نکاتی در پیوند به انتخابات در ولایت غزنی
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۶    ۱۳۹۷/۲/۵ کد خبر: 150326 منبع: پرینت

یک: چند روز پیش در صفحه‌ی «محور نهادهای مدنی و جوانان ولایت غزنی» چیزکی خواندم مبتنی بر «خواست انتخابات حوزه ای در ولایت غزنی»؛ این امر برایم پرسش بر انگیز بود،در محور چهره‌هایی از تمام اقوام ساکن غزنی عضویت دارند؛ اما «انتخابات حوزه ای» خواست قوم مدعی اکثریت و حاکم در ولایت غزنی است، در این مورد کسانی خیمه دادخواهی و گردهمایی تدویر می کنند و کانفرانس می دهند که در ساحه‌های زیست آنها کسی در انتخابات شرکت نمی کند، آن گونه که در انتخابات گذشته، در یکی از اولسوالی‌های بزرگ آنان، ۳ نفر شرکت کرده بودند، از این که بگذریم، در واکنش به این بیانیه ها، سایر اعضای محور سکوت کردند و هیچ واکنشی نشان ندادند، گویی همه‌ی اعضای محور «انتخابات حوزه ای در ولایت غزنی» را خواستارند، لازم است تا از اعضای هزارگی محور بخواهیم تا موضع شان را در این زمینه روشن کنند.

دو: بر اساس گزارش‌ها دولت‌های موازی(طالبان و حکومت محلی) با «هدف مشترک» و با توسل به «قبیله گرایی» در ساحه های نا امن غزنی در تلاش اند تا با «تقلب‌ گوسفندی» زمینه‌ی حضور وکیلانی از تبار شان را در پارلمان آینده فراهم نمایند؛ در کنار این خیمه های تحصن نیز در پیش کمیسیون انتخابات برپا شده اند، مهمترین فلسفه‌ی برپایی خیمه ها، خواست «انتخابات حوزه ای» است، با قطع نظر از داعیه‌ی پشتون های غزنی، فلسفه و هدف حضور برخی از تاجیکان در این گونه خیمه ها روشن نیست، نمی دانم«انتخابات حوزه ای» چه منفعتی برای همزبانان تاجیک ما در شهر غزنی خواهد داشت؟!

سه: مرکزهای توزیع شناسنامه‌های کاغذی در شهر غزنی به ۳ مرکز فروکاست یافته اند، و در ساحه‌‌های هزاره نشین(قلعه‌ی شهاده، نواباد، تپه‌ی شهید مزاری، شهرک پشته‌ی بکاول و ...) هیچ جایی در نظر گرفته نشده است، میزان میل و انگیزه برای شرکت در انتخابات نیز در این ساحه ها پایین است، برخی از روشنفکران به گونه‌‌ی پرسش برانگیز از «تحریم انتخابات» گپ می زنند، افزون بر اینها به دلیل نارضایتی مردم از ۱۱ وکیل قبلی، شور و هیجانی برای شرکت در انتخابات نیست، بر اساس چشم ‌دیدهای نگارنده تا هنوز تعداد کمی از شهروندان در مرکز‌های انتخاباتی ثبت نام کرده اند و این امر مایه‌ی نگرانی جدی می باشد؛ می باید در این زمینه ها فکری کرد!

میثم صحرا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میثم
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   محترم میثم
ظاهراً شما می خواهید که سهم پشتون های غزنی در پارلمان را باز هم هزاره ها ببرند. یعنی عدالت اجتماعی برای شما این است که حق اقوام دیگر را به قوم خویش بدهید و توقع دارید که دیگران خاموش بمانند و هیچ انتقامجویی واقع نشود؟
حد اقل دو غلطی های بزرگی تاریخی که برخی سیاسیون غیر پشتون مرتکب شده اند عبارتند از: 1) قوم پشتون را به خاطر سیاست های غیر عادلانه خاندان شاهی مورد ظلم و تبعیض قرار دادند (از زمان ربانی تا هنوز): 2) عدالت اجتماعی را تنها برای یک قوم می خواهند نه برای همه اقوام کشور. این فکر و عمل خام و ناسنجیده به ذات خود بی عدالتی های جدیدی را به وجود آورده پشتون ها را مجبور ساخته است که حتی خوشبین طالب باشد تا از شر عدالت؟ هزاره گی یا جمیعتی خود را محافظت کرده باشند.
این یک تناقض بزرگ عقلی و تحلیلی است که باید اصلاح کنید.
نمیثم

>>>   11 نفر نماینده هزاره که کار نکردند و مدت دو دوره فیس بوک بازی کردند و هر روز عکس سلفی در فیس بوک نشر کردند. اجازه بدهید نمایندگان دیگر اقوام نیز تجربه شوند.
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
تا سیه روی شود آن که در او غش باشد.
11 نماینده هزاره مدعی پشت بام یک مکتب را آسفالت نکردند تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
پیشنهاد: به هر کافری رأی می دهید بدهید به این 11 نفر فرعونی رأی ندهید.

>>>   به نظردهنده اول:
جنایات امروز دزدان حاکم بر سرنوشت افغانستان یک ملیارد مرتبه بدتر از آنچه شما آنرا "سیاستهای غیرعادلانه خاندان شاهی"!!!؟؟؟ میخوانید، میباشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است