استیضاح یا استهزاء ؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۴    ۱۳۹۷/۲/۶ کد خبر: 150364 منبع: پرینت

جلسه استیضاح رییس امنیت ملی «معصوم استانکزی» روز نکبت پارلمان افغانستان بود.
خروج دسته جمعی شماری از اعضای مجلس از تالار در حمایت از رییس امنیت ملی در حالی صورت می گیرد که خون ریزی ها و ناامنی ها کشور را فراگرفته و مردم بیش از هر زمان دیگر به مدیران کشور معترض اند و بویژه مدیران ارشد امنیتی را در وضع بوجود آمده دخیل و یا حداقل بی کفایت در اداره می دانند.

تا پیش از آغاز جلسه استیضاح آقای استانکزی، سخنان تند و تیز شماری از وکلا نیز گویای این بود که رییس امنیت ملی روز دشواری خواهد داشت؛ اما با ظاهر شدن صندوق های رای، خروج اکثریت اعضا از تالار آغاز شد و جمعی در حدود ۶۰ نفر در رأی گیری اشتراک کردند.

جالب تر از همه تعداد کسانی بود که به سلب اعتماد رای داده بودند - چهل و چهار نفر - یعنی چهار نفر کمتر از امضا کنندگان استیضاح! (البته در میان این چهل و چهار رأی سلب اعتماد، آراء کسانی که فورم استیضاح را امضا نکرده بودند نیز موجود است.)

خوب است که بدانیم طبق احکام قانون اساسی افغانستان، برای سلب اعتماد، به آراء اکثریت کل اعضای مجلس (که به سلب اعتماد رای داده باشند) ضرورت است.
به عبارت دیگر در جلسه استیضاح، رأی اعتماد، رأی باطل، رأی سفید و فرد غایب، همگی یک حکم دارد؛ به نفع فرد استیضاح شده محسوب می گردد.

حال با وضعی که در جلسه استیضاح رییس امنیت ملی شاهدش بودیم، اطمینانی ترین آرا برای آقای استانکزی، رأی وکلایی بود که تالار را ترک کردند. این رأی قاطع را رییس امنیت آسان به دست نیاورده است؛ محصول کار مداوم و خستگی ناپذیر اوپراتیفی او در خانه ملت است!

شاید یکی از به یاد ماندنی ترین حرف های این دوره پارلمان این جمله از آقای لالی حمیدزی وکیل مردم قندهار باشد که در پایان رای گیری به وکلای باقی مانده می گفت:
‏«اینقدر کار اپراتیفی که آقای استانکزی در ولسی جرگه کرد، اگر در میان طالبان کرده بود، امنیت افغانستان تامین می شد.»

نکبت و فلاکت سر تا پای این نظام را گرفته است و تاثیر خود را بر پیرامونش نیز می گذارد. حرف های تند و تیزی هم که پوششی بر دورنگی ها و تزویر ها باشد، به جوی نمی ارزد.

احمد بهزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بهزاد
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   کُــــد 91 فاتح بر آمد

>>>   صف وکلای دولت و وکلای ملت واضح شد.
پست فطرتان عزت فروش چاق تر شدند و بیرون شدند.
با شرف های وطن دوست ماندند و از حق رای خود چه مثبت چه منفی استفاده کردند.
حساب بشردوست صاحب جداست.

>>>   هیچ نوع دلیل منطقی و قانونی برای استیضاح ریس امنیت وجود نداشت این یک توطیه بود که ناکام شد،

>>>   این دولت نکبت است و این پارلمان نیز نکبت و وزیران نیز نکبت اند در کشور نکبت ها از این افسانه زیاد اتفاق می افتد.

>>>   بارها پیشنهاد کردیم که این کمیشن کار خانه بسته شود ایکاش بجای آن یک قیمارخانه ساخته شود که همین ها همه روزه برای قیمارزدن در آنجا بروند باورکنید که قیمارخانه ازین کمیشن کارخانه به مراتب بهتر و با آبروتر است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است