انتخابات در تهدید تقلب سازماندهی شده است
در نظام مبتنی بر دروغ که رهبران آن بیشتر بصورت غریزی و عاطفی دروغ می گویند و توده مردم را می فریبند امکان رقابت در شرایط عادلانه با پیش شرط های برابر، ناممکن است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۴    ۱۳۹۷/۱/۲۳ کد خبر: 149737 منبع: پرینت

نهضت صلح، عدالت و آزادی افغانستان امروز پنجشنبه 23 حمل 97 طی مراسمی در حضور رسانه ها اعلام موجودیت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه حکومت پیشین در مراسم اعلام موجودیت نهضیت صلح، عدالت و آزادی گفت: گفتمان های سیاسی در کشور ما یاد آور این جمله معروف است که می گوید کشتزار ما را ملخ ها خورد و خواجه به پندار مترسک سازی در برابر پرندگان است.

سپنتا بیان کرد: درست است که انتخابات در معرض تهدید و تقلب از پیش سازماندهی شده قرار داد و در این بین نیروهای طرفدار دمکراتیک باید برنامه های خود را تدوین کنند اما واقعیت کنونی در افغانستان این است که ما بر 50 درصد قلمرو کشور تسلط دولت مدارانه نداریم و دراین شرایط حتی اگر آتش بس انتخاباتی هم برقرار شود در برگزاری انتخابات آزاد عادلانه و افغانستان شمول توسط ارگان های مسوول کنونی که خود مزید بر علت هستند عمیقا و شدیدا شک دارم.

وزیر خارجه دولت پیشین علاوه کرد: نیروهای سیاسی طرفدار عدالت و برابری با این پندار در مبارزات انتخاباتی شرکت کنند که امکان برگزاری انتخابات عادلانه در افغانستان کنونی وجود ندارد.

وی افزود: در نظام مبتنی بر دروغ سازماندهی شده که رهبران آن بیشتر بصورت غریزوی و عاطفی دروغ می گویند و توده مردم را می فریبند به گمان من امکان رقابت عادلانه و شرایط عادلانه با پیش شرط های برابر، ناممکن است اما باید در انتخابات گسترده شرکت کرد و نشان داد که مردم خواهان تغییر وضعیت هستند.

این آگاه سیاسی علت نرسیدن به صلح را در سه اشکال عمده در پروژه های صلح می داند و می گوید: برای رسیدن به صلح و شکست نیروهای مخالف مسلح سه پیش شرط مهم تعیین کننده است، اول باید گروه های مسلحی که علیه دولت ها می جنگند در میان مردم مشروعیت، پایگاه و توده نداشته باشند که با کمال تاسف امروز گروه های تروریستی دسته های کوچکی نیستند و بیشتر از هر زمان دیگر نیرومند هستند در بخش هایی از مردم افغانستان دارای پایگاه اجتماعی هستند درحالیکه این به معنی خوب بودن آنها نیست.

سپنتا گفت: برای پیروزی بر این گروه ها نیاز است که اینها پشت جبهه نیرومند و پایدار نداشته باشند، در 15 سال گذشته پاکستان کماکان پشت جبهه وفادار و استوار و پایگاه لجستیکی نیروهای مسلح مخالف بوده است و امروز نیز این حالت همچنان ادامه دارد و حامیان دولت افغانستان نتوانسته اند این پشت جبهه را از بین ببرند.

سیاسی پیشین کشور، پیش شرط سوم به نتیجه رسیدن پروسه صلح را مشروعیت داشتن حکومت خوانده و تصریح کرد: حکومتی که با نیروهای مخالف سلاح بردوش مبارزه می کند باید از مشروعیت مردمی برخوردار باشد با تاسف که در سالیان پسین پیوسته مشروعیت دمکراتیک حکومت از بین رفته و مردم دیگر از حکومت حمایت نمی کنند.

وی اضافه کرد: در این شرایط سیاست مدارن افغانستان به هر دلیلی که هست در بیان نظرات احیتاط می کنند اما من که متقاعد شده ام می گویم که انچه به استراتژی جنوب شرق آسیای آمریکا معروف شده است استراتژی معطوف به پیروزی بر طالبان نیست.

سپتا گفت: بدون وادار ساختن قاطع و روشن حامیان طالبان و منزوی ساختن آنها امکان پیروزی و رسیدن به صلح نیست چراکه امکان رسیدن به صلح در شرایطی است که طرفین جنگ امید به پیروزی نداشته باشند حال آنکه مخالفین دولت نه تنها امید به پیروزی دارند که ادعای حاکمیت بر ولایت های افغانستان را نیز به عنوان پیش شرط مطرح کرده اند که این شرایط شرط شرافتمند توهم است.

وزیر خارجه دولت پیشین تصریح کرد: تسلیم کردن حقوق شهروندی صلح نیست و تسلیم شدن در برابر دشمن مسلح است.

وی افزود: باید به دو دستگی ها پایان بدهیم، سیاست درست مبارزه با افراط و جنگ طلبی، تبدیل کردن افغانستان به میدان جنگ رقابت های بزرگ نیست و امروز باید به یک سیاست متعادل خارجی و امنیتی برگردیم و آن این است که افغانستان با تمام کشورها و حامیان بازسازی همکاری کند اما با حفظ استقلال و هوشیاری تا از رقابت قدرت های بزرگ و همسایه ها بیرون شویم.

در اخیر این سخنرانی سپنتا خبر داد که در روزهای خیلی نزدیک یک طرح پیشنهادی برای تغییر استراتژیک و ردایکال به افکار عامه ارایه خواهد کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سپنتا
نهضت صلح و عدالت
نظرات بینندگان:

>>>   من قسم میخورم
که سیاست پشتونیسم روی کار است.
نه طالب ونه داعشی وجود دارد بلکه همه به اتفاق سیاست پشتونیزه سازی این کشور را دنبال میکنند.
اگر پشتون رئيس جمهور باشد ویا وکیل و وزیر یا مامور ومعلم ودکاندار وکراچی وان وموتروان همه دنبال پشتونیسم هستند وتمام مفکوره شان همین است.
فقط نقش ها متفاوت هستند.
یکی طالب میشود یکی داعش ویکی دولتی ، ودیگران یعنی پشتونهای به لباس مردم عادی در خدمت انها.
برای نمونه هفده سال است در این کشوراز طفل وصغیر وکبیر وزن ومرد بوسیله طالبان وداعش پشتون کشته میشود .ایا یک پشتون شکایت کرد؟
ولی در دشت ارچی چند طالب کافر نوکر پاکستان توسط قوای هوایی قهرمان مردار شدند .
دیدید که از اسمان وزمین واز ارگ وپالمان صدای مظلوم نمایی پشتونها بالا شد .
برادر اتفاق ملی شعاری بیش نیست.
برادری وقتی حاصل میشود که پشتون ها هم دیگر اقوام را برادر حساب کند .

>>>   همه گی قر اسپندی هم قر خودش در کتابش میگوید که سر تا پا حاسوسی و خیانت کردند حالا امده حرف مفت میزند

>>>   مردم از شما وطن فروش ها بيزار اند . اسبنتا خودت هم جاسوس و دست نشانده المان بودى . همين شما ها بوديد كه كشور ما را به اين بدبختى ها كشانديد .

>>>   تو هم سالها دروغ گفتی وقتيکه از قدرت افتاد ى ديګر آن دروغ کو هستند. آيا يک روز جرأت داشتى که اشغال را برملا کنى. دروغهای کرزى را هميشه تايد ميکردى مثل شادی کرزی از تو استفاده می کرد وتو هم برايش در هر مجلس مى رقصيدى ....

>>>   اي كاش به سياست مداري مثل سپندي خداوند وجدان بيداري ميداد. از كي بناليم؟ از سياست و كار ناداني همين سپندي و كرزي و خو كشور به بيراهه رفت. الان به عوض معذرت خواهي از ملت هنوز هم بيشتر ميخواهند آشوب به پا كنند تا مطرح باشند.
چرا ما بايد باور كنيم كه سپندي دروغ شرم آور نميگويد؟

>>>   رنگین خان تقلب ازوقت شما به میراث مانده به امریکا شما دست دراز میکنید به روس شما دست دراز میکنید چی گپ است بخا دست دراز کنید

>>>   جناب اسپنتا ونهضت های تقلبی ووارداتی همه نتیجه ای اشغال وتجاوزاند واینها همه مزدورهای گوش به فرمان وغلام های حلفه بگوش بیگانه ها بوده دربلاد بلا کشیده ای ما جهت تمثیل دموکراسی وترویج فساد و سرسپردگی تورید گردیده اند از جناب کرزی تا حباب اسپنتا همه در گرداب وموج وتلاطم استعمار سرگردان اند بعضا میخواهند ودلشان میشود که چهره ای دیگری از خود به ملت نشان دهند ولی باد های پایزی وبیداری ملت دامن شان را بالا زده وعورت شان را به همه مینمایاند در حالی که ملت عزیز وکشورها وملل جهان همه چهره ای اصلی وواقعی خارجی ها در افغانستان را شناخته اند وتصویر عریان شان را جمله مشاهده میکنند وهیچ راز واسرار پت وپنهان از انهابجا نمانده است باز ملیونها وصد ها ملیون دالر را در اجنت سازی ونمایش دموکراسی ومبارزه با تروریزم ضایع میسازندبهتر است عشر منابعی را که ازمواد مخدر افغانستان بدست می اورند در موسسه های عام المنفعه وتاسیسات زیر بنای به مصرف برسانند شاید حداقل چهره ای استعماری انهابه انظار عامه کراهیت کمتر داشته باشدودیگر درینجاودر منطقه با ء کمله حاجت به تلاش وزحمت بیشتر نیست بجای نماینده ای خاص وسفیر وعسکر ونظامی فقط ایمیل وفکس ومسیچ بفرستند دستوراتشان را غنی وعبدالله وحکمتیار وقانونی واستانکزی ومحمدی انجام میدهند وما ملت بیچاره وپا شکسته که افتیده ایم تپیدن مصلحت نیست تا اینها از جای دیگری ومرجعی بیرون ازین قاره شکست نخورند وتنبیه نشوند از عهده ای ما کاری ساخته نیست ازین ناحیه تشویش بخود راه ندهند
شیخ علی بلخای سرپلی

>>>   به پاسخ قسم خور!
قسم خورپشتون ها اکثریت جامعه افغانستان است ودرصحنه سیاسی افغانستان همیشه رول با رزداشتند وخواهد داشت شماقسم خودرابه تکلیف نکنید هیچ کاری کرده نمیتوانید قسم های مفت نکو کناهگارمیشوی وارمانهای به گورخواهد بوردی .

>>>   سپنتا بهتر است که زود از افغانستان بیرون شوی زیرا تو بودی که با وجود خود وزارت وزارت خارجه به سویه مکتب ابتدایی ساختی و در زمان تو از وجود کرزی و تو تمام افغانستان گنده گنده شد. دیگر وقت این نیست که تو و کرزی در بهبود افغانستان و انتخابات سهم بگیرد. همین سیاست گنده شما دو نفر بود که افغانستان را به سالها عقب گذاشت. دیگر وقت حرف زدن شما نیست. زودتر خود را از افغانستان گم کنید. از زبان شما بوی خون میاید که دیگر مردم افغانستان تعمل انرا ندارد.

>>>   وای بحال قسم خورآخرچی میکنی هی هی افسوس بحال تو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است