وضعیت خرید و فروش کارگران فلیپینی در عربستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۳    ۱۳۹۷/۲/۹ کد خبر: 150453 منبع: پرینت

کارگران فیلیپینی در عربستان خرید و فروش می‌شوند و کارفرمایان سعودی شدیدترین خشونت‌ها را علیه آنها اعمال می‌کنند.
در چند ماه گذشته کارگران خانگی فیلیپینی با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای از شهر‌های جده، ریاض و دمام عربستان در شبکه‌های اجتماعی، از حکومت فیلیپین خواستند که به یاری آن‌ها بیاید و جلوی خرید و فروش آن‌ها و دیگر آزار‌های جسمی و روحی را که درحال تحمل آن استند، گرفته شود.

فیلیپین ۱۰ میلیون نفر کارگر خارجی در کشور‌های مختلف جهان دارد که حدود ۲ میلیون نفر از آنها در خاورمیانه و عمدتا کشور‌های عربی مانند عربستان و امارات کار می‌کنند. این کارگران یکی از منابع مهم درآمد زایی و رشد اقتصادی فیلیپین هستند.

گزارش پیدا شدن جسد یک کارگر خانگی فیلیپینی در یخچالی در کویت نیز در ماه‌های گذشته سبب تیرگی روابط مانیل- کویت شد.
رییس جمهور فیلیپین که به شدت از وضعیت کارگران فیلیپینی در کشور‌های خارجی ناراضی است، با صدور فرمان منع ورود کارگران کشورش به کویت، برای تخلیه ۱۰ هزار نفر از آن‌ها اقداماتی انجام داد.
دوترته همچنین با اعزام هیات‌های خاص حکومت، به عربستان و دیگر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس خواستار بهبودی وضعیت کارگرانش شده است.

عبدالعزیز بن سعود وزیر امور داخله عربستان ماه گذشته با سفر به مانیل سعی کرد کشورش را از فرمان ممانعت مشابه اعزام کارگران فیلیپینی مصون نگه دارد.
وی در رایزنی هایش خواستار استفاده بیشتر از کارگران ارزان فیلیپینی شده بود.

این درحالی است که براساس تازه‌ترین اعلامیه وزارت امور خارجه فیلیپین در مورد وضعیت کارگران خارجی این کشور، رفتار‌های خشونت آمیز علیه کارگران خاصتاً خدمتکاران فیلیپنی در کشور‌های عرب خاورمیانه همچنان ادامه دارد.

طبق این اعلامیه یک گارگر خانگی فیلیپینی در عربستان پس از آنکه کارفرمای سعودی اش وی را با نوشیدن مایع اسیدی پاک کننده تنبیه کرده بود، راهی شفاخانه شد.

‘آگنس مانسیلا’ کارگر خانگی روز دوم آوریل (۱۳ حمل) پس از آن که در شهر جیزان در جنوب غرب عربستان به اجبار کارفرمایش مایع سفید کننده را نوشید، بیهوش و به شفاخانه منتقل شد.
وزارت امور خارجه فیلیپین در اعلامیه خود تاکید کرد ضمن اعتراض به این اقدام خواستار اجرای عدالت در مورد کارفرمای این کارگر فیلیپینی است.

ادگار باداجوز شارژدافیر سفارت فیلیپین در جده عربستان گفت: مانسیلا که از سال ۲۰۱۶ تاکنون درعربستان کار می‌کند، راپور داد که بار‌ها توسط کارفرمایش مورد تنبیه و آزار جسمی قرار گرفته است.
دوترته رییس جمهوری فیلیپین پیشتر گفته بود راپور‌های دریافتی نشان می‌دهد وضعیت کارگران فیلیپینی در کشور‌های عربی که اکثر آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند، بسیار ناگوار است به گونه‌ای که مجبور به تحمل شرایط سخت ۲۱ ساعت کار در شبانه روز استند.

وی افزود: کارگران فیلیپینی راپور دادند که از سوی کارفرمایان خود مورد تجاوز قرار گرفته اند.
دوترته هفته گذشته بار دیگر خواستار بهبود شرایط کار کارگران این کشور در کشور‌های عرب خاورمیانه شده بود.

یکی از خواسته‌های اصلی حکومت فیلیپین این است که کارگران فیلیپینی اجازه داشته باشند تلیفون‌های همراه و پاسپورت خود را حفظ کنند، که در شرایط کنونی این امکانات توسط کارفرمایان عرب آن‌ها مصادره می‌شود.

اقدامات حکومت فیلیپین درحالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های آسیایی راپور دادند: عربستان و امارات در تلاش استند تا امسال حدود ۱۰ هزار نفر نیروی کار ارزان فیلیپینی را جذب کنند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فلیپین
عربستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است