تذکره الکترونیکی برای انتخابات لازم بود
کمیسیون باید کار اساسی صورت می داد و به استفاده تکنولوژی تاکید می کرد. همان زمانیکه توزیع تذکره نیاز دارد همان زمان را استفاده تکنولوژی نیاز دارد. چرا ما همان زمان را برای یک کار اساسی انجام ندهیم 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۳۹۷/۱/۲۶ کد خبر: 149805 منبع: پرینت

بحث اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات از خطوط قرمز حکومت وحدت ملی پنداشته می شد. در هر جلسه این بحث بارها تکرار می شد که پس از اقتضای انتخابات 93 که ما خواهان برگزاری یک انتخابات شفاف و مبتنی بر اراده مردم هستیم ولی متاسفانه با گذشت سه سال و اندی ما شاهد کم میلی حکومت در امر برگزاری انتخابات بودیم که این بحث ها بارها از طرف کمیسیون انتخابات مطرح شده است. با وجود همه اینها، کمیسیون انتخابات ثبت نام از رای دهندگان را بر اساس تذکره نفوس آغاز کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نعیم ایوبی، رییس تیفا در برنامه «تحول» گفت: بر اساس یافته های ما از کارکرد کمیسیون و از برخورد حکومت به چند نکته مشخص می رسیم و آن هم این است که حکومت در بحث انتخابات نه اراده داشته، نه تعهد، نه صداقت و نه برنامه اصلاحی در ساختار و در چارجوب حقوقی انتخابات. در بحث کمیسیون انتخابات ما یک سال قبل این مساله را مطرح کردیم که حکومت همکاری نمی کند، صادق نیست و تعهد ندارد و ما همیشه بر سر این تاکید کرده ایم اما با تاسف در آن زمان گوش شنوایی نبود که آن زمان به این مساله توجه کنیم.

وی، در ارتباط کمیسیون انتخابات و کارکردش گفت: با تاسف کمیسیون هم یک آغاز خوب نداشت. آغاز خوب به این معنا که یک تصمیم واحد در آن زمان شکل نگرفت. روش مدیریتی خوبی تعیین نشد. چندپارچگی از زمان آغاز کمیشنرهای جدید شروع شد و این باعث شد که یک تیم شکل نگیرد کار تیمی صورت نگیرد. برخوردها بیشتر سلیقه ای باشد و رابطه بین حکومت و کمیسیون یک رابطه تعریف شده نبود. رابطه ها بیشتر انفرادی و سلیقه ای بود و همان رابطه کاری که باید شکل می گرفت که زمینه همکاری را فراهم می کرد صورت نگرفت. چون اعضای کمیسیون جدید وقتی که داخل کمیسیون رفتند اینها میراث دار یک کمیسیون فاسد بودند. همه اینها باعث شد که یک تیم هماهنگ شکل نگیرد و اینها نتوانند از همان هویت خود حمایت و پشتیبانی کنند و جرات را در کارشان و حفظ هویت کمیسیون داشته باشند.

ایوبی معتقد است برای عدم برگزاری انتخابات و پیچیده شدن اوضاع ابتدا حکومت مقصر است که مهندسی خود را از زمان کمیته گزینش شروع کرد و افزود: ما نباید بحث برگزاری کمیسیون را نادیده بگیریم. ما نباید بحث برکناری رییس دارالانشا را نادیده بگیریم. کمیسیون انتخابات کمیسیونی مستقل نیست و حکومتی است و از لحاظ سیاسی، اقتصادی و قانونی وابستگی های شدیدی با حکومت دارد و نهاد ناظر فیفا می گوید که کمیسیون در امر رهبری، مدیریت و رفتار سازمانی ناکام است.

رییس تیفا برای موفقیت کمیسیون انتخابات می گوید: در کمیسیون انتخابات بحث رییس دارلانشا باید مشخص شود و از نقطه نظر روانی باید به حالت تعلیق درآید. اعضا باید مشخص شود واینها باید مانند یک تیم باهم کار کنند. روش کاری شان را مشخص کنند. اگر اینها مانند یک تیم کار کنند، متحد و صادقانه کار کنند. اصلا نیاز به آن منابع و این بحث هایی که امروز می شود و بحث بودجه و اینها زیاد ضرورت نیست. فقط تیم بودن اینها راز موفقیت برای کامیابی امتحان سالانه شان است.

وی ادامه داد: در کنار اینکه حکومت صادقانه همکاری نمی کند، برای انتخابات اراده ندارد. اگر اینها مانند یک تیم کار کنند من مطمین هستم که می توانیم به طرف یک انتخابات نسبتا شفاف و قابل قبول در افغانستان برویم ولی اگر بازهم حکومت تلاش کند که شکاف هایی را در میان اینها ایجاد کند و اینها نتوانند مانند یک تیم باهم کار کنند و همان روش مدریتی خود را نتوانند انتخاب کنند بسیار دشوار خواهد بود که باز هم اینها در امتحان سالانه خود بتوانند کامیاب شوند.

ایوبی، معتقد است حکومت برای اینکه انتخابات برگزار نشود کمیسیون را در بن بست های انتخاب های محدود قرار می دهد ومی گوید: استراتژی هایی که حکومت در پیش رو گرفته است این است که خیلی وقت ها بحث های انتخاباتی را به بازی گرفته است. بازی به این معنا که کمیسیون را بین بد و بدتر قرار می دهد که کمیسیون مجبور است بین بد و بدتر بد را انتخاب کند. طرح تذکره های الکترونیکی بحث جدیدی نیست و سال ها است که روی آن بحث کرده ایم اما طرح کاملی نیست و نواقص خود را دارد و ما نمی توانیم این را به عنوان یک طرح تکمیل و کارا و موثر برای تهیه لیست رای دهندگان داشته باشیم.

رییس فیفا معتقد است استفاده از تکنولوژی بسیار بهتر از استفاده از شناسنامه های کاغذی است و تاکید کرد: که اگر کمیسیون واقعا اراده به این دارد که کار اساسی صورت بگیرد به استفاده تکنولوژی راجع کند. همان زمانی که توزیع تذکره نیاز دارد همان زمان را استفاده تکنولوژی نیاز دارد. چرا ما همان زمان را برای یک کار اساسی انجام ندهیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نعیم ایوبی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   یگانه راه حل چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اشتراک نه کردن مردم در انتخابات .
عبیدالله حمید

>>>   اشتراک راه حل است ومنفی گرائی راه حل نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است