تخلیه دانشگاه سوربن فرانسه به دنبال حمله پولیس
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۳    ۱۳۹۷/۲/۱۱ کد خبر: 150506 منبع: پرینت

نیروهای امنیتی فرانسه به همراهی پولیس این کشور روز دوشنبه با ورود به ساختمان جدید دانشگاه سوربن که از هشتم آوریل در محاصره نیروهای پولیس است، دانشجویان معترض و متحصن را از دانشگاه بیرون کردند.

به گزارش خبرگزاری رویتروز از پاریس، 'این عملیات پس از 22 روز محاصره و به درخواست رییس دانشگاه برگزار شد که پیشتر تاکید کرده بود دیگر توان کنترل دانشگاه را ندارد.

در جریان این اقدام نیروهای امنیتی، 50 نفر از دانشجویان معترض که در اعتراض به اصلاحات نظامی آموزشی دولت دست به تحصن زده بودند، از دانشگاه بیرون رانده شدند.

پولیس فرانسه با صدور بیانیه ای درباره این عملیات اعلام کرد که ماموران در محل صدها بطری خالی و تجهیزات مخصوص تهیه بمب‌ های آتش زا و تعدادی پارچه نوشته‌ پیدا کردند.

این مداخله در آستانه تظاهرات اول مه به مناسبت روز کارگر که سازمان‌ های مختلف مانند میلی Mili (جنبش داخلی مبارزات مستقل) از مردم خواسته‌اند آن را به «جهنمی برای امانویل مکرون و دنیای او» تبدیل کنند. صورت گرفت.

در حالی که اعتراض ها به ورود نیروهای پولیس فرانسه به دانشگاهی در پاریس و برخورد آنها با دانشجویان متحصن همچنان ادامه دارد و تیتر نخست بسیاری از رسانه های فرانسوی است، چندی پیش اتحادیه های دانشجویی این کشور بر صلح آمیز بودن اعتراض ها در دانشگاه ها تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته نیز نیروهای امنیتی و پولیس فرانسه برای پایان دادن به تحصن دانشجویان دانشگاه 'تولبیاک' در شهر پاریس، وارد ساختمان این دانشگاه شدند و گروهی از دانشجویان را که ساختمان‌ های دانشگاهی را اشغال کرده‌ بودند، به زور از محل بیرون کردند.

در عملیات یادشده بیش از یک صد تن از نیروهای پولیس ضد شورش فرانسه حضور داشتند و با یورش به دانشجویان، با آنها برخورد فیزیکی کردند.

حرکت‌ های دانشجویی، به موازات اعتصاب در راه‌ آهن فرانسه و دیگر اعتراض‌ ها در مخالفت به اصلاحات امانویل مکرون است که به گفته مخالفانش سیاست‌ های 'نیولیبرال' دارد.

از چند هفته قبل، چهار دانشگاه فرانسوی تحت اشغال دانشجویان معترض قرار گرفته است. در کنار آن، کارکنان شرکت راه‌ آهن فرانسه که سابقه زورآزمایی‌ های تاریخی علیه دولت دارند نیز دست به اعتصاب‌ های متناوب زده‌ اند. همچنین در آموزش و پرورش، بیمارستان‌ ها و بخش‌ هایی از صنایع انرژی نیز حرکت‌ های اعتراضی دیده می‌ شود.

تمامی این اعتراض ها علیه برنامه گسترده اصلاحاتی است که رییس جمهوری فرانسه آغاز کرده است. مخالفان این اصلاحات را نمی پذیرند که معتقدند که مکرون قصد نابودی بخش دولتی را دارد.

دولت مکرون معتقد است که اصلاحات بخش دولتی، برای کاهش هزینه و افزایش کار آمدی نیاز هست.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرانسه
دانشگاه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است