیل
۱۴ جبار خیل
۱۵ شینواری
۱۶ شالِیِ
۱۷ میرنی
۱۸ زدران
۱۹ زا زی
۲۰ اورکزی
۲۱ کروخیل
۲۲ سالارزی
۲۳ مشوانی
۲۴ اوریاخیل
۲۵ الکوزی
۲۶ بزرگ خیل
۲۷ منگل
۲۸ تنی
۲۹ وردگ
۳۰ شمشیرخیل
۳۱ اسماعیل خیل
۳۲ مندوزی
۳۳ جاجی
۳۴ احمدزی
۳۵ توخی
۳۶ ناصری
۳۷ کاکر
۳۸ هوتک
۳۹ غلجایی
۴۰ خروتی
۴۱ پوپلزی
۴۲ داودزی
۴۳ نیازی
۴۴ ستانکزی
۴۵ غرغوشت
۴۶ نایب خیل
۴۷ نوروز خیل
۴۸ الوخیل
۵۰ شموخیل
۵۱ اکاخیل
۵۲ تورخیل
۵۳ رستم خیل
۵۴ سهاک (ساک)
۵۵ محمدزی
۵۶ درگی
۵۷ ابراهیم خیل
۵۸ خیروخیل
۵۹ کوچی
۶۰ احمدزی وغیره ....
حق داده نمیشود گرفته میشود
#شاداب امین بیگزاد .

>>>   هدف اصلی حزب افغان ملت که اشرف غنی عضو ان است عبارت از این است که در تذکره اقوام نوشته میشود و قوم تاجک مثلا به سادات عرب ایماق و غیره تقسیم میشود همینطور ترکمن ها و ازبیک ها به نام های متعدد تقسیم میشوند و نتیجه این میشود که در امار گیری دولت فاشیست مینوسد تعداد تاجک 5 در صد ازبیک 2 در صد هزاره 3 در صد.
مغموم

>>>   ترس مغموم ربانی نور مسعود عبدالله وسایر رهبران شر وفساد ار همین جا ناشی میشود حق اقوام دیگر را تاجیکها غصب کرده بود حال هرکس به نام قوم خود درج میگردد وتاجیکها به 5% تنزل میکنند
کیلانی

>>>   اینکه در کشور های خارج ما را بنام افغان یا یا اوغان یاد میکنند بدان معنی نیست که آن هویت اصلی همه ما است بلکه نامی است که در اثر خیانت، جبر، و تقلب به همه شهروندان کشور ما تحمیل شده و آن هویت قومی تنها یکی از قوم های کشور است نه نام تمام ساکنان آن۰ این غلط و ظلم تاریخی و اجتماعی باید قطع گردد و ماده چهارم قانون اساسی هم باید اصلاح گردد چون همه میدانند که افغان نامی است که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکنند در حالیکه خود پشتونها بخود پختون یا پشتون مینامند۰

>>>   افغان در منابع به سگ خطاب میشود . در یورپ سگ تار زی را افغان
می گویند من انسانم و از اولاد آدم ، نمیخواهم سگ باشم .
حاجی عبدالله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است