عربستان 270 هزار کارگر خارجی را اخراج کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۰    ۱۳۹۷/۲/۱۱ کد خبر: 150511 منبع: پرینت

درپی هزینه 120 میلیارد دالری سعودی ها در سه سال گذشته در جنگ با یمن، بیانیه های رسمی شورای عمومی اداره آمار عربستان حاکی است که این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی در سه ماه گذشته 270 هزار کارگر خارجی را اخراج کرده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری 'الخلیج الجدید'، هزینه های سرسام آور جنگ یمن برای عربستان و بحرانی شدن اوضاع اقتصادی این کشور، موجب شده تا مقام های سعودی وادار به اخراج کارگران خارجی شوند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی عربستان، شمار کارگران و کارمندان خارجی مقیم این کشور اکنون به 10 میلیون و 420 هزار نفر کاهش یافته است.

در سه ماهه آخر سال 2017 شمار کارگران شاغل در عربستان 10 میلیون و 690 هزار تن اعلام شده بود.

عربستان در حمل سال 94 جنگی همه جانبه علیه یمن را آغاز کرد که تاکنون بیش از 14 هزار غیر نظامی کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده اند و زیر ساخت های این کشور را نابود کرده است.

جنگ یمن پیامدهای وخیم زیادی برای عربستان داشته و نه تنها ریاض به اهداف خود در این جنگ نرسیده، بلکه نتیجه آن ورشکستگی برای اقتصاد عربستان بوده است.

عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تا حد زیادی به کارگران خارجی وابسته هستند.

همزمان با اخراج کارگران و کارمندان خارجی در عربستان در دو سال گذشته، دولت این کشور مدعی است که اخراج آنها صرفا به منظور ایجاد اشتغال برای اتباع عربستان صورت گرفته است.

این در حالی است که دولت عربستان با توجه به افزایش نرخ بیکاری در این کشور به 12.8 درصد، اشتغال کارگران داخلی را فقط در چند بخش بیمه، مخابرات و راه و ترابری مشروط کرده است.
ریاض از 11 سپتامبر (20 شهریور) آینده تصمیم دارد 12 فعالیت و حرفه را که عمدتا خرده فروشی به حساب می آیند، فقط به مردان و زنان سعودی اختصاص دهد.

روزنامه 'مکه' چاپ عربستان چندی قبل اعلام کرد که ریاض به علت بحران اقتصادی که با آن مواجه است، در سال‌ های آینده بیش از 670 هزار کارگر خارجی دیگر را اخراج خواهد کرد.

این روزنامه در گزارشی به نقل از منابع بانکی عربستان اعلام کرد: شمار کارگران خارجی دیگری که با اجرای قانون مالیات مهاجرت تا سال 2020 مجبور به ترک خاک عربستان خواهند شد، حدود 670 هزار تن خواهد بود.

این در حالی است که مالیات مهاجرت طی سه سال آینده 20 میلیارد ریال سعودی برای عربستان در آمدزایی خواهد داشت.

مقام های سعودی از ابتدای ژوئیه سال گذشته میلادی (سرطان ماه 96) قانون مالیات مهاجرت برای همراهان و خانواده های کارگران را که براساس موازنه مالی تصویب شده، اجرا کرد.

در حالی ‌که کارگران خارجی عربستان به شدت با مشکل اشتغال و دریافت حقوق مواجه هستند، دولت سعودی اجرای قانونی را در این کشور کلید زد که عملا اوضاع نابسامان کارگران خارجی را بدتر کرده است.

بر اساس این قانون، هر کارگر خارجی و اعضای خانواده او که درعربستان زندگی می کنند، به ازای هر نفر باید سالانه 100 ریال سعودی مالیات پرداخت کند.( هر 375 ریال سعودی برابر 100 دالر است)

با اجرای این قانون که برای بودجه سال 2017 این کشور تعریف شد و قرار است در سال‌ های آینده ادامه داشته باشد، در سال جاری مالیات اتباع خارجی به ازای هر نفر 100 ریال تعیین شده، اما این رقم در سال آینده میلادی دو برابر شده و به 200 ریال افزایش خواهد یافت.

قرار است درسال 2019 این مالیات به 300 ریال و در سال 2020 نیز به ازای هر نفر برای اقامت یک ساله در عربستان 400 ریال مالیات دریافت شود.

بنابر اعلام مقام های سعودی، این مالیات در زمان مراجعه کارگران خارجی برای تمدید مجوز اقامت در این کشور، دریافت خواهد شد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
خارجی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است