برداشت وارونه از تاريخ
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۰    ۱۳۹۷/۱/۲۹ کد خبر: 149951 منبع: پرینت

امرالله صالح گفته است: پس از مرگ احمد شاه بابا بنیانگذار افغانستان نوین تا امروز دولت های افغانستان در هیچ جنگ بزرگ فراتر از قریه ها و دهکده های خود ما پیروز نبوده است.

غيرقابل باور است كه شخص خبره و اهل مطالعه اى چون امرالله صالح برداشت و ديدگاه اينچنينى از تاريخ كشورش داشته باشد و يا پيروزى هاى ملت خود را در طول تاريخ در برابر اجانب آزمند، زورگو و متجاوز به سنجه ى واقعبينانه نگرفته باشد.

به روايت تاريخ و بدون مبالغه و گزافه گويى ملت ما همواره پيروز جنگ هاى بزرگ با اجنبى بوده است اما درگيرى ها و تقابل هاى داخلى بوده كه پيوسته عامل تضعيف كننده و بازدارنده ى ايجاد وفاق ملى، مانع تشكيل حكومت قدرتمند مركزى و توسعه و انكشاف همه جانبه افغانستان بوده است.

- آيا شكست هاى خفت بار انگلستان كه آفتاب در سرزمينش غروب نمى كرد و در يكى از آن جنگ ها فقط داكتر برايدن پيام نابودى كامل لشكرشان را منتقل نمود پيروزى نيست؟

- آيا ناكامى ذلتبار ابرقدرت شوروى كه فروپاشى كامل آن را در قبال داشت يک موفقيت چشمگير در تاريخ حماسى كشور ما نيست؟

هرچند اين پيروزى ها براى ملت ما بسيار گران و سنگين تمام شده و هزينه گزافى براى آن پرداخته ايم كه كاش با چنين آزمون هاى دشوار تاريخى مواجه نمى شديم اما روی هم رفته ملت ما همواره از اين ناملايمات روزگار سربلند به در آمده و حماسه هاى درخشانى را در تاريخ شان رقم زده اند.

همانگونه كه من و ميليون ها انسان آزاده اين وطن به رشادت ها و قهرمانى هاى نياكان غيور و سلحشور ما در برابر متجاوزان خارجى مباهات مى كنيم قطعا نسل هاى آگاه، وطندوست و سلاله هاى راستين مبارزان معاصر به كارنامه هاى درخشان و چهره هاى تابناک سرزمين شان افتخار خواهند نمود.

و اين يک سنت پايدار و جاودان تاريخ در تمام زمان ها و مكان ها و در هر عصر و نسلى بوده است و خواهد بود!

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منصوری
تاریخ افغانستان
جنگ
صالح
نظرات بینندگان:

>>>   منصوری صاحب شما پنشیری ها همه خودرا نابغه ورهبر فکر میکنید!!!
انگلیسها هرباز که آمدند به دعوت ومکم افغانها آمدند تاروزیکه پول وافر به اربابان وملکان میدادند هیچ مشکلی نبود اماروزیکه در جیره شان کم وکاستی می آمد سرمخالفت بالا میکردند مثلا همین افرادی که میگویند محمد جان خان عبدالله اچکزی وامثال اینها اعتراض شان صرف وقتی بلند شد که از طرف وایسرای برای نماینده اش درکابل تلگرام یا مکتوب آمد که پول کمتر مصرف کند چون در سطح عمومی بودجه کاستی آمده این نمایندهم جیره همه را کم ساخت طوریکه افرادی که درکوتل خیبر وشاهراه جلال آباد بر ای تامین امنیت پهره میکردندبا هخبر شدن از کمشدن جیره خود اعتراض کرده محل را رها وبدربرار آمدند همینطور دیگران تا آنکه مشکل بزرگتر شدو مخالفت ها بیشتر و منجر به جنگ شد
در جنگ زمان امان الله خان محمدگل مومند قوماندان جبهه ومعاونش در بدل دوصندوق پر از سکه طلا چهار صد عسکر را به کشتن انگریزها داد طوریکه اجساد سربازان در آفتاب سوزان گنده وخوراک وحوش شده بود بعدامعلوم شد که آن سکه ها هم جعلی بوده !
امان الله خان مهمند را بالبلس زناه درشهر گشتاند واگر مداخله مادرش نمیبود اورا اعدام کرده بود
اینست تاریخ واقعی ما!
درجنگ باشوروی پیروز اصلی پاکستان وامریکا بودند نه افغاها !
جناب صالح درست نوشته اند بالآخره همه مجبور میشوند از لاف زدن های دروغین دست بردارند وبه خحقیقت تسلیم شوند
ر

>>>   تو ....درک کردی!
مقصد اش این است که جنگی که منجر به تسلط افغانستان به خارج از افغانستان شده باشد.
سلطان محمود چهارده مرتبه به هند حمله کرد و احمد شاه بابا هفت مرتبه.
اما جنگ ها با انگلیس ها و روس ها،بخاطر حفظ افغانستان بوده است، نه کشور گشایی افغانها.
طور مثال اگر اشرف غنی به اسلام آباد و یا تهران حمله کند و مثل احمد شاه که در دهلی گورنر تعیین کرد، اشرف غنی نیز در اسلام آباد و تهران گورنر تعیین کند، نام اشرف غنی نیز در تاریخ افغانستان ثبت میشود.
و اگر اشرف غنی دعوی کند که مه ده گدایگری بسیار خوب هستم و از مه کده گدایگر خوب پیدا نمیشه، قضاوت را به شما میمانم که اشرف غنی چه قسم یک قهرمان است.

>>>   حتمن مطلب اش از اشغال دیگر کشورها باشد

>>>   صالح نمیداند که زورامپراطوری انګلیس روده های مردمرا می کشید! دنیا را مستعمره کرده بود! اما ما ۳ بار همین ظالم را از وطن راندیم!

>>>   به جواب منصوری صاحب با ید نوشت که جنگ افغان شوروی ، جنگ افغان های با دستان خالی چون جنگ های اول ، دوم و سوم افغان -انگلیس نیست. مرحوم غبار کاملا دقیق در باره ای قهرمانی های توده های مردم ، علیه استکبار انگلیس در هر سه جنگ ، مسایل را خوب و واضح بیان داشته است .اما در جنگ افغان-شوروی قضیه به گونه ای دگر می‌باشد. ایالات متحده ای امریکا از آغاز سال ۱۹۷۹الی سقوط ج.د. ا.بلیون ها دالر را به جیب سران تنظیم ها ریخت ، که از برکت این سخاوت کفار سران تنظیم ها مالک ثروت بیشمار شدند که در خواب هم نمیدیدند،حکمتیار بیش‌ترین کمک ها را دریافت کرد،سیاف جیب شیخ های عرب را خالی کرد،احمد شاه مسعود معدن زمرد مال ملت را به غارت برد، علی مزاری هزاره پا بوسی ایرانیان را می‌کرد .هر باریکه مسعود با روس‌ها پروتوکول می‌کرد پول هنگفت بدست میاورد،او در اواخر بر قوت های شوروی فیر نمیکرد اما با افتخار بر سربازان قوای مسلح دولت آتش میگشود و هزاران مادر وخواهر و زن جوان را داغدار ساخته است، افراد بیسر و پا ،‌چون تورن. اسماعیل و صد ها تن دگر بنام مجاهد ، تا اکنون افغانستان را مال شخصی خود فکر می‌کنند .
منصوری صاحب ، من از این لاف گزاف عده ای که صرفا حزب و د،ولت آنوقت را دوست نداشتند یا اختلاف اید یا لوژیکی دارند، طور متحدالما ل شکست قدرت جهانی بدست مجاهدین یا تجزیه ای شوروی بدست مجاهدین زیاد را خوانده ا م ، لطفا کمی به مسایل جنگ سرد توجه کنید ،به مسایل اقتصادی که بنیاد هر نوع تحول داخلی و بین المللی است ، و‌صد ها مطلب دگر .جنگ های موش و گربه مانند شما در طی ده سال بیشتر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است