منطقه بی صاحب خاورمیانه
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۴    ۱۳۹۷/۱/۲۶ کد خبر: 149808 منبع: پرینت

سوریه یکی از کشورهای خاورمیانه است کشوری که در تنور منافع قدرت‌ های بزرگ می‌ سوزد.

جنگ‌ های خاورمیانه بویژه جنگ سوریه در افق دید ما معمولا دشمنی با اسلام تحلیل می‌ شود غافل از اینکه احساسات و عواطف مذهبی ما اکثرا در خدمت انگلیس، آمریکا و روس قرار گرفته است. نظریه‌ هایی درمورد خاورمیانه وجود دارد این نظریه‌ ها منطقه، منابع و اهمیت خاورمیانه را در کنترل کل جهان توضیح می‌ دهد کسانیکه ژیوپولیتیک خاورمیانه را تشریح کرده اند جغرافی دانان غربی اند.

سه نظریه‌ی مهم در مورد خاورمیانه وجود دارد:
- نظریه‌ی هارتلند (قلب زمین)؛ این نظریه از آلفرد مکیندر است. مکیندر اروپای شرقی را قلب زمین می‌ داند و خاورمیانه را بصورت هلالی توضیح می‌ دهد وی باور دارد هر نیرویی در مرکز هلال تصرف داشته باشد جهان را کنترل می‌ کند و به همین دلیل خاورمیانه همیشه محل نزاع روسیه و آمریکا است.

- نظریه‌ی ریملند (حاشیه) از نیکلاس اسپایکمن است؛ این نظریه مناطق حاشیه‌ای اروپا (خاورمیانه، آسیای جنوبی و خاور دور) را توضیح می‌ دهد این مناطق بر اساس تیوری ریملند کلید امنیت آمریکا شناخته می‌ شود به نظر اسپایکمن هر قدرتی که بر منابع ریملند تسلط داشته باشد می‌ تواند امپراطوری جهان را شکل دهد.

- نظریه‌ی کمربند شکننده از اس بی کوهن است؛ این نظریه اهمیت مناطق بری و بحری را توضیح می‌ دهد که باز هم خاورمیانه مرکز ثقل نظریه‌ی اس بی کوهن است بر اساس این نظریه منطقه‌ی خاورمیانه همیشه زیر ساطور دو قدرت بری (روسیه) و بحری (آمریکا) استخوان می‌ شکند.

نظریه پردازان ژیوپولیتیک با توجه به سه منبع مهم اقتصادی (نفت، گاز و آب) در خاورمیانه اهمیت این منطقه‌ی جغرافیایی-فرهنگی را برای قدرت‌ ها توضیح می‌ دهند. در برابر نظریه‌ های بالا و جنگ‌ هایی که روسیه و آمریکا در این منطقه راه اندازی کردند متاسفانه نظریه‌ی دفاعی وجود ندارد.

وقتی این نظریه‌ ها را می‌ خوانیم متوجه می‌ شویم که خاورمیانه منطقه‌ای است بی صاحب. طی سال‌ ها جنگ، استعمار و استثمار و استحمار در منطقه شاهد هیچ نوع تیوری دفاعی-منطقی در برابر ابرقدرت‌ ها نبوده ایم. منابع بشری این منطقه همیشه همچون ابزار خود ویرانگر گاهی در گرو روسیه و گاهی در گرو آمریکا و انگلیس عمل کرده اند جنگ جاری خاورمیانه به ویژه سوریه نیز کشمکش بر سر حاکمیت جهان است که از گذرگاه اقتصادی خاورمیانه حاصل می‌ شود.

كليم الله همسخن


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
همسخن
خاورمیانه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است