با افزایش نیروهای خارجی جنگ هم افزایش پیدا کرد
هر قدر نیروهای خارجی در افغانستان افزایش پیدا کند جنگ ادامه پیدا می کند. وضعیت جنگ بدتر می شود. اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور هم از این بدتر خواهد شد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۲    ۱۳۹۷/۲/۱۰ کد خبر: 150485 منبع: پرینت

در دو حمله انتحاری امروز صبح کابل بیشتر از 25 کشته و 45 زخمی شدند. دبیر کل ناتو گفته است که این سازمان آماده است در صورت نیاز بار دیگر تعداد بیشتری از نیروهایش را برای مبارزه با هراس افکنی به افغانستان بفرستد. او وضعیت افغانستان را دشوار گفته و تاکید کرده است که مناسب خواهد بود نیروهای خارجی بیشتر روی افغانستان تمرکز کنند. اما چرا بار دیگر ناتو ابراز آمادگی کرده است که به میدان های جنگ افغانستان باز می گردد و آیا مدیریت جنگ افغانستان از عهده نیروهای امنیتی افغانستان بیرون شده است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سیدعبدالمقدم امین، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «خط کابل» گفت: پهلوهای جنگ افغانستان در مجموع هنوز هم در پرده ابهام است و ناتو هم در موقعیتی نیست که بتواند دورنمای جنگ افغانستان را کاملا مشخص کند. چرا که ناتو در بیشتر از سی کشور دنیا پیوند نظامی دارد ولی این کشورها در افغانستان در حوزه سیاسی منافع متضاد را دنبال می کنند. بنابراین جهت جنگ افغانستان برای ناتو بسیار مشکل است. همچنان که می بینیم خود دولت افغانستان هم در وضعیت کنونی تعریف مشخصی ندارد و در رابطه با مخالفان هم دیدگاه های متفاوتی وجود دارد.

وی، اظهار می دارد که ناتو به خاطر منافع آمریکا وارد افغانستان می شود و افزود: یک بار فضای منطقه و جهان از لحاظ سیاسی عوض شد. ما هم به این نظر هستیم که قاعده بازی شکلی است که گاهگاهی حوادث غیر مترقبه وارد حوزه کاری می شود و همه چیز را عوض می کند و حتی می تواند عقیده را عوض کند و یا حتی استراتژی را عوض کند. اما اهداف به آن اصلیت خودش می تواند باقی بماند. آمریکایی ها فکر می کردند که دیگر روس ها قادر نیستند که در منطقه دست درازی کنند. چینایی ها در حوزه سیاسی فعالیت نمی کنند. هندی ها فعالیت نمی کنند. پاکستان موقعیت خود را تغییر نمی دهد. افراط گرایی تقویت نمی شود. ده ها موارد دیگر باعث شد که یک بار دیگر آمریکایی ها در سیاست جهانی خودشان تجدید نظر کنند. در استراتژی جدید آمریکایی ها که در منطقه طرح شد ناتو یک بار دیگر خود را قربانی منافع آمریکایی ها دانست. یعنی قبول کرد که دنباله رو منافع آمریکا در منطقه است. از این آدرس است ناتو وارد افغانستان می شود.

امین، معتقد است سربازان ما در واقع ناخودآگاه برای منافع دیگران می جنگند و افزود: باز هم باید گفت که قضایای جنگ افغانستان، تعریف آن، طرح این جنگ، از توان پاکستان، از توان مردم افغانستان، از توان دولت افغانستان، از توان مخالفان پاکستان و مخالفان افغانستان بیرون است. یعنی به صورت قطع افغانستان قربانی توطیه های منطقه و جهانی است. ما برای پاکستان و هند می جنگیم ما برای آمریکا و روسیه می جنگیم. ما سربازان خوبی هستیم که گاهی در مقیاس بسیار وسیع برای منافع دیگران می جنگیم و یا در مقیاس پایین تر می جنگیم.

این آگاه سیاسی، در خصوص صفحه جدید جنگ افغانستان می گوید: به هر حال جنگ افغانستان تا ده سال دیگر در جلسات بین المللی تمدید شده است و این وضعیت ادامه پیدا می کند. بر همین مبنا ناتو بار دیگر وارد افغانستان خواهد شد. طالبان را از بین می برد و داعش تقویت می شود و صفحه جنگ عوض می شود.

وی، عامل بی ثباتی در منطقه و خصوصا در افغانستان را ناتو و پاکستان می داند و می گوید: ولی باور عمومی در سطح ملی و بین المللی این است که عامل بی ثباتی در افغانستان دولت افغانستان است. دولت یک نقطه قدرت و یک نقطه محوری است. من به این نظر هستم که طالبان و داعش و تمام پدیده هایی که دیروز و امروز بوده اند و در برابر دولت می جنگند اینها آنقدر قوی نیستند که در برابر همه بخش های امنیتی که تا به دندان مسلح هستند بجنگند. یعنی تمام گروه ها در گروگان خودشان قرار بگیرد. در حالیکه چهل کشور دنیا ما را حمایت می کند. این کشورهای بزرگ است که آنها را حمایت و تجهیز می کند.

امین، معتقد است ساختارهای سیاسی اشتباه ما هم باعث شده است که ما کشوری چنین ناامن و بی ثبات از هر لحاظ داشته باشیم و افزود: چرا ما کشوری هستیم که در سرلوحه فساد دنیا قرار داریم؟ این برمی گردد به ساختارهای سیاسی و شیوه های غلط سیاسی در کشور. چرا که ما مردم را از خود بیرون می کنیم. فضای سیاسی در افغانستان یک فضای کاملا آلوده است. استراتژی ملی بر مبنای ارزش های ملی شکل نگرفته است. امروز در شهرهایی مانند قندوز، حدود هشتاد درصد منابع آن شهرها در دست مخالفان است و دولت اطلاعات کاذب به جامعه می دهد.

وی در خصوص نتیجه افزایش نیروهای خارجی می گوید: باید گفت که هر چقدر نیروهای خارجی در افغانستان افزایش پیدا کند جنگ ادامه پیدا می کند. وضعیت جنگ بدتر می شود. اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور هم از این بدتر خواهد شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امین
نیروهای خارجی
انفجار
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   امریکاییها سرکرده تروریستها در جهان است و اشرف احمدزی نواسه ترامپ و طالبان بچه های اوباما است.

>>>   آغا صاحب سلام
چرا در سرلوحه فساد کشور قرار دارد. یکی آن شهرک سبز که قضای سر و درد سر به شما شده است . شمارا همینقدر بس است.اگر کس است،بس است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است