مردم پشتون، طبقه محروم و مظلوم
معامله گری ها و منفعت جویی های رهبران پشتون باعث شده است تا قوم شریف پشتون از تمام مزیت ها و پیشرفت های زندگی دور بمانند، حس بدبینی علیه ایشان ایجاد و برداشت های غلط به میان آید 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۲    ۱۳۹۷/۱/۲۳ کد خبر: 149705 منبع: پرینت

پس از روی کار آمدن نظام جدید در افغانستان نه تنها که مشارکت سیاسی، برابری اجتماعی و انکشاف متوازن در حد یک شعار باقی ماند بلکه ملت افغانستان خصوصا شهروندان اکثریت ولایات جنوبی و شرقی کشور از آزادی، حقوق اساسی و حتی از توجه بنیادی نهادهای ملی و بین المللی نیز محروم و فراموش شده باقی ماندند.

با آنکه مطابق دساتیر مقدس اسلامی قوانین نافذه داخلی و مقررات بین المللی تمام شهروندان کشور باهم برابر و دارای حقوق و امتیازات مساوی شناخته شده اند اما ملت افغانستان و بطور خاص قوم شریف پشتونمان هیچگاهی برابری واقعی و حقوق و آزادی های اساسی ایشان را تجربه نکرده اند.

فقدان رهبران واقعی، نبود اراده خدمتگذاری و حکومتداری و عدم درک درست از مشکلات اجتماعی باعث شده است تا مردم افغانستان به ویژه قوم شریف پشتون از صلح، آرامش، رفاه و آسایش محروم بمانند و زندگی ایشان زیر خط فقر، بیچارگی، آوارگی و ناامنی سپری شود. مردان وجوانان ایشان برای زنده ماندن بی جا و یا مهاجر شوند، زنان و فرزندان ایشان از آموزش و پرورش بی بهره بمانند، خانه و کاشانه ایشان توسط بمب افکن های خارجی ویران شود، بوی بمب و باروت فضای زندگی ایشان را تلخ و تاریک سازد و فصل جدیدی از پشتون ستیزی نیز به میان آید.

سوگمندانه باید گفت که معامله گری ها، تعهد شکنی ها و منفعت جویی های تعدادی از رهبران پشتون باعث شده است تا قوم شریف پشتون از تمام مزیت ها و پیشرفت های زندگی دور بمانند، حس بدبینی علیه ایشان ایجاد و برداشت های غلط و غیر انسانی که گویا هم طالب پشتون است، هم داعش پشتون است و هم حاکمیت دولتی به دست پشتون است به میان آید.

این همه ظلم و ستم در حق قوم شریف پشتون تنها و تنها نتیجه عملکردهای غیرمنطقی، ناسنجیده و ظالمانه برخی از حاکمان فعلی و قبلی نظام جدید در کشور می باشد. قابل ذکر می دانم که مرام از پشتون، تیکه داران قومی و کاخ نشینان نیست بلکه همان ملت عزیز و دردمندمان است که در ولایات، شهرها، محلات و ولسوالی های دور افتاده افغانستان در بدترین شرایط زندگی قرار دارند.

قوم شریف پشتون یادگار شخصیت های بزرگ و تاریخی کشورمان هستند که نه تنها استقلال طلبی ها و حماسه آفرینی های آنها باعث حفظ و بقای افغانستان شده است بلکه افغانستان را هویت و جایگاه بین المللی نیز بخشیده اند. برای وضاحت این موضوع بهتر است کارنامه ها و عملکردهای تاریخ ساز رهبران بزرگ قوم پشتون را مطالعه کنیم بعنوان مثال احمدشاه ابدالی یکی از شخصیت های نامدار و باافتخار افغانستان بود که برای اولین بار دولت معاصر افغانستان را در سال 1747 بنیانگذاری نمود دید وسیع و استراتژیک احمدشاه ابدالی باعث شد تا ساحه حاکمیت افغانستان در شمال تا دریای آمو، در جنوب تا دریای عمان، از شرق تا دریای سند و در غرب تا دریای خزر وسعت پیدا کند.

شخصیت احمدشاه ابدالی و سایر رهبران واقعی پشتون نه تنها که در حد یک سیاستمدار خلاصه نمی شوند بلکه آنها رهبران واقعی، شاعران تاریخی و انسان های معنوی کشور نیز بودند که جز خدمتگزاری، کسب آزادی و سربلندی مردم افغانستان برنامه و اندیشه دیگری نداشتند اما امروز یک حلقه کوچک و مسافر که زن و فرزند ایشان دور از دغدغه های وطنی و افغانی در کشورهای اروپایی و آمریکایی مصروف عیش و نوش هستند از نام و نشان قوم شریف پشتون، صاحب کاخ و بوستان شده اند و برای تداوم لذت های موقتی ایشان بزرگترین جفا و جنایت را در حق قوم پشتونمان روا داشته اند اما کوچکترین خدمت برای پشتون هایمان که در ولایاتی مثل قندهار، ارزگان، زابل، هلمند، فراه و نیمروز سکونت دارند انجام نداده اند.

این در حالی است که امروز بیشتر از هر زمان دیگری کشور عزیزمان شاهد حضور جانیان و مزدوران آی اس آی و سپاه پاسداران است. بیشتر از بیست گروه تروریستی برای به خاک و خون کشانیدن ملت بی دفاع مان، فعال و دست بکار اند. اکثریت ولایات و مناطق پشتون نشینمان تحت تصرف و تسلط طالب، داعش و سایر گروه های دهشت افکن قرار گرفته است.

حدودا هشت و نیم میلیون شهروند افغانستان که بیشترین آنها شهروندان پشتون می باشند تحت حاکمیت طالبان و دهشت افکنان زندگی می کنند و در نهایت روند سربازگیری دهشت افکنان به آسان ترین شکل در مناطق پشتون نشین مورد تطبیق قرار گرفته است اما حاکمان و رهبران خیالی و پوشالی چنان غرق مقام و چوکی اند که حتی احکام و ارزش های اسلامی را نیز نادیده گرفته اند.

نهایتا در این شکی نیست که تعدادی از رهبران فعلی و تیکه داران قومی گاهی طبق برنامه های آی اس آی عمل می کنند و گاهی برای خشنودی سپاه پاسداران اقدام می کنند، دشمنان دین و ملت را دوست و برادر خطاب می کنند، انتحاری و استشهادی را جواز می دهند و یا برای حصول مقاصد شخصی ایشان به مسایل قومی، سمتی و زبانی متوسل می شوند.

اما نکته قابل تاکید این است که عملکردهای غیر اسلامی، غیر انسانی و غیر افغانی این رهبران خیالی و پوشالی هرگز بیانگر جایگاه و ماهیت اصلی قوم شریف پشتون نیست. قوم شریف پشتون مانند اقوام تاجیک، هزاره و ازبک برای رفاه، آبادی و عمران کشور هم تلاش های جدی و عملی انجام داده اند و هم آرزو و اندیشه واقعی آن را دارند که نادیده گرفتن آن چشم پوشی از حقیقت و خصومت با قوم پشتونمان خواهد بود.

محمدجواد رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رحیمی
قوم پشتون
مظلومیت
نظرات بینندگان:

>>>   پشتون ها ی مهاجر با وطن فروشی ومزدوری به قدرت رسیدند .واین تصور برایشان ایجاد شده که همه کاره این کشور اند.
مردم غیر پشتون باید رهبران واقعی خود را بشناسند. ودست معامله گر ها را از قدرت کوتاه کنند.
وبا یک انقلاب قوم یهود ومهاجر را به خواستگاهشان پاکستان روانه کنند.

>>>   قبلا این قوم بزرگ و شریف توسط افراد بزرگی مانند خوشحال خان ختک، رحمان بابا و غیره رهبری میشد فعلا متاسفانه این ملت بزرگ و شریف توسط افراد مانند گلبدین حکمتیار ، حقانی و غیره جنایتگاران رهبری میشود که از احساس پاک این مردم سو استفاده میکنند . دیگه نباید در انتظار خوشبختی بود. فقط خود این مردم بزرگ و شریف تصمیم بگیرند که توسط چی اشخاص رهبری شوند تا دروضعیت شان بهبودی به میان بیاید
نصسرت الله اریامهر ازکابل

>>>   من قسم میخورم
که سیاست پشتونیسم روی کار است.
نه طالب ونه داعشی وجود دارد بلکه همه به اتفاق سیاست پشتونیزه سازی این کشور را دنبال میکنند.
اگر پشتون رئيس جمهور باشد ویا وکیل و وزیر یا مامور ومعلم ودکاندار وکراچی وان وموتروان همه دنبال پشتونیسم هستند وتمام مفکوره شان همین است.
فقط نقش ها متفاوت هستند.
یکی طالب میشود یکی داعش ویکی دولتی ، ودیگران یعنی پشتونهای به لباس مردم عادی در خدمت انها.
برای نمونه هفده سال است در این کشوراز طفل وصغیر وکبیر وزن ومرد بوسیله طالبان وداعش پشتون کشته میشود .ایا یک پشتون شکایت کرد؟
ولی در دشت ارچی چند طالب کافر نوکر پاکستان توسط قوای هوایی قهرمان مردار شدند .
دیدید که از اسمان وزمین واز ارگ وپالمان صدای مظلوم نمایی پشتونها بالا شد .
برادر اتفاق ملی شعاری بیش نیست.
برادری وقتی حاصل میشود که پشتون ها هم دیگر اقوام را برادر حساب کند .

>>>   انچه گفته آمد ، باید نوشت که بیعدالتی ،ظلم و تعدی ، فقر و بیچاره گی همه ای اینها دامنگیر مجمو ع کشور شده و هر ملیت از آن آسیب پذیر بوده است ،‌افراد افراطی در هر ملیت وجود دارند که متا سفانه در رسانه های گروهی زهر نفاق و جنگ زبانی و ملیتی را دامن میزنند این افراد دانسته و یا غیر آن با چنین شیوه مرتکب خیانت ملی می‌شوند.
در چهل سال اخیر در ولایات پشتون نشین تنظیم های که اکثریت اعضای آن پشتون بوده ، به نحوی حاکمیت داشته و در مناطق فارسی زبان تاجیک ها،جنایاتی که در سمت شمال توسط جمعیت اسلامی در بدخشان و ولایات اطراف آن صورت گرفته است بینظیر است،این ها نه معلم و نه مکتب چیزی برای مردم نگذاشتند، حتی بعضی معلمین را که اعضای حزب د.خ. ا. بودند در برابر اطفال شان اعدام کردند، معدن لاجورد را چون معدن زمرد در پنجشیر به تاراج بردند، اینها همه تاجیک های همان محلات بودند.
همه میدانیم که طالبان پروژه ای پاکستان بود و اکثریت آنها در طی جنگ های افغانستان از کودکی مورد تربیت قرار گرفتند و به کمک پاکستان و شیخ ها در کشور حاکم شدند، در این موضوع تقصیر سایر پشتون ها چیست،باید گفت که امروز در صفوف طالبان تاجیک های تاجیکستان و ازبک های از بکستان و عده ای از اهل تسنن ایران همچنان، شامل اند در این جای شک نیست که رهبری فعلی سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن را دنبال می‌کنند ، این وظیفه ای همه ای ما است تا همواره علیه آنها بیایستیم و در عین وقت روابط یرادرانه ای خو د را با سایر برادران حفظ و پایدار نگهداریم.
اگر به کوچه و بازار و مارکیت ها برویم فقر را در چهره ای همه ملیت ها میببنیم .هر شهروند افغانستان حق زندگی در افغانستان دارد این کشور مالکیت کدام قوم خاص نیست . امروز اسراییل با زور سرزمین دگران را گرفته و با مدیریت خوب یک دولت مقتدر و پیشرفته در قلب مسلمانان عرب ساخته است . کرد های عراق ، سوریه و ایران بخاطر یک توته زمین که هویت ملی شانرا تمثیل کند در جنگ با همه هستند و در تر کیه که بیش‌ترین نفوس کرد وجود دارد آنقدر تبعیض است که ترک ها مثل دارند :خر داری نی کرد داری بلی. اکثریت اطفال کرد حق تحصیل به زبان خود شا ن را ندارند و بنام تروریست هر روز شکنجه می‌شوند،اما ما کشور زیبا با معادن سرشار آب و هوا و میوه ای فراوان را به جهنم برای خود مبدل ساخته ایم ، اگر این کشور به، دست اسراییل میبود بهشت روی زمین از آن میساختند. برادران باید بایک شعار واحد همه ملیت ها با هم متحد شوند و علیه جنایات و فساد که زندگی همه را به خطر انداخته مبارزه کنند، در غیر آن تجزیه ای افغانستان دور نه خواهد بود.و این آرزوی ناسیونالیست های تعصب گرا و دشمنان افغانستان است.
کنشکا ...

>>>   سلام به همه شما دوستان گرامی و عالیقدر! در بدبختی های پشتونها خودپشتونهامقصر اندوایشان باید از خود شروع کنند ومنتظر کدام ناجی نباشند واز گذشته رهبران خود فروخته خود پند گیرد هنوز هم دیر نشده است مشکلات پشتونها در بطن خود پشتونها است وان قرار ذیل اند: ۱- برداشت پشتونها از اسلام اکثرا رنگ عنعنوی دارد ومتکی برمنطق ملای کم سواد وقیصه های کتابهای بازار پشاور استوار است. اگر ملای مسجد قیصه وروایت میگوید وبه خاطراستدلال منطق نام از کدام شخص یادمیکند که گویا صحابه بود ولو آن شخص چوپان قریه دیگر باشد مردم آنرا قبول وباور میکند اگر پشتونها میخواهند خودرا تغیر دهند باید نخست از مسجد وملای مسجد شروع کنند ودوم با این حقیقت که اسلام دین همه مسلمین است وهمه شان باید در حفاظت از آن بکوشند الله پاک قباله دین صرف به پشتونها نداده اگر پشتونها میخواهد با دیگر انسانها زدندگی و تعامل کنند باید بخود بگوید که صرف ایشان تکه داران اسلام نیستند. مشکلات اصلی پشتونها در برداشت بدوی ایشان از دین اسلام است. خو شحال خان شاعر بزرگ پشتو میفرماید-هندو چی و بوت ته هسی نسکور دی- مومین مخ ایشی دکعبی په لور دی دا دوراه دود دستور دی - ویده عالمه(پشتونه)مطلب چه نوردی. مشکلات رهبران شان ناشی از خوش باوری وسادگی ایشان است من خودم پشتونم ومطلب رنگ و بوی ملیتی ندارد نظر خودم است ممکن اشتباه کنم قضاوت به شما ما پشتونها از غیر ننالیم از خود بنالیم که جان سخن اینجاست از ماست که بر ماست شعر ازشاعر ملکا الشعرا بهار است.
بااحترام
قیوم امید

>>>   ازدست خودتان است اگر شما انسانيترا اولويت خويش قرارميداديد به اين حال نمي رسيديد هر متجاوز كه به افغانستان تجاوز كرد جوب سوخت خود اوغانرا انتخاب كرد چون رهبران فروخته شده اوغانها بخوبي اقوام ٦٠ گانه اوغانهارا به نام قوم و زبان منسجم كرده تا جلوه پرخاشگري اوغانهارا گرفته بالاي گلوي مردم تحميل گردند، هنوز هم وقت است بجاي زبان و قوم پرستي هم پذيري و وطن پرستي را در صدر قرار دهيد . امروز كساني كه عليه حكومت سفاكان ارگ حتي صحبت ميكنند اوغان فكر ميكنند كه اقوام ديگر مانند خودشان عقب هردزد و آدم كش قوم خود بخاطر زبان روان هستند اما برعكس اقوام غير اوغان اينطور نيستند كه اوغانها تصور ميكنند درد مردم عام اين خاك درد همه است اما شما هنوز اين درد را بوي قومي ميدهيد.

>>>   باز دلقكان قبيله مظلوم نمايى ميكنند كه ديگرچه پلان شؤم را زير دست دارند ، اين آقا ياخانم اين را بداند كه ٢٨٠ سال است قدرت را غضب نموده ايد و غير ازخود تان به احدى اجازه نميدهيد كه بگوئيد اين وطن از ماهم است ، اورا ضد وحدت ملى خود تان متهم ميكنيد. در كجاى دولت پشتون ها غير از خود تان سهم مهم دارد پياده ها كارى كرده نميتواند و اوامرداده نميتوانند ، كدام مقام اجرائى نزد ديگراقوام است. مارشال جزاسپ نگه كردن چه وظيفه داشت چون كمى انتقاد ميكرد بنام ضد امريكائى خاموشش كرديد، دوستم آمد در يك مقام نمايشى مثل مارشال قرارگرفت او را بدنام كرديد و فرارى ساختيد و چند تا بيچارى ديگررا در چوكى شخصى تان نشاهده ايد ولى وقتى كه ادارات تعطيل ميشود بدؤن موجوديدت آنها فيصله هاى نادرستى در بأره اقوام آنها انجام ميدهيد و بنام فرمان تقنينى بالايشان تطبيق ميكنيد و اگربيچاره ئى غلام صداى خودرابلند كند و يا انتقاد كند يا اخطار ميبيند و يا هم سرش زير بالش ميرود از چه ميناليد ، مناطق تان بلندترين بودجه را ميگيرند ، هم توجه دولت بالايشان است و جامعه جهانى و مهمترازهمه توجه پاكستان أضافه از همه بالايتان است كلدارپاكستانى پول رايج تان است سفرهايتان را زيادتر از پاكستان انجام. ميدهيد شناختى كارت و پاسپورت پاكستانى رااكثرتان داريد در افغانستان هم معاش داريد و در پاكستان هم ، از زمان اميرعبدالرحمان..... تا كنون بهترين چوكى دولتى ، بهترين زمين و بهترين إمكانات عمومى در اختيار شماقرارگرفته ولى بازهم ميناليد و خود رامظلوم جلوه ميدهيد اين رابگوئيد كه ظرفيت نداريم تا مردمان كوچى شهر نشين شوند چندقرن ضرورت دارند، مواردديگرى هم است كه شما را ميتوان زياد به نمايش گذاشت اما رنگ قلم بى حوصله شده . اين پرسش ها را از رهبران تان بپرسيد و اگر هم تيرتان ميكنند واقعا به يك تحول بنيادى ظرورت داريد اگر توانش را داريد ؟ چون حتى واژه كان زبان پشتو را خود تان ننوشته ايد ديگران واژه خلق كرده اند و شما آنرا ترجمه و برأى خود آماده ساخته ايد يعنى همه چيز برأى تان مفت و مجانى قرارگرفته ، حتى وطن را هم مفت بدست آورده ايد هيچگاهى به خاطرش جان نداده ايد جز آنكه هر گوشه اش را مفت مجانى به باداران تان تحفه داده ايد از چه ميناليد سربه گريبان تان ببريد و آنگاه نالش كنيد ميتوانيديخن چندتا رهبران و فروشنده گان تان را بگيريد. اما شماعادت داريد طرف خود نميبينيد.
خراسانزاده

>>>   پیرو اسلام زیاد است مگر مسلمان کم شعار قومپرستی زیاد است مگر خدمت گزاری به قوم قبیله کذب. مقصر اصلی ما ملت عام از اقوام مختلف با هم برادر هستیم. همه میدانند که هر کس برای بقای خود باید یک نیرنگ و شعار احساساتی را دامن بزند تا شعوری و یا غیر شعوری تحت نام اینک این شخص و یا ان شخص از قوم تبار ماست از یک مشت جاسوس خایین که در هر شرایط هیچ جیزی برای از دست دادن در این سرزمین ندارند حتی در خاتمه تاریخ را به نفع خود تعغیر میدهند تمام تجارت و خانواده های شان در امن و در گرو باداران شان است و یک تعداد دیگر هم که به اثر فداکاری های این ملت به قدرت و ثروت رسیده اند این ها هم در طول این 18 سال تمام ثروت وخانواده های خود را به سرزمین باداران خود انتقال دادند و یا برای چند تا از کاسه لیسان وظیفه میدهند که از طریق صفحه های مجازی مطبوعات موضوعات را طوری پخش نشر کند که گویا وارث اصلی این قوم و یا فلان قوم تبار من هستم حتی موضوع بجای کشیده که بین نخبه ها که بدون شکه اگر عیب یکی از اینها توسط در مجالس بیان شود بخش دگر جانب دارانه بی اعتنا فکر میکند که او از قوم تبار من است حتما این از جمع دیکر قوم است .باز هم مقصر ما هستیم حتی کسانی که این متون احسات انگیز را که پشتون ها اینطور کردند ان طور کردند توسط کدام برادر تاجک یا هزاره سایر اقوام شریف نبشته نمیشود این از جانب همان کسانی به تحریر در میاید که ریشه خود را در بین قوم خود برای بقای خود در میاورد.
بااحترام بیدار باشید

>>>   از کسرت خامیست که در جوش و خروش است
چون قابل دم گشت خاموش است خاموش

جان برادر یک کمی سر در گریبان خود کن
بسیار مظلومانه ناله میکنی.
همین چند روز پیش جناب غنی بابا را دیدی
کجا رفته بود ودر بین خودی های خود
چه میگفت. .....
ملت افغانستان قدم قدم تان را زیر نظر دارند.

بیدل منم آن گوهر دریای تحمل
کز لنگر من شورش توفان گله دارد

>>>   حالا پشتونها نه بلکه پشتونماها مملکت را برباد ساخته است.
قربان

>>>   هرگزپشتون محروم ومظلوم نیست ونخواهد شد ناحق دلی ته انداختی

>>>   وحشی انتحاری تمامیت خواه قاچاقبر آدمکش و جاهل هیچگاه مظلوم خوانده شده نمیتواند۰ اینها اول باید انسان شوند۰

>>>   برو درد خود را دوا كن بعد بيا برأي پشتون نوحه سرايي كن. رئيس جمهور پشتون، وزير دفاع پشتون، وزير امنيت ملي پشتون، رئيس امنيت ملي پشتون، وزير ماليه پشتون سفير هاي كليدي قدرت هاي بزرگ پشتون، اكثر واليان پشتون،طالب پشتون، داعش پشتون،. قدرت، و ثروت همه نزد شان هست، ديگر چي ميخواهند ؟

>>>   دولت غنی درین حالت خوش است. به برادران ناراضی خود گفته که شما از آنطرف کارتانرا کنید و ما از اینطرف. ما امریکا و غرب را داریم و شما پاکستان و سعودی را. و در نهایت زیر نام دولت و صلح با مخالفین دولت همه چیز از آن ما خواهد بود، و به این شکل تا ده سال دیگر هیچ مشکلی باقی نخواهد ماند و این ملک را از دست همه صاحبان اصلی آن میقاپیم.
بقیه احمق ها خواب هستند و دلخوش به چند تا چوکی معاونیت نمایشی. جای تاسف است.

>>>   دولت غنی درین حالت خوش است. به برادران ناراضی خود گفته که شما از آنطرف کارتانرا کنید و ما از اینطرف. ما امریکا و غرب را داریم و شما پاکستان و سعودی را. و در نهایت زیر نام دولت و صلح با مخالفین دولت همه چیز از آن ما خواهد بود، و به این شکل تا ده سال دیگر هیچ مشکلی باقی نخواهد ماند و این ملک را از دست همه صاحبان اصلی آن میقاپیم.
بقیه احمق ها خواب هستند و دلخوش به چند تا چوکی معاونیت نمایشی. جای تاسف است.

>>>   اولتر از همه باید گفت که اکثر نبشته ها با خواب های خراسان زمین و سایر افکار مطلقا ناسیونالیستی درد اصلی یعنی ختم جنگ و فقر را علاج نمیکند. جنگ قومی را دامن بزنید جنگ مذهبی را دامن بزنید بازار چور و چپاول و غارت دارایی عامه را همیشه گرم نگهمیدارد این همه به نفع شما کوتاه فکران است . طرفداران ایرا ن و پاکستان و خراسان و افغان سازی تمام ملیت ها ، این همه طرز نظر ها ،ثروت های بیشما را نصیب تا ن ساخته و در آینده باز هم خواهد ساخت
شما خاینین ملی که همه ای تا ن وابستگی های خارجی دارید ، سی سال است که مردم را فریب میدهید ، اما مغز های فریز شده ای تانرا باز کنید و بیاندیشبد که توده های ملیونی ،و بی نان و گرسنه ای افغانستان اعم از تاجیک و پشتون و‌هزاره و غیره روزی یخن شما مکروب های جامعه را خواهند گرفت . بار کج شما روشنفکران کور به منزل نه خواهد رسید. زنده باد وحدت و همبستگی واقعی مردم رحمتکش افغانستان.
نیزک ..

>>>   اولتر از همه باید گفت که اکثر نبشته ها با خواب های خراسان زمین و سایر افکار مطلقا ناسیونالیستی درد اصلی یعنی ختم جنگ و فقر را علاج نمیکند. جنگ قومی را دامن بزنید جنگ مذهبی را دامن بزنید بازار چور و چپاول و غارت دارایی عامه را همیشه گرم نگهمیدارد این همه به نفع شما کوتاه فکران است . طرفداران ایرا ن و پاکستان و خراسان و افغان سازی تمام ملیت ها ، این همه طرز نظر ها ،ثروت های بیشما را نصیب تا ن ساخته و در آینده باز هم خواهد ساخت
شما خاینین ملی که همه ای تا ن وابستگی های خارجی دارید ، سی سال است که مردم را فریب میدهید ، اما مغز های فریز شده ای تانرا باز کنید و بیاندیشبد که توده های ملیونی ،و بی نان و گرسنه ای افغانستان اعم از تاجیک و پشتون و‌هزاره و غیره روزی یخن شما مکروب های جامعه را خواهند گرفت . بار کج شما روشنفکران کور به منزل نه خواهد رسید. زنده باد وحدت و همبستگی واقعی مردم رحمتکش افغانستان.
نیزک ..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است