ثروت ناشناخته افغانستان سنگ تورمالین (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۱    ۱۳۹۷/۲/۱۲ کد خبر: 150577 منبع: پرینت

تورمالین نوعی سنگ قیمتی است که از سرخ پررنگ گرفته تا صورتی کم رنگ، سبز زمردی، زرد روشن، آبی پررنگ و یشمی را شامل می‌شود.

تورمالین در رده شبه‌الماس‌ها طبقه‌بندی می‌شود که دارای مشتریان زیادی در بازارهای بین‌المللی است. ماداگاسکار، برمه، سریلانکا، برزیل، آمریکا، انگلیس و افغانستان منبع تولید تورمالین به شمار می‌روند. اما معدن تورمالین نورستان افغانستان، مرغوب‌ترین نوع آن در جهان است که حتی دلالان برای سود بیشتر، تورمالین‌های سایر نقاط جهان را نیز با «برند» نورستان به فروش می‌رسانند.

تورمالین علاوه بر کاربری در جواهرسازی، در قطعات الکترونیکی با ارزش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب شیمیایی بلورهای تورمالین طوری است که به صورت طبیعی دارای گرما و حرارت است. این امر باعث شده که دو طرف بلورها یا کریستال‌های تورمالین، دارای بار الکتریکی باشند. به عبارت دیگر، دو سر کریستال‌های تورمالین، دارای انرژی یا برق ضعیف اند که به همین خاطر در گذشته‌ها، برخی به جادویی بودن آن اعتقاد داشتند.
در حال حاضر نیز برخی فروشندگان سنگ‌های قیمتی و بازاریان، برای سنگ تورمالین خواص ماورایی زیادی را بیان می‌کنند که از نگاه علمی تایید نشده است.

همان طور که گفته شد، ولایت نورستان در شرق افغانستان، منبع تولید تورمالین به شمار می‌رود. معادن این سنگ با ارزش در چندین نقطه کوهستانی نورستان واقع شده است. متاسفانه این سنگ نیز توسط زورمندان به صورت غیرقانونی استخراج و در نخستین قدم به پاکستان قاچاق می‌شود.

آقای «گری بوورساکس» و خانم «بونیتا چمبرلین» دو تن از کانی‌شناسان مشهور غربی، برای اولین بار تحقیقات آکادمی را درباره کانی‌های افغانستان از جمله تورمالین نورستان انجام دادند و نتایج کار خود را در کتابی تحت عنوان «Gemstones of Afghanistan» منتشر کردند.
تصاویر زیر را که از همین کتاب اخذ کردم، متعلق به تورمالین نورستان است. این گوهرسنگ‌ها توسط شرکت جواهرسازی «ژئوویژن» به نام تورمالین نورستان عرضه شده است.

مرادی


تورمالین سنگ افغانستان

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تورمالین
مرادی
نظرات بینندگان:

>>>   از این حالا جنگ افغانستان تا پنجصد سال دیگر تمدید شد.

>>>   اگر براستی درنورستان چنین چیزی می بود حتما حالا یا انگریز یا کدام دیگرش آنجا میرفت وکمپ میساخت ،یا شاید باشد و کم ارزش باشد

>>>   تأسف ثأسف ثأسف همه چی با ثأسف همرا است در افغانستان چرا ؟ چونکه آب از سرچشه گل آلود است متأسفانه در مملکت من از بود تاسیسش تا حالا یکنفر انسان خوب بقدرت نرسیده تا به این وضعیت ما سروسامان بده و ملت را به معنای واقعی اش ملت بسازد و مملکت را مملکت همه متأسفانه قومگرا و متعصب و جاهل وطن فروش و جنایتکار تشریف داشتن که همین مساله باعث و بانی تمام بدبختی ها و تأسف خوردن های ما شده ملت ما تاکی باید این همه بد بختی و فلاکت را تحمل کنند تا یک روانی و متعصب و قوم گرا به چوکی قدرت تکیه بزند چرا واقعأ چرا سایر ممالک را نگاه کنید که معیار برای رییس جمهور شدن چیست و اکنون در چه جایگاهی قرار دارند ولی متأسفانه افغانستان که معیار فقط این است که یک پشتون حال میخواهد دیوانه باشد یا قاتل جنایتکار باشد یا وطن فروش بیبینین در چی جایگاهی بین ممالک دیگر قرار داریم واقعأ تاکی باید با این وضع ادامه بدیم یعنی یک نفر سیاست بلد پاک طینت و خدمتگزار که همه را به یک چشم بیبیند پیدا نمیشود که اگر پیدا شود آیا ما مردم افغانستان خواهیم توانست بخاطر زندگی بهتر دست از تعصبات قومی و لسانی برداریم و ازش منحیث رهبر و بزرگتر حمایت کنیم تاباشد که ازین فلاکت رهایی یابیم چند چندین با خودتان ملت آیا وقتش نیست که همه متحد شویم سرنوشت خودمانرا خودما دستمان بگیریم تاکی حکومت گران دزد برای مان تصمیم بگیرند و تاکی داعش و طالب مارا قتل عام کنند تاکی جاسوس های ممالک خارجی در مقامات و نمایندگی های پارلمان و سناه تکیه بزنند و سرنوشت مارا تعین کنند واقعأ تاکی

>>>   از این حالا جنگ افغانستان تا 5000 سال دیگر تمدید شد.

>>>   واقعا زیباست
یوسف زی

>>>   پشتون ها همش را فروخته و خود به منصبی چوکی داری تعیین شده
و افتخار هم میکنه
چرا که پشتون غیرت حفظ کشور و ملت را نداره
فقط می‌توان با پول همه چیزشان را خرید و سوار شد
احمد از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است