آرای مردم باید مدیریت شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۴    ۱۳۹۷/۱/۳۰ کد خبر: 150065 منبع: پرینت

پارلمان از اهمیت بسیار بالایی در ساختار یک نظام دموکراتیک برخوردار است بنابراین در کشورهای توسعه‌ یافته که دارای نظام دموکراتیک و احزاب قدرتمند هستند همه احزاب برای بدست‌ آوردن کرسی‌ های پارلمان تلاش و برنامه‌ریزی می‌ کنند.

پارلمان مرکز قانونگذاری کشور است و هر حزب، قوم، طبقه و... که دارای نماینده‌ های زیاد، فعال و شایسته در پارلمان باشند اجازه نخواهند داد قوانینی که به ضرر مردم، حزب، قوم، طبقه و... باشد در پارلمان تصویب شود.

از سوی دیگر پارلمان نظارت بر عملکرد قوه مجریه و تصویب بودجه سالانه را نیز برعهده دارد بنابراین هر گروه و جریانی که نماینده‌ های فعال و شایسته‌ای داشته باشد آنها می‌ توانند برای حوزه انتخابیه شان با ادارات دولتی رایزنی و بودجه و پروژه‌ هایی را برای آن مناطق جذب نمایند. بی‌ توجهی به انتخابات پارلمانی ممکن است ما را از فرستادن نماینده در پارلمان محروم و در نتیجه قوانینی که بر ضرر مردم ما است ممکن است در پارلمان تصویب شود.

با توجه به اینکه مردم مدنی ما در انتخابات به صورت گسترده اشتراک خواهند کرد مدیریت آرا از اهمیت زیادی برخوردار است مردم باید به کاندیداهای شایسته رای دهند و رای شان هم باید حساب شده باشد یعنی همه مردم به یک یا چند یا دو نفر رای ندهند تا بتوانند افراد بیشتری را وارد پارلمان نمایند.

از باب نمونه اگر آرای غرب کابل درست مدیریت شود ما می‌ توانیم بیش از بیست نماینده کابل را به خود اختصاص دهیم در انتخابات دور گذشته پارلمان نزدیک به هشتاد هزار رای فقط به صندوق‌ های بشردوست و محقق ریخته شده بود در حالیکه با همین مقدار رای بیش از هشت نفر را می‌ شد وارد پارلمان کرد زیرا نفر آخر کابل (عالمی بلخی) که وارد پارلمان گردید تنها 2400 رای داشت.

ما می‌توانیم با مدیریت درست حتی از هر یک از حوزه‌ های انتخابیه قندهار، فراه و نیمروز یک کاندید زن را وارد پارلمان نماییم زیرا در هر یکی از این ولایات هزاره‌های زیادی زندگی می‌ کنند که اگر همه شان به یک‌ نفر زن رای دهند او را وارد پارلمان خواهند کرد زیرا زنان براساس سهمیه‌ بندی به رای خیلی زیادی نیاز ندارند.

محمد نسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جعفری
انتخابات
مدیریت
نظرات بینندگان:

>>>   احزاب پرخور و مزاحم مردم ، چقدر مفت طلب شده که بجای مدیریت خوده مردم میخواهند بیش از این جان بی رمق مردم شان به تکه های بیشتر تقسیم کنند و بین خودشان بطور مافیایی بفروشند و سر به یخن خود نمیکنند که چرا ایقدر از جان مردم خون میکشند و آیا کدام طرح برای کاهش مشکلات بین مردم دارند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است