چنگ و دندان گرگ‌ها
گرگ ها، دریدن دیگران را بلدند اما به خود آسیبی نمی‌رسانند. بنابراین، غوغای خط و نشان کشیدن آمریکا و روسیه، تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت و پس از آن به تدریج فروکش می‌کند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۴    ۱۳۹۷/۱/۲۵ کد خبر: 149750 منبع: پرینت

اکنون که دوباره دو ابرقدرت شرق و غرب، به یکی دیگر چنگ و دندان نشان داده‌اند، خالی از فایده نیست تا یکی از رویارویی‌های تاریخی این دو ابرقدرت را مرور کنیم.

این رویارویی به «بحران موشکی کوبا» معروف است. در اوج جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق، کرملین در اوت 1962، به ساخت سکوهای پرتاب موشک در ک با اقدام کرد. این تصمیم شوروی، پس از آن صورت گرفت که یکی از عملیات‌های مشهور آمریکا علیه کوبا موسوم به «خلیج خوک‌ها»، شکست خورد.
پس از این عملیات، «فیدل کاسترو» رهبر کمونیست وقت کوبا که به شدت نگران شده بود، مطمئن گردید که آمریکا به دنبال براندازی نظام او است. البته کاسترو در این نگرانی، تنها نبود بلکه مسکو نیز به شدت از سقوط نظام کمونیستی کوبا توسط آمریکا، احساس خطر می‌کرد.

علاوه بر این، شوروی در آن زمان به محاصره «کمربند موشکی» آمریکا در کشورهای اروپای غربی، درآمده بود که این هم برنگرانی‌های شوروی افزوده بود. لذا مسکو منتظر فرصتی بود تا خود را از این کمربند برهاند و درخواست کوبا برای استقرار سامانه موشک‌های روسی در این کشور، این فرصت را فراهم کرد.

بنابراین، طی توافقی که بین هاوانا و مسکو صورت گرفت، شوروی در اوت 1962، نخست چندین سکوی پرتاپ موشک در کوبا ساخت و متعاقب آن، ده‌ها موشک اتمی و غیراتمی شوروی در یک عملیات فوق محرمانه به اسم «عملیات آنادیر» در کوبا استقرار یافت.

در ماه اکتبر همین سال، هواپیماهای تجسسی آمریکا از سکوهای پرتاب موشک‌های روسی عکس گرفتند. این سکوها قادر به پرتاب موشکهایی با برد 1000 تا 2 هزار کیلومتر بودند. اکنون آمریکا به راحتی در تیررس موشک‌های اتمی و سایر سلاح‌های متعارف شوروی قرار داشت.

«جان کندی» رییس جمهور وقت آمریکا به محض آگاهی از حضور موشک‌های روسی در خاک کوبا، در پیام خود در شب ۲۲ اکتبر ۱۹۶۲ آماده‌باش نیروهای آمریکایی را اعلام کرد که با فراخوان او، سامانه موشک‌های اتمی آمریکا نیز به سوی کوبا و شوروی نشانه رفت. کندی، سپس از «نیکیتا خروشچف» رهبر وقت اتحاد شوروی خواست که موشک‌های روسی را تحت نظارت سازمان ملل از کوبا خارج کند. بحران موشکی کوبا، روزها طول کشید.

شوروی مصرانه می‌کوشید تا آمریکا نیز پایگاه‌های موشکی خود را که در کشورهای پیرامون روسیه از جمله ترکیه استقرار داشت، برچیند. سرانجام دو کشور توافق کردند که موشک‌های روسی از کوبا و موشک‌های آمریکایی از ترکیه برگردانده شوند. با این توافق که در 28 اکتبر 1962 صورت گرفت، بحران موشکی کوبا که جهان را تا آستانه جنگ هسته‌ای پیش برده بود، پایان یافت.

با اینکه اکنون جنگ سرد به پایان رسیده، شوروی فروپاشیده، آمریکا تا حدودی تغییر ماهیت داده و 56 سال از بحران موشکی کوبا نیز گذشته است اما جهان هنوز توسط دیوانگان گرگ‌صفت، اداره می‌شود.
آنان هرازگاهی به هم چنگ و دندان نشان می‌دهند اما هرگز به هم حمله نمی‌کنند. گرگان، خوب می‌دانند که حمله به یکدیگر، به دریده شدن هر دو طرف می‌انجامد. آنان، دریدن دیگران را بلدند اما به خود آسیبی نمی‌رسانند. بنابراین، غوغای خط و نشان کشیدن آمریکا و روسیه، تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت و پس از آن به تدریج فروکش می‌کند.

مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرادی
آمریکا
روسیه
گرگها
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است