تفکر تروریست پروری در حکومت حاکم است
ما حکومتی داریم که جمع زیادی از آنها آگاهانه یا ناآگاهانه، مستقیم یا غیر مستقیم، وابسته به سفارتخانه های خارجی، هستند، اعاشه و اباطه آنها از همانجا تامین می شود و اینها توانایی تصمیم گیری را ندارند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۰    ۱۳۹۷/۲/۱۱ کد خبر: 150516 منبع: پرینت

در پیوند به حمله های تروریستی سه شنبه خونین کابل، ظاهرا داعش مسوولیت قبول کرده است اما واقعا مقصر اصلی اینگونه انتحارها و انفجارها چه کسی است؟ آیا حکومت که مسوولیت تامین امنیت مردم را دارد مقصر نیست؟ آیا حکومت که پیوسته وعده تامین امنیت می دهد اما آن را اجرایی نمی کند مقصر نمی باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، مسعودترشتوال، سخنگوی حزب جبهه ملی نوین افغانستان در برنامه «بازنگاه» گفت: از دو روز گذشته تا حالا و در گذشته هم آسیب شناسی دستگاه امنیتی، دفاعی، اطلاعاتی و استخباراتی افغانستان، صورت گرفته است. نکته اساسی در گفتن ها نیست. در فهم اینکه نکات منفی کجا است، اصل مشکل در این است که آسیب ها برجسته است، آسیب ها شناسایی شده اما اراده برخورد با آسیب ها وجود ندارد. بنابراین به همین دلیل است که تحلیلگران از تحلیل خسته شده اند و شهروندان هم از کارگری در روی سرک خسته شده است و همه نسبت به اوضاع سیاسی افغانستان سرخورده شده اند و تقریبا یک جمع زیادی از مردم بیچاره این وطن عزم ترک این وطن را کرده اند.

وی، در خصوص اینکه چرا حکومت نمی تواند امنیت مردم را تامین کند، گفت: سه مشکل در اینجا به نظر بسیار جدی می آید، مشکل اول این است که ما تناقض در گفتار را تفکر می بینیم. مشکل ما با افراد نیست. مشکل ما با تفکر حاکم، با تفکر مریض و با تفکر تروریزم پرور است. نکته اصلی اینجا است که وقتی مانمی توانیم تنها یک پایتخت را تامین امنیت کنیم، دستگاه اطلاعاتی و استخباراتی و توانایی کشف یک چنین حمله را با این گستردگی در پایتخت و دویست سیصدمتری خودش نداشته باشد مشخص است که واقعا وطن وارد یک بحران بسیار جدی و به تمام معنا شده است و تامین امنیت بیش از این حد وجود ندارد.

ترشتوال، معتقد است، تفکر طالب پرور و تروریست پرور، در راس حاکم شده است و این ناامنی ها و کمک به این ناامنی ها از آنجا سرچشمه می گیرد و می گوید: به باور من، افغانستان در حال حاضر فاقد حکومت است. به تعبیر دیگر، شما در دولت چند عنصرو نفوذ دارید که فعلا در معرض اضمحلال و نابودی است. نیمی از مردم افغانستان متاسفانه مهاجر هستند و به اصطلاح در رودخانه ها و دریاهای بیگانگان در حال غرق هستند و نیمی از آنها معتاد شده اند و بخشی هم در خیابان ها و جاده های کابل بیکار می گردند و بخشی هم انتظار مرگ را هر لحظه در کابل می کشند. مرز های افغانستان در خطر است. ما حکومتی داریم که جمع زیادی از آنها آگاهانه یاناآگاهانه، یا مستقیم یا غیر مستقیم، وابسته به سفارتخانه های خارجی، هستند، اعاشه و اباطه آنها از همانجا تامین می شود و اینها توانایی تصمیم گیری را در قبال قضایای افغانستان ندارند. این یک چالش است. چالش دوم این است که این تقبیح کردن ها مشکل را حل نمی کند اما گلیم تفکر طالب پرور و تروریست پرور باید جمع شود.

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان، در ادامه علت ناامنی های افغانستان اظهار داشت: نکته بعدی این است که جمع زیادی از کسانی که در دستگاه بخش امنیتی افغانستان وارد شده اند اینها افراد امانتی و عاریتی در حکومت موجود هستند. آنها ریشه در درون مردم ندارند. یک نفر را از آن طرف دنیا آورده اند که بیاید در بخش امنیتی افغانستان مدیریت کند. این امکان ندارد و نمی شود. باور من بر این است که کسانی که به جنگ می روند با جغرافیا آشنا نیستند و به همین علت ما تلفات بسیار زیادی داریم. راهبرد امنیت ملی در افغانستان وجود ندارد، اگر وجودداشته باشد میان دو یا سه نفر است و آنها آن را با هیچ کسی شریک نمی شوند. بازی های استخباراتی بسیار پیچیده است، افغانستان، میدان جنگ در سه استقامت شده است.

ترشتوال، سخنگوهای حکومت را برای توجیه اعمال بی کفایتش می داند ومی گوید: حکومت در این اواخر سه اقدام را انجام داده است. حکومت می خواهد در تمام ادارات افغانستان چهار پنج تا سخنگو داشته باشد. دلیلش این است که حکومت به ناتوانی و ضعف خود پی برده و برای این حکومت دیگر حکومت ملی و مردمی معنایی ندارد. هرجایی نفری جمع کرده اند که بتوانند توجیه اعمال نادرست حکومت را کنند. من بر این باور هستم و اعتقادمان از آدرسی که هستیم این است که هم ابتکارجنگ از دسترس حکومت خارج است و هم ابتکار صلح. حکومت افغانستان نه توانایی و شایستگی مدیریت جنگ را دارد و نه مدیریت صلح را دارد و در هرد و وضعیت ابتکار از دستش خارج است.

وی، در خصوص دلیل مداخله کشورهای بیرونی در امور افغانستان اظهارداشت: گاهی وقتها که کارکرد حکومت را می بینیم، به کسانی که در امور افغانستان مداخله می کنند حق می دهیم چرا که کشورهای منطقه می بینند که افغانستان دارای یک حکومت نابکار و فاسد و ناتوان است. بنابراین وقتی که در همسایگی و منطقه اش حکومت ناتوان باشد خطر متوجه ات است. پاکستان در این کشور داخل شده است. روسیه و سعودی و هند و چین و همسایه های دیگرمان نیز داخل شده اند. بنابراین افغانستان عملا میدان جنگ برای دیگران است.

ترشتوال می گوید: رییس جمهور چندی قبل یک جمله را اعلام کرد، گفت که دیگر افغانستان پناهگاه امن برای تروریست ها نیست. در اینجا باید گفت که دیگر افغانستان پناهگاه امن برای تروریست ها هست اما پناهگاه امن برای ما نیست. برای مایی که شهروند افغانستان هستیم اصلا امن نیست.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترشتوال
تروریست
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   با تقدیم سلام احترامات!
مطالب از جانب افراد متعددی به نشر رسیده ،بیان چالشها و مشکلات کدام درد را دوا کرده و این مفسرین بی نهایت دلسوزانه مضمون را به تحریر آودره و خود شانرا شریک غم و اندوه هموطنان آسیب پذیر از جنگ محسوب می نمایند.انتفاد،انتفاد و باز هم انتفاد چقدر نتائیج مثبت و اصلاحی را بدست اورده اند. اگر به تعمق نموده و کارکرد های خود ،خانواده شان و دوستان شانرا یکبار ارزیابی نمایند. متیقین هستم که از یاوه سرایی دست بر داشته و یک فرد مثبت گرا برای خودسامانی و ملی گرایی تلاش خواهند نمود. فکر میکنم که بالای زخم مردم بیجاره نمک پاشیدن عاطفی نیست و دایه یی مهربان تر از مادر را تدریس نکنند. نام از روسای جمهور کشور برده میشود. که ناتوان و مدیر خوب نیستند. ایا این اولاد های وطن که در شعبه و یا در محل زندگی تان وجود دارد.چقدر انگیزه وطنپرستی ،مردم دوستی و بلاخره روشهای انسانی را خلق کرده و از عملکرد انها راضی هستید. اکثرا اولاد های ناسالم ،بی تربیه و ماجراجوی خودشان را بخمل بجه گفته و به اولاد های سایر هموطنان طعنه میزنند.
باز هم از افراد فقیر و ترسو عزت نفس طلبان هستید. چقدر دانشمند و مخیر هسیتید؟ در تلویزیون خانه تان پرده های هر کانال داخلی و خارجی قتل صدها مسلمان را نشان میدهد. اما شما رقص های داخلی و خارجی را نگاه میکنید. همین است عاطقه،همین است احساس انسانی،همین است وجدان افغانی،همین است مکتب دینی و مذهبی. لطقا از یاوه سرایی دست بر دار شده و به آسیاب قتل و قتال آب نریزید.اصلاح جامعه از اصلاح هر فرد اعضای آن سر چشمه میگیرد.
خدا کند با تعقل و حوصله مندی برای اشرف مخلوقات فکر کرده و ثابت بسازیم که ما خداشناس هستیم به هر دین و به هر مذهب که مربوط هستیم. تناه کلمه اسلام که مزایای خدا شناسی نداشته باشد.کافی نبوده و به دین و مذهب و اندیشه خود اعتقاد نداشته و با اوصاف غیر انسانی ،غیر اسلامی و غیر افغانی زمان را از دست داده و داخل دوزخ وجدان و آخرت میشویم
خداوند افراد خداشناس را دوست داشته و فتنه جویان را در عذاب ابدی میسپارد.
با احترام

>>>   اقای ترشوال تمام حقایق را بیان کرده اما کجاست کوش شنوا و چشم بینا درین دولت اقای غنی احمدزی نکات برجسته شده را قبول کند و به اصلاح ان اقدام جدی و بموقع نماید دولت اقای متفکر دولتی است چشمش کور گوشش کر و دستش در تباهی مردم کشور دراز از ریس جمهور خود خواه متکبر قومگرا ضد اقوام دیگر حتی در بعضی حالت که به شخص خودش احساس خطر کند بر ضد قوم و زبان خودش ظالمانه و جابران عمل میکند به این اساس مردم چگونه ازین دولت توقع خوبی کار و تامین امنیت را داشته باشند و همکار با دولت شوند حفیظ الله امین لعین از جمع نفوس کشور خواهان یکصد هزار مردم را با خودش داشت و بدیگران ارزش قایل نبود اما ریس جمهور فعلی کشور ما توجه اش صرف به چهار پینج نفر از از دوستان و نزدیکان اش و حدود تقریبن نیم فصد از مردم دیگر انهم از قوم خاص خودش معطوفبوده بدیگران اصلن اعتنای و اعتمادی ندارد با همین چهار پینج نفر همفکر و همرازش تمام صلاحیت ها ادارات وبخصوص مسایل اقتصادی و امنیتی را در انحصار گرفته بکس دیگر اجازه کار و دخالت را نمیدهند که همین شیوه نادرست باعث ضعف و ناتوانایی دولت و حکومت گردیده است .

>>>   تروریسم در ارگ است و داعش و طالب و ارگ و پاکستان و امریکا یکدست اند

>>>   تفکر تروریسم از عربستان و پاکستان آمده است

>>>   ما پشتون ها در مقابل دلاکهای ګریزی( که زنهایشانرا به روسها ایلا کرد )ازاسیای میانه یکی هستیم! و در روز ننګ همه تروریست هستیم! جهان هم زور مارا ندارد! این لګه وبوګه را بجزای اعمالش میرسانیم تا برای نسل اینده تان غبرت ګردد!
پشتون
صاحب افغانستان عزیز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است