چرا در اجلاس بُن شكست خورديم؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۱    ۱۳۹۷/۲/۱ کد خبر: 150141 منبع: پرینت

در مسایل سياسي تاريخي و...واقع گرا بايد باشيم. بادروغ گفتن، تهمت زدن، توهين كردن، عوام فريبي چيزي بدست نمي آوريم بلكه چيزهاي را از دست خواهيم داد.
يك عده توهين مي كنيم، يك عده به اين آن تهمت ناروا مي بنديم، اين به خودي خودش از دست دادن وحدت و نفرت پراكني مي شود.

نقدكردن مسایل بايد در چهارچوب ادبيات درست صورت گيرد.
يكي از مسایل مهم اجلاس بن بوده كه اكثريت به اتفاق از آن آزرده خاطر هستند.
چرا جبهه شمال در اجلاس بُن شكست خورد؟
خليل زاد (پشتون تبار) به عنوان نماينده آمريكا گرداننده أصلي سياست آمريكا در افغانستان بود. وي در مورد كرزي موافقت كشورهاي ايران، پاكستان، هند، روسيه،
عربستان و أخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل را جلب كرده بود.

مذاكره كنندگان جبهه شمال در حالي نمايندگان أصلي دولت و مردم آريانا بودند اما نقش فرعي داشتند. آنها از روابط حاكم در دنياي سياست آن روزها نمي دانستند. آنها فاقد بينش سياسي بودند. تصور مي كردند يك نَفَر رییس جمهور (كرزي) باشد كاري كرده نمي تواند! اما به مرور زمان اين يك نَفَر (كرزي) بود همه را سر به نيست و نابود كرد...

راه پيروزي چگونه بود؟
١-مذاكرات را بايد در كابل بر گزار مي كردند. هم توان و قدرت شان را به جهان نشان مي دادند كه دولت و حاكميت در كابل وجود دارد، هم جاي براي نشاندن گپ خود در مذاكرات داشتند.

٢-به دولت آمريكا در مورد خليلزاد پيام صريح ورشن مي فرستادند كه وي يك پشتون افراطي ومتعصب قومي است از دولت آمريكا مي خواستند يك نماينده جايگزين را در اجلاس اعزام كند.

٣- به كشورهاي منطقه نماينده مي فرستادند در مورد روابط شان گفتگو مي كردند... آنها متاسفانه اطلاعات كافي نداشتند. حتي كشورهاي هم پيمان آنها مانند ايران، هند، روسيه با ریيس جمهور شدن كرزي موافقت كردند وگرنه اين كشورها دقيقاً افراد را زير نظر دارند انديشه ها و باورها و گذشته آنها را مي دانند. با اين وجود به علت عدم درك مذاكره كنندگان اتحاد شمال از سياست حتي دوستان آنها با پيشنهاد خليلزاد موافقت كردند.

به هرحال باختن در مذاكرات اجلاس بن عمدي نبود يك اشتباه بود. آنهم بزرگترين اشتباه سياسي يك دولت در تاريخ بوده!

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اجلاس بن
گل امیری
نظرات بینندگان:

>>>   وطندار با عرض معذرت شما نگفتید همه رهدزدان شمال به شمول شما آدمهای کودن هستند، همیشه ادعای برتری میکنند اما عقل پوست کردن شلغم را هم ندارند و
همه دنیا را گنهکار می پندارند و خود را موسیچه بیگناه ، جهان دوره مردار چلی ربانی را تجربه گرده بود و میدانستند از کله های خام چیزی بور نمیشه.

>>>   محترم عباس علی زاده که به بروسلی افغانستان مشهور است و در حال حاضر در کشور هندوستان و در حضور استادان فلم ، سینما و شبکه های معروف تلویزیونی قرار دارد، برنده نخستین جایزه ی جشنواره ای فستیوال فلم بین المللی (innovative) شد و نیز لقب هنرپیشه بین المللی را کسب کرد.
بروسلی افغانستان در مدت کوتاه بخاطر شباهت با بروسلی چینی به شهرت جهانی دست یافت
-- این موفقیت رابرای بروزعلی هموطن خویش تبریک گفته از خداوندپیروزی های بزرگتر رابرایش آرزو داریم
ر

>>>   چون از ابتدا تا انتها هدفی جز فساد نداشتند

>>>   نجیب خان سلام یکی از نزیکان و هم نشینان ربانی نوشته ای که زیر می اید در همین سایت به نشر رسانده است. صریحاً نشان ثابت می سازد که مسئله فروختن است نه اشتباه. من می خواهم اضافه کنم که اگر امریکا ربانی و یا قانونی را مفید تر از کرزی می پنداشت، دران صورت کرزی که پسر خاله بوش نه بود. کرزی بهتر از ربانی مزدور بود.

قانونى در نبود استاد شهيد ربانى دروغ مى گويد.
كسانىكه در جريان اند مى دانند كه كودتا عليه استاد ربانى قبل از داير شدن كنفرانس بن آغاز شده بود ، اولين نشست نماينده هاى سى آى اى با قانونى ، عبدالله و مرحوم ملا فهيم در فرودگاه بگرام و پنجشير صورت گرفته بود و مبلغ هاى هنگفت را هم اين سه نفر از امريكا و سازمان سى ، آى ، اى بدست آورده بودند و تعهد كردند تا استاد را كنار بزنند.
صد ها سند در مورد وجود دارد. سخنان استاد ربانى در آرشيف بى بى سى موجود است.

دوام كنفرانس بن به چندين روز هم ناشى از نارضايتى استاد ربانى بود و استاد به هيچ وجه با اجنداى كنفرانس بن موافق نبود، قانونى واضح در بن گفته بود اگر استاد كنار نرود ما به زور او را كنار مى زنيم.

شناخت قانونى و عبدالله با كرزى از نشست هاى دوامدارى است كه در زمان تسلط طالبان در آلمان قايم شده بود ، قانونى روابط را هم با شاه سابق قايم كرده بود كه كرزى واسطه آن بود.
البته فرصت نيست و فيسبوك هم حوصله اى جزیيات را ندارد ، ورنه من در آن زمان با استاد ربانى همكارى نزديك داشتم و از همه خيانت هاى قانونى ، عبدالله و فهيم با خبرم ، استاد اگر حيات مى داشت سخنان او را در مورد اين سه فرد مى نوشتم.
احمد ارام

>>>   خلیل راد یک پشتون متعصب نیست. زبرا در طول زندگی اش شاید پشتو گپ نزده باشد.او در مزار بزرگ شده است و در همانجا مکتب را نیز به دری خوانده است.
کرزی نیز پشتون متعصب نیست،زیرا نه در حزب اسلامی بوده است و نه هم خلقی بوده است،بلکه در حزب جبهه نجات اسلامی به رهبری صبغت الله مجددی لوده است.
اشرف غنی نیز ازین که خانم اش دری حرف میزند،معلوم میشود که در خانه نیز دری گپ میزدند و پشتون متعصب نیست.
اما هرکدام آنها بخاطر گرفتن قدرت و حفظ قدرت،خود را به هر لباسی زده اند،ار طرفداری از جنبش شمال در جنگ در مقابل طالبان گرفته،تا مصالحه با آنها.
آیا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش کدام کس اشرف غنی را منحیث پشتون متعصب و یا نماینده پشتون ها و طالب ها یاد میکرد؟
معلومدار نی.چون حامد کرزی طالبان را منحیث تروریست میدانست و از بمباردمان امریکا در مقابل آنها حمایت میکرد.
اما با آمدن بارک اوباما که ار حزب دموکرات های امریکا یعنی بنیادگذار طالبان در پاکستان در زمان بیل کلینتن بود و خانم هیلری کلینتن وزیر خارجه امریکا نیز ار طرفداران طالبان و پاکستان بود،مصالحه ملی و مذاکره با طالبان بنیان آمد و کرزی نیز سیاست خویش را مطابق سیاست امریکا تغیر داد.
اشرف غنی نیز تا زمان انتخابات ریاست جمهوری منحیث پشتون متعصب شناخته نمی شد.
اما بعد از آنکه دوستم خواستار صلاحیت زیاد در پوست معاونیت ریاست جمهوری شد و بعداً توسط توطئه از دولت اخراج شد و جنبش شمال دوباره با اتحاد دوستم و عطا محمد نور و محقق ایجاد شد،اینجا بود که اشرف غنی خود را در خطر احساس کرد و با آوردن گلبدین ار پاکستان به افغانستان.خود را در لباس پشتوتیزم زد و از گلبدین منحیث فشار نظامی بالای اتحاد شمال دوباره تاسیس شده.کار گرفت.
حالا همه گروپ ها و اتحاد ها و غیر اتحاد ها،منتظر انتخابات بعدی ریاست جمهوری هستند و پر ها ار سر تقسیم میشوند.

>>>   کجا پیروز شدید که در بن ناکام بودید ؟؟

>>>   افغانها دایم کامیابی های نایاب راکه به خون ملت در میدان مبارزه بدست می آورند در میز مذاکره باسانی ازدست می دهند هنوز هم می بازند دیگر این گپ ها که چنین می شد ویا چنان می شد از خینه بعد از عید هم بدتراست.

>>>   كانفرانس بن طرح قبلي دشمنان اسلام بوده، كشته شدن مسعود و عبدالحق قبل از آن و روي كار آوردن كرزي، قانوني، عبدالله، فهيم هم طرح شده بود، در غير آن ستار سيرت شخصيت شناخته شده در عالم اسلام بود و طرفداري ملي هم با او ميبود، اما دشمنان نميخواستند أشخاص كار فهم و ملي و جهادي در قدرت بمانند. حتي حاجي قدير هم چندين بار قهر نموده و مجلس را ترك ميكرد.

>>>   دوست گرامی گل امیری!
اگر ما فاقد بینیش ودانش سیاسی بودیم کشور های چون روس وایران وهند چرا این فریب را خوردند؟انها که سازمانهای قوی استخباراتی ومشاورین ومحللین نخبه وکار کشته داشتند ومیدانستند انتخاب امریکا گاهی مصالح انهارا تامین نمیکند ودر چنین شرایط کسی را که انها می اورند از هر حیث توانا ودر امور سیاست وخدعه ونیرنگ دانا میباشد خوب معلوم بود که روسها دران زمان قدرت وتوانای خویش را به حیث یک معارض از دست داده بیشتر در مورد خود می سنجید تا دیگران وهند هم به همین قدر بسنده کرده بود که کرزی تحصیل کرده ای ان دیار بود وشاید هم کرزی با زرنگی وشطارتی که دارد با تماس های مخفی رضایت خاطر هندو ها را جلب نموده بود وایران هم اگر رضایتش را خوش خدمتی محسوب نکنیم یا در برابر بعض امتیاز ها ویا هم روی بیچارگی ویاهم به اساس اتفاق در کلیات از انتخاب وتعیین شخص مورد نظرش انصراف داده باشد
ما یعنی دولت ربانی وشخص برهان الدین ربانی نظرش این بود که کنفرانس در داخل کشور بر گزار گردد ولی از سوی یاران خود باخته وخود فروخته ای جون عبدالله ومحمدی وقانونی دستگیر ودر بگرام ویا گلبهارزندانی شد وبعد از موافقه ای بن تحت الحفظ به ارگ اورده شده وانتقال قدرت نمایشی را انجام دادند انهای که امروزه پاکستان وپاکستانی هارا عنوان مینمایند میخواهند روی تجاوز واشغال ووطن فروشی خود سرپوش نهند پاکستان به دستور انگلیس وامریکاتمام کشور را اشغال نموده بود ولی به اساس امر خارجی ها یک شبه نیروهای خودرا از طریق زمین وهوا بیرون نمودند پس انها چه قدرت داشتند که دریک مسله ای مهم نظر بدهند شاید پانزده سال بعد اگر حیات یاریش دهد قانونی حقایق ناگفتنی فراوان دارد که خواهد گفت تا هنوز از حقایق پشت پرده سخن نگفته ونا گفته های بیشمار دارد که کنون وقت اجازه نمیدهد
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   اینهانه تنها به یچ کس صادق نیستند بلکه حتی به همان استاد ربانی هم صادق نبودند

>>>   تکرار اشتباه گناه است
در انتخابات های پیش رو جبران اشتباه کنید

>>>   بعداز ... زدن چهار زانوزدن چه فایده دارد حال خودرارسوای عالم میسازید ومردم شمارا خاین کشورخطاب میکنندسر شما از زدن است باید به دار آویخته شوید و کفن کش قدیم را هم بخواهند تا یک چوب را همراه خود بیاورد وشمارا جزا بدهد

>>>   می شود که نوشته بالا از یک بی منطق ملحد است که غرض ورزانه چرند نوشته و افغان پیپر هم متاسفانه آن را به نشر رسانده!
از حق نگذریم مستقل ترین و با درایت ترین چهره ای که زمام کشور را به عنوان زعیم کشور به دست گرفته، استاد شهید ربانی رحمت الله علیه بوده که صاحب نظران منطقه و جهان او را پیر خرد می خواندند. استاد کسی بود که دانشش را هیچ رئیس جمهوری در جهان معاصر سراغ کرد.
حاجی عبدالقیوم

>>>   حاجی صاحب عبدالقیوم ، تره کی هم نابغه شرق بود دانش ربانی صاحب راهم درجهان هیچکس نداشت ، وجناب اشرف غنی هم متفکر دوم جهان است به همه این نوابغ چرا روز به روز کارمابدتر میشود ؟؟؟

>>>   حرکه کج رفت میافتد!!!!!!!! دزدان سقوی خوب ګلها را کشت کردند! ربانی ناموس فروش(اردو فروش)نه به خدا روی دارد و نه به مردم!!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است