نظم جهانی در حال دو قطبی شدن است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۹    ۱۳۹۷/۱/۲۷ کد خبر: 149843 منبع: پرینت

چه ما بخواهيم و يا نخواهيم نظم جهانى در حال دو قطبى شدن است.

افغانستان از اين اختلافات استراتژيک متاثر خواهد شد و يكبار ديگر به محراق جنگ هاى نيابتى آشكار تبديل خواهد گشت. روس ها بعد از جنگ دوم جهانى استراتژى شان معلوم است كه ديگر هيچگاه با دشمن در داخل خاک خود نخواهند جنگيد بلکه دشمن را بيرون از مرزهاى خود مهار خواهند كرد.

اشغال نظامى افغانستان در سال هاى هشتاد، تجارب اكراین و سوريه و حفظ سرحدات كشورهاى مشترک المنافع و فعال شدن دوباره ى روس ها در سياست جهانى در راستاى همين هدف و بازگشت به اين تفكر استراتژيک است.

روس ها بدون ترديد آمريكایى ها را در افغانستان به چالش خواهند كشيد تا انرژى نظامى اش را درگير يک جنگ فرسايشى كنند با توجه به نفوذ منطقوى روس ها و نزديكى اش به پاكستان از پتانسيل قوى براى جنگ نيابتى عليه آمريكایى ها برخوردارند.

آمريكایى ها مى دانند كه با استقرار نظام ملى و مردمى در افغانستان نخواهند توانست عليه روس ها در افغانستان در دراز مدت موفق شوند براى همين رو آورده اند به نيروهاى فاشيستى و شوونيستى پشتون محور از تركيب چپى ها، اخوانى ها و نيروهاى بشدت قومگرا تا قدرت مانور و شكل گيرى يک نظام ملى و مستقل را سد واقع شوند و ابتكار عمل را به دست داشته باشند.

موجوديت آمريكا و پايگاهايش به هيچ وجه در دراز مدت به نفع مردم افغانستان و دموكراسى نخواهد بود و كشور را دچار دشوارى هاى مضاعف و پيچده خواهد كرد. سياسيون دورانديش در افغانستان بايد كانال هاى جديد را با روسيه و كشورهاى موثر منطقه باز كنند تا از يكسو قدرت مركزى و مطلقه ى حكومت هاى مزدور را به چالش بكشند و از سوى ديگر ميدان را براى نيروهاى فرصت طلب قبيله اى و طالبان با ريش و بى ريش خالى رها نسازند.

نجیب سلام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سلام
آمریکا
روسیه
افغانستان
نیروهای نظامی
نظرات بینندگان:

>>>   دو قطبی شدن جهان خبر خوش است به کشور ها فقیر و ضعیف چه این کشور ها حد اقل چند صبائی را آرام خواهد بود.
صابر شمال

>>>   کرزی صاحب مصروف همین کار است تابتواند روسیه را جذب کند

>>>   دربرابر امریکای جهانخوار یکابرقدرت باید باشد تا جلوش رابگیرد.

>>>   دو قطبی شدن جهان بمعنی موجودیت دو قطب با تفکر و ایدیلوژی متضاد است. امپریالیسم امریکا و نیو امپریالیسم روسیه برای چند روزی بر سر تقسیم غنایم جهان باهم چنه میزنند و در نتیجه باهم "جور" میآیند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است