انتخابات و بحران بی اعتمادی مردم
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۶    ۱۳۹۷/۲/۵ کد خبر: 150308 منبع: پرینت

اعتماد پدیده نیست که آنی در یک جامعه بوجود آید، بلکه مدت ها زمان ضرورت است تامردم با رویت مصادیق اعتماد از طرف جامعه و نخبگان و دولتمردان و سیاسیون کشور بتوانند مجددا به آنها اعتماد کرده و این گوهر گمشده خویش را دوباره بدست آورند. ولی از بین رفتن اعتماد به آسانی با حرکات مخرب و نا معقول بسادگی می تواند از بین برود و یا برده شود و مردم را بسوی بحران بی اعتمادی بکشاند.

قصه چوپان دروغگو را همه ما شنیدیم که به دروغ هر روز فریاد های گرگ، های گرگ، سر می داد تا اینکه روزی واقعا گرگ ها به رمه چوپان درغگوی حمله ور شدند و رمه اش را لت و پار کردند ولی او هرچه فریاد های گرگ، های گرگ، سر داد کسی به فریادش نرسید و به ندایش لبیک نگفت و به کمکش نیامد.

قصه اعتماد در جامعه هم از همین قرار است. چنانچه اعتماد مردم اگر چندین مرتبه شکستانده شود که در افغانستان چندین بار شکستانده شده است، دیگر بسیار مشکل است که باز مردم مجددا اعتماد کنند و اعتماد از دست رفته شان مجددا احیا گردد. مگر با مرور زمان و کسب رضایت و اعتماد سازی صادقانه مجدد.

وقتیکه در انتخابات های گذشته بمراتب تقلب کاری و نیرنگ بازی های مکرر صورت گرفته و متقلبین بجای اینکه بجرم (خیانت ملی) محاکمه می شدند که نشدند بلکه در عوض مکافات هم شدند، لذا واضح است که مردم دیگر اعتماد خود را نسبت به انتخابات و برگزار کننده های آن از دست دادند و دیگر به هیچ ندایی ولو برحق هم باشد لبیک نخواهند گفت.

در تمام مسایل اجتماعی و سیاسی موضوع از همین قرار است. لذا در نتیجه می بینید دیگر مردم متاسفانه به هیچکس و هیچ جریانی اعتماد نمی کنند. زیرا به تعبیر عامیانه (از زیر پلو ملی برآمده است) حتی قشر ملا و طلبه علوم دینی که در گذشته ها مردم به آنها اعتماد داشتند، مساییل خانوادگی خود را با آنها در میان می گذاشتند و از انها پنهان نمی کردند، با ایجاد جریانی بنام (طالبان) و عملکرد شان این اعتماد دیگر شکسته شد و دیگر کسی به ملا و طالب اعتماد نمی کند و یا در زمان اشغال کشور ما توسط اتحاد شوروی و هجوم ارتش سرخ، مردم گرد پای مجاهدین را سرمه چشم خود می ساختند و آنها را فرشتگان نجات خود می پنداشتند ولی با آلوده شدن نام جها د و مجاهدین دیگر آن اعتماد گذشته از بین رفته است که نباید در این زمینه از مردم گله داشت و آنها را مقصر پنداشت. بلکه این نخبگان سیاسی و مدعیان رهبری مردم بودند که این اعتماد را شکستاندند و از بین بردند. لذا باید با خود محاسبه کرد که چرا چنین شد؟

والسلام
سید محمد خیرخواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
خیرخواه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است