داکتر نجیب: گدایی دولت ایران را نمی کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۸    ۱۳۹۷/۲/۴ کد خبر: 150250 منبع: پرینت

داکتر نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی افغانستان در دیدار با تعدادی از دانشجویان افغانستانی در تهران گفت: در شان یک وزیر نیست که خواهشی از جانب ایرانی داشته باشد و احساس گدایی کنیم.

به گزارش شفقنا؛ وزیر تحصیلات عالی افغانستان که به ایران سفر کرده است, در دیداری صوری با دانشجویان مهاجر در سفارت افغانستان اظهار کرد: برای من جای خرسندی است که بیشتر از ۱۷۰۰۰ محصل در دانشگاههای ایران ، ۲۵ هزار فارغ التحصیل و ۱۲ هزار تن طلبه های علوم دینی محصل در حوزه های علمیه، و افراد مشغول به تحصیل در مراکز فنی و حرفه ای ایران ۵۶۲۷ تن میباشد و این واقعا نیروی بسیار بزرگ است.
ای کاش این نیرو بتوانند به افعانستان بیایند و مشکلاتی که دامنگیر مردم افغانستان است را بتوانند حل کنند.

وی افزود : پیش از اینکه به مشکلات بپردازم در قسمت موضوع معاش محصلین مخصوصا اساتید بورسیه ای که از پوهنتون ها جهت تحصیل به ایران امده اند باید بگویم این اساتید از معاش دولتی پوهنتون های داخل افغانستان برخوردار هستند و اینجا هم معاش هم میگیرند. باید این را هم بدانیم که اینجا کشور ایران است نه کشور خودمان و شما توقع و ادعاهایی بکنید که از توان کشور خودمان بربیاید.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان خاطر نشان کرد: این را درک کنید هر قدر که شما اینجا درس بخوانید خارجی هستید و تابعیت این کشور را ندارید و وقتی شهروند این کشور باشید دارای امتیازات بیشتری هستید.

وی گفت: دولت ایران در قسمت فیس شهریه با شما به عنوان یک خارجی برخورد میکنند طبق قوانین و قواعد خودشان، اما ما گفته نمیتوانیم بکنیم که قانون خودتان را بر مبنای تقاضای ما افغانستانی ها تغییر بدهید.

آقای خواجه عمری با اشاره با دیدارش با وزیر صحت ایران گفت: در دیداری که با وزیر صحت ایران داشتیم متعهد شدند که در دانشگاههای پزشکی ایران برای محصلین افغانستانی مان کسانی که میخواهند به افغانستان برگردند همین امروز تعهد کردند ۵۰۰ بورسیه که ۵۰ درصد تخفیف در شهریه محصلینی که میخواهند به افغانستان برگردند در نظر گرفته ایم و به شرطی که تعهد بدهید و ثابت بسازید که این دانشجویان به افغانستان برمی گردند.

وی افزود: این در شان یک وزیر نیست که خواهشی از جانب ایرانی داشته باشد و این مانند گدایی و برای ما خجالت آور است.
دکتر نجیب الله گفت: ما باید وطن مان را خودمان بسازیم و از هیچ کشور خارجی از جمله ایران نخواهیم به ما کمک کنند. من یقین کامل ندارم دانشجویان مهاجری که اینجا مشغول تحصیل هستند پس از اتمام تحصیل صد فی صد به کشورشان برگردند. وطن ما, دولت ما و مردم ما به جوانان و محصلین نیاز دارد.
خواجه عمری تاکید کرد: ما توقع داریم قشر تحصیل کرده ما بیشتر به کشورشان اهمیت بدهند و با توجه به تحصیلاتی که دارند پس از بازگشت به افغانستان در ادارات دولتی مشغول به کار شوند و وطن خود را آباد کنند. تا کی ما باید منتظر کمکهای آمریکا باشیم.

وی درخصوص رایگان شدن پاسپورتهای الکترونیکی دانشجویان گفت: تلاش داریم پاسپورتهای تمام محصلین افغانستانی را رایگان بسازیم و پیگیری می کنیم. ولی دستور این کار در دست وزارت تحصیلات عالی نیست بلکه مقامات دیگری در این خصوص تصمیم می گیرند اما ما تقاضای خود را تحویل به مقامات مربوطه می دهیم.

شایان ذکر است دانشجویان مهاجر در ایران برای ادامه تحصیل با مشکلات عمده ای مواجه هستند از جمله شهریه های نجومی رشته های علوم پزشکی که سالانه به دهها میلیون تومان می رسد و تفاوتی بین کسانی که از طریق کانکور پذیرفته می شوند وجود ندارد.
این در حالیست که اکثر مهاجرین در ایران قشر کارگر هستند و از طرفی دانشجویان حق اشتغال به کار ندارند و توانایی پرداخت چنین شهریه هایی را ندارند.

به گفته برخی دانشجویان افغانستانی قرار بوده است ابتدا جناب وزیر تحصیلات عالی با دانشجویان دیدار و پس از مطلع شدن از مشکلات آنان با مقامات ایرانی وارد گفتگو شود اما چنین اتفاقی نیفتاد چرا که وزیر تحصیلات عالی افغانستان بدون توجه به مشکلات دانشجویان و پیش از دیدار با آنان با مقامات ایران وارد گفتگو شد و سپس جلسه ای صوری حاضر شد و جلسه را به منظور اشتراک در ضیافت شام وزیر علوم ایران بدون پرسش و پاسخ با دانشجویان ترک کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزیر تحصیلات
دانشجویان مهاجر
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   من به عنوان یک شهروند ایرانی که حدود یکسال برای پزشکی تلاش کردم نتونستم پزشکی بیارم بعدش و مجبورم چند صد میلیون بدم و برم دانشگاه آزاد یاردیس و میبینم متاسفانه بعضی از افراد توقعاتی حتی بیشتر از خود ما مردم ایران دارند
به خدا وضع ایران برای ما مردم ایران هم خراب است فقط برای شما دوستان نیست

>>>   کجایش افتخار است که در وطن خود زمینه تحصیل رابرای اتباعش مهیا کرده نمیوانید

>>>   او ....!
آدم که در یک کشور خارجی میرود و با مهاجران کشور اش حرف میزند، دیپلو ماسی را در نظر میگیرد و قسمی حرف میزند که باعث رنجش خاطر کشور میزبان نگردد.
این چه معنی است که شما اینجا هر چقدر درس بخوانید، بازهم خارجی هستید و از امتیازات ایرانی بودن مستفید نمیشوید؟
آیا مسؤلین ایرانی این حرف های ترا نمیشنوند؟
آدم میگوید که ما از مسؤلین کشور برادر ایران که در عرصه های مختلف به پناهندگان افغانی کمک نموده اند، ابراز امتنان میکنیم و بعضی مشکلات هایی که در بعضی عرصه ها وجود دارند، با در نظر داشت امکانات، کوشش میکنیم تا با کمک های مشترک مان، حل گردند.

>>>   بلی ان تحصیل کرده ها را بیارید تا زودتر طمعه خبیثان و نجسان حملات انتحاری برادران ناراضی تان ترورستان طالبان گردند چنانی که دیگر تحصیل کرده ها را دقیق و سنجیده شده و احصاییه گرفته شده محل تثبیت شده جاسوسان ای اس ای به رهبریت گلبدین حکمتیار قصاب کابل دشمن سر سخت مردم هزاره بواسط انتحاری های طالبان ترورست از بین برده شوند .

>>>   نجیب معروف داکتر نجیب و نام دیگر آن گاو است. نجیب یک شخص متعصب، وطنفروش، خایین و قاتل 2 میلیون افغانستانی است. او در شکنجه کردن همه اقوام به شمول قوم پشتون شهرت داشت. کله او پر از تعصب قومی و زبانی بود. او در منافقت و شیطنت هم مهارت داشت. جوان های امروز بدون ازینکه حقیقت را درک کنند به چند متن فیسبوکی اکتفا میکنند و از خاین قهرمان می سازند.
قاسم ماما

>>>   خوب کرده این دانش جویان باید وضعیت اقتصادی افغانستان را درک کرده تقاضا کنند
فهیم نوری افغانی فعلا مقیم مشهد

>>>   گدایی از امریکا, اروپا, عربها و دیگر کشورها خجالت اور نسیت فقط گدایی از ایران خجالت آور است هههههههه

>>>   به ـقاسم ماما!
ده درکجا درخت ها درکجا !
نجیب قهرمان ملی بود

>>>   خاک بر سر اشرف غنی ووزرایی قوم پرستش که منافع کشورش را فدای دستورات کشور عربستان نوکر امریکا میکند.
نادرشاه

>>>   شما و بقیه همکارانتان در دولت چیکار برای این مردم کردید که آمدی اینجا این حرف ها را میزنی؟ خیلی از این کسانی که شما براشون سخنرانی کردی ایران به دنیا اومدن اینجا هم دارن زندگی میکنن حالا شما 1 بار در طول سال امدی به شان سر زدی حق نداری انها را تحقیر کنی.
این مردم هر چه هستند و هر چه دارند از زحمت خودشان هست نه منت دولت ایران بر سرشان هست نه منت دولت اشرف غنی.
ما ایرانیا هم به سختی زندگی میکنیم در زندگی کمبود داریم و مشکلات ولی بالاخره زندگی میگذره.مهاجران هم زندگی خودشان را میکنند و قطعا مشکلاتی دارند اما شرایط زندگی همین است که هست فعلا.
شما هم برای حفظ ابرو و عزت خودتان و اقای اشرف غنی از ناتو و عربستان هم گدایی نکنید.

>>>   اولا درخواست عاقلانه از کشور برادر نامش همکاری است نه گدائی اما درخواست های مکرر از امریکا و عربستان که هر روز کشورمان را ویرانه می نمایند عزت است ؟ عایشه از ایران

>>>   از مجموع فرمایشات نجیب وزیر چنین استفاده می شود که ایشان شایستگی وزارت را ندارد. هوایی صحبت کرده است. تعامل علمی غیر از گدایی است. گذشته از این، شما که از عالم و آدم گدایی می کنید پس مانده های غرب را نوش جان می کنید. نوبت که به ایران می رسد غرور کاذب تان گل می کند حرف هایی می گویید که ارباب تان آمریکا را خوشحال کنید. نامرد اگر کاری نمی کنید کارهای انجام یافته را به نام خود مصادره نکنید. این تعداد محصل قبل از شما بوده و روند رو به افزایش دارد. ما از جمهوری اسلامی ایران تشکر ویژه داریم و بر حکومت اشرف خانم نفرین ابدی نثار می کنیم و از وزارت تحصیلات عالی ایران تقاضا داریم شما مطابق روند سابق به همکاری تان ادامه بدهید.کار به کار دولت فاسد افغانستان نداشته باشید

>>>   دولتی که از رئیس تا وزیر و نماینده اش گدایی می کند و دلالی می کند نوبت به ایران که رسید قیافه وزیر به خود می گیرد. گدایان جهان در برابر ایران متحد شوید ؟؟ چون آمریکای جهان خوار می خواهد

>>>   وزیر تحصیلات عالی اولش مزدور خارجی های زد ایران است
دوم اگر این همه فارغ تحصیل از این بیاید من مطمعین استم که وزیر تحصیلات عالی برادران ناراضی و انتحاری خود را میفرسته تا فارغ تحصیل را از بین ببره مثل دهمزنگ
احمد از کابل

>>>   پیشنهاد من به دولت افغانستان این هست که به مسئولین ایران برای تأسیس یک پردیس دانشگاهی مخصوص اتباع افغانستان در تهران مذاکره کند
این دانشگاه میتواند از اساتید افغانستانی ساکن ایران یا اساتید پروازی استفاده کند
مدرک این دانشگاه هم برای خود افغانستان اعتبار داشته باشد
اینطور میتوانند طبقه ای از تحصیلکردگان مهاجر را برای برگشت و خدمت به کشورشان تربیت کنند

>>>   الان حرف حساب این آقا چی بود؟

>>>   انسانی تا اینحد کم شعور و بیسواد قطعا یه ملت را بر باد میدهد
او گول تعداد محصلین افغانستانی را میخورد و مغرور میشود و این حرف هارا میگوید چون خیالش راحت هست بدون کمک ایران هم محصل وجود دارد اما نمیگوید با این کم شعوری پای ایران را از کمک در دیگر زمینه ها قطع میکند و دودش را ملت افغانستان باید تحمل کنند
مگر چند نفر از فارق التحصیلان به افغانستان بازمیگردند؟
هرکه درسش خوب بود به اروپا رفت
این مرد اصلا از سیاست چیزی نمیداند
قطعا کشور را بر باد خواهد داد
محمد قیاسی ایران

>>>   افغانی ها یی که درایران هستندازایران خارج از ورود افغانی ها به ایران جلوگیری وافغانی ها درکشورخودشان تحصیل کنندتامجبوربه گدایی نشوند
رضا اصفهان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است