جان هایی که مُفت نمی ارزد
افغانستان، سرزمینی که در آن جانِ انسان ها مفت نمی ارزد، این را مرگ هر روزه مردم در جنگ، انفجار، انتحار و قحطی می گوید که از سوی خودی و دشمن بر بی دفاع ترین ها می بارد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۳۹۷/۲/۱۱ کد خبر: 150512 منبع: پرینت

تشدید حملات انتحاری و انفجاری در پایتخت و دیگر ولایات حکایت از بی کفایتی و یا معامله پشت پرده سران حکومتی دارد. سرانی که حتی برای آنان نیز اعلام غمشریکی روزانه عادت شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نسل امروز که سرنوشت آنان با جنگ و کشتار گره خورده است هیچگاه تجربه زندگی در کشوری با ثبات و بدور از خون را نداشته اند، نسلی که به مانند مادران و پدارنشان حکم قربانی های را دارند که در میان میدان های جنگ از هر سو هدف شلیک قرار می گیرند.

سرزمینی که در آن، جانِ انسان ها مُفت نمی ارزد!
طی چهار دهه از دوران جهادگران گرفته تا افراطی ها و به اصلاح حکومت جدید، کشتار تنها راه برای بقای قدرت طلبان بوده و گاه عمق فجایع چنان عمیق است که وجدان هر انسانی را به درد می آورد، وجدانِ انسان؟ کلمه ای غریب در میان آن گروه کوچک از قدرتمندانی که بر یک ملت خون به پا می کنند.

اعمال خشونت تبدیل به تنها راه برای طرف های جنگ شده است، خودی های که کورکورانه خانه و مردم بی دفاع را هدف قرار می دهد و دشمنانی که از انسان ها سپری می سازند برای مقاومت و حمله.

در این میان بیش از همه، جان دادن کودکان و زنان و مردان در جای جای افغانستان تکان دهنده و غیرانسانی است، آمارها به تکرار و به تکرار! از افزایش بالای قربانیانی می گوید که یا مورد حمله جنگنده های امریکایی قرار می گیرند، یا در عملیات نیروهای دولتی کشته می شوند و یا در انفجار ماین و حمله های انتحاری مخالفان مسلح.

جنایت های هر روزه و کشتارهای هر لحظه، آنقد به خود رنگ تکرار گرفته است که دیگر خبر مرگ پنج کودک در اثر انفجار یک ماین تکان دهنده برای هیچ خبرگزاری نیست چه برسد به مقام ها، مگر جان دادن کودکان قندوز در محاصره طالبان چه تکانی به این حکومت و سیاستمداران داد؟ اشرف غنی که خود دلیل استقبال پرشکوه ارگ برای جانی پایتخت بوده و باردیگر هراس را مهمان خانه های بازماندگان جنگ های کابل کرد، نگران از مرگ و میر کودکان است.

بحران انسانی در افغانستان بیداد می کند، مردم در حمله های طالبان مجبور به ترک خانه و بیجا شدن می شوند، کودکان به دور از آموزش تنها خشونت های جنگ را می بینند و تبدیل به جامعه هدفی برای تروریستان می شوند تا در خط مقدم، اولین قربانیان نبردها شوند.

اکنون بیشمار کودک در مدارس دینی افراط گرایان آموزش انتحار و کشتار مردم را می بینند و افراط گرایان در مناطق دور دست و تحت کنترل خود نوجوانان را تشویق به پیوستن به طالبان و داعش می کنند.

طی 15 سال گذشته با وجود فعالیت نهادهای "بظاهر" حقوق بشر و سازمان های غیردولتی برای ارتقای زندگی کودکان، همچنان افغانستان یکی از پرخطرترین کشورها برای زندگی کودکان و زنان بوده که اینک خبرنگاران را نیز شامل شده است و این تنها به دلیل ضعف حکومت در برابر حفظ جان شهروندان کشور می باشد.

معامله ها و دسیسه های پشت پرده تنها تعریف از حکومتی می باشد که با وجود حمایت مردمی غرق در فساد است و به مانند رهبران گذشته جنگ سالار، دست به قوم گرایی و نفی دیگر اقوام می زند.

اما در میان تمامی تلخی های افغانستان، جان داد خبرنگاران در جنگ، انتحاری و انفجار، ننگی ابدی در تاریخ خواهد بود، ننگی بر پیشانی دولتمردانی که از انسانیت بویی نبرده اند و مردم بی دفاع را قربانی قدرت طلبی می کنند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خبرنگاران
حمله انتحاری
نظرات بینندگان:

>>>   نان آوران خانواده نان از ناموس فروختن بدست نیارید برای کافر مزدوری نکنید تا نان بدست آورید شما سریال تولسی پخش میکنید حالا بروید به هندوها شکایت بکنید که مارا میکشد اگر از اسلام پخش میکنید از صیاف بپرسید که مارا چرا میکشد

>>>   این صداهای ما بدون پاسخ است
کشوریکه سر ندارد طالب میگه مه سر استم
داعش میگه مه سر استم
امریکا میگه مه سر استم انگلیس میگه مه سر استم پاکستان میگه مه سر استم
غنی وعبدالله میگه مه سر استم
ما از همینکشور استیم در خوب وبدش بودیم در راکتبارانهایش بودیم در بمبهای B52 بودیم هر گز نگفتیم که صاحبش استیم و در شرایطهای بدی تحصیل کردیم در شمع روشن ودر ارکینها درس خواندیم که باید ملت خود را بسازیم هر نگفتیم که چوکی میخواهیم ولی حیف حیف صد هزار حیف که نخوردیم ونا امید بر زیر خاک خوابیدیم

>>>   چون افغانستان ریس جمهور بی کفایت ،بی احساس ولی قوم گرا ، بی ایمان و بی دین که به آن اتکا کند ، بی غیرت ،...دارد.
اگر در هر کشور دنیا این وضعیت پی هم اتفاق بیافتد یا استعفا داده ویا تدابیری جدی گرفته خواهد شد .
متاسفانه در افغانستان با رشد قوم گرای احساسات قوم پشتون خوابیده است قوم گرای را ترجیع داده به قیمت خون هموطن شان .
غنی که صفاتش در بالا ذکر شد چون خود فروخته است بقای آمریکا را در نا امنی در افغانستان می بیند. زمینه را قسمی در افغانستان ایجاد کرده که سران دیگر قوم ها هم فقط شاهد کشتار هم دین هم تبار خود است. و ترس از دست دادن موقف سیاسی شان استند که غنی برایشان ایجاد کرده است.
(غفور)

>>>   اگر من صلاحیت میداشتم! بعوض هر حمله در کشور یک حمله را در اسلام اباد میکردم!
همه کثافات در اسلام اباد کافرنشین است و بس! گلبدو<ربانو, سافو و مزدوران دگر همه غلامان ّاکستان اند!

>>>   اى مردم بدانيد كه در اصل منشا اين كشتار ها وبيدايش كروه هاى افراطى همين اشغالكران اند . وشما يكوقتى باز خواهد دانستيد .

>>>   یکی ازدلایل ناکامی حکومت استفاده نکردن از تجارب گذشته وکشور های دیگر است مثلا:
1-حکومت عربستان به کسری بودجه مواجه شد ، فورا همه دزد های کلان خودرا به هوتل پنج ستاره دعوت وشرط بیرون رفتن ازانجارا باز گرداندن مناصفه آن اختلاس ها گذاشت که تقریبا اکثریت با رضائیت ملیارد ها داالر واپس به خزانه تحویل کردند وحالا عربستان ازان پول S- 400 وغیره سلاح ها خریداری میکند
–حکومت وحدت ملی هم باید از دزدان محترم درکانتیننتال دعوت ومناصفه پول اختلاس را ازانها بخواهد که بیشتر از ده ملیارد دالر مییشود هرنوع سلاح وتجهیزات برای اردو پولیس اکمال کرده میتواند
2-کالیگولا امپراطور روم اسپی داشت که آنرازیاد دوست میداشت برای عزت دادن واحترام بیشتر بآن یکی از از اعضای خلاف کار سنارا ازمجلس اخراج وبعوض او همان اسپش را عضوانتصابی پارلمان ساخت
حالا جناب رئیس جمهورما هم باید گیلانی را از سنا خارج وعوض او همان اسپ که قبلا در صفوف داغش خدمت میکرد بعدا تسلیم اردوی ملی ودرجلال آباد به رئیس جمهور اهدا گردیدکه مدتی اسناد پناهندگی اش در بین کمیته ملی المپیک وتربیت بدنی سرگردان بود را انتصاب وعضو پارلمان بسازد اقلا به پاکستان از داخل مجلس جاسوسی نمیکند
3- شاهان سرقدرت احتیاطا برای اینکه حریفش آینده به او خطر ساز نشود بچشمش میل می کشید تا از بینائی وفعالیت سیاسی محروم شود یا در سیاه چال می انداختند حتی ( برادر یا پسر ) را حالا رئیس جمهور بچشم وگوش خود می بیند ومی شنود که کـــــــرزی صاحب تمام سال به روسیه هند چین ترکیه وداخل ارگ ملاقات ها وفعالیت های متعدد دارد ، به عطانورپیام می فرستد که معاونیت اول مرا قبول کن ، او جواب میدهد که ریاست اجرائیه مرا قناعت کن، یا اینکه به احمد ولی مسعود معاونیت اولراوعده میدهد اوبالمقابل کرزی را کاندیدنماینده خاص رئیس جمهور درامور اصلاحات وعده میدهد ،
جناب اشرف غنی چرا از تجارب فوق استفاده نمیکند یا اقلا مانند کشور های همسایه اورا حـصـر خانگی کند اگر کسی گفت چرا بگویدبخاطر امنیتش که از گزند مردم درامان باشد !!! یا اقلا پوشیدن چپن را ممنوع سازد به اینصورت او بدون چپن هیچ جای رفته نمیتواند مجبور میشود خانه نشین شود ،
حکومت تنها یک راه حل برای همه مشکلات انتخاب کرده صـرف کُـد 91 آنهم با این اقتصاد ضعیف که حتی معاش تقاعدی هارا پرداخته نمیتوانند!
بایداز سایر تجارب تاریخی هم استفاده نماید
( ر )

>>>   کی باشد که از افغانستانباشد وجگرش بخاطر این جوانان رعنای ما خون نشده باشد واندوه عمیق در قلبش ننشسته باشد
اما با ما یک کشور قدرتمند با امکانات وافر درجنگ است که حتی به سبزبودن یک درخت هم راضی نیست باید خشکانیده شود همه چیز مابرای پاکستان هدف نظامی است بجز مزدورانی چون گیلانی وامثالهم

>>>   .... به ارگ نشینان و دزدان دولت مزدور خائن که جان فرزندان افغانستان را بدست جلادان داعش و طالب میدهد و ترورستان را از ارگ وامنیت ضدملی رهبری میکند ....به استانکزی اتمر و غنی که دستهای ;....شان بخون مردم افغانستان سرخ است.

>>>   یاد تان است که چند سال قبل حنیف اتمر رییس شورای امنیت چند لک دالر را به داعش فرستاد و این کار او توسط یک والی افشا شد و اشرف غنی آن والی را فوری برکنار کرد!؟
آیا هنوز داعشیان اصلی و دشمنان اصلی خود را نشناخته اید!؟
احمد جنید سالک

>>>   خواننده ای محترم !
دریک جلسه کوچک که تحت نظر محقق صاحب راجع به امنیت ساحه یک حوزه دایر شده ببینید چند جنرال دگر جنرال استرجنرال اشتراک کرده همه اینها موتر های زره ، بادیگاردها محافظ محل اقامت ومصارف بیشمار دیگر از طرف حکومت برای اینها صورت میگیرد اما نتیجه کار همین است که درتصاویر این صفحه می بیند :
به نقل از دفتر مطبوعاتی معاونت دوم ریاست اجرائیه، نشست هماهنگی جهت تدابیر امنیتی غرب کابل به ریاست محمد محقق، معاول دوم ریاست اجراییه حکومت افغانستان و حضور مسئولین نهادهای امنیتی شهر کابل برگزار شد.
دگرجنرال افضل امان، فرمانده عمومی گارنیزیون کابل، بریدجنرال داوود امین، فرمانده پولیس کابل، تورن جنرال نصیراحمد ضیایى، فرمانده فرقه ١١١، جنرال شفیع، رئیس امنیت ملی کابل و ننگیالی امین، مسئول امورامنیتی ریاست اجرائیه، برخى از نمایندگان وکلای گذر و متنفذین غرب و شرق کابل در این نشست حضور داشتند.

>>>   دوستان افغانی من ، هموطنان تاریخی من ، من یک ایرانی هستم ، به شما توصیه میکنم
کشور خود را از اجنبی و نیروهای خارجی خالی کنید.
به خداوندی خدا ، آمریکا و نیروهای کشورهای دیگر مانند انگلستان که از چند قرن پیش شروع به تکه پاره کردن سرزمین پارس نمودند ، هدفشان امنیت دادن به کشورهای تجزیه شده نبوده و نیست
بلکه هدفشان نابود کردن فرهنگ و اقتصاد و جامعه آن کشورها است چون ما تاریخی ترین تمدن بشریم
ما اولین امپراطوری تاریخیم و آمریکا و متحدان ستمکار انها به دنبال نابودی این امپراطوری است
ایران و ایرانی جز به برگشتن به سابقه تاریخی خود نمی اندیشد چه بهتر که تمام کشورهای همخون و هم زبان ما ، با ما اتحاد داشته باشند تا بهترین امپراطوری و انسان دوست ترین امپراطوری باز هم به این سرزمینها بازگردد
طالبان و تفکر طالبانی از انگلستان آمده و این انگلستان و امریکاست که باید از این منطقه گورشان را گم کنند

>>>   احمدی
غنی یک شخص متعب و بیکاره و بی تجربه ترین ربیس جمهور افغانستان خوده را ثابت ساخته است روزی هم درج تاریخ خواهد شد زمانی هم جوانان با خواندن دوره تعب گرایی به یاد غنی لعنت میفرستند . به هر صورت انتخابات پیش روی برای ملت افغانستان خیلی ها سرنوشت ساز است . اگر تقلب هم در کار باشد با مقاومت مردم موجه خواهد شدند ما شاهد تغییر بنیادی خواهد بودیم . خواهش ما از تمام اقوام این است که در جستجوی یک شخص دلسوز که بتوانند به حال مردم رسیدگی کند حد اقل امنیت را تامین کرده بتواند باشند .
تعب بوی بد می‌دهد از آن بپر هیزید

>>>   به این وکلا و این ارگ نشینان دیگر رای ندهید.

>>>   یک سوال از شما آیا جان کی ها نزد غلامان و سفاکان فاشیست ارگ ارزش دارد که جان مردم نزدشان اهمیت داشته باشد ؟ خود حکومت غلام و برده امریکا و ۴۰ کشور خارجی هستند اینها توسط آنها در اریکه قدرت تکیه زده اندنه انتخابات و رای مردم از این سفاکان دخترفروش و ناموس فروش چی توقع دارید ؟

>>>   كشور ما تنها كشوري است هر روز مردم بي گناه ميميردوحكومت كار جزتسليت انجام نمي دهد ودوري ارگ سد ساختن وحتابراي حفاضت از جان شان ناكام اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است