غزنی سقوط نمی کند؛ هزاره‌ ها تلف می شوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۷/۱/۲۷ کد خبر: 149862 منبع: پرینت

1) قیاق گلوگاه زندگی هزاره‌ ها است با سقوط دره‌ی قیاق «مرگ» همه‌ی هزاره‌ ها را تهدید می کند این مساله را می دانیم که جغرافیای ناور در ساختار حکومتی طالبان بخشی از وردک است و تمام هدف و تلاش امارت اسلامی سقوط این ولسوالی است تا به سوی هزارستان دست درازی کنند.

طالبان با سقوط پوسته‌‌ های دره‌ی قیاق به این هدف شوم نزدیک تر می شوند چند سالی است در عرصه‌ی سیاسی- نظامی و از درون دولت و بیرون دولت تلاش‌ ها جریان دارد تا ولسوالی ناور سقوط کند برخی از شووینست ها از جمله داکتر نثار رییس دانشگاه مسلم تا هنوز در فکر غصب ناور است و این هدف را در مخیله می پروراند بر اساس همین مبنا «نفاق اجتماعی» در ناور نیز از «حرمسرای ولایت» و سایر همفکران قبیله مدیریت می شود زیرا استراتژیست های «افغان ملتی» می دانند که هزاره‌ ها را از چه سوراخی می توان گزید؟!

2) غزنی سقوط نمی کند نظامی نیست تا سقوط کند در حومه و متن شهر نفوذ از حکومت امارت اسلامی است براساس اعتراف‌ ها و گزارش‌ ها مالیات از نهادها جمع می شوند، جغرافیا و ساحه‌ی فعالیت ها روشن است، چیزی ناتقسیم شده میان ملامتین‌ ها و ملاکیبل ها وجود ندارد ولی توافق قبیله ای شان برقرار است و هدف شان نیز حول محور سقوط خواجه عمری، ناور و جغتو متمرکز است.

غزنی سقوط نمی کند فقط هزاره‌ها تلف می شوند هزاره‌ ها از جناب عارف واحدی بپرسند که چه گپ‌ هایی در ولایت غزنی وجود دارد؟! اگر او به «معاش مسلکی» نه بگوید خواهد گفت که در مواقع حساس نشست‌ های امنیتی بدون حضور او برگزار می شود او خواهد گفت که نظام محلی پس از واقعه‌ی شیرآباد قره‌باغ چه هدف شومی در قبال هزاره‌های غزنی داشت؟!

3) براساس گفتگوی تلفنی که با برخی از مسوولان پوسته ها در دره‌ی قیاق داشتم حمله‌ی اخیر وسیع و قدرتمند بوده است غیرت و شجاعت بچه ها مانع شده است تا دره‌ی قیاق سقوط کامل نکند با تاسف از اثر این هجوم 8 نفر کشته شده اند و 3 نفر زخمی تعداد مهاجمان بالاتر از 80 نفر بوده است‌ هیچ کمکی از سوی نظام محلی صورت نگرفته است بارها مسوولان به خبرنگاران گفته بودند که «قوای مشترک ضربتی» از غزنی دفاع می کنند اما در قیاق هیچ کاری نکرده است.

راه حلی جز «وحدت قومی» به منظور دفاع از هزاره‌ ها وجود ندارد نه به وکیل امیدی است و نه به وزیری وضع مشعر است که برخی از وکیلان هزاره آله‌ی دست و نیروی کمکی فاشیست‌ ها هستند اینها است که در ناور، مالستان و قره‌باغ مردم را به «نفاق» کشانده اند کاری برای مردم نمی کنند پس از هر فاجعه ای کارشان کمپاین انتخاباتی است تلاش‌ها، دادخواهی ها و گفتگوها توسط چهره‌ های گمنام در غزنی صورت می گیرد اما کار برخی از وکیلان کابل نشین شرکت در گفتگوی تلویزیونی به منظور محک زدن نام شان و شعاردادن تهی از عمل شده است.

ما بارها شاهد بوده ایم که دادخواهی ها را مردم محروم کرده اند اما برخی از وکیلان در تلویزیون و فضای مجازی دست به سینه‌ی خویش زده اند پی آمد این کار ناامیدی، بی اعتمادی و بی تفاوتی مردم خواهد بود از این رو ما در شرایط بدی قرار داریم اگر بیدار نشویم همه‌ی ما را می کشند.




تصویری از دره قیاق

دره قیاق غزنی سقوط افغانستان



میثم صحرا

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صحرا
مردم هزاره
دره قیاق
غزنی
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه یک تعداد مهاجربدون تاریخ وهویت با خیانت ووطن فروشی ومزدوری اجنبی توانستند 250سال بر سرنوشت اقوام اصیل این کشور مسلط شوند .وهنوز هم بقای خود را در نوکری اجنبی میدانند .و میدانند بدلیل اینکه ریشه در این مملکت ندارند.اگر یک روز نتوانند رضایت اربابان خارجی خود را کسب نمایند .دیگر در این کشور حرفی برای گفتن ندارند. وبرای این مسئله یک روز در لباس پادشاه وطن فروش در میایند وروزی دیگر در لباس طالب وداعش.
این قوم ..... خودحتی نام خراسان عزیز را بد کرده واز نام پر جلال وتاریخ درخشان تبدیل به کشوی پر از اه وناله وفغان با هویت انتحار وانفجار ومواد مخدر ، ریش بلند پر شپش ولونگی مردار لباس پر تعفن به جهانیان عرضه داشته .واین قوم .....خود وظلم خود افتخار میکنند وانرا مایه مباهات وافتخار میدانند .وان دلیلش دوری از تمدن وفرهنگ است .

>>>   من به مثابه یک انسان و یک مسلمان هر نوع تعصب را خلاف ارزش های اسلامی و انسانی میدانم و آنها تقبیح میکنم، و یک نکته میخواهم اشاره بکنم قوم هزاره ما در طول تاریخ با این پدیده مواجه بوده وحق حقوق شان غصب میشد، اما اگر فردی یا افرادی نیز باایشان کار کند، ایشان نیز به حدی و اندازه فاشیت هستند، خواهش من از ایشان این است، اینکه از چیزی که خود شان رنج میبرند نباید بر دیگران آنرا تطبیق کنند.
نادر بدخشانی

>>>   تمامی ولسوالیهای هزاره نشین مربوط ولایت غزنی ودرکل هزاره جات باید منتظر حملات بیشتر وخطرناکتر مخالفین مسلح باشند منتظر دفاع توسط دولت و ولایات مربوطه شان نباشند این همان برنامه پروگرام های است که چند سال پیش توسط شوونیست فاشیست ها برای مناطق مرکزی هزاره جات طرح شده بودند و حالا یکایک اجرا میگردد.مردم مناطق مرکزی آگاه باشند که سازش خطرناک وپلان های فاشیستی شوونیستی بد تر در راه هستند که منجر به آوارگی وتلفات بیشتر مردم مظلوم و محروم مناطق مرکزی گردند. باید متحدانه و معقول برای آینده خودها فکر کنند تا از انواع گزند و خسارات جانی و مالی درامان باشند.علاج واقعه را باید قبل از وقوع آن باید کرد بعدازان هیچ سودی نخواهد داشت.دولت مرکزی اگر واقعا در فکر آرامش مناطق مرکزی هستند باید اقلا یک فرقه عسکر مسلح برای هزاره جات بدهند تا مردم مناطق مرکزی از منطقه خود درمقابل مهاجمین دفاع کنند .آقای دانش ونمایندگان ووکیلان وظیفه وجدانی و ایمانی وملی شان هم همین است که با جرئت از دولت بخواهد که مناطق مرکزی وولسوالی های هزاره نشین را با عساکر مسلح امنیت شانرا بیگیرید.پولیس برای امنیت داخلی منطقه هستند به هیچ صورت با مهاجمین مسلح مقابله کرده نمیتوانند.بعضی مردم آگاه وبا تجربه چند سال پیش همین وضعیت را پیشبینی میکردند اما کسی به حرف آنها اکتفا نکردند که امروز شاهد چنین حوادث ناگوار در مناطق محروم و مظلوم تاریخی هزاره هستیم ‌.الا لعنت الله علی القوم الظالمین.آمین

>>>   رهبران هزاره درسازش با قبیله حاکم خون قوم خودرامیریزند دور عبدالرحمان خان را به شکل جدیدتری تکرار میکنند
بااحترام عبیدالله.

>>>   هزاره ها بايد متحد شوند و همه شان دوباره به هزاره جات بروند، از اين ناقل بودن و قصد تصرف همه ولايات دل بكنند، خصوصاً حالا كه گلبدين خان آمده كه قصد ايران، يمن و سوريه را از أهل تشيع و پيروان ايران بنفع سعودي بگيرد.

>>>   مرگ با شرافت بهتر از زندگی با ذلت است!‏ این شعار سرور جوانان اهل بهشت امام حسین‏(ع‏)‏ است،هر روز جیغ زدن فایده ندارد،باید عمل کرد.آزاد

>>>   به حکومت دستور داده میشودکه در پیشروی خانه هر هزاره یک سرباز مسلح با راکت انداز توظیف نمایند که دشمن نه تو انند هزارهای عزیز را شکار کنند مردم شمال غرب شرق و جنوب هم باید همین تقاضا را ازدولت داشته باشند زیرا در تمامی نقاط افغانستان جنګ است منا طق هزاره نشین از سرباز ګرفته تا قوماندان ازمامور ګرفته تا والی همه شان هزاره اند وقتی نه میتوانند یا نه میخواهد ازمناطق شان حراست کنند تقاضای فرقه مکنند به ادرس دیګران ناسزا میګویند هزاره توان دفاع از خود نه دارد عواید نه دارد بازسازی وسر باز باید زیاد داشته باشد برادر فکرت باشد اګر شب هم است سیب به شمار است
ګیلانی

>>>   من به کمنتګر اولی میګویم!
اګر تاجیک هستی! کو تاریخت؟ بدون ریخ؟
اګر هزاره هستی کو تاریخ ات؟
حانه ات خراب شود پشتون ۸۰۰ سال بر این وطن حکومت کرده است و اګر باور نداری کتابهای تاریخ را ببینید: سوریها، غوریه،غلجیها ابدالیها هوتکیان محمدزیها و ها ها تا به امروز!
من از همه تاجیکان وهزاره خواهش میکنم برایم جواب دهد!!!!!! ورنه به پایان بګزارد!
ما پشتونها صد در صد خاطرجمع هستیم که هیچ قدرتی در مقابل ما نیود ونه است و نخواهد بود ! ما همیشه در تاریخ سرفرازانه جنګیدیم و خواهیم جنګید! ما بدون شکست دشمن و کامیابی خود چیزی در مغذ نداریم!
شونیست
فاشیست
پشتون با تاریخ ۵۰۰۰ ساله

>>>   کامنت هشتم.
اول ....خودت خوردی.
دوم کوچی وتاریخ تواگر تاریخ داشتی فرهنگ داشتی .
کدام یک منار ویک کتاب ویا یک اثر که از حکومت ها که گفتی.
وتاریخ جعلی درست کردن اسان است ، وسرقت هویت اسان تر .
یک دانشمند یک مخترع یک فیلسوف؟؟؟
شاید در پاکستان تاریخ داشته ای به ما مربوط نیست.
در خراسان هویتی نداری سوری؟ غوریه؟....منابع ان هارا ذکر کن تا ما هم بدانیم.
ومهم تر از همه کسی که از کشوری باشد .دلبستگی دارد .
شما جز وطن فروشی وخرابی برای این وطن چه آورده اید.!!!!
فقط در عقل پوچتان به قول خودت جنگ وجنگ وجنگ.
جنگ وقتال از حیوانات وحشی است نه انسان.
وقتی را انسانیت از چرا حیوانیت؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است