حادثه كوچكى كه منشا بحران بزرگى شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۷/۱/۲۹ کد خبر: 149963 منبع: پرینت

در اواخر ماه حمل سال 1357 يعنى دقيقا چهل سال قبل از امروز مير اكبر خيبر يكى از رهبران پيشتاز جناح پرچم حزب دموكراتيک خلق بطور مرموزى در مركز كابل ترور شد.

در مراسم عظيم خاكسپارى وى دو جناح خلق و پرچم كه تا آن زمان در اختلاف درون گروهى بسر مى بردند متحد گرديده و ضمن سخنرانى هاى آتشينى به سردار داوود اخطار سقوط نظام را دادند. داوود رهبران عمده ى هر دو جناح را به غير از حفيظ الله امين زندانى نمود كه در نتيجه قيام نظاميان تحت رهبرى حفيظ الله امين و حمايت شوروى ها نظام جمهورى سردار داوود با قتل او و خانواده اش سقوط و خلق و پرچم به اريكه قدرت تكيه زدند.

تا هنوز راز مرگ مير اكبر خيبر در هاله ى ابهام است برخى آن را توطیه خود جناح چپ براى حذف مهره اى كه روابط مشكوكى با استخبارات داوود داشت می دانند و بعضى هم آن را كار دستگاه كا جى بى براى سقوط سردار داوود كه در آن مقطع روابطش با شوروى ها تيره و به غرب رو آورده بود قلمداد می كنند عده اى هم بر اين عقيده اند كه قتل خيبر بهانه اى براى سركوب جناح چپ متمايل به شوروى توسط دستگاه داوود بود. گمانه هايى مبنى بر دست داشتن گلبدين حكمتيار در اين قضيه نيز است.

اينكه چه كسى، كدام جريان سياسى و يا دستگاه استخباراتى باعث و بانی اين ترور سياسى شد تا هنوز مشخص نيست اما قتل مشكوک خيبر سر آغاز يک بحران بزرگ در تاريخ كشور گرديد كه تبعات مثبت و منفى فراوانى را در قبال داشت كه تا هنوز ادامه دارد.

بسيارى از تحولات بزرگ در تاريخ از يک حادثه ى كوچک آغاز گرديده است همانگونه كه نقطه آغاز بحران چهار دهه اخير كشور ما از اين مرگ رمز آلود شروع شد.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منصوری
میر اکبر خبیر
بحران
قتل
نظرات بینندگان:

>>>   وحید مژده میگوید گُلک مسئولیت ترور خیبر را قبلا بعهده گرفته بود مژده سابق درحزب گلبدین بود

>>>   اگر حرف مژده صحیح باشد درانصورت قتل خیبر کار امریکاییهاست چون گلبدین از نوجوانی جاسوس امریکاییها بوده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است