افغانستان به ايجاد "انستيتيوت مصالحه" ضرورت دارد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۱    ۱۳۹۷/۱/۳۰ کد خبر: 150026 منبع: پرینت

افغانستان به ايجاد "انستيتيوت مصالحه" ضرورت دارد.

مصالحه يک پروسه ی هميشه در حرکت است. مصالحه جزو جداناپذير سياست است و مصالحه با تدابير سياسی تحقق می يابد، مصالحه ضرورت هر روز است، مصالحه در هر جا و هر زمان دارای محتوا و شکل يکسان نيست.

محتوا و شکل مصالحه با اهداف و خواسته های طرف ها در يک روياروی تعيين می شوند. انستيتيوت مصالحه می تواند تفکر مصالحه، تاريخ مصالحه، ضرورت مصالحه و ارزش هایی که بين طرفين منازعه اعتماد ايجاد می کند و طرف ها را به تفاهم و ديالوگ تشويق می کند ايجاد نمايند.

افغانستان بشدت به ارزش هایی ضرورت دارد که بر نفرت، انتقام، تعصب، تبعيض و ... غلبه کند و به ارزش هایی ضرورت دارد که بر ذهنيت و منطق جنگ و کشتار غلبه کند همچنان انستيتيوت مصالحه عناصری که در جامعه موجب نفرت، تعصب، دشمن سازی و ايجاد فاصله اجتماعی و بی باوری اجتماعی می شوند تشخيص و مطالعه کنند. ثبات و صلح در يک جامعه پيوسته و هميشه به مطالعه و تشخيص از يک طرف عناصر تقسيم کننده و از طرف ديگر به ارزش های یکجا کننده ضرورت دارد.

افغانستان خانه ی تفاوت ها، اختلافات و تضادها است و موجوديت همين تفاوت ها، اختلافات و تضادها است که ضرورت توافق و مصالحه را بوجود می آورد. در اين کشور هر روز و هر لحظه ضرورت تفاهم، ديالوگ و مصالحه احساس می شود.

انستيتيوت مصالحه می تواند در جامعه علاوه بر تصادمات و روياروی ها و جنگ ها موجود علل و امکانات بروز تصادمات، روياروی ها و جنگ های آينده را مطالعه و پيش بينی کند و راه های جلوگيری از آنها را بوجود آورند و نشان دهند که حاکميت کدام ارزش ها در جامعه می تواند در آينده افغانستان بدون جنگ و جنگ ها باشد.

در دنيای ما جامعه يکسان و يا جامعه بدون تفاوت ها، اختلافات و تضادها پيدا نمی شود مساله اساسی اين است که باید در جامعه راه ها و تدابيری وجود داشته باشد که اين تفاوت ها، اختلافات و ... به دشمنی تبديل نشوند.

دستگیر روشنیالی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روشنیالی
مصالحه
جامعه افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   محترم دستگیر روشنیالی رییس انستیتوت مصالحه افغانستان:
قسمی که ما و شما خبر داریم، همه ساله یک تعداد زیادی ازجوانان ما در امتحانات کانکور، نمرات معیاری کانکور را پوره کرده نمیتوانند و در نتیجه از راه یافتن به دانشگاه ها و پوهنتون ها محروم میشوند.
چه میشود که ما و شما زمینه جذب این افراد بیگناه و کم نمره و کم سویه را، درین انستیتوت جذب کنیم.
زیرا آنها حد اقل خواهند فهمید که صدا از یک دست بر نمی آید و شما هرچقدر که نعره صلح سر بدهبد، اما جانب مقابل با حمله انتحاری و قتل و کشتار و حمله به سربازان و پاسگاه های امنیتی، جواب بدهند، امکانات صلح با آنها موجود نیست.
بنأ همین جوانان بیگناه و کم سواد ، از همین رهبران نا فهمی مانند کرزی و اشرف غنی و خلیلی و غیره، این موضوع را خوبتر درک خواهند کرد.

>>>   پس یک وزیر مصالحه هم ضرورت میشه

>>>   ما به دولت و رهبران با ابهت و شجاعت لازم داريم. صلح با تروريست و جنايتكار در هيچ اينستيتوت و فاكولته اي و كتابي وجود ندارد. هرچي هم كه ورق زنيد بازهم ملموس كردن واژه پاك و زيباي صلح است به سياستكاري هاي دروغين و زشت.
اگر ما مسلمانيم بايد بدانيم كه گروه شريري مثل ظالمان و طالبان هيچ وقت از صاحبان خود روگردان نيستند. و خداوند ج دستور نابودي گروه شري كه هيچ به صلح رو نميآورند را داده است .
بايد زور غالب باشد تا گفتگو با طالب باشد.
اين انيستيتوت بازي براي دادن مشروعيت دروغي و يافتن بهانه هاي بيشتر به روند دولت داري زمام داران ماست. تا در آينده هم همينطور ادامه داده شود.
باحترام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است