مردم ِهراسان از ثبت نام انتخابات
همچنانکه در راستای سازماندهی انتخابات، ثبت نام جایگزین کارت های رای دهی شد مردم هراسان از برچست خوردن شناسنامه های الکترونیکی در دوران ناامنی تروریستان حضور کمرنگ در انتخابات دارند 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۱    ۱۳۹۷/۲/۲ کد خبر: 150144 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حکومت اشرف غنی پس از سنگ اندازی های بسیار بر سر اصلاحات انتخاباتی و شناسنامه های الکترنیک در اقدامی بی سابقه، ثبت نام را جایگزین کارت های رای دهی برای انتخابات پارلمان و شورای ولسوالی ها کرد.

در حالیکه عدم آگاهی های لازم در جهت آشنا شدن مردم با روند ثبت نام در کنار زمان محدود برای آن، هم حضور زنان بسیار کم رنگ می باشد و هم تعداد کمی اقدام به ثبت نام کردند.

از جانب دیگر، بسیاری از مردم هراسان از برچسب خوردن شناسنامه های الکترونیک از ثبت نام پرهیز می کنند که این خود یکی از معضلات در روند ابتدایی انتخابات می باشد و حال چرا باید مردم با وجود تجربه تلخ انتخابات گوسفندی ریاست جمهوری گذشته در کنار ناامنی های گسترده در انتخابات سازماندهی شده شرکت کنند؟

زمانیکه طالبان اقدام به تهدید و تحریم انتخابات می کنند و بر 50 فیصد جغرافیا و جمعیت افغانستان حاکمیت دارند آیا حکومت باید اقدام به ثبت نام رای دهندگان آنهم با برچسب گذاشتن بر شناسنامه های الکترونیک می کرد.

و همچنان که روند ثبت نام در مناطق مختلف با توجه به سرشماری نفوس هوایی حکومت در هاله ای از ابهام است، اینگونه به نظر می رسد که ارگ در راستای سازماندهی انتخابات در ناامن ترین دوران و سردرگمی ها از روند ثبت نام تا رای دهی به منافع خود دست می یابد.

این در حالی است که کمیسیون انتخاباتی که حتی قادر به تامین مراکز رای دهی در مناطق تحت حاکمیت حکومت نیز نمی باشد، تاریخی محدود برای این روند در نظر گرفته است، بر اساس اعلام این کمیسیون، روند ثبت نام تا روز 23 ثور در مراکز ولایت ها، از 25 ثور تا هفتم جوزا در مراکز ولسوالی ها و از نهم تا 22 جوزا در روستاها ادامه خواهد یافت.

در این میان، ضعف کمیسیون انتخابات در مرحله نخست و اولین روزهای ثبت نام سبب چالش بزرگ بر سر راه انتخابات شده است و همچنان که تنها دوازده هزار تن با حضور بیست فیصدی زنان اقدام به ثبت نام کرده اند، بسیاری از مراکز ثبت نام فاقد تابلو می باشد.

حکومت اشرف غنی که در چهار سال گذشته راه را بر اصلاحات بست و از جانب دیگر با سیاست قبیله ای سبب گسترش ناامنی و قدرت یابی گروه های تروریستی در جای جای کشور شد هر عملی که صورت می دهد در جهت تقلب و معامله می باشد، جز این چرا به جای صرف هزینه های هنگفت ثبت نام در عدم آشنایی مردم با این روند، توزیع شناسنامه ها را روی دست نگرفت.

از سوی دیگر، سرشماری نفوس هوایی که جمعیت مناطق مرکزی و شمالی با ریزش 50 فیصدی جمعیت روبه رو بوده و در مقابل، مناطق پشتون نشین افزایش صد فیصدی جمعیت داشته است ثبت نام نیز بر اساس آن انجام می شود و اگر انتخابات گذشته در تقلب های آشکار برای غنی چالش برانگیز بود اکنون به سادگی صورت خواهد گرفت.

انتخابات از ابتدای روی کارآمدن اشرف غنی در مرحله سازماندهی به سر می برد و همچنان که ارگ به خوبی با بی اعتمادی مردم نسبت به شفافیت انتخابات آگاه است، اقدام به جایگزین کردن ثبت نام بنا به سرشماری نفوس هوایی کرده تا اگر مشارکت مردمی کاهش یابد، قومیت های رانده شده پاکستان در کنار تقلب ها برای جبران آن محیا باشد.

ثبت نام رای دهندگان تنها سرپوشی فریبنده بر عمق تقلب حکومت در روند انتخابات است و همچنان که اشرف غنی در روزهای پایانی دولت وحدت ملی به سر می برد، تمامی راه ها را بر تداوم قدرت خود همواره کرده از به انزوا کشاندن رهبران جهادی و سیاسی تا همراه کردن حکمتیار برای ایجاد سد در برابر مخالفان.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   بخاطر جلوگیری از خونریزی و قتل و قتال بهتر است از همچو انتخابات جداً پرهیز گردد در غیر آن عده محدودی که خواهان بلا قید و شرط انتخابات اند آنان فقط در انتظار روز های چور دوباره و غضب تمام مال بیت المال اند که اگر به قیمت از بین رفتن جان تمام افغانها هم شود. ازینرو ما در کشوری زنده گی میکنیم که همه چیز های ما تحت یک اسارت شدید قرار داشته و توان استقلالیت آن بدست ما نیست بهتر است بخاطر جلوگیری از خونریزی هموطنان ما همی حکومت دو سره تا هر وقتی که ادامه پیدا میکنه پیدا کنه تا که الله ج بر حال ملت ما رحم نموده و ما را از شر این جنایات در امان خود نگهدارد.
تشکر

>>>   لعنتيها باز هم امروز مردم ما را در نزديك اداره سبت نام واى دهى به خاك و خون كشاند. ل...

>>>   همه لب به شکایت گشوده انداما طرف مقابل آرام کار خود را به پیش می برد.گواینکه همه محکوم به مرگ سیاسی هستند و این امر را سرنوشت محتوم خود می دانند که راه گریزی نیست. وقت همه می دانند که ارگ نشینان دست به اقدامات خطر ناک می زند و سبب تمام بد بختی خود ارگ است، چرا از سوی هیچ رهبر غیر اوغان اقدامی صورت نمی گیرد. عطا مامد با تمام پف پتاق خود عقب رفت و خاموشی اختیار کرده و نگران ثروت باد آورده خود است. پس همه محکوم به مرگیم
علی امیری

>>>   فکر میکنم که کریم خلیلی رییس شورای صلح، بخاطر حفظ بی طرفی میان دولت و طالبان، در انتخابات ثبت نام نکرده است، از همین جهت اشرف غنی قهر شده است و عملیات انتحاری برضد هزاره ها را انجام داده است.
شاید هم به خاطر این که هزاره ها نظر به پشتون ها و دیگر اقوام، زیادتر در مراکز رای دهی ثب نام کرده اند و هم درخواست اعلان نتایج ثبت نان رای دهندگان را دارند، دولت بخاطر جلوگیری از ثبت نام زیاد تر هزاره ها در مراکز رای دهی، این حمله انتحاری را براه انداخته است.
و بالاخره شاید بخاطر آن که هزاره ها زیادتر به مراکز رای گیری آمده ثبت نام کنند، این حمله انتحاری را براه انداختند ، تا هزاره ها زیادتر در انتخابات سهم بگیرند و نشان ندهند که ما ترسیدیم و ثبت نام نمی کنیم.
چنانچه چندین مرتبه در کربلا حملات انتحاری صورت گرفت تا مردم از رفتن به کربلا و حمله انتحاری بترسند، اما مردم نترسیدند و از تعداد زایرین نیز کم نشد.
بهر صورت این حمله نه از طالبان و نه از داعش است، بلکه از خود دولت یعنی طالبان و داعش داخل ارگ است.
اما دولت نیز طوری نشان میدهدکه کار داعش است و امروز در ننگرهار نیز سر سه تن را دولت، بنام داعش برید، تا به هزاره ها نشان میدهد که ما پشتون ها نیز قربانی عملیات داعش هستیم، اما در مورد تعداد تلفات سخن نمیگویند که در ننگرهار سه نفر پشتون تلف شد، اما در حمله انتحاری برضد هزاره ها بیش از پنجاه نفر کشته و یکصد و چند نفر زخمی شدند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است