گزارش تجلیل از سالیاد سردار محمدداوود خان
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۳    ۱۳۹۷/۲/۷ کد خبر: 150375 منبع: پرینت

برای نخستین‌بار از چهلمین سالیاد شهادت سردار محمدداوود خان با حضورداشت محمد اشرف غنی رییس‌ جمهور، تجلیل به عمل‌آمد.

در مراسمی‌که با حضور شخصیت‌های بلند پایۀ حکومتی و سیاسی و نیز برخی اعضای خانواده شهید سردار محمدداوود در تالار رادیو تلویزیون ملی افغانستان برگزار گردید، رییس‌ جمهور کشور گفت که شهید داوود خان و خانواده‌اش اولین قربانیان کودتای ۷ ثور بودند که اثرات آن تا اکنون نمایان است.

رییس‌ جمهور، شهید سردار داوود خان و شاه‌ امان‌الله غازی را از شخصیت‌های عمدۀ قرن ۲۰ در افغانستان عنوان کرده افزود: آنها تلاش کردند که افغانستان را متحول بسازند، اما فصل‌های شان ناتمام ماند.

رییس‌ جمهور گفت که پیام اساسی شهید داوود خان برای نسل جوان و آینده افغانستان، پیام محبت و وطن‌دوسی بود و امروز برای تکمیل‌نمودن فصل ناتمام شهید سردار محمدداوود خان و شاه‌امان‌الله غازی تا سال ۲۰۴۷ باید به اجماع برسیم.

وی بر تحقق آرزوهای شهید داوود خان در چارچوب قانون اساسی کشور تأکید کرده گفت که افغانستان از طریق برآورده‌شدن این آرزوها احیا می‌شود و این خواست همه مردم می‌باشد.

رییس‌ جمهور محمداشرف غنی افزود که صلح نیاز حیاتی مردم افغانستان است و دراین خصوص اجماع وجوددارد و نیز هیچ مانع را در این مسیر نمی‌پذیریم.
وی اضافه کرد که اراده ملی برای ثبات، رفاه و عدالت موجود می‌باشد و در راستای داشتن‌ نظام مردم‌سالار باید هیچ‌شک وجود نداشته‌باشد. رییس‌ جمهور غنی تأکید ورزید که افغانستان تنها در چارچوب قانون اساسی به ثبات و رفاه رسیده می‌تواند.

رییس‌ جمهور در خصوص سجایای شهید سردار محمد داوود خان گفت: او نفس پاک داشت، بیت‌المال را متعلق به ملت می‌دانست و پس از شهادتش هیچ سندی از سوء استفاده منابع دولتی از وی یافت نشد.
وی افزود که شهید داوود خان در امور حکومت‌داری خویش قاطعیت داشت و با جغرافیای افغانستان بگونۀ کامل آشنا بود و او مدیریت سالم در بخش امنیت و زیربنا داشت و در زمان صدارتش، امنیت سراسری در افغانستان حکمفرما بود.

رییس‌ جمهور غنی خاطرنشان‌ساخت که شیوۀ حکومت‌داری نیاز به تجدید دارد و باید تصامیم فردمحوری به نهاد محور بدل شوند. وی گفت که ایجاد نظام مردم‌سالار حوصلۀ سیاسی می‌خواهد و بدون آن به اجماع رسیده نمی‌توانیم.

رییس‌ جمهور تصریح‌داشت که در ختم دوران حکومت‌داری شهید داوود خان، اساس زیربنای انکشافی افغانستان گذاشته شد که نیاز به تداوم این راه می‌باشد. وی گفت که آبدۀ تجلیل و ثبت‌نام‌های شهدا اعمار و افتتاح خواهد شد.

رییس‌ جمهور محمداشرف غنی بر ضرورت یک بحث تاریخی بخاطر شناخت بهتر شخصیت چند بعدی شهید سردارمحمد داوود خان تأکید کرد و گفت که شرایط زمان و ابعاد شخصیتی او را باید به شکل منسجم بررسی نماییم.
وی گفت که مردم و قشر سیاسی ما باید بدانند که نظام وسیله مردم است نه مردم وسیله نظام و باید ما به استقلال فکری دست‌یابیم، زیرا بدون آن به اجماع دست نمیابیم.

رییس‌ جمهور افزود که باید تاریخ ۵۰۰۰ ساله به ویژه تاریخ ۱۰۰ سال گذشته افغانستان را درک کنیم، زیرا آینده را از گذشته می‌توانیم تثیبت نماییم.

در این مراسم، سردار محمدنعیم یک‌تن از اعضای خانواده شهید سردار محمدداوود خان صحبت کرده گفت: ۴۰ سال بود ما انتظار داشتیم تا کسی به زخم‌های خانواده ما مرهم بگذارد، و امروز برای اولین‌بار است که از مقام شهید داوود خان توسط رییس‌جمهور افغانستان تجلیل می‌شود، این کار شما شفقت به حق خانوادۀ ما است.

همچنان، استاد حبیب‌الله رفیع، عبدالغفور لیوال مشاور ارشد رییس‌ جمهور و گران هیواد بگونۀ جداگانه پیرامون سجایای شخصیتی دورۀ صدارت، ریاست‌جمهوری و دستاوردهای شهید سردار محمد داوود خان صحبت کردند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محمد داوود
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   تاریخ 5000 ساله !!!
یکی از اشتراک کنندگان چایخانه که از مزدمان کابل سابق بود از گذشته کابل چنین قصه میکرد:
باری یکی از اعضای چای‌خانه از وجود چهار دریای بزرگ در دهمزنگ سخن می‌گفت و خود نیز پنجاه‌سال بیشتر نداشت. از جوانی‌ و چشم‌دیدهایش قصه می‌کرد. یعنی چیزی در حدود سی‌سال پیش از امروز چنان دریاهایی وجود داشته و حالا ردِ پایی از آن‌ها نیست که نیست، این در حالی‌ است که ما اصلاً دریا نداریم. دیگری در همان برنامه چنان سر به زیر و فکرآلود به سکوت پناه برده بود که انگار مصروف پرده‌برداری از روی راز خلقت است و سرانجام بر ما منت احسان نهاد و لب گشود و حرفی زد که همه‌گان را به تحیر وا داشت: «ده وختای ما موتر و ای گپا نبود، حتا اسپ نبود، مه خودم کتی فیل می‌رفتم بازار بری سودا خریدن و یکتا اژدار از پشت‌پشتم تعقیبی میامد.» دوستانی که به‌گونه‌ی مرتب پای این برنامه نشسته باشند، بدون شک از این دست دروغ‌های شاخ‌دار و خنده‌زا بی‌شمار شنیده‌اند.
ر

>>>   ماباید نگوئیم تاریخ چنجهزار ساله چون جای شرم است با این تاریخ طولانی تاحال اکثریت مردم حتی سواد ندارند ،با این تاریخ طولانی حالا ماباید برای امریکا حکومت وحدت ملی میساختیم ،باید از ترکیه وجرمنی پناهندگان به اینجا می آمدند بنا بهتر است بگوئیم ما صرف از هشت ثور 1371 تاریخ داریم به همین دلیل ازهمه جهان عقب مانده تر هستیم

>>>   اول اینکه داود خان پیشوند سردار را از نام خود رسمن دور کرده بود و اگر به او احترام دارید لطفن سردارش منامید.
دوما اشتباهات داود خان در هردو دوره علمی ارزیابی شود چون عامل بد بختی امروز ما اشتباهات دیروز شاهزاده سرخ بود.
و دیگر اینکه همه موجودات زنده سر دارند و اگر قرار باشد یکی را سردار بنامیم معنی اش این است که دیگران بی سر اند.
و مهمتر از همه قاتل مستقیم داود خان جنرال امام الدین لوگری حیات دارد باید در یک محکمه علنی بیاید و وضاحت بدهد.
آمرین به قتل به خصوص سلیمان لایق که به شهادت دستگیر پنجشیری دستور داده بود که : دا ..... ووژل شی در محکمه حاضر شود و جریان تصمیم گیری ها در دفتر رادی افغانستان را تشریح کنند.
و در آخر غنی و تیم فاشیسم قبیله در حال غرق شدن در موج انتخاباب هستند و سراسیمه گاه به امانالله خان و گاه به داود خان ملتمسانه میچسپند مگر سودی ندارد.

>>>   من فکر میکنم که شما آنقدر در تاریخ و تمدن های گذشته قرون وسطی یی و ملیت و دین و مذهب و اقوام و کلتور و عنعنات و رسم و رواج ها، فرو رفته اید که دیگر جایی برای علم و دانش امروزی و درک جهان مادی و استفاده از آن برای پیشرفت های اقتصادی و شگوفایی کشور و بهبود وضع معیشتی مردم و حل پروبلم های روزمره آنها ، باقی نمانده است.
آیا در کشور های اروپایی و امریکا و دیگر کشور های جهان پیشرفته، مرده گان مشهور ندارند؟
معلومدار دارند و به مراتب هم از نگاه عقل و منطق و هم از نگاه کار و عمل و خدمات شان به کشور های شان، به مراتب از داود خان و دیگر مردگان یا به قول شما شهدای شما،در مقام های بالاتر بودند و به سویه جهانی مشهور بودند.
آیا کسی از آنها تجلیل بعمل می آورد؟
معلومدار نه، چون مردمان این کشور ها نه مرده پرست هستند و نه هم به عقب مینگرند، بلکه همه به جلو و به آینده مینگرند. زیرا کاروان علم و دانش و ترقی به عقب بر نمی گردد، بلکه دایم به جلو به پیش میرود.
شرم است برایتان که پاچه های تنبان خود را بالا میکنید تا در گل و لای آغشته نشود و چپن های یک و نیم سیره با آستین های سه متره در جان تان و دستمال بینی در دهان تان از کوچه های پر از کثافات میگذرید، تا بوی بد در مشام تان نرسد، در تجلیل از روز فلان شهید و بی مدان شهید اشتراک میکنید.
در عوض آن که یک کالای کار بپوشید و کوچه خویش را پاک کنید.
ملاه مسجد تان نیز در منبر تبلیغ میکند که مسجد خانه خدا است و در پاکی آن کوشش کنید.
باقی شهر خانه شیطان است و بلا در پس اش کرده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است