حاکم جنوب و جنرالی در آستانه حذف
در برکناری با استعفاهای بدون تاریخ، نوبت به جنرال رازق رسید، فرمانده ای در مقام حاکم قندهار که همچون کرزی و غنی با جنایت به قدرت رسید و بقای خود را در معامله ها حفظ می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۹    ۱۳۹۷/۱/۲۸ کد خبر: 149924 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مهد طالبان و چشمه قدرت تروریستان در روزهای امن تری از ولایت های همواره امن به سر می برد که نشان می دهد، تغییر جغرافیای جنگ در هماهنگی های میان طالبان و ارگ پیچیده در منافع مشترک است که توانسته تضمین کننده بقای رییس جمهوری باشد که هم درگیر با مشکلات جسمی است و هم بیمار توهمات قبیله ای.

در برکناری عطا محمد، حال با هر گزینه ای فشاری که سبب سقوط اجتماعی و سیاسی وی شد بنا به استعفاهای بدون تاریخی که گفته می شود اشرف غنی از مقام های خارج از دایره انتخاب خود گرفته است نوبت به عبدالرزاق قندهار رسیده است، فرمانده پولیسی که فراتر از مقام، حکم حاکم این ولایت جنوبی و مهم کشور را دارد.

از نگاه اشرف غنی، جنرال رازق اشتباهات جبران ناپذیری را انجام داده از همراه شدن با دشمنی همچون عطا محمد تا سخنرانی های علیه ریاست جمهوری همچون مخالفان غیرپشتون تا جایی که فشارها از هر سو خبر از تنگ تر شدن فضا بر این جنرال موفق در نبرد با طالبان و حفظ امنیت در ناامن ترین نقطه کشور می دهد.

این در حالی می باشد که این جنرال با به چالش کشیدن قدرت حکومت، بارها گفته است که برکناری وی نه اختیار حکومت بلکه به خواست مردم قندهار صورت خواهد گرفت در حالی از والی گرفته تا رییس پولیس ها بخشی از دولت هاست اما اگر بلخ بیش از یک و نیم دهه همچون یک منطقه خودمختار بود، قندهار تحت نفوذ کرزی نیز ظرفیت استقلال از ارگ را دارد.

نکته قابل تامل در این گونه کشمکش های قدرت به مانند ریشه تمامی معضلات افغانستان، قومیت است و کرزی، غنی و رازق با وجود پشتون بودن از قومیت های جدا و در تقابل با یکدیگر هستند، کرزی دور از قدرت همچنان ولایت قندهار را تحت نفوذ دارد و نزدیک ترین فرد به خود را در پست فرمانده پولیس قرار داد و غنی برخواسته از شرق کشور در تلاش برای کسب اعتبار در این قومیت و رازق، سد در برابر آن می باشد.

از جانب دیگر، جنرال رازق با وجود گذشته ای نامعلوم و اما و اگرها در روابط با طالبان که برخی آن را واقعیت و خود رد می کند، متهم به نقض حقوق زندانی ها در قندهار است که به وی لقب شکنجه گر زندان ها را داده اند اما همین مقام، پیروز بر طالبان بوده و امنیت را پس از دهه ها به ناامن ترین ولایت بازگرداند.

و اگر با دید نقص حقوق بشر بخواهیم رهبران و مقام های افغانستان را ارزیابی کنیم باید 90 فیصد آنان در زندان به سر ببرند و باقی تحت تعقیب باشند، پس همانگونه که جنرال رازق بنا به قانون نانوشته اما اجرایی شکنجه زندانیان همچون تمامی زندان های افغانستان عمل می کند و اگر جنرال دوستم همواره در فشار جنایت های جنگی می باشد، قصاب کابل در کنار غنی در حال فیض بردن از ثروت و کاخ پیشکش حکومت است.

برقراری امنیت در قندهار که بدون نقص قانون داخلی و عبور از خط قرمز بین المللی ناممکن بوده و هست آنهم در کشوری که گروه های تروریستی در حاشیه امن خاینین راس قدرت به سادگی مردم را در امنیتی ترین مناطق پایتخت به خاک و خون می کشاند و مناطق امن در تکان دهنده ترین رویدادها صحنه دگرباره نسل کشی ها می شود، رازق همچون کرزی و غنی با جنایت به قدرت می رسد و بقای خود را در معامله ها حفظ می کند.

خون و کشتاری که دهه ها حافظ حکومت های شوم از خلق و پرچم گرفته تا طالب و پسا طالبان بوده، همان تمامیت خواهی است که در ارگ وحدت ملی نمود پیدا می کند که حتی امنیت در میان قوم و ولایت خود را نیز تاب نمی آورد.

بر همین مبنا، اشرف غنی که در پایان روزهای مانده از قدرت به سر می برد نه تنها خیال رفتن ندارد بلکه در انتظار فرصت مناسب برای برکناری آخرین مهره دردسر ساز در جنوب است، اما آیا جنرال رازق به سادگی جنرال دوستم در رسوایی اخلاقی ترد می شود یا تحت فشار و گزینه معامله همچون عطا محمد راضی به ترک امپراطوری؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رازق
قندهار
طالب
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   رازک نه جنرال است نه سواد دارد نه داتنش ونه هم تکوا ، اورهبر وسردسته یک گروپ خلاپ کار وکاچاکبر است
اما ضدیتش با پاکستان واشرار کابل کدر است

>>>   معلم عطا خیانت بزرگ به قوم تاجیک کرد. جنرال رازق نباید زیر بار کوچی فاشیست برود

>>>   زازق در ابتدا از محبوبیت خوب مردمی بر خوردار بود.از وقتیکه توسط عطا محمد نور استعمال شد.از کبر وغرور کار گرفت.مردم بر آن نفرت پیدا کردند .وبر آن نفرین می فرستند.
بزودی محاکمه شود و به جزایش برسد.
رازق قنداری.

>>>   غنی فردخود خواه است باپاکستان معامعلا کرده است رازق فرد فداع کاریست رازق یا وطن یاکفن مثل عطا گول نخوری غنی خودش طالب است به مردم نیست فقط به قدرت است

>>>   در شرایط موجود هر قوماندان ، جنرال یا والی که در حفظ امنیت موفق باشد
جدآ قابل قدر است. غنی اگر در برطرفی جنرال رازق اقدام کند معلوم میشود
این دغاباز ( اشرف غنی ) میخواهد نا امنی باشد . و وی جریان منحوس
طالبان را طرفدار است و آنرا برای دوام بحران لازم میداند .
اشرف غنی که هنرحکومت کردن راندارد و بحران را برای دوام خود لازم میداند
زیرا در سیاست بحران آفرینی یک گزینش زمام دار مکار است .
زمان کریم بدخشان

>>>   جنرال رازق انشاءالله در وظیفه اش میماند . چرا که معلم عطا که اکنون
در نقش غلام غنی است خواهش کرده که او بماند .
عتیق کابل

>>>   جنرال رازق یک قوماندان موفق است و کندهار را با دشمن معامله نه کرده
ما حاضریم به خاطر او مارش ها و تظاهرات به راه اندازیم به شرط که
مانند معلم عطاء . . . میدان را خالی نه کند و ما را نشرماند

>>>   بهاءالدین سمسور

>>>   معلم عطا ء را نا سپاسی به امادگی های مردم شرماند. انشاء الله جنرال
رازق یک مرد پشتون است و چنان نه میکند .
حاجی نظیف پردل

>>>   عطا محمد والی معزول بلخ مانند بودنه به گل شد . اما مردم مردانگی
جنرال رازق را تایید میکنند ما منتظر صدای او هستیم .
گل علی از قوم تشیع کندهار

>>>   جنرال رازق یگانه کسی است که پلان نا امنی طالبان نوکران امریکای و خارجی را در قنده هار خنشی کند.

>>>   رازق از وقتیکه در مقابل کوچی تمامیت خواه از عطا نور حمایت کرد محبوبیت اش تمام شمول همه شهروندان کشور شد.

>>>   جنرال رازق ثبوت کرد که اولادنیک و علمبردار احمد شاه بابا و میرویس نیکه است همه مردم از هر گوشه و کنار افغانستان از وی ستایش و پشتبانی میکنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است